Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Forummer van de week (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=169)
-   -   Desiderius is de drieëntwintigste forummer van de week (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95791)

Pølle 5 oktober 2007 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2974808)
Een structurele werkloosheid van 6% is vereist in een gezonde economie; in het Leuvense zit men daar al onder. Met alle gevolgen vandien.

Dat moet je toch 'ns uitleggen.
Bedankt.

Desiderius 5 oktober 2007 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2976855)
Beste Desiderius,

Hoe kan het zijn dat iemand die zich humanistisch noemt, en zelfs de voornaam van de grote Erasmus draagt, voor rechtspositivisme kiest en niet voor natuurrecht?
Is dat nog een overblijfsel uit uw Franco-tijd?
Kent u Dorien Pessers mening hierover en wat vindt u ervan?

Ik put me in deze niet uit in geloofskwesties, Hertog...
Het rechtspositivisme is op zich zeker niet incompatibel met het humanisme. Wel integendeel...

Gun 5 oktober 2007 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2974058)
Hoe sta je tegenover directe democratie?

Vraag eens aan uw grootvader dat hij nog eens langs komt in de forumsessies, het zou een deel van de statistiekjes positief beïnvloeden;-)

baseballpolitieker 5 oktober 2007 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 2978326)
Vraag eens aan uw grootvader dat hij nog eens langs komt in de forumsessies, het zou een deel van de statistiekjes positief beïnvloeden;-)

Niet te veel verwachten van die oude zak eh!:-) Zijn de statistiekjes van Desi zo slecht mss?;-) Helemaal niet toch...

Gun 5 oktober 2007 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2978341)
Niet te veel verwachten van die oude zak eh!:-) Zijn de statistiekjes van Desi zo slecht mss?;-) Helemaal niet toch...

Neen, heel goed zelfs, moet ook niet in deze draad, maar tussen de statistiekjes zit er ook een lijstje met bezoekers die slechts op één draad zijn langs geweest en uw opa is tot mijn grote verbazing zo een nozem;-)

baseballpolitieker 5 oktober 2007 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 2978356)
Neen, heel goed zelfs, moet ook niet in deze draad, maar tussen de statistiekjes zit er ook een lijstje met bezoekers die slechts op één draad zijn langs geweest en uw opa is tot mijn grote verbazing zo een nozem;-)

Hij is dan ook MIJN opa eh, en niet die van Desi...:-) Maar your command is my wish.;-) Heeft nog tot woensdag de tijd dusja.

Percalion 5 oktober 2007 19:04

Desiderius, lees je veel fictie? Zoja, welke boeken zou je 'n verstokte niet-fictie-lezer kunnen aanbevelen?

Cynicus 5 oktober 2007 19:27

Hieronder heb ik op een kernachtige (weliswaar niet-limitatieve) manier samengevat waar ik zoal voor sta :

1. waterdichte immigratiestop;
2. alle illegale vreemdelingen opsporen en ze vervolgens allemaal effectief uitwijzen;
3. afschaffing snelbelgwet en ze vervangen door de “strengbelgwet”;
4. afschaffing van het vreemdelingenstemrecht;
5. behoud van de vrije meningsuiting en bijgevolg de afschaffing van de antiracismewet;
6. een asielontmoedigingsbeleid;
7. afschaffing ontwikkelingshulp;
8. harde aanpak van de criminaliteit;
9. afschaffing van de strafrechterlijke minderjarigheid;
10. geen genade voor drugsgebruik en de drugsverslaafden verplichten om (op hun eigen kosten) af te kicken;
11. scholen waar opnieuw orde en tucht heerst;
12. het sociaal profitariaat grondig aanpakken (daardoor zou het mogelijk moeten zijn aanzienlijk te besparen op de sociale uitgaven zonder dat de echte behoeftigen worden getroffen);
13. afschaffing van het brugpensioen, wegens onbetaalbaar. Wie vroeger wil stoppen met werken, moet maar een vermogen bij elkaar zien te sparen;
14. werklozen gemeenschapsdiensten laten verrichten (als ze zich niet willen bijscholen) zodat de belastingbetaler waar krijgt voor zijn geld;
15. structurele, taboeloze besparingen ten einde er voor te zorgen dat we aanzienlijke begrotingsoverschotten hebben zodat de staatsschuld kan dalen;
16. een bedrijfsvriendelijk economisch beleid zodat de economie meer ruimte krijgt om te groeien. Alleen economische groei zorgt voor meer en voor echte werkgelegenheid. Al de rest is zever;
17. de werknemers de kans geven om meer uren te werken zodat ze meer kunnen verdienen;
18. alle NAVO-verplichtingen nauwgezet nakomen;
19. streven naar uitstekende relaties met Amerika;
20. ons veto stellen tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Europa moet Europees blijven.

