Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juli 2012, 18:51   #1
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard vraag: waarom is de Amerikaanse rechterzijde zo dom?

De Amerikaanse rechterzijde is dom. Ongelofelijk dom. En dan heb ik het niet over een paar marginale Tea Party adepten. Dan heb ik het over commentatoren en opiniemakers die in de mainstream media verschijnen. Sommigen hebben een eigen programma op tv, anderen, zijn er uitgenodigd als gasten.

Ann Coulter, Glenn Beck, Billy O'Reilly, Alex Jones, Rush Limbaugh, Charlotte Thomson Iserbyt, Andrew Schlaffly (oké, met zijn Conservapedia zit die inderdaad eerder in de marginaliteit). Elk doen ze de ene uitspraak na de andere waarvan je denkt "help, die is dom.".

Nu, ik ben echt benieuwd naar de vraag waarom de Amerikaanse rechterzijde dergelijke mensen volgt. Maar twee cliché reacties zou ik hier niet graag zien. Van C2C verwacht ik iets als
Citaat:
Dat is normaal, de ganse rechterzijde is dom.
Van -Jo- verwacht ik iets als
Citaat:
Dat is normaal, alle Amerikanen zijn dom.
Bon, die twee hebben we gehad, dus nu kunnen we terug serieus zijn.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 18:53   #2
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Die commentatoren zijn niet dom, ze kunnen gewoon goed manipuleren.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 18:56   #3
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Slechte scholing (zaken als Liberty University, waar jonge-aardecreationisme in de lessen biologie wordt gegeven, en zondevloedgeologie in de lessen aardwetenschappen), brutale vaders met Vietnamsyndroom die hen kapotsloegen als ze niet trots genoeg naar de Stars and Stripes keken, slecht voedsel (McDo levert wienig voedingsstoffen voor het brein) en teveel geld.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:01   #4
tschoon verdiep
Burgemeester
 
tschoon verdiep's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 oktober 2010
Berichten: 589
Standaard

bang voor verandering misschien?
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:03   #5
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Die commentatoren zijn niet dom, ze kunnen gewoon goed manipuleren.
Echt?

Billy O'Reilly
http://www.youtube.com/watch?v=2BCipg71LbI
(kijken van 1'49")
Nadat hij terecht gewezen werd:
http://www.youtube.com/watch?v=UyHzhtARf8M
Les geleerd? Neen, met Richard Dawkins zegt hij Krak hetzelfde:
http://www.youtube.com/watch?v=2FARD...eature=related
(vanaf 0'44)

Ann Coulter over "evolutionists"
Citaat:
Any evidence contradicting the primitive religion of Darwinism -- including, for example, the entire fossil record -- they explain away with non-scientific excuses like "the dog ate our fossils."
Over Fukushima "Radiation is good for you".
http://www.youtube.com/watch?v=Rci3ElYLs4U
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:05   #6
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Echt?

Billy O'Reilly
http://www.youtube.com/watch?v=2BCipg71LbI
(kijken van 1'49")
Nadat hij terecht gewezen werd:
http://www.youtube.com/watch?v=UyHzhtARf8M
Les geleerd? Neen, met Richard Dawkins zegt hij Krak hetzelfde:
http://www.youtube.com/watch?v=2FARD...eature=related
(vanaf 0'44)

Ann Coulter over "evolutionists"

Over Fukushima "Radiation is good for you".
http://www.youtube.com/watch?v=Rci3ElYLs4U
Ik denk dat het eerder een "persona" is.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:10   #7
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Slechte scholing
Ann Coulter studeerde af voor geschiedenis aan de Cornell Universiteit, en recht aan the Michigan Law School.
Andrew Schlaffly heeft een diploma ingenieur en een rechtendiploma van Harvard.

Bill O'Reilly
Citaat:
he majored in history. He spent his junior year of college abroad, attending Queen Mary College at the University of London.[23] O'Reilly received his Bachelor of Arts in history in 1971.

