Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Privacy vs camera's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140911)

illwill 26 juni 2010 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4839527)
Zoals ik al zei, 10% de straatverlichting verbeteren en de misdaad daalt.
Engelse studie ivm camera's in Londen.

Wat is er nu beter?
Misdaad oplossen(zéér beperkt) of misdaad voorkomen?

(Nee, ik ga studie niet opzoeken;-)

Als men weet dat er een camera hangt gaat men echt niet voor de lens een misdrijf plegen. :roll:
En een sterker lampje gaat dat net niet voorkomen.
Licht rond je huis en er word nooit ingebroken :lol:

Cdude 26 juni 2010 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840091)
Als men weet dat er een camera hangt gaat men echt niet voor de lens een misdrijf plegen. :roll:

Jij kan wel zeggen dat de zon groen is, een onderzoek heeft uitgewezen dat straatverlichting verbeteren criminaliteit vermindert.

Iets met donkere hoekjes/steegjes enzo...

Raf 26 juni 2010 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840089)
En ze weten dat...en wat is het probleem?

Daar is geen probleem mee. Het is zelfs volstrekt irrelevant in deze discussie. Wat mensen zèlf kenbaar maken via die sociale netwerksites, valt onder hun eigen verantwoordelijkheid. Dit gaat over de openbare ruimte. Dat de openbare ruimte "openbaar" is, betekent allerminst dat men er zijn rechten op privacy moet opgeven. Integendeel: juist daar moet dat recht nog extra beschermd worden.

Raf 26 juni 2010 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4840103)
Jij kan wel zeggen dat de zon groen is, een onderzoek heeft uitgewezen dat straatverlichting verbeteren criminaliteit vermindert.

Dat is inderdaad volkomen logisch. Maar of je dat Illwill aan het verstand gepeuterd gaat krijgen, is nog een heel ander paar mouwen...

Cdude 26 juni 2010 10:15

ineffectiveness of surveillance cameras

Citaat:

18 May 2009, London, England: "Big Brother isn't working: How 500m pounds' of CCTV cameras does 'next to nothing' to cut crime," by Steve Doughty, The Daily Mail.

3 March 2009, New York, USA: "Study Questions Whether Cameras Cut Crime," by Jennider Lee, New York Times.

13 January 2009, California, USA: "University of California study finds cameras do not prevent violent crime," RAW story.
Dit gaat door tot....
Citaat:

14 August 2002, England: CCTV 'not a crime deterrent.' Critics say effectiveness of CCTV is "overstated".
Happy reading on cameras-not-effective

born2bewild 26 juni 2010 10:31

we herhalen: wie niets te verbergen heeft hoeft niets te vrezen

Cdude 26 juni 2010 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4840151)
we herhalen: wie niets te verbergen heeft hoeft niets te vrezen

Ok dan graag , je adres, bankgegevens, sexuele voorkeur , code BC/CC/, ...

born2bewild 26 juni 2010 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4840155)
Ok dan graag , je adres, bankgegevens, sexuele voorkeur , code BC/CC/, ...

straffe camera's die jij op't oog hebt
:lol::lol:

Cdude 26 juni 2010 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4840157)
straffe camera's die jij op't oog hebt
:lol::lol:

Hoezo, je hebt toch niets te verbergen zeg je zelf?

Alé, ik wacht er op...

born2bewild 26 juni 2010 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4840159)
Hoezo, je hebt toch niets te verbergen zeg je zelf?

klopt

Cdude 26 juni 2010 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4840160)
klopt

Je blijft het maar herhalen echter ik lees nog steeds niet de gevraagde gegevens

Blijkbaar TOCH iets te verbergen?

praha 26 juni 2010 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4839527)
Zoals ik al zei, 10% de straatverlichting verbeteren en de misdaad daalt.
Engelse studie ivm camera's in Londen.

Dát zal ik gemist hebben, Cdude... ik heb een deel van de thread 'overgeslagen'

Citaat:

Wat is er nu beter?
Misdaad oplossen(zéér beperkt) of misdaad voorkomen?
Misdaad voorkomen natuurlijk
Maar dat beteknt dat je sowieso in het vaarwater komt van diegenen die er ook geen plegen.
Dus dat moet steeds uiterst goed afgewogen worden.

In het voorbeeld dat je geeft gaat het om nogal een lullige maatregel waar niemand echt iets kan tegen hebben op argumenten als energiebesparing/lichtvervuiling na... de meerderheid zal het zelfs aanmoedigen al was het maar louter gevoelsmatig.

Citaat:

(Nee, ik ga studie niet opzoeken;-)
Hoeft niet hoor... ik neem dat wel van je aan

praha 26 juni 2010 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 4839911)
Mijn beste, men kan nu al vanuit de ruimte zien welke krant je leest in je tuintje om maar iets te noemen. Technologie staat veel verder dan we soms durven of mogen geloven.

Al die camera's zouden er simpelweg niet nodig zijn mochten we allen wat meer discipline hebben. Logischerwijze zou het zelfs niet mogen kloppen dat in een echte welvaartstaat de criminaliteit erger wordt en de dreiging van "terreur" leeft, laat staan dat dat dan een stijgende gebruik van bewakingscamera's in het openbaar rechtvaardigd.
Echter de realiteit is anders en dus is enerzijds het geen slecht gegeven die camera's... Zoals gezegd; wie niets te verbergen heeft maakt zich ook zo geen probleem. Als echter blijkt dat men misbruikt maakt van dat "alziende oog" van BB dan komen we op een heel ander terrein.

Als het aantal data, zoals maddox terecht komt te stellen, leidt tot profiling heb je per definitie al misbruik

Citaat:

Tenslotte; in het openbaar kan er strict genomen geen schending van privacy gelden! Privacy geld enkel wanneer je in gebouwen, lokalen of eigendommen bent die niet openbaar toegankelijk zijn.
:magniet:
neen hoor, dat zie je fout

"Privacy is een ruim begrip: het gaat onder meer om de bescherming van persoonsgegevens, de bescherming van het eigen lichaam en van de eigen woning, de bescherming van familie- en gezinsleven, en het recht vertrouwelijk te communiceren via, brief, telefoon, e-mail en dergelijke. Privacy betekent dat men dingen kan doen zonder dat de buitenwereld daar inbreuk op maakt of zelfs weet van heeft"

Openbaar ruimte wilt gewoon zeggen dat het voor iedereen toegankelijk is maar wilt niet zeggen dat er geen recht op privacy meer zou zijn.
Uiteraard ligt het praktisch net iets anders.
Als je een bv een gsm-gesprek hebt dan moet ge erbij nemen dat omstaanders jouw deel van de conversatie kunnen horen en geef je dus zelf een stukje van dat vertrouwelijk communiceren op.

Cdude 26 juni 2010 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4840164)
Dát zal ik gemist hebben, Cdude... ik heb een deel van de thread 'overgeslagen'

Misdaad voorkomen natuurlijk
Maar dat beteknt dat je sowieso in het vaarwater komt van diegenen die er ook geen plegen.
Dus dat moet steeds uiterst goed afgewogen worden.

In het voorbeeld dat je geeft gaat het om nogal een lullige maatregel waar niemand echt iets kan tegen hebben op argumenten als energiebesparing/lichtvervuiling na... de meerderheid zal het zelfs aanmoedigen al was het maar louter gevoelsmatig.

Hoeft niet hoor... ik neem dat wel van je aan

Ondertussen staat er al link met onderzoeken van een heel decennium

praha 26 juni 2010 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840086)
Hoe gaan ze beelden misbruiken? Wat is het verschil tussen wat jij doet op straat zonder gefilmd te worden, wat iedereen kan zien, en als je wel gefilmd word, wat ook iedereen kan zien?

Groot verschil !
't schijnt dat beeldmateriaal blijvend is, massaal te verspreiden is, gemakkelijk manipuleerbaar en uit de context te halen is en blijkbaar maar al te vaak door het publiek als 'bewijslast' wordt aanzien.

Raf 26 juni 2010 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4840170)

"Privacy is een ruim begrip: het gaat onder meer om de bescherming van persoonsgegevens, de bescherming van het eigen lichaam en van de eigen woning, de bescherming van familie- en gezinsleven, en het recht vertrouwelijk te communiceren via, brief, telefoon, e-mail en dergelijke. Privacy betekent dat men dingen kan doen zonder dat de buitenwereld daar inbreuk op maakt of zelfs weet van heeft"

Openbaar ruimte wilt gewoon zeggen dat het voor iedereen toegankelijk is maar wilt niet zeggen dat er geen recht op privacy meer zou zijn.
Uiteraard ligt het praktisch net iets anders.
Als je een bv een gsm-gesprek hebt dan moet ge erbij nemen dat omstaanders jouw deel van de conversatie kunnen horen en geef je dus zelf een stukje van dat vertrouwelijk communiceren op.

Zeer juist!

praha 26 juni 2010 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840089)
En ze weten dat...en wat is het probleem?

In dat geval heb je daar zelf voor gekozen en behoort dat niet tot de privacy.
Privacy omvat net het recht en de garantie dat je handel en wandel niet uit de doeken wordt gedaan als je dat niet wilt.

praha 26 juni 2010 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840091)

Dat hebben we gemerkt.... vraag het misschien eens aan die ouders van Joe

Citaat:

Wat is toch steeds jouw probleem als een studie zou uitwijzen dat er wel degelijk een positief resultaat is ?

Raf 26 juni 2010 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4840183)
Wat is toch steeds jouw probleem als een studie zou uitwijzen dat er wel degelijk een positief resultaat is ?

Aangeboren tegendraadsheid.

illwill 26 juni 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4840103)

Dat kan, maar om welke criminaliteit gaat het dan...
Ik denk gewoon dat camera's meer en zwaardere criminelen afschrikt dan een beter lampje.

Idd, zo van die donkere steegjes...maar dan gaat het om vandalisme, drugs ed. Men kan moeilijk een donker steegje overvallen bv. :lol:

illwill 26 juni 2010 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4840136)
Daar is geen probleem mee. Het is zelfs volstrekt irrelevant in deze discussie. Wat mensen zèlf kenbaar maken via die sociale netwerksites, valt onder hun eigen verantwoordelijkheid. Dit gaat over de openbare ruimte. Dat de openbare ruimte "openbaar" is, betekent allerminst dat men er zijn rechten op privacy moet opgeven. Integendeel: juist daar moet dat recht nog extra beschermd worden.

Hoe kun je privacy gaan opeisen op openbare plaatsen? Vertel me dat eens...

illwill 26 juni 2010 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4840176)
Groot verschil !
't schijnt dat beeldmateriaal blijvend is, massaal te verspreiden is, gemakkelijk manipuleerbaar en uit de context te halen is en blijkbaar maar al te vaak door het publiek als 'bewijslast' wordt aanzien.

Dat klopt, maar waarom is er plots een probleem als iets op band staat? Je loopt op straat, iedereen kan je zien...alles wat je doet kan iedereen zien...als diezelfde handelingen welke iedereen al kon zien gefilmd word...dan is het plots schending van de privacy? Enige verschil is dat het op band staat...wat is dan het probleem?

illwill 26 juni 2010 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4840179)
In dat geval heb je daar zelf voor gekozen en behoort dat niet tot de privacy.
Privacy omvat net het recht en de garantie dat je handel en wandel niet uit de doeken wordt gedaan als je dat niet wilt.

Dat wil zeggen dat je niet mag buiten komen. Vanaf dat je je huisdeur buiten stapt kan iedereen je handel en wandel zien...ga je iedereen aanklagen die jouw weg passeren terwijl jij je toertje doet voor de schending van jouw privacy?

Vanaf dat je dus buitenkomt ga je ermee akkoord dat iedereen kan zien wat jij doet...als je daar dus akkoord mee gaat...hoe kun je dan klagen over privacy schending?

illwill 26 juni 2010 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4840183)
Dat hebben we gemerkt.... vraag het misschien eens aan die ouders van Joe

En zij wisten dat er camera's hingen op de plaatsen waar ze voorbij kwamen?

Ik heb er geen probleem mee, ik zeg enkel dat je bv een overvaller niet gaat afschrikken met een goed werkend spotje maar wel met een camera.

illwill 26 juni 2010 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4840189)
Aangeboren tegendraadsheid.

Ga je weer persoonlijk beginnen? :roll:

Tegendraadsheid? Wie boort er hier in het verkeerde gaatje?

Cdude 26 juni 2010 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840439)

Wat is er verkeerd aan dat gaatje dan?

Cdude 26 juni 2010 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840435)
Ik heb er geen probleem mee, ik zeg enkel dat je bv een overvaller niet gaat afschrikken met een goed werkend spotje maar wel met een camera.

Volgens die logica zou het aantal overvallen omgekeerd evenredig moeten zijn met het aantal camera's, correct?

Toon aan

Raf 26 juni 2010 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840427)
Hoe kun je privacy gaan opeisen op openbare plaatsen? Vertel me dat eens...

Door het gewoon op te eisen. Da's toch niet zo ingewikkeld?

Raf 26 juni 2010 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840430)
Dat klopt, maar waarom is er plots een probleem als iets op band staat? Je loopt op straat, iedereen kan je zien...alles wat je doet kan iedereen zien...als diezelfde handelingen welke iedereen al kon zien gefilmd word...dan is het plots schending van de privacy? Enige verschil is dat het op band staat...wat is dan het probleem?

Het probleem is, zoals dat wel vaker gebeurt in discussie met jou, dat je niet begrijpt wat de betekenis is van een bepaald concept, in dit geval "privacy".

Raf 26 juni 2010 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840439)

Ik zou het niet weten... Wat betekent dat, "in het verkeerde gaatje boren"?

RodeLantaarn 26 juni 2010 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4840435)

Jammer voor jou dat dit nu net het geval niet blijkt te zijn, hé? Of ga je dat weer negeren?

Savatage 26 juni 2010 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4840170)

Lijkt mij meer op jouw interpretatie van de term "privacy". Niet noodzakelijk de enige juiste betekenis van de term.

Raf 26 juni 2010 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4840711)
Lijkt mij meer op jouw interpretatie van de term "privacy". Niet noodzakelijk de enige juiste betekenis van de term.

Nee hoor. Hij heeft het bij het rechte eind.

Savatage 26 juni 2010 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4840713)
Nee hoor. Hij heeft het bij het rechte eind.

Als dat in het verleden nu al eens het geval geweest zou zijn, zou ik nog zeggen ja, maar helaas ...

Cdude 26 juni 2010 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4840719)
Als dat in het verleden nu al eens het geval geweest zou zijn, zou ik nog zeggen ja, maar helaas ...

2 berichtjes om te zeggen dat een bepaalde definitie volgens jou niet juist is zonder zelf de "correcte" te produceren doet me toch twijfelen aan jouw kennis ter zake.

Raf 26 juni 2010 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4840719)

Dat is redelijk flauw...

Savatage 26 juni 2010 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4840730)
2 berichtjes om te zeggen dat een bepaalde definitie volgens jou niet juist is zonder zelf de "correcte" te produceren doet me toch twijfelen aan jouw kennis ter zake.

Ik spreek mij dan ook liever niet uit over zaken waar ik weinig van ken. Op vlak van privacy weet ik niet wat de definitie is, en je zal mij ook geen uitleg zien posten waarin ik pretendeer de (enige) juiste definitie te hebben.

Raf 26 juni 2010 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4840738)
Ik spreek mij dan ook liever niet uit over zaken waar ik weinig van ken.

Dat zou dan ook de eerste keer zijn...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4840738)
Op vlak van privacy weet ik niet wat de definitie is, en je zal mij ook geen uitleg zien posten waarin ik pretendeer de (enige) juiste definitie te hebben.

Dat heeft je er nochtans niet van weerhouden om de definitie die hier gegeven werd in twijfel te trekken.

Savatage 26 juni 2010 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4840740)
Dat zou dan ook de eerste keer zijn...

Dat heeft je er nochtans niet van weerhouden om de definitie die hier gegeven werd in twijfel te trekken.

Ik merkte gewoon op dat praha in die post zijn interpretatie daar precies poneert als een definitie die juist is, terwijl het enkel om zijn interpretatie gaat. Wat de juiste definitie is weet ik niet, en interesseert me ook niet. Ik vind bijv. niet dat mijn privacy in gevaar wordt gebracht of vermindert wordt door een veiligheidscamera. Van mij mogen ze die dingen gerust meer gebruiken.

gehuigert 26 juni 2010 18:19

Misschien kunnen we de thread 'monarchie' nog eens overdoen:

Hoe staan mensen zelf tegenover al die extra camerabewaking. Ik heb even de nieuwssites doorzocht met 'cameratoezicht' maar ben (nog) geen links naar een enquete (met 1000 mensen ondervraagd :lol:) tegengekomen.

Misschien is dat een goede toevoeging aan de discussie?

Ik ben trouwens wel al een artikel tegengekomen 'mensen weten niet dat camera's er zijn'. Met andere woorden: misschien realiseren ze niet hoeveel er al zijn (en indien die enquete aangeven dat er meer mensen te vinden zijn voor meer camera's, dit resultaat genuanceerd kunnen worden met dat andere artikel)

Bon, tijd voor cijfermateriaal :] Ik hoop dat born niet afkomt met opnieuw een discussie over statistiek :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be