Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   India bouwt auto van 2.500 dollar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100144)

Jantje 30 december 2007 13:43

India bouwt auto van 2.500 dollar
 
Citaat:

India bouwt auto van 2.500 dollar


De Chinese BYD F1: voor 3.000 dollar

Het Chinese BYD liet onlangs de wereld versteld staan met zijn Toyota Aygo-kloon die voor drieduizend dollar aan de man kan worden gebracht. Het Indiase Tata gaat doet nog een beetje straffer met een auto die voor 2.500 dollar (1.736 euro) wordt verkocht.

Tata toont volgende maand op de Auto Expo in New Delhi de goedkoopste auto in de wereld. Dat weet het persbureau Reuters te melden. Aan de auto hangt een prijskaartje van 2.500 dollar. In de loop van 2008 komt die op de markt.Aan de stunt van Tata hangt een risico: als de prijs van grondstoffen omhoog gaat, kan de auto duurder worden en wellicht toch meer in de buurt van de 3.000 euro gaan kosten.

Pikant detail: de Indiase gigant Tata wordt ook genoemd als mogelijke nieuwe eigenaar van Jaguar en Land Rover. Die merken zijn door Ford in de etalage gezet en naar verluidt heeft het bedrijf 2,05 miljard dollar (1,42 miljard euro) geboden voor beide premium-merken. In het eerste kwartaal van 2008 moet die deal rond zijn. (autoweek.nl/jvr)
http://www.hln.be/hln/nl/940/Autonie...0-dollar.dhtml
Let vooral op het pikante detail dat zij ook een Europees top merk willen overnemen en dus zeker niet zomaar de eerste de beste zijn, maar weldegelijk over de nodige kennis beschikken om een veilige auto te bouwen.
Gaan we met de Chinese en Indiase voertuigen dezelfde weg op als 35 jaar geleden met de Japanse voertuigen.
Eerst massaal alles afkeuren en daarna massaal mee gaan rondrijden.

En ga ook even de reacties op HLN zelf lezen, ze geven je een beter inzicht in bepaalde mentaliteitsheersingen over deze voertuigen.

Jazeker 30 december 2007 13:45

Als ze er even lang over gaan doen als de Japanners om deftig uit een crash test te komen, dan wacht ik nog wel even. Ik denk dat Honda nog maar 15 jaar terug de eerste veilige wagens begon af te leveren...

Ovidius 30 december 2007 13:49

Ik wacht nog ff tot de prijs ver genoeg zakt dat men mij betaald om een auto te kopen, moet kunnen.

Zwartengeel 30 december 2007 13:49

Die Chinese auto's zijn een tijdje terug zelfs omwille van veiligheidsredenen weer van de Belgische markt gehaald, als ik me niet vergis. Dat belooft voor deze hier...

Jantje 30 december 2007 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3179568)
Als ze er even lang over gaan doen als de Japanners om deftig uit een crash test te komen, dan wacht ik nog wel even. Ik denk dat Honda nog maar 15 jaar terug de eerste veilige wagens begon af te leveren...

De Honda Civic was tijdens mijn legerjaren zelfs een hype en dat is reeds meer dan 30 jaar geleden.

Honda is enkel met een paar nieuwe modellen terug gevlogen, maardat kwam omdat men hier de testen plots had verzwaart.
En het waren dan nog modellen ontworpen en getekend door Europeanen.

Jazeker 30 december 2007 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3179606)
De Honda Civic was tijdens mijn legerjaren zelfs een hype en dat is reeds meer dan 30 jaar geleden.

Mijn vader heeft een stuk of 4 honda civic's gehad maar die kwamen allen uit de crash tests als conservenblikjes. Gelukkig was mijn vader een goed chauffeur :?

Jantje 30 december 2007 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3179579)
Die Chinese auto's zijn een tijdje terug zelfs omwille van veiligheidredenen weer van de Belgische markt gehaald, als ik me niet vergis. Dat belooft voor deze hier...

Idd, maar die testen grenzen dan ook aan het absurde.
Zo moeten zij een bocht van 75° kunnen nemen tegen topsnelheid, zonder met hun wielen van de grond te komen.
Maar ook de Chinezen hebben reeds veel bijgeleerd en gaan binnenkort waarschijnlijk met goedkope voertuigen op de Europese markt komen die de testen wel hebben doorstaan.

Vergeet ook niet dat er op dit ogenblik slechts één merk is dat met slechts twee modellen 5 sterren haald in de Europese veiligheidstesten.
De meeste modellen komen niet verder dan 3 sterren en zijn dan nog stik duur ook.

