Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Morgen de klok een uur verzetten! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258300)

Bovenbuur 28 maart 2022 21:44

CET/+1 is wel een sterk merk. Zelfs Marokko is in 2018 geswitched naar +1, zonder zomertijdcorrectie. Die beslissing is in oktober 2018 genomen, een paar maanden nadat Juncker had besloten dat de EU ook zonder zomertijd zou gaan werken. Zou toeval kunnen zijn, misschien ook niet compleet.

Misschien moeten we met de EU +1 maar echt als dé officiële tijdzonde gaan instellen. Het is even lastig voor Portugal (en mogelijk voor bijvoorbeeld Groenland en Aruba), maar dan stel je wel een mooie natuurlijke grens aan welke landen er nog bij willen horen. Turkije wil misschien nog wel, Georgië al wat minder, en Kazachstan peinst er niet over.

O, hé, hier komt net een aanvraag van Congo binnen.

Jay-P. 29 maart 2022 05:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9929456)
"Hier"
Woon jij niet in Hong Kong ?
Hebben jullie daar ook een zomer- & winteruur ?

HUH!? 8O.
Mijn eerder schrijfsel was Chinees voor jou?

Knuppel 29 maart 2022 06:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 9928959)
Da's dan ook de eerste keer dat gij iets positiefs over de Walen of Brusseleirs schrijft hier.

Ik wacht op de eerste keer dat jij iets positiefs over de Vlamingen schrijft.

Knuppel 29 maart 2022 06:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 9929557)
HUH!? 8O.
Mijn eerder schrijfsel was Chinees voor jou?

Jouw schrijfsels interesseren geen kat.

Skobelev 29 maart 2022 06:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9929462)
Het winteruur dichtst bij ons natuurlijk ritme: voor zover ik me herinner las ik een hele tijd geleden een artikel v.e. prof geneeskunde dat dit inderdaad zo is.

We hebben de voorbije twee jaar gezien waar het klakkeloos volgen van experten toe kan leiden/lijden.

Knuppel 29 maart 2022 06:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9928970)
Geef mij maar het zomeruur.
Is het niet aangenamer dat het na de werkdag langer licht is dan er voor?
Wat heb je er aan als 's morgens om 5 uur de zon op komt?
Dan kan je 's avonds nog allerlei zaken doen ipv noodgedwongen voor uw tv te hangen of in uw nest te kruipen.

Kindjes zijn vaak bang in het donker. Bepaalde volwassenen blijkbaar ook.
s'Morgens hoeft het niet licht te zijn voor hen want dan liggen ze nog in hun nest.

Skobelev 29 maart 2022 06:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9929211)
Het zomeruur is aangenamer in de zomer. O wonder!
Ook al eens gedacht aan de winterochtenden?

Er is maar één natuurlijk ritme: dat waarbij de zon om 12 uur het hoogste staat. Hoe meer je daar van af wijkt, hoe groter de gezondheidsproblemen worden. Het winteruur ligt daar het dichtste bij.

Zeker, of putje winter om 8.30 of om 9.30 de zon opkomt maakt toch geen zak uit? Iedereen zit op school of is gaan werken. Of moet alles weer aangepast worden aan de gepensioneerden?

Skobelev 29 maart 2022 06:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9929580)
Kindjes zijn vaak bang in het donker. Bepaalde volwassenen blijkbaar ook.
s'Morgens hoeft het niet licht te zijn voor hen want dan liggen ze nog in hun nest.

Voor mij ook niet en ik ben er een ganse week uit om 5.00 uur. Maar ik ben dan ook niet bang in 't donker....;-)

Skobelev 29 maart 2022 06:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9929447)
OK. Interessant maar hoe weet je dat de zon pal in het zuiden staat ?

8O

Knuppel 29 maart 2022 06:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9928963)
Ha neen? jetlag? iemand? Dan ga je toch ook tegen uw gebruikelijk ritme in?

En de kiekes? Zoals ik al schreef, niemand belet u hetzelfde winter-ritme aan te houden.

Niemand verlicht iemand om datgene te doen dat een jetlag veroorzaakt.
Niemand belet jou om eender welk ritme aan te houden.
Heb je er niks aan om op te staan als de zon op komt en de vogeltjes fluiten, dat is pech voor jou maar een zegen voor de boeren en de beesten.

Skobelev 29 maart 2022 06:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9929588)
Heb je er niks aan om op te staan als de zon op komt en de vogeltjes fluiten, dat is pech voor jou maar een zegen voor de boeren en de beesten.

Zie jij boeren hun land bewerken om 5 uur 's ochtends?