Met hoeveel van mijn 20 bovenvermelde standpunten kunt u akkoord gaan ?
En hoe rechts vindt u die standpunten ?

robert t 5 oktober 2007 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2976638)
We hoeven het niet op alle vlakken eens te zijn, hoop ik...

Natuurlijk niet. Dat zou �*l te saai zijn.
Citaat:

Maar er is een belangrijk verschil tussen culturele 'verwantschap' en het vermogen om met elkaar samen te leven. Onze Waalse vrienden weten door de band bijzonder goed waarom Frankrijk voor hen geen alternatief is.

Juist. Overigens is dat niet de onmiddellijke bedoeling. Stap voor stap, behoedzaam aftastend je doel trachten te bereiken is een goede strategie in deze. Wat onze Waalse vrienden betreft is de situatie wel even anders. De Fransen beschouwen iedereen die niet tot "la Douce France" behoort, als provinciale boerkes. Trouwens, zolang de Walen confortabel in het Belgisch cocon zitten, waarom zouden ze rattachist worden?
Citaat:

Overigens, zeg het niet té luid maar... Nederlanders hebben in feite minstens evenveel gemeen met Duitsers als met Vlamingen. Ze willen het alleen niet geweten hebben. Verruim dus je studie misschien even.
Dit moet een grap zijn. Dat heb ik nog nooit gehoord. Als ik met mijn Nederlandse vrienden praat merk ik daar trouwens niks van.
Eerder aversie. Ze hebben het trouwens zelf gezocht, de snoodaards.
Met teveel op bezoek komen en dan nog zo lang blijven is nooit goed!

Desiderius 5 oktober 2007 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 2977060)
Als ik het dagelijks leven van de modale Belg van nu vergelijk met dat van (bv) 20 jaar geleden, dan zie ik veranderingen als de alomtegenwoordige GSM en het Internet.

Welke veranderingen verwacht je voor de komende 20 jaar?

Onmogelijk te zeggen; het gaat ook alsmaar sneller...

Ik hoop dat we in de komende twintig jaar eindelijk een kuur vinden voor de meest voorkomende en moorddadige kankers en andere killers...

Ik hoop dat we nog heel boeiende nieuwe toepassingen en evoluties zien van die immense hoeveelheid data die in cyberspace rondzwalpt.

(ik sta er nog van te kijken hoeveel sneller de research verloopt; vroeger was het bibliotheken, steekkaarten, etc...)

Enfin, ik wil zeker optimistisch naar de toekomst kijken!

Desiderius 5 oktober 2007 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2977079)
Desiderius,

hoe sta je tegenover lidmaatschap van verenigingen, loges, partijen, duivenmelkers- en fietsersbond etc in het algemeen

en waar ben je lid van ?

Ik was lid van nogal wat verenigingen; vooral hanzes en andere ondernemerskringen en -serviceclubs. Met de nadruk op 'was', want uiteindelijk ben ik niet zo'n fan van dat toch opgeblazen gedoe. Momenteel ben ik vooral steunend lid van de plaatselijke voetbalvereniging (hoewel ik niks van voetbal ken), van de toneelkring (één voorstelling obligaat per jaar) en enkele erfgoedstichtingen.

Desiderius 5 oktober 2007 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2977080)
voel je je na zo'n sessie Forummer van de week niet compleet leeggezogen ? of geniet je veeleer van de belangstelling en het etaleren van je succes en zelfgenoegzaamheid ? ;-p

Ach, voor één keer mag je me eens persoonlijke vragen stellen en wil ik daar nog op antwoorden ook. Ik heb niet de minste bedoeling om wat dan ook te etaleren; niet op dit forum en niet erbuiten. Soms komt d�*t net ontzettend arrogant over; het niet willen meespelen van het spelletje. (bvb. in jeans op een poepsjiek diner aankomen bij de plaatselijke notabelen die maanden gezaagd hebben dat je toch zeker moest langskomen. Et voil�*... take it or leave it, messieurs... heerlijk als je je dat zo kan permitteren)

Desiderius 5 oktober 2007 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2977160)
Desiderius, ooit al iemand op z'n bek geslaan? Indien ja, wat was de context?

