Scherven A. Mok |
30 juli 2012 19:18 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
(Bericht 6222067)
PS: maar dat de hele rechterzijde in de VS dom is, that's stating the obvious. Die observatie is trouwens irrelevant. De vraag is of de rechterzijde machtig is. En het antwoord is ja. Machtig en dom. Een paar dat dikwijls samengaat. En zeker niet uniek is voor Amerika. Hoewel het daar wel in zijn meest directe vorm tot uiting komt.
Een volk krijgt trouwens de intellectuelen die het verdient.
Zelfs Amerika's linkse intellectuelen zijn dom, in vergelijking met de Europese. Vandaar dat Amerikaanse universiteiten voortdurend Europese filosofen en denkers uitnodigen, en behandelen als Goden.
Amerika is een domme natie, met domme intellectuelen. En daarom zo rijk en machtig.
Er bestaat wel degelijk een correlatie tussen de mate van dommigheid van een volk en zijn intellectuelen, en de mate waarin het kapitalisme er zegeviert. Amerika nummer één.
Praat met een doorsnee-Cubaan, en je valt achterover van de intellectuele scherpte die je hoort. Praat met een doorsnee-Amerikaan, en je vlucht naar Cuba.
|
Alle serieuze kritiek die ik al gelezen heb over Amerika of het neo liberalisme komt van Amerikanen (Stiglitz, Rifkin, Klein, Krugman, Chang, Taleb, McDonald, Chomsky, Sachs, Parenti ... ). Misschien is het omdat Europese intellectuelen zich te goed voelen om ook eens een boek te schrijven voor de gewone mens of misschien is het iets anders ... geen idee ... en volgens mij is de tijd dat Amerikanen filosofen uit Europa lieten overkomen wel al een halve eeuw geleden. Een volk krijgt de politici die ze verdient, niet te verwarren met de intelligentia.
Doorsnee mensen in Cuba en Zuid-Amerika en Azië en misschien zelfs in delen van het midden oosten lijken me inderdaad over een bredere visie op de wereld te beschikken dan Europeanen en Amerikanen. Materialisme doet dat.
|