Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Hoe komt het dat de prijzen van electriciteit bij ons bij de duurste zijn van de EU? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129474)

Bob 18 oktober 2009 14:25

Maar zie nu toch niet in, hoe het afbouwen/sluiten van kerncentrales, tot goedkopere electriciteit zal leiden ?

patrickve 18 oktober 2009 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 4396639)
Lees de blog van Tinne Van der Straeten.
Tinne kent dit dossier zeer goed.

Wel, van die blog van Tinne zelf, die trouwens iets bevestigt wat ik ook dacht te weten (maar ik herinner mij niet meer waar ik het gelezen had - ik dacht ergens bij NIRAS of zo):

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tinne
Op hun website staat een samenvatting met enkele algemene cijfers. 8 miljard kost de totale opkuis. 97% is gedekt door provisies. Dat is alles wat we weten. Heeft de samenleving misschien niet het recht om te weten of Electrabel genoeg opzij zet? Die 3% die niet gedekt is gaat over een bedrag van 233 miljoen. Door u en ik te betalen. En van die provisies die er wel zijn, wat voor provisies zijn dat? Het NIRAS zegt zelf boekhoudkundige provisies. Qua beschikbaarheid weinig garanties dus.

We hebben dus het antwoord: er is normaal gezien ongeveer 8 miljard Euro opzij gezet voor het bergen van het afval en het in veiligheid brengen en ontmantelen van oude centrales.

Natuurlijk is het goed mogelijk dat daarmee gesjoemeld is, dat kan goed zijn. Maar dat heeft dan niks met kernenergie als technologie te maken, he.

Trouwens, ruwe schatting. Jaarlijks 10 GW ofte 88 TWhr electriciteit geproduceerd, waarvan wat meer dan de helft kernenergie is, dus zeggen we, 50 TWhr. 40 jaar gebruik in totaal geeft ons 2000 TWhr ofte 2 000 miljard KWhr geproduceerd. Als men 1 Eurocent provisie zou gevraagd hebben op elke verkochte KWhr, dan zou dat 20 miljard Euro moeten opgebracht hebben. Blijkbaar heeft men minder dan 1 Eurocent per KWhr gevraagd om de provisie aan te leggen, als we maar aan 8 miljard zitten.

Met andere woorden, het "passief" van kernenergie kost minder dan 1 Eurocent per KWhr. En dan hebben we niet eens de interesten op dat bedrag gerekend.

patrickve 18 oktober 2009 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4396859)
Maar zie nu toch niet in, hoe het afbouwen/sluiten van kerncentrales, tot goedkopere electriciteit zal leiden ?

Heel eenvoudig: door het afbreken van de kerncentrales gaan we allemaal verlost zijn van de monopolist die alles tegenhoudt. Van de slag gaan we 8000 windmolens en 100000 zonnepanelen bijplaatsen, en gaan de mensen eindelijk anders gaan leven, omdat ze niet meer beinvloed worden door de propaganda van onze verschrikkelijke consumptie maatschappij. De mensen gaan 20 keer minder verbruiken, en de elektriciteitsmaatschappijen die nu met een dik overschot van produktie zitten, en een verschrikkelijke concurrentieoorlog onder elkaar gaan voeren om toch maar een beetje van hun stroom aan de man kunnen te brengen, maken dat stroom niks meer gaat kosten, maar ook zo goed als niet meer gebruikt gaat worden.
:lol:

Bob 18 oktober 2009 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4396915)
Heel eenvoudig: door het afbreken van de kerncentrales gaan we allemaal verlost zijn van de monopolist die alles tegenhoudt. Van de slag gaan we 8000 windmolens en 100000 zonnepanelen bijplaatsen, en gaan de mensen eindelijk anders gaan leven, omdat ze niet meer beinvloed worden door de propaganda van onze verschrikkelijke consumptie maatschappij. De mensen gaan 20 keer minder verbruiken, en de elektriciteitsmaatschappijen die nu met een dik overschot van produktie zitten, en een verschrikkelijke concurrentieoorlog onder elkaar gaan voeren om toch maar een beetje van hun stroom aan de man kunnen te brengen, maken dat stroom niks meer gaat kosten, maar ook zo goed als niet meer gebruikt gaat worden.