Ja.

Iemand die met z'n fikken niet van m'n vriendin (nu m'n vrouw) kon blijven. Is een tandarts aan te pas gekomen. Heeft me nog heel veel gekost ook. Maar was het waard.

Overigens de enige keer dat ik zo m'n geduld heb verloren.

Desiderius 5 oktober 2007 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2977162)
Bij welke balie was je advocaat?

Gent

robert t 5 oktober 2007 20:08

Weekend. Tijd voor luchtiger zaken. Stel nu dat je van een goede vriend of kennis een uitnodiging krijgt om in "De Karmeliet" of "Hof van Cleve" of een andere sterrentent te gaan dineren. 5-gangen menu, uitgelezen wijnen, alles erop en eraan. Maar jij moet het menu samenstellen. Laat ons even meegenieten.

Desiderius 5 oktober 2007 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2977213)
Wacht Percalion, ik heb nog een geweldige vraag:

Beste Desiderius,

Heb je ooit al je vuist in de aars van een koe geramd?

Met vriendelijke groet,

Dycore

Wel... ik heb wel eens tot aan m'n oksel in het achtereind van een koe gezeten. Ik deed toen een reportage over veeartsen en veeboeren. En 'k wou wel eens weten hoe dat 'voelde'.

Schone stiel toch hoor... :|

Desiderius 5 oktober 2007 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2977163)
Wat heb je na de advocatuur gedaan? Wat doe je nu?

Ik amuseer me.

Desiderius 5 oktober 2007 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2977360)
Komt aardig dicht in de buurt van het basisinkomen, of vergis ik mij?

komt in de buurt, maar is toch niet hetzelfde.

Desiderius 5 oktober 2007 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 2977832)
Misschien een heel indiscrete vraag. Je moet er niet op antwoorden en ik zal je niet veroordelen of er enige conclusies uit trekken maar:
doe jij aan liefdadigheid?

Ja.
Volstrekt anoniem trouwens.

Desiderius 5 oktober 2007 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2978137)
Desiderius,
Zoals ge wellicht hebt gelezen in De Standaard of gezien op Terzake, blijkt de notionele interestaftrek groot bedrog te zijn. Kost 1 miljard euro aan de schatkist en resulteert niet in terugverdieneffecten.

Afschaffen, dat cadeautje dat wij, de hardwerkende Vlamingen, aan de bedrijven geven?

Ik geloof niet in terugverdieneffecten, C2C.

Enkel in redelijkheid. En d�*t is niet meteen het begrip dat ik met onze fiscaliteit associeer. (enfin, 'onze'... de mijne is het alvast niet meer)

Desiderius 5 oktober 2007 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2978140)
Met welk vervoersmiddel rijden volgens u onze (achter)kleinkinderen in 2050? En rijden ze nog wel überhaupt? Hoe ziet onze mobiliteit er in de toekomst uit?

koffiedik kijken...

Aan het huidige tempo zullen we spoedig over moeten schakelen op rekeningrijden gekoppeld aan behoorlijk dure alternatieve brandstoffen. Conclusie: individueel transport zal geleidelijk bijzonder duur worden voor Jan Modaal. De opbrengst van dat rekeningrijden zal gaan naar efficiënter, dunmaziger én goedkoper openbaar vervoer. En ik wil dan graag dromen van een situatie waar iedereen gelukkiger van wordt: Jan Modaal, omdat hij nog nooit zo mobiel zal zijn geweest en de harnekkige automibilisten, omdat ze ook sinds lang weer vlot kunnen reizen van punt A naar punt B; alleen zullen zij daar een realistische prijs voor betalen.

Sorry voor deze nogal 'economische' visie; m'n fantasie is opgebruikt voor vandaag. (reportage gehad in Gent; prachtig weer en héél leuke mensen ontmoet)

Desiderius 5 oktober 2007 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 2978246)
Niemand hoeft 'mee te stappen' in één of andere theorie;-)

Ik vraag gewoon jouw objectieve analyse na het bekijken van (het eerste deel van) dit filmpje.