Laatst gewijzigd door driewerf : 15 juli 2012 om 19:21.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:11   #8
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Ik denk dat het eerder een "persona" is.
Verklaar je nader.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:12   #9
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 31 oktober 2003
Berichten: 10.341
Standaard

Extremisme , vergelijk dat met de linkerkant in belgie, ook heel dom.
__________________
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."



-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:19   #10
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Verklaar je nader.
Ik ga er van uit dat O'Reilly sommige van die standpunten wel degelijk gelooft maar dat hij zwaar overdrijft om mensen te overtuigen van het gelijk van de Republikeinen.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:24   #11
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Ik ga er van uit dat O'Reilly sommige van die standpunten wel degelijk gelooft maar dat hij zwaar overdrijft om mensen te overtuigen van het gelijk van de Republikeinen.



Dus door te doen alsof hij de meest elementaire zaken niet weet (hoe getijden ontstaan) hoopt hij de kiezers voor het Republikeinse kamp te winnen? Dat slaagt nergens op.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:25   #12
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht


Dus door te doen alsof hij de meest elementaire zaken niet weet (hoe getijden ontstaan) hoopt hij de kiezers voor het Republikeinse kamp te winnen? Dat slaagt nergens op.
Zoals ik zei (ik had het over de Amerikaanse rechterzeide, niet over die kornuiten) : Amerikaans rechts is heel slecht geschoold. Sommige hicks doen aan thuisonderwijs.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:27   #13
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht


Dus door te doen alsof hij de meest elementaire zaken niet weet (hoe getijden ontstaan) hoopt hij de kiezers voor het Republikeinse kamp te winnen? Dat slaagt nergens op.


Dat zal gewoon een foutje van hem geweest zijn.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:27   #14
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Zoals ik zei (ik had het over de Amerikaanse rechterzeide, niet over die kornuiten) : Amerikaans rechts is heel slecht geschoold. Sommige hicks doen aan thuisonderwijs.
Indeed.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:46   #15
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Maar twee cliché reacties zou ik hier niet graag zien. Van C2C verwacht ik iets als
Citaat:
da's normaal, de hele rechterzijde is dom
.
Toch raar dat ik juist de enige op dit forum ben die dit onderwerp een paar jaar geleden besprak, op een heel genuanceerde manier.

Maar goed, de clichés over mijn clichés zijn dan ook gelukkig maar clichés.

Dat gezegd zijnde (dat ik dus de enige genuanceerde spreker ben over dit onderwerp), laat mij herhalen wat ik twee jaar geleden schreef:

-de rechterzijde in de VS is bijzonder clever, en slaagt er veel beter in dan de linkerzijde om op een cynische wijze de verlangens van de gemiddelde Amerikaan in te vullen (lichte journalistiek, rechtse propaganda verpakt als norm, het kaderen van elk maatschappelijk thema als een onderdeel van de binair-gestructureerde en dus makkelijk verteerbare "Culture War", etc...).

-de linkerzijde heeft een natuurlijk nadeel, namelijk dat zij nooit het kapitaal kan bijeengraaien voor een tegenoffensief. De rechterzijde produceert intellectuelen die impliciet het terrein effenen voor de neoliberale kapitalisten. En, omgekeerd, de kapitalist steunt deze intellectuelen volop, vooral financieel. Beide actoren promoten elkaar. Een perfecte samenwerking.

-een voorbeeld van de slimme aanpak van de rechtse intelligentsia: zelfs toen de Republikeinen zich openlijk afvroegen waarom ze minder vertegenwoordigd zijn in academische kringen (hier op het forum door mij besproken, - sommigen herinneren zich dat topic), - deden ze dat op een zeer slimme manier, door zich als "slachtoffer" van het systeem voor te doen. Liberalen zouden systematisch en sinds decennia via de academische wereld de cultuurproductie in hun greep houden, en zo allerlei "slechte waarden" promoten. De rechterzijde sprak van discriminerende academische milieus.

Kortom, - als enige die dit onderwerp ooit serieus behandeld heeft of politics.be - ben ik al langer op de hoogte van de snuggerheid van de rechtse intelligentsia in de VS.