Buiten huishoudelijk verbruik, is er ook nog wel industrieel verbruik. Maar ja, door het feit dat de mensen geen behoefte meer hebben aan ook maar iets, is er geen industrie meer nodig, en dus ook geen electriciteit hiervoor.
Maar ernstig. De tienpuntenvraag is nog altijd, waarom electriciteit in Belgie duurder is, dan in onze buurlanden ? De reden hiervoor is mij niet zo heel duidelijk. Daarvoor zou eens iemand onze electriciteitsprijzen, en deze van onze buurlanden moeten analyseren.
Electrabel met de vinger wijzen schijnt mij nogal simplistisch. Ik heb den indruk dat er een veelvoud aan redenen zijn. Het is zeer gemakkelijk om gratis energie weg te geven, de producenten/verkopers zullen hem gewoon doorrekenen, zo zal de distributie ook gewoon zijn "12a-klanten" gewoon doorrekenen... met andere woorden, ook hier bestaat er geen "free lunch".
In elk geval zal het sluiten van de kerncentrales deze energie alleen maar duurder maken.

prins karel 18 oktober 2009 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4396915)

spijtig, maar zoland EDF een monopolie positie heeft zullen we niet veel kunnen veranderen
dus hier mijn voorstel: nu een openbare aanbieding om een kerncentrale te bouwen, het beste voorstel wint, inclusief laagste tarieven voor de gezinnen.
En EDF ?? : EDF mag alleen meedoen als ze hun historische verplichtingen zijn nagekomen, anders worden ze gediskwalifieerd, kan perfect volgens de europese wetgeving
ben benieuwd hoeveel geld EDF morgen op tafel wil gooien om mee te mogen doen, maar dan moeten we wel eerlijke politiekers hebben

patrickve 19 oktober 2009 05:21

Ik heb dit hier gevonden:

http://www.swivel.com/data_sets/show/1005446

Anderzijds heb ik mijn eigen elektriciteitsfactuur bij EdF
(5600 KWhr voor iets meer dan 700 Euro) ingevuld hier:

http://www.stroomtarieven.be/bereken.php

Ecopower geeft mij 933 Euro aan, en electrabel 1049 Euro.

Dus:
Frankrijk: wat meer dan 700 Euro
Ecopower (B): 933 Euro
Electrabel (B): 1049 Euro

't is dus niet waar dat het in Frankrijk echt 2 keer goedkoper is, zoals ik dacht: het is maar ongeveer 25% goedkoper.

Jantje 19 oktober 2009 06:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4397286)
Buiten huishoudelijk verbruik, is er ook nog wel industrieel verbruik. Maar ja, door het feit dat de mensen geen behoefte meer hebben aan ook maar iets, is er geen industrie meer nodig, en dus ook geen electriciteit hiervoor.
Maar ernstig. De tienpuntenvraag is nog altijd, waarom electriciteit in Belgie duurder is, dan in onze buurlanden ? De reden hiervoor is mij niet zo heel duidelijk. Daarvoor zou eens iemand onze electriciteitsprijzen, en deze van onze buurlanden moeten analyseren.
Electrabel met de vinger wijzen schijnt mij nogal simplistisch. Ik heb den indruk dat er een veelvoud aan redenen zijn. Het is zeer gemakkelijk om gratis energie weg te geven, de producenten/verkopers zullen hem gewoon doorrekenen, zo zal de distributie ook gewoon zijn "12a-klanten" gewoon doorrekenen... met andere woorden, ook hier bestaat er geen "free lunch".
In elk geval zal het sluiten van de kerncentrales deze energie alleen maar duurder maken.

Energie is in België altijd duurder geweest dan in onze buurlanden.

Het is trouwens pas de laatste 10 jaar dat benzine en diesel duurder zijn bij onze noorder buren dan hier.
In de eerste plaats komt dit door het feit dat zowel de staat als de mede-aandeelhouders vroeger één en dezelfde groep mensen waren, namelijk de politici.
Banken en energiebedrijven waren en zijn namelijk de beste bron van inkomsten voor de politici, zij die juist moeten verhinderen dat er uitbuiting gebeurd, halen juist hun inkomsten uit deze uitbuiting.

Nr.10 19 oktober 2009 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door prins karel (Bericht 4397755)
spijtig, maar zoland EDF een monopolie positie heeft zullen we niet veel kunnen veranderen
dus hier mijn voorstel: nu een openbare aanbieding om een kerncentrale te bouwen, het beste voorstel wint, inclusief laagste tarieven voor de gezinnen.
En EDF ?? : EDF mag alleen meedoen als ze hun historische verplichtingen zijn nagekomen, anders worden ze gediskwalifieerd, kan perfect volgens de europese wetgeving
ben benieuwd hoeveel geld EDF morgen op tafel wil gooien om mee te mogen doen, maar dan moeten we wel eerlijke politiekers hebben

EDF infiltreerde Greenpeace
21 apr 2009

Citaat:

