Supe®Staaf |
13 augustus 2006 12:03 |
Ik heb me nog niet echt verdiept in het libertaire gedachtengoed, maar zoals de meeste mensen gebruik ik 'shortcuts' mij aangereikt door anderen waar ik vertrouwen in heb, en wiens ideeën me bevallen, om mij een beeld te vormen van wat een bepaalde stroming of ideologie inhoudt.
Ik krijg daarbij een heel positieve indruk van de libertaire ideologie.
Er lijken politieke principes in verweven waar ik nogal achtersta.
Ik zet ze even op een rijtje, en dan kunnen de echte libertairen met kennis van zaken me toelichten of hun ideologie in de lijn ligt van wat ik vermoed: - een bestuurlijk model dat als minimale nachtwakersstaat enkel een kader schept om elk individu een zo groot mogelijke fysieke en totale geestelijke vrijheid garandeert
- daartoe: absoluut vrij spreekrecht wat betreft inhoud voor iedereen
- en iedereen gelijke toegang tot het beslissings- en besluitvormingsproces, waarna vervolgens het meerderheidsbeginsel speelt
- om het voorgaande concreet te realiseren: een echt democratisch regime bestaande uit verkozen representatie, aangevuld met direct democratische middelen zodat de burger zijn souvereiniteit kan uitoefenen als de representatie de wil van de burger(meerderheid) niet uitvoert.
|