Het is meestal zo dat wanneer men op zoek gaat naar informatie over zaken die de wereldgeschiedenis hebben bepaald men meer en meer ontdekt dat het officiële verhaal de enige echte conspiracy theorie is, maar dat leidt ons te ver af van het doel van deze draad.

Jouw analyse zou dus heel erg geapprecieerd worden

Nogmaals dank

Gun

Ik beloof je dat ik de reportage grondig zal bekijken.
Ik kom erop terug...

Desiderius 5 oktober 2007 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker (Bericht 2978312)
Dat moet je toch 'ns uitleggen.
Bedankt.

Een kwestie van reserves.
Bedrijven beginnen te voelen dat het steeds langer duurt om hun vacatures ingevuld te krijgen. (een collega econoom legde me dat uit; maar ik ben niet zo'n 'macro'-modelleur.)

Hertog van Gelre 5 oktober 2007 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2978322)
Ik put me in deze niet uit in geloofskwesties, Hertog...

Jammer.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2978322)
Het rechtspositivisme is op zich zeker niet incompatibel met het humanisme. Wel integendeel...

Behalve dan dat het (afgezien van het feit dat het geen rekening houdt met moraliteit) het individu ontkent.

Andere vraag dan maar:
Gelooft u in 'regels zijn regels''?

Anna List 5 oktober 2007 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 2978356)

ge gaat er nog ene hebben na deze sessie

Anna List 5 oktober 2007 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2978628)
Ik geloof niet in terugverdieneffecten, C2C.

Enkel in redelijkheid. En d�*t is niet meteen het begrip dat ik met onze fiscaliteit associeer. (enfin, 'onze'... de mijne is het alvast niet meer)

vind je dat nog helemaal moreel verantwoord ? of zit je daar toch een beetje met een dubbel gevoel tov de (onderkant van) maatschappij ook ?

Desiderius 5 oktober 2007 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2978477)
Desiderius, lees je veel fictie? Zoja, welke boeken zou je 'n verstokte niet-fictie-lezer kunnen aanbevelen?

Engelstalige literatuur hoofdzakelijk. En ineens het hele oeuvre van een schrijver als die me aanspreekt.

Recent: 'Engelby' van Sebastian Faulks (aanrader, absoluut)

'Cloud Atlas' van David Mitchell (m.i. een absolute must; ik ben verslaafd aan die auteur)

'The time traveler's wife' van Audrey Niffenegger

Dat zijn m'n drie favoriete boeken; die neem ik mee naar een onbewoond eiland...

naast de klassiekers ondertussen : Coetzee, Eco, ...

Desiderius 5 oktober 2007 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus (Bericht 2978525)
Hieronder heb ik op een kernachtige (weliswaar niet-limitatieve) manier samengevat waar ik zoal voor sta :

1. waterdichte immigratiestop;
2. alle illegale vreemdelingen opsporen en ze vervolgens allemaal effectief uitwijzen;
3. afschaffing snelbelgwet en ze vervangen door de “strengbelgwet”;
4. afschaffing van het vreemdelingenstemrecht;
5. behoud van de vrije meningsuiting en bijgevolg de afschaffing van de antiracismewet;
6. een asielontmoedigingsbeleid;
7. afschaffing ontwikkelingshulp;
8. harde aanpak van de criminaliteit;
9. afschaffing van de strafrechterlijke minderjarigheid;
10. geen genade voor drugsgebruik en de drugsverslaafden verplichten om (op hun eigen kosten) af te kicken;
11. scholen waar opnieuw orde en tucht heerst;
12. het sociaal profitariaat grondig aanpakken (daardoor zou het mogelijk moeten zijn aanzienlijk te besparen op de sociale uitgaven zonder dat de echte behoeftigen worden getroffen);
13. afschaffing van het brugpensioen, wegens onbetaalbaar. Wie vroeger wil stoppen met werken, moet maar een vermogen bij elkaar zien te sparen;
14. werklozen gemeenschapsdiensten laten verrichten (als ze zich niet willen bijscholen) zodat de belastingbetaler waar krijgt voor zijn geld;
15. structurele, taboeloze besparingen ten einde er voor te zorgen dat we aanzienlijke begrotingsoverschotten hebben zodat de staatsschuld kan dalen;
16. een bedrijfsvriendelijk economisch beleid zodat de economie meer ruimte krijgt om te groeien. Alleen economische groei zorgt voor meer en voor echte werkgelegenheid. Al de rest is zever;
17. de werknemers de kans geven om meer uren te werken zodat ze meer kunnen verdienen;
18. alle NAVO-verplichtingen nauwgezet nakomen;
19. streven naar uitstekende relaties met Amerika;
20. ons veto stellen tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Europa moet Europees blijven.

Met hoeveel van mijn 20 bovenvermelde standpunten kunt u akkoord gaan ?
En hoe rechts vindt u die standpunten ?

Al met al kan ik maar weinig punten volmondig onderschrijven, Cynicus...
Een vijftal hooguit en dan nog met heel wat toegevoegde nuance.

Links/rechts vind ik een kleuterdiscussie. Doe ik dus niet aan mee (tenzij om af en toe te jennen, en da's hier niet de bedoeling) Nee, ik vind het allemaal nogal autoritair, op het fascistische af zelfs... Wat mag er eigenlijk nog wel? Ga je jezelf niet teveel afsluiten van de rest van de wereld? Vanwaar die angst voor het spook van de immigratie? Is het niet veeleer een kwestie van ervoor zorgen dat de uitwassen verdwijnen? Ik heb het gevoel dat je de zaken iets te scherp wil stellen. Prima voor een pamflet, zolang je weet dat de soep niet zo heet gegeten wordt als je ze geserveerd krijgt.

Desiderius 5 oktober 2007 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 2978589)
...

Dit moet een grap zijn. Dat heb ik nog nooit gehoord. Als ik met mijn Nederlandse vrienden praat merk ik daar trouwens niks van.
Eerder aversie. Ze hebben het trouwens zelf gezocht, de snoodaards.
Met teveel op bezoek komen en dan nog zo lang blijven is nooit goed!

Nee, da's helemaal geen grap, Robert.
Het is voor een Nederlander inderdaad een hele of halve belediging om hem te wijzen op die affiniteit met de Duitsers, maar ze is er wel hoor...

Kijk heel even naar het soort muzak (schlagers enz...) en het soort televisie waar Nederlanders al j�*�*�*�*renlang massaal op afstemmen. Kijk even naar de culinaire cultuur. Maar belangrijker: kijk even naar de wortels van het burgerlijk recht bvb... Met het NBW (nieuw burgerlijk wetboek) hebben die hollanders een stevige stap richting Teutonenland gezet.

Nee, doe jezelf eens een grote lol: kom eens wat onder de Duitsers. En merk hoe de affiniteiten minstens even groot zijn als met de Vlamingen. Nederlanders zitten daar nl. stevig tussen geprangd hoor.

Anna List 5 oktober 2007 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2978918)
Engelstalige literatuur hoofdzakelijk. En ineens het hele oeuvre van een schrijver als die me aanspreekt.

Recent: 'Engelby' van Sebastian Faulks (aanrader, absoluut)

'Cloud Atlas' van David Mitchell (m.i. een absolute must; ik ben verslaafd aan die auteur)

'The time traveler's wife' van Audrey Niffenegger

Dat zijn m'n drie favoriete boeken; die neem ik mee naar een onbewoond eiland...

naast de klassiekers ondertussen : Coetzee, Eco, ...

fuck dat doe ik nu ook altijd zie, zo'n heel oeuvre als de auteur me aanspreekt :-)

mmm eco ... al heb ik zijn laatste (moderne) weggesmeten ... letterlijk ni doorgeraakt ... weet met m'n zatte botten zelfs de titel niet meer ...

al iets van Al Galidi gelezen ? (iraaks asielzoeker/uitgeprocedeerde illegaal in Nl ... (krijgt nu Vl literatuursubsidies ;-) ) zalige vent ... (burgerlijk ingenieur in Irak, leerde zichzelf Nls (scholing asielzoekers verboden in NL) en muzikant ... indrukwekkende persoonlijkheid ...

Anna List 5 oktober 2007 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2978947)
Nee, da's helemaal geen grap, Robert.
Het is voor een Nederlander inderdaad een hele of halve belediging om hem te wijzen op die affiniteit met de Duitsers, maar ze is er wel hoor...

Kijk heel even naar het soort muzak (schlagers enz...) en het soort televisie waar Nederlanders al j�*�*�*�*renlang massaal op afstemmen. Kijk even naar de culinaire cultuur. Maar belangrijker: kijk even naar de wortels van het burgerlijk recht bvb... Met het NBW (nieuw burgerlijk wetboek) hebben die hollanders een stevige stap richting Teutonenland gezet.

Nee, doe jezelf eens een grote lol: kom eens wat onder de Duitsers. En merk hoe de affiniteiten minstens even groot zijn als met de Vlamingen. Nederlanders zitten daar nl. stevig tussen geprangd hoor.

herkenbaar ... (maar toch opletten voor dat pleidooi voor het grote germaanse rijk hoor ;-) )

Desiderius 5 oktober 2007 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 2978616)
Weekend. Tijd voor luchtiger zaken. Stel nu dat je van een goede vriend of kennis een uitnodiging krijgt om in "De Karmeliet" of "Hof van Cleve" of een andere sterrentent te gaan dineren. 5-gangen menu, uitgelezen wijnen, alles erop en eraan. Maar jij moet het menu samenstellen. Laat ons even meegenieten.

Wel, ik woon toevallig niet ver uit de buurt van een aantal excellente restaurants; en ik hou heel veel van een vernieuwende keuken.

Een kaart samenstellen is werk van specialisten, maar ik geef je een suggestie van de kaart uit één van m'n favoriete restaurants.

Noorse St jacobsvruchten
geconfijte ajuintjes - olijf / aardappelespuma - olijfcrumble

Messchelpen - mosseltjes
pompoen - consommé van garnaaltjes - tagliatelli van Ricard

Langoestines
in brick - Coulis van kersen en tomaat - cavaillon -

Barracuda eucalyptusgerookt
artisjok - aardpeer - mousseline Sauternes

Filet van Struisvogel - Sechuanpeper
girolles - boontjes - jus met port - rozengelei,
geschilderd rozenparfum

Bison
bloemkoolcouscous - salie - Madeira

“ Sangria Mist ” 2007
variatie van rode vruchten in verschillende texturen

Chocolate lemon
chocoladebros - chocoladegel - chocoladepoeder
geconfijte limoenzeste - Citroenverbenasorbet

Mokka - koffiecornetto
Square truffles
Truffels met groene thé

Zeer creatieve / experimentele keuken.

Desiderius 5 oktober 2007 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2978868)
vind je dat nog helemaal moreel verantwoord ? of zit je daar toch een beetje met een dubbel gevoel tov de (onderkant van) maatschappij ook ?

Ach, vind je het nog moreel verantwoord dat van hardwerkende mensen geëist (niet eens gevraagd) wordt dat ze 70% van hun loon afgeven aan de gemeenschap? (kloof loonkost - koopkracht)

Vind je het moreel verantwoord dat je daarenboven nog eens belast wordt op je reeds platbelaste spaarcenten? En dan nog eens belast wanneer die vererfd worden? En dan nog eens belast als je er een onroerend goed mee koopt? En dan nog eens belast..... etc... etc....

Nee, ik voel me niet verantwoordelijk voor een systeem dat krom en scheef draait. Ik geef een stuk van m'n inkomen af aan goede doelen en ben van mening dat ik op die manier veel meer goed kan doen dan dat de overheid dat kan/doet. En ik doe dat bovendien dan nog geenszins om mijn geweten te sussen, want dat geweten is helemaal niet bezwaard.

Heftruck 5 oktober 2007 22:39

Desi, wat is je mening omtrent copyright en patenten?

Desiderius 5 oktober 2007 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2978953)
fuck dat doe ik nu ook altijd zie, zo'n heel oeuvre als de auteur me aanspreekt :-)

mmm eco ... al heb ik zijn laatste (moderne) weggesmeten ... letterlijk ni doorgeraakt ... weet met m'n zatte botten zelfs de titel niet meer ...

al iets van Al Galidi gelezen ? (iraaks asielzoeker/uitgeprocedeerde illegaal in Nl ... (krijgt nu Vl literatuursubsidies ;-) ) zalige vent ... (burgerlijk ingenieur in Irak, leerde zichzelf Nls (scholing asielzoekers verboden in NL) en muzikant ... indrukwekkende persoonlijkheid ...