Ik werk alle dagen van 6.30 tot 15.00 uur. Thuis rond 16.00 uur. Opstaan om 5.00 uur.
In de zomer, met zomeruur, kan ik 's avonds buiten bezig zijn tot 22.00 uur. In de winter moet ik me haasten om de dieren nog te verzorgen voor het donker wordt. Zomeruur in de winter zou een zegen zijn.

Knuppel 29 maart 2022 06:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9929402)
Het kan mij eerlijk gezegd niet bommen welk uur ze nemen als ze maar stoppen met aan die verrekte klok te knoeien.

Wintertijd is de meest correcte tijd. Zelfs wintertijd is +1u.

Zomeruur in de winter heeft dan uiteindelijk veel minder voordelen. In januari komt de zon dan pas iets voor 10u 's morgens op. Zit je ook maar stroom te verbruiken voor den hond zijn kloten.

In ieder geval, iets als het uur wijzigen is compleet achterhaald in een wereld waar je kan flexwerken en telewerken. Het nut is compleet weg.

:thumbsup:

Knuppel 29 maart 2022 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9929593)
Zie jij boeren hun land bewerken om 5 uur 's ochtends?

Ik werk alle dagen van 6.30 tot 15.00 uur. Thuis rond 16.00 uur. Opstaan om 5.00 uur.
In de zomer, met zomeruur, kan ik 's avonds buiten bezig zijn tot 22.00 uur. In de winter moet ik me haasten om de dieren nog te verzorgen voor het donker wordt. Zomeruur in de winter zou een zegen zijn.

Boeren doen wel wat anders dan alleen hun land bewerken.

Leg je er al maar bij neer dat uiteindelijk zal gekozen worden voor het uur dat het dichts bij het natuurlijke uur ligt. Het zomeruur is er het verste van af.

Skobelev 29 maart 2022 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9929598)
Boeren doen wel wat anders dan alleen hun land bewerken.

Leg je er al maar bij neer dat uiteindelijk zal gekozen worden voor het uur dat het dichts bij het natuurlijke uur ligt. Het zomeruur is er het verste van af.

We zullen zien. Het zuiden van de EU kiest eerder voor zomeruur.

Boduo 29 maart 2022 10:07

Citaat:

Die jetlag: dikwijls overdreven.
Piloten & airhostessen hebben wel rust perioden maar daarmee komen ze er nog niet...
Meerdere forummers stellen dat het winteruur het dichtst bij onze natuur ligt.

Jay-P. 29 maart 2022 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 9929572)
Ik wacht op de eerste keer dat jij iets positiefs over de Vlamingen schrijft.

De dag dat ge 't verdient: direct! :-D

Boduo 29 maart 2022 10:10

8O8O8O
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 9929739)
De dag dat ge 't verdient: direct! :-D

Boduo 29 maart 2022 14:51

Aangezien de meeste mensen aktief zijn (in de brede zin v.h. woord) tussen 7 & 22 u. is het best om het huidig systeem te behouden.
Wat ook gebeurt.

gertc 30 maart 2022 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9929578)
We hebben de voorbije twee jaar gezien waar het klakkeloos volgen van experten toe kan leiden/lijden.

Klakkeloos volgen van 'experten' die beweren dat ze het beter weten/kunnen dan moeder natuur is inderdaad idioot, dat hebben we de voorbije 2 jaar gezien.

gertc 30 maart 2022 08:59

Citaat:

.
.

Dat is natuurlijk niet waar. Ik - en de meeste mensen met een job - kunnen niet zelf beslissen om in de wintermaanden enkel van 10 tot 16 te werken, en in de zomer om 5 uur 's morgens beginnen.
Maar dat is wel ongeveer wat de mens de afgelopen 4 miljoen jaar, tot aan de industriële revolutie, heeft gedaan.

Aenigma 30 maart 2022 09:23

gewoon de klok 30min verzetten ipv 1u volgende keer en daar ophouden
er is eigenlijk niets dat ons tegenhoud om dat te doen

Rapture 30 maart 2022 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9929608)
We zullen zien. Het zuiden van de EU kiest eerder voor zomeruur.

Een heel jaar door winteruur, liever niet.

Van eind oktober tot eind maart verandert er dan uiteraard niets.
Maar van eind maart tot eind oktober is het dan gewoon 's ochtends een uur eerder licht en 's avonds een uur eerder donker.

Wat heb ik eraan dat het in de zomer dan al om 3 a 4 uur 's ochtends al licht gaat zijn, uren waarin de doorsnee mens toch nog in zijn bed ligt en 's avonds het al donker gaat zijn rond 8 a 9 uur, uren waarop de doorsnee mens zeker nog niet in zijn bed ligt. Met zoiets te implementeren pakt ge gewoon van 90% van de bevolking een uur daglicht af.

De bedoeling is dat de dag- en nachtcyclus zoveel mogelijk wordt afgestemd om de mensen hun patroon. Ik denk nu niet dat de doorsnee mens opstaat om 5u 's ochtends en al om 9u 's avonds gaat slapen.

En om anno 2022 met dito levensstijl nog met argumenten af te komen met "da's dichter bij onze natuur", really....schaf ineens dan het nachtwerk ook maar zoveel mogelijk af, da's ook tegennatuurlijk.

Rapture 30 maart 2022 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aenigma (Bericht 9930508)
gewoon de klok 30min verzetten ipv 1u volgende keer en daar ophouden
er is eigenlijk niets dat ons tegenhoud om dat te doen

Ik vraag mij af wie er nog zoveel last kan hebben met die klok te verzetten? Bomma's die nog antieke koekoeksklokken in huis hebben?

De digitale klokken van tegenwoordig verzetten zich toch automatisch.

En mensen die beweren uit hun ritme te geraken door dat ene uurtje te verzetten, zouden dan voortaan zoveel mogelijk moeten wegblijven van andere tijdszones, inclusief gaan shoppen in Londen.

Skobelev 30 maart 2022 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rapture (Bericht 9930512)
Een heel jaar door winteruur, liever niet.

Van eind oktober tot eind maart verandert er dan uiteraard niets.
Maar van eind maart tot eind oktober is het dan gewoon 's ochtends een uur eerder licht en 's avonds een uur eerder donker.

Wat heb ik eraan dat het in de zomer dan al om 3 a 4 uur 's ochtends al licht gaat zijn, uren waarin de doorsnee mens toch nog in zijn bed ligt en 's avonds het al donker gaat zijn rond 8 a 9 uur, uren waarop de doorsnee mens zeker nog niet in zijn bed ligt. Met zoiets te implementeren pakt ge gewoon van 90% van de bevolking een uur daglicht af.

De bedoeling is dat de dag- en nachtcyclus zoveel mogelijk wordt afgestemd om de mensen hun patroon. Ik denk nu niet dat de doorsnee mens opstaat om 5u 's ochtends en al om 9u 's avonds gaat slapen.

En om anno 2022 met dito levensstijl nog met argumenten af te komen met "da's dichter bij onze natuur", really....schaf ineens dan het nachtwerk ook maar zoveel mogelijk af, da's ook tegennatuurlijk.

Bedankt om het met mij eens te zijn. Geef me maar jaar in jaar uit zomeruur. Ik heb er inderdaad geen zak aan dat het 's morgens vroeger licht is en 's avonds vroeger donker.

Rapture 30 maart 2022 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9930514)
Bedankt om het met mij eens te zijn. Geef me maar jaar in jaar uit zomeruur. Ik heb er inderdaad geen zak aan dat het 's morgens vroeger licht is en 's avonds vroeger donker.

Ik heb misschien de verkeerde gequote maar inderdaad, ik zie echt niet de heilzame werking van het afschaffen van het winter- en zomeruur buiten wat onnozele stellingen zoals "da's dichter bij onze natuur" en "we knoeien beter niet met de tijd".

Ja, het mag dan ooit ingevoerd zijn om de energieconsumptie naar omlaag te halen wat intussen achterhaald is, da's nog geen reden om het weer af te voeren. Anders schaffen we kerstmis en pasen nu ook beter af, dat dateert ook nog van tijden waarin we geloofden in Jezus Christus en zijn herrijzenis. Nu toch niet meer, waarom zouden we het dan nog vieren?

wagner.666 31 oktober 2023 18:43

En het blijft zoals het is, zeker met die onbekwame halve gare belg aan boord.

Vlad 1 november 2023 05:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 (Bericht 10262910)
En het blijft zoals het is, zeker met die onbekwame halve gare belg aan boord.

Het is stil rond het Europees referendum over de afschaffing van het zomeruur. Kabouter Michela is hard aan het werken aan referenda over belangrijke zaken vermoed ik.

kelt 1 november 2023 06:24

We stellen vast dat ook dit,het terug invoeren van het pre 197x kloksysteem,ZUIVER GMT plus of min afhankelijk van uw lokatie,te moeilijk is geworden voor al onze niveau's van politici....Ja,sommige maanden van het jaar is het donkerder dan andere maanden.Dat is al miljarden jaren zo,en de "problemen" die men daar in de jaren zeventig dacht mee te hebben zijn irrelevant ondertussen....

Gelukkig zijn er ook simpelere zaken die ze WEL nog kunnen aanpakken...

Ik denk aan migratie,het Midden-Oosten,de oorlog in Oekraine,de relaties tussen het VK en de EU,energie....

Gelukkig dat er nog simpele problemen bestaan om op te lossen binnen de 45 jaar....... :thumbsup:

Boduo 1 november 2023 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rapture (Bericht 9930520)
Ik heb misschien de verkeerde gequote maar inderdaad, ik zie echt niet de heilzame werking van het afschaffen van het winter- en zomeruur buiten wat onnozele stellingen zoals "da's dichter bij onze natuur" en "we knoeien beter niet met de tijd".

Ja, het mag dan ooit ingevoerd zijn om de energieconsumptie naar omlaag te halen wat intussen achterhaald is, da's nog geen reden om het weer af te voeren. Anders schaffen we kerstmis en pasen nu ook beter af, dat dateert ook nog van tijden waarin we geloofden in Jezus Christus en zijn herrijzenis. Nu toch niet meer, waarom zouden we het dan nog vieren?

Pasen afschaffen is quasi onmogelijk.
Wetenschappers, zelfs van het Vaticaan hebben gevonden dat Christus gekruisigd is op 3 april 33.
Pasen valt dus op 5 april.
Moest men nu jaarlijks Pasen laten vallen op de eerste zondag na 5 april ?
Men weet dit reeds van in 2012.

Boduo 1 november 2023 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10263131)
We stellen vast dat ook dit,het terug invoeren van het pre 197x kloksysteem,ZUIVER GMT plus of min afhankelijk van uw lokatie,te moeilijk is geworden voor al onze niveau's van politici....Ja,sommige maanden van het jaar is het donkerder dan andere maanden.Dat is al miljarden jaren zo,en de "problemen" die men daar in de jaren zeventig dacht mee te hebben zijn irrelevant ondertussen....

Gelukkig zijn er ook simpelere zaken die ze WEL nog kunnen aanpakken...

Ik denk aan migratie,het Midden-Oosten,de oorlog in Oekraine,de relaties tussen het VK en de EU,energie....

Gelukkig dat er nog simpele problemen bestaan om op te lossen binnen de 45 jaar....... :thumbsup:

Da's er een om te onthouden !

Vette Pois(s)on 1 november 2023 11:59

dikke komedie altijd maar dat uur verzetten

labielen die niet tegen den donker kunnen...

laat winteruur maar opstaan aub

Knuppel 1 november 2023 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10263122)
Het is stil rond het Europees referendum over de afschaffing van het zomeruur.

Al meer dan twee jaar is het stil over het afschaffen van het tweejaarlijkse gepruts aan het uur. Zelf daarover is er geen overeenstemming.
Typisch Belgisch.

quercus 1 november 2023 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 10263254)
dikke komedie altijd maar dat uur verzetten

labielen die niet tegen den donker kunnen...

laat winteruur maar opstaan aub

En zelfs dat winteruur is onnatuurlijk, want met het winteruur zijn we nog steeds één uur voor op de zon.

Knuppel 2 november 2023 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10263298)
En zelfs dat winteruur is onnatuurlijk, want met het winteruur zijn we nog steeds één uur voor op de zon.

Dat klopt. Maar dat vormt geen enkel probleem.....voor politici.

De schoofzak 2 november 2023 11:19

Ik ben een ochtendmens. Dus vond ik het wel leuk om in de zomer een uurtje vroeger op te staan.

Maar ik ben daar van terug gekomen.
We moeten leven volgens de natuur. vb. het midden van de dag moet ongeveer vallen op het moment dat de zon het hoogst staat.

Knuppel 2 november 2023 11:26

De koeien kunnen nergens van terug komen. Die kunnen zichzelf niet melken.

Xenophon 2 november 2023 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10263544)
Ik ben een ochtendmens. Dus vond ik het wel leuk om in de zomer een uurtje vroeger op te staan.

Maar ik ben daar van terug gekomen.
We moeten leven volgens de natuur. vb. het midden van de dag moet ongeveer vallen op het moment dat de zon het hoogst staat.

Zoals kiekens bedoel je? Opstaan als de zon opkomt. Gaan slapen als de zon ondergaat.

Skobelev 2 november 2023 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10263582)
Zoals kiekens bedoel je? Opstaan als de zon opkomt. Gaan slapen als de zon ondergaat.

Yep, tof hé vandaag als het voor de volgende 4 maand om 17 uur (of nog vroeger)donker is. Dan moeten we buiten niets meer doen van ons madam.

De schoofzak 2 november 2023 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10263582)

Da's een slecht voorbeeld.
Er lopen redelijk veel kiekens zonder pluimen rond. Behalve dan die pluimen van anderen die ze in hun eigen gat steken.

Infowarrior 2 november 2023 12:25

Zomeruur forever!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be