Vergeet niet dat alle mensen die je in je openingspost noemt, méér geld verdienen dan Noam Chomsky. Dat zegt zeer veel over de slimheid van die mensen. Ze voelen perfect de verlangens van een grote groep Amerikanen aan, en buiten die op zeer subtiele wijze uit. Chomsky wordt gelezen door een paar Europeanen en een handvol café-intellectuelen in New York. Niet door de doorsnee-Amerikaan.

Die kan je alleen bereiken alleen als je een zeer clever en markt-bewust intellectueel bent. Idioten zouden daar nooit in slagen.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 15 juli 2012 om 19:51.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:50   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
De Amerikaanse rechterzijde is dom. Ongelofelijk dom.
Er zit heel wat religieus fanatisme in, en dat is altijd dom.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 19:53   #17
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

PS: maar dat de hele rechterzijde in de VS dom is, that's stating the obvious. Die observatie is trouwens irrelevant. De vraag is of de rechterzijde machtig is. En het antwoord is ja. Machtig en dom. Een paar dat dikwijls samengaat. En zeker niet uniek is voor Amerika. Hoewel het daar wel in zijn meest directe vorm tot uiting komt.

Een volk krijgt trouwens de intellectuelen die het verdient.

Zelfs Amerika's linkse intellectuelen zijn dom, in vergelijking met de Europese. Vandaar dat Amerikaanse universiteiten voortdurend Europese filosofen en denkers uitnodigen, en behandelen als Goden.

Amerika is een domme natie, met domme intellectuelen. En daarom zo rijk en machtig.

Er bestaat wel degelijk een correlatie tussen de mate van dommigheid van een volk en zijn intellectuelen, en de mate waarin het kapitalisme er zegeviert. Amerika nummer één.

Praat met een doorsnee-Cubaan, en je valt achterover van de intellectuele scherpte die je hoort. Praat met een doorsnee-Amerikaan, en je vlucht naar Cuba.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 15 juli 2012 om 19:56.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 20:09   #18
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Domheid leidt vaak tot agressiviteit. Een opvallende eigeschap van veel Amerikanen. Natuurlijk zijn ze niet allemaal dom maar hebben eenvoudig gebrek aan algemene ontwikkeling.
Op het vlak van geschiedenis geloven ze nog in sprookjes en rechten? Zo' n beetje iedere Amerikaan wil advocaat worden, overigens iets dat ook in NL een probleem aan het worden is gezien de vele werkloze afgestudeerden in de rechten.

Gooi het op gebrek aan algemene ontwikkeling. Ook aangestuurd door hun godsdienstige universiteiten.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 15 juli 2012 om 20:09.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 20:25   #19
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Gooi het op gebrek aan algemene ontwikkeling.
Dat blijkt ook uit de PISA_studies hé.

Van alle ontwikkelde naties, staan de Amerikaanse kindjes altijd laatst op het vlak van wiskunde, wetenschap en geletterdheid.

Ik vind dat gevaarlijk en tragisch.

We moeten misschien ontwikkelingshulp bieden aan die Amerikaanse kindjes.

Maar nee, want het gaat om een bewust gekozen systeem: domme mensen consumeren dom en graag. En maken dus de 0.01% rijken in Amerika permanent rijker.

Daar gaat het om.

De rest is bijzaak.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 20:27   #20
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dat blijkt ook uit de PISA_studies hé.

Van alle ontwikkelde naties, staan de Amerikaanse kindjes altijd laatst op het vlak van wiskunde, wetenschap en geletterdheid.

Ik vind dat gevaarlijk en tragisch.

We moeten misschien ontwikkelingshulp bieden aan die Amerikaanse kindjes.

Maar nee, want het gaat om een bewust gekozen systeem: domme mensen consumeren dom en graag. En maken dus de 0.01% rijken in Amerika permanent rijker.

Daar gaat het om.

De rest is bijzaak.
Wordt daarbij rekening gehouden met immigranten?
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be