EDF, het Franse kernenergiebedrijf, heeft privédetectives betaald om te infiltreren in milieubewegingen in Europa, zo is verklaard tijdens een getuigenverhoor in een Frans justitieel onderzoek. De autoriteiten onderzoeken of het staatsbedrijf illegale praktijken toepaste. De affaire heeft een netwerk van computerhackers en rechercheurs blootgelegd, die claimen dat ze werken voor enkele van ’s werelds meest gerenommeerde ondernemingen. Daarnaast roept ze vragen op over de methodes die de veiligheid van kerncentrales in Frankrijk en daarbuiten moeten garanderen. Pierre François, onderdirecteur van de veiligheidsdivisie van EDF, zei dat hij opdracht heeft gegeven voor de observatie van Greenpeace in ‘Frankrijk en Europa’ vanaf ‘circa 2002’. Bron van de onthullingen zijn rechtbankverslagen, waarover als eerste is gepubliceerd door de Franse website Mediapart en die zijn ingezien door The Financial Times. De spionage bestond onder meer uit ‘internetobservatie aangevuld met operaties op de grond’, die François beschreef als het ‘bijwonen van bijeenkomsten en demonstraties’ en het ‘meten van de temperatuur’ van deze organisaties.
Citaat:

Greenpeace is vanzelfsprekend laaiend over de hack, die nogal wat controverse heeft veroorzaakt in Frankrijk. Daar kunnen ze zich de bomaanval op het Greenpeace-schip de Rainbow Warrior in 1985 nog goed herinneren. De Franse geheime dienst wist toen in te breken op het computernetwerk van de milieubeweging om informatie te verzamelen over acties tegen kernproeven in de Stille Oceaan. Vervolgens blies de dienst het schip op, met een dode als tragisch gevolg.
Waren er bij Electrabel geen gelijkaardige feiten? (spionage van netwerken)
Ik dacht van wel.

Bob 19 oktober 2009 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 4399281)
Waren er bij Electrabel geen gelijkaardige feiten? (spionage van netwerken)
Ik dacht van wel.

Hebt ge het nu over controle van ondergeschikten, door aftappen van computergegevens, of door infiltreren in vijandig gezinde milieus. Als ge het mij vraagt, een, mijlengroot verschil.

fonne 19 oktober 2009 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4396536)
Als hij hier de fiscus niet bedriegt,

Wel, daar ging het net over, door het overnemen van schulden van moedermaatschappij Suez (bv. acquisitie van Tractebel) worden de woekerwinsten van Electrabel gemaskeerd, en betalen ze amper belastingen.
Maar die aandelen worden net zo snel weer doorverkocht als de concurrentie daar zou toe dwingen.

Bob 19 oktober 2009 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4397960)
Energie is in België altijd duurder geweest dan in onze buurlanden.

Het is trouwens pas de laatste 10 jaar dat benzine en diesel duurder zijn bij onze noorder buren dan hier.
In de eerste plaats komt dit door het feit dat zowel de staat als de mede-aandeelhouders vroeger één en dezelfde groep mensen waren, namelijk de politici.
Banken en energiebedrijven waren en zijn namelijk de beste bron van inkomsten voor de politici, zij die juist moeten verhinderen dat er uitbuiting gebeurd, halen juist hun inkomsten uit deze uitbuiting.

Maar wat is trouwens in Belgie niet duurder ? Internet, telefoon, gsm... allemaal zijn ze duurder.
Maar vroeger speelde de monopolitiepositie van de electriciens ongetwijfeld.
Zou daarom niet zeggen dat het dezelfden waren, maar dat ze wel tot het "ons kent ons" wereldje behoorden. Trouwens ook de vakbonden maakten hiervan deel uit.

fonne 19 oktober 2009 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4396536)
Als hij hier de fiscus niet bedriegt,

Wel, daar ging het net over, door het overnemen van schulden van moedermaatschappij Suez (bv. acquisitie van Tractebel) worden de woekerwinsten van Electrabel gemaskeerd, en betalen ze amper belastingen.
Maar die aandelen worden net zo snel weer doorverkocht als de concurrentie daar zou toe dwingen.

Bob 19 oktober 2009 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 4397943)
't is dus niet waar dat het in Frankrijk echt 2 keer goedkoper is, zoals ik dacht: het is maar ongeveer 25% goedkoper.

Nu, 25% is uiteindelijk veel, rekening houdend dat de prijs van de producent/verkoper maar een gedeelte uitmaakt van de totale electriciteitsprijs.
Maar tussen electrabel, en ecopower zit toch een relevant verschil.
Vraag is natuurlijk dat dit komt door het coorperatief karakter van ecopower, of door de (onrechtstreekse) subsidies die ze ontvangen voor hun "groene" energie.