Jantje 30 december 2007 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3179617)
Mijn vader heeft een stuk of 4 honda civic's gehad maar die kwamen allen uit de crash tests als conservenblikjes. Gelukkig was mijn vader een goed chauffeur :?

In die tijd was de Citroën 2pk ook nog een goedgekeurde auto evenals de VW golf I en de Kever en de Fiat 500 en Fiat 126, welke het echt niet beter deden dan de Civic. Deze modellen haalden zelfs slechtere resultaten dan de Civic.

Aeternitas 30 december 2007 14:26

Als ze getest worden naar Westerse maatstaven, geen enkel probleem.

Jantje 30 december 2007 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3179579)
Die Chinese auto's zijn een tijdje terug zelfs omwille van veiligheidsredenen weer van de Belgische markt gehaald, als ik me niet vergis. Dat belooft voor deze hier...

Citaat:

Tata
Alle foto's van Tata





Zoek binnen Yahoo! Auto Kies uw favoriete automerk uit de lijst: Alfa Romeo Alpina Aston Martin Audi BMW Bentley Bertone Brilliance Bugatti Cadillac Chevrolet Chrysler Citroen Corvette Dacia Daihatsu Daimler Dodge Ferrari Fiat Ford Holden Honda Hummer Hyundai Infiniti Irmscher Jaguar Jeep Kia Lada Lamborghini Lancia Land Rover Laraki Lexus Lincoln Lotus MG MINI Marcos Maserati Maybach Mazda Mercedes Mitsubishi Morgan Nissan Opel Orca Pagani Peugeot Pininfarina Pontiac Porsche Renault Rinspeed Rover SEAT Saab Saturn Skoda Smart Spyker Ssangyong Subaru Suzuki Tata Toyota Volkswagen Volvo
Meest recente foto's


Alle foto's van Tata if(window.yzq_d==null)window.yzq_d=new Object();window.yzq_d['rIPmodmSs_E-']='&U=127q33d7j%2fN%3drIPmodmSs_E-%2fC%3d-1%2fD%3dOEM%2fB%3d-1';
Tata Recent nieuws


Tata Elegante Concept: geschikt voor Europa (Autowereld.com)
Tata heeft in Genève de conceptcar Elegante onthuld. De Indiase autofabrikant geeft met deze conceptcar de toekomstige designrichting van Tata aan. Volgens de fabrikant is de conceptcar zo ontwikkeld dat deze voldoet aan de Europese ...
http://nl.cars.yahoo.com/merken/tata/index.html
Citaat:

Europese veiligheidseisen
Zoals gezegd is de auto ontwikkeld om ook te voldoen aan de Europese veiligheidseisen. Daarmee geeft Tata al aan dat de auto heel goed in Europa op de markt zou kunnen komen. Als tegenhanger van de Dacia Logan bijvoorbeeld?
http://nl.cars.yahoo.com/20032007/4/...-europa-0.html
Tata Motors Limited werd in 1945 opgericht en wist maar liefst 4 miljoen auto´s te verkopen, dit zonder ooit op de Europese of Amerikaanse markt te komen.
Het zijn dus echt geen kleine jongens die hier bezig zijn. Maar mensen die reeds jaren verstand hebben van de autoindustrie.

ZERO 30 december 2007 14:42

Ik heb geld genoeg voor een moffenbak, dus waarom zou om financiële redenen voor minder comfort kiezen?

filosoof 30 december 2007 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3179621)
Idd, maar die testen grenzen dan ook aan het absurde.
Zo moeten zij een bocht van 75° kunnen nemen tegen topsnelheid, zonder met hun wielen van de grond te komen.
Maar ook de Chinezen hebben reeds veel bijgeleerd en gaan binnenkort waarschijnlijk met goedkope voertuigen op de Europese markt komen die de testen wel hebben doorstaan.

Vergeet ook niet dat er op dit ogenblik slechts één merk is dat met slechts twee modellen 5 sterren haalt in de Europese veiligheidstesten.
De meeste modellen komen niet verder dan 3 sterren en zijn dan nog stik duur ook.

Bronnen?

http://www.euroncap.com/tests.aspx

Kim 30 december 2007 14:46

No way dat ik ooit een Chinese of Indische wagen zou kopen. De goedkope prijs is ten koste van de veiligheid en dat heb ik er echt niet voor over.

Groentje-18 30 december 2007 14:46

De veiligheid van die dingen laat meestal te wensen over (en is vergelijkbaar met onze eerste 'auto's'.)
Er is nog altijd een gat in de markt voor de auto die en snel kan rijden, en die een heel laag risico op verwondingen geeft bij een botsing voor de inzