![]() |
Citaat:
In nachtmerries?? Sorry, maar dit is een echte discussie, vergeet uw andere discussie met mij in uw dromen. Citaat:
Citaat:
Je mag natuurlijk de cases die er leiden tot mijn inductie weerleggen. De deur/het huis enz.. zijn geen ontwerpen, wat zijn dat dan? Citaat:
Je mag eraan beginnen. Is het huis/de deur .. geen ontwerp? Wat is dat dan? Wat zijn de attributen en parameters waarmee u bepaalt of iets al dan niet een ontwerp is? Artificieel of niet. Ontwerp hier is model. Citaat:
Heb jij hier ergens iets kunnen tegenspreken? Cases voor inductie? Inductie zelf? Concept en model van ontwerp/ontwerper? Analogie? Observaties in de natuur, bij de mens? Simualties en relatie tussen techniek/artefact en natuur? Antwoorden op mijn vragen waar ik dit dat heb beweerd? ??? |
Citaat:
Natuurlijk leven we niet in causale wereld, maar hopelijk bedoel jij niet dat deze reacties (van mij en van u) spontaan zijn ontstaan of dat we niemand/niets bij misdaden mogen beschuldigen .. enz. :-D Dit is geen causale wereld en causaliteit is geen empirische kennis, maar een rationele kennis met bevestigingen in de wereld, meer niet. U verwart verder beweging met oorzaak en gevolg. Verder negeer jij alles om jezelf te gaan herhalen. Is dat niet, voor u zelf, vervelend? ;) Ok ok beste F.A, ik begrijp het, en ik ga nu kinderentaal gebruiken want je hebt nog nooit een werk van Thomas gelezen en ik zweer het u. Wikipedia artikeltje, forum postjes en kennis van les journaux over Thomas hebt u misschien wel gelezen. In de kinderentaal dus (op basis van wat je zelf begrijpt van beweging en onbewogen beweger). Thomas observeert beweging in deze wereld. Een voorbeeld: De mens beweegt, die is gebaaard (is nadat hij niet was), die gaat naar zijn werk, de winkel, de kerk .. enz. En dat is een causale wereld. |
Citaat:
SImpel: dat kan nooit. Om uw voorbeeld te geven: een mens beweegt, is gebaard, etc. Al deze beslissingen zijn afhankelijk van onze hersenen. Onze hersenen bestaan uit neuronen die electronen uitwisselen. Met andere woorden al onze handelingen zijn afhankelijk van die uitwisseling van electronen in onze hersenen. Echter electronen hebben ook een random gedrag. Observaties hebben aangetoond dat één elektron zich op één plaats of op een andere plaats kan bevinden. Het vreemde is dat een electron zich ook op twee plaatsen tegelijk kan bevinden. Met andere woorden onze hersenen en onze beslissingen zijn ook onderhevig aan het willekeurige karakter van elektronen. Kortom onze beslissingen zijn niet causaal maar probabilistisch. Kortom onze gehele wereld is niet-causaal aangezien de willekeurige gebeurtenissen op atomaire schaal een invloed hebben op onze wereld. Indien we in een perfect causale (deterministische) wereld zouden leven zou een atoombom nooit kunnen ontploffen. |
Citaat:
Bij het eerste ligt de grondslag in het verleden en bij de tweede in de toekomst. Het heden kan namelijk niet volledig uit het verleden verklaard worden. Het heden wordt ook bepaald door de toekomst, dus door datgene wat er nog niet is. De causaliteit is de materialistische visie, de doelgerichtheid is geestelijk. En die laatste is hoger dan de eerste. Want de evolutie beweegt zich van laag naar hoog. En zo laat zich het leven ook niet uit een simpele Oerknal verklaren. Daarom is de causale visie beperkt van aard. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat nu als een andere bezoeker had gezegd dat het zelfde object volgens hem een raam was, en een ander dat het een raamluik was en een ander een kelderluik? Maakt het iets uit voor het falsifiëren van de 'theorie' dat het object was ontworpen? Dus ontwerp is geen eigenschap van een ding. Waartoe dient het verhaal over een huis dan nog? Of iets een artefact is of niet, weten we door onze ervaring met het object of door onderwijs. Zo weten we dat een huis is ontworpen en een grot in een berg niet. Die is door moeder natuur gemaakt. Citaat:
|
Citaat:
Dit heet sofistiek mijn collega. En ik herhaal nog een keer de duidelijke waarheid: de enigen die rationele logische en filosofische bewijzen voor God kunnen verwerpen zijn de sofisten. Als sofist verwacht ik dat u morgen in één van de rechtbanken staat waar een schuldige voor de rechter verschijnt om één van de volgende sofistische boodschappen te verkondigen: *) de misdaad is spontaan gebeurd want deze wereld is niet causaal. *) jouw beslissing, mijnheer de rechter, is afhankelijk van jouw hersenen. *) misdadiger kan zich op twee plaatsen (Australië en België) tegelijk bevinden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.google.be/#hl=nl&source=h...w=1280&bih=538 |
Citaat:
eerste premisse: er zijn dingen die gemaakt zijn door een ontwerper (mens). tweede premisse: Conclusie: de ontwerper (mens) is door iemand ontworpen. |
Citaat:
1) Waar heb ik beweerd dat ((een theorie is niet bewezen als men hem niet kan weerleggen))? 2) Sedert wanneer is dat een argumentum ad ignorantiam? 3) Waar heb ik over "dit is een deur" gesproken? 4) Waar heb ik beweerd dat (("""uit""" falsifiëren van "het ding is een deur" kan niet afgeleid worden of het ding is ontworpen))? 5) Waar leest u dat ik hetgeen u ""soms"" letterlijk citeert ontken (=ik heb het niet gezegd)? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bekijk alle reacties, nadat we logische rationele en filosofische bewijzen voor God hadden laten vallen, en haal er één voorbeeld uit waarmee jij deze onduidelijkheid bevestigt, anders kan ik moeilijk weten wat je met ((jij hebt mij niets duidelijk kunnen maken)) bedoelt. |
Citaat:
Die observaties zijn ook afhankelijk van jouw hersenen zorgen ervoor dat een moderne computer niet crasht? Of ga jij dat ook tegen de rechter proberen? |
Citaat:
Elke observatie van de computer is dus onafhankelijk zolang je de computer niet aanraakt. 2) De chips in computers worden zo klein dat de electrische ladingen in de verbindingen zo klein worden dat quantum effecten zich steeds feller beginnen te manifesteren in de werking van computers. |
Citaat:
Ik ga hier twee voorbeelden halen uit de kritiek van Hibat Allah Abu'l-Barakat al-Baghdaadi en Ibn Taymiyyah op Aristoteliaanse logica. 1) Conclusie zit in de eerste premisse. Alle Belgen spreken Nederlands (grote premisse) Piero is een Belg (kleine premisse) -- Piero spreekt Nederlands (gevolgtrekking) De grote permisse is niet logisch als ik niet alle Belgen ken, maar omdat ik dat beweer, dus Piero ken ik ook (= kleine premisse zit al in de grote). 2) Je kan onware stellingen gebruiken en een juiste conclusie hebben. Alle katten spreken Nederlands (grote premisse) Piero is een kat (kleine premisse) -- Piero spreekt Nederlands (gevolgtrekking) Maar hier komt het, anders krijgt u hartaanval. :-D Eerste premisse: ontwerp -> ontwerper |
Citaat:
Wij hebben geen nood aan sofistiek. Ik zal jou een beetje aandacht DAARIN geven als je het op een dag in een rechtbank tegen een rechter probeert, anders blijft het idealisitisch, iets dat afhankelijk is van jouw hersenen. p;s: Voorbeelden uit de computerwetenschappen begrijp ik niet als je de gewone taal gebruikt. Probeer het met abstracties en taal van computers uit te leggen. |
Citaat:
Hetgeen waar ik het daarnet in mijn voorbeeld over de functie van hersenen vluchtig over had is dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_brain_dynamics PS: Ik heb eerder de indruk dat u over sofistiek begint wanneer uw argementen op zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Men kan pas concluderen dat iets ontworpen is als men het ontwerpproces kan observeren. |
Citaat:
Verder zegt mij dat niets zolang: 1) jij blijft reageren en beweren dat ik iets tegen u gezegd heb in plaats van te gaan denken dat de reactie plotseling spontaan is ontstaan. 2) jij dat niet in een rechtbank tegen een rechter probeert. Snap jij dit of gaan we gewoon verder met sofisterij? |
Citaat:
Ja/nee? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be