Jantje 20 oktober 2009 05:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4399606)
Maar wat is trouwens in Belgie niet duurder ? Internet, telefoon, gsm... allemaal zijn ze duurder.
Maar vroeger speelde de monopolitiepositie van de electriciens ongetwijfeld.
Zou daarom niet zeggen dat het dezelfden waren, maar dat ze wel tot het "ons kent ons" wereldje behoorden. Trouwens ook de vakbonden maakten hiervan deel uit.

'tja goede vraag!!

Als je weet dat een winkelkar in Nederland tot 25% goedkoper is dan in België,met dezelfde producten in dezelfde winkel.

Aldi, Ikea, Eldi, Brico, enz, leveren allemaal een prijsverschil van meer dan 25% in het voordeel van het buitenland.

Jantje 20 oktober 2009 05:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4399614)
Nu, 25% is uiteindelijk veel, rekening houdend dat de prijs van de producent/verkoper maar een gedeelte uitmaakt van de totale electriciteitsprijs.
Maar tussen electrabel, en ecopower zit toch een relevant verschil.
Vraag is natuurlijk dat dit komt door het coorperatief karakter van ecopower, of door de (onrechtstreekse) subsidies die ze ontvangen voor hun "groene" energie.

De subsidie is voor de producent en niet voor de verdeler.
Trouwens ook Electrabel Groen ontvangt deze subsidie en die is nog duurder dan Electrabel zelf.

Nr.10 27 oktober 2009 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 4399601)

Schulden kunnen inderdaad doorgeschoven worden naar dochtermaatschappijen. Net zoals winsten geparkeerd kunnen worden op de plek waar ze minst belast worden. Het zal wel duidelijk zijn dat dergelijke multinational de situatie maximaal uitbuit en dat de kleine natiestaat vrij zwak staat hiertegenover. De grote natiestaat heeft veel meer macht, en gebruikt die ook.

1207 27 oktober 2009 20:16

staten hebben wel degelijk macht

maximumprijzen opleggen aan de verschillende electriciteitsproducenten en daarmee is de kous af.
de staat kan altijd er ook voor zorgen dat electrabel correct zijn belastingen betaalt.

dreigt electrabel met opstappen dan geef je een aanbesteding uit. producent die de goedkoopste electriciteit aanbiedt aan klanten krijgt de licentie om de centrales te exploiteren (ook dit met maximumtarief)

Nr.10 1 januari 2010 09:36

Een kwestie van politieke moed
26 dec 2009
Citaat:

De politiek kreeg veel kansen om er iets aan te doen, maar zowel Jean-Luc Dehaene als Guy Verhofstadt gaven prioriteit aan hun Europese carrière.
Citaat:

Als Suez vandaag nog bestaat, is het omwille van Tractebel. Suez is alleen maar een Tractebel bis.
Citaat:

'Ik moet zeggen dat de regeringen mij niet zo heel erg geholpen hebben.' U bedoelt premier Jean-Luc Dehaene, die bij de fusie tussen Suez en Lyonnaise weigerde Belgische garanties te eisen voor Tractebel (en Electrabel)? ‘Dehaene heeft mij niet geholpen. Absoluut niet.' Hij koos voor zijn Europese carrière? ‘Dat is altijd zo geweest in België. Maar dat zegt u, hé.'
Citaat:

Zo moeilijk was het niet eens geweest, want je hebt te maken met een politiek gereglementeerde sector. Het was niet eens zo moeilijk om de vijand te ontmoedigen. Een beetje moed...
Citaat:

En dat had de politiek niet? ‘In het algemeen interesseerde het de politiek niet. Weet u wat, ik zal het toch tegen u zeggen. De enige die daartegen vocht, was Elio Di Rupo (PS). Interessant hé?
Europese carrières mogen niet gehypothekeerd worden.
Duidelijk een belangrijker zorg voor de politieke elite dan andere dingen.

Nr.10 1 januari 2010 09:39

Citaat:

Had Albert Frère daar ook geen zware verantwoordelijkheid in? Hij verkocht zijn aandelen Tractebel aan Suez? ‘Dat klopt. Was Albert Frère in Tractebel gebleven, dan was het zo niet gelopen. Zijn verkoop was de eerste stap van de hele afbrokkeling van het Belgische karakter van Tractebel.'
En de kapitalist, die denkt aan het betonneren van zijn monopoliewinsten.

Nr.10 1 januari 2010 09:45

En de lobbyist, die regelt de zaakjes achter de schermen.
Citaat:

Davignon: 'Lobbyen voor een bedrijf of voor je land: dat is precies hetzelfde'
Citaat:

Hier bij Suez ben ik tevreden met een kantoor, een paar medewerkers en een chauffeur.
Waar ligt je loyauteit als je tevreden bent met een kantoor, een paar medewerkers en een chauffeur?

Bron

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be