Cloud Atlas voor jou... Morgen onmiddellijk in huis halen. Je zal me levenslang dankbaar zijn. (de rest van Mitchell's oeuvre is al even geniaal)

Anna List 5 oktober 2007 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2978984)
Ach, vind je het nog moreel verantwoord dat van hardwerkende mensen geëist (niet eens gevraagd) wordt dat ze 70% van hun loon afgeven aan de gemeenschap? (kloof loonkost - koopkracht)

Vind je het moreel verantwoord dat je daarenboven nog eens belast wordt op je reeds platbelaste spaarcenten? En dan nog eens belast wanneer die vererfd worden? En dan nog eens belast als je er een onroerend goed mee koopt? En dan nog eens belast..... etc... etc....

Nee, ik voel me niet verantwoordelijk voor een systeem dat krom en scheef draait. Ik geef een stuk van m'n inkomen af aan goede doelen en ben van mening dat ik op die manier veel meer goed kan doen dan dat de overheid dat kan/doet. En ik doe dat bovendien dan nog geenszins om mijn geweten te sussen, want dat geweten is helemaal niet bezwaard.

tja dat was idd een binnenkopper hé

k zit momenteel aan 12-17 % op t inkomen uit arbeid ... wat me nog billijk lijkt ... maar idd daar komt nog btw-onroerende V-successierechten e.d. bij
die successierechten vind ik ronduit crimineel ...

Anna List 5 oktober 2007 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2978994)
Cloud Atlas voor jou... Morgen onmiddellijk in huis halen. Je zal me levenslang dankbaar zijn. (de rest van Mitchell's oeuvre is al even geniaal)

doe ik.

:oops: ken Mitchell's niet ... welk genre is het ?

Desiderius 5 oktober 2007 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2978991)
Desi, wat is je mening omtrent copyright en patenten?

D�*t is een bijzonder boeiende discussie.
Ik ben momenteel literatuur aan het verzamelen die brandhout maakt van het oude argument dat IP-bescherming (patenten, modellen, copyrights etc...) nodig is omdat er anders niemand nog zou investeren in onderzoek en ontwikkeling. Ik begin wel iets te voelen voor de these dat het een totaal voorbijgestreefd concept is dat misschien wel werkte in Edisons tijd , maar dat vandaag zelfs dreigt verdere wetenschappelijke ontwikkelingen af te remmen. Kijk maar naar de fameuze Myriad-case en heel de heisa rond de softwarepatenten in de VS.

Het wordt leuk als je de zaken van de economische kant begint te bekijken. De kosten voor bedrijven om een patentportefeuille op te bouwen en in stand te houden, om ze met talloze peperdure lawsuits te verdedigen overal ter wereld... Die kosten overschrijden vaak het O&O -budget zelf in niet geringe mate.

Desiderius 5 oktober 2007 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2979010)
doe ik.

:oops: ken Mitchell's niet ... welk genre is het ?

Mitchell's werk is een genre op zich. Cloud Atlas is een roman met een gigantisch thema (het einde van de menselijke beschaving) dat zich afspeelt in (dacht ik) 5 tijdvakken: 17de eeuw, 19de eeuw, 20ste eeuw, 22ste eeuw en ergens ver in de toekomst. Prachtige mix. (toch is het absoluut geen science fiction hoor... hij moet het hebben van prachtige personnages en een meesterlijke vertelstijl)

Heftruck 5 oktober 2007 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2979026)
D�*t is een bijzonder boeiende discussie.
Ik ben momenteel literatuur aan het verzamelen die brandhout maakt van het oude argument dat IP-bescherming (patenten, modellen, copyrights etc...) nodig is omdat er anders niemand nog zou investeren in onderzoek en ontwikkeling. Ik begin wel iets te voelen voor de these dat het een totaal voorbijgestreefd concept is dat misschien wel werkte in Edisons tijd , maar dat vandaag zelfs dreigt verdere wetenschappelijke ontwikkelingen af te remmen. Kijk maar naar de fameuze Myriad-case en heel de heisa rond de softwarepatenten in de VS.

Het wordt leuk als je de zaken van de economische kant begint te bekijken. De kosten voor bedrijven om een patentportefeuille op te bouwen en in stand te houden, om ze met talloze peperdure lawsuits te verdedigen overal ter wereld... Die kosten overschrijden vaak het O&O -budget zelf in niet geringe mate.

Welke lectuur, als ik vragen mag? 't Boeit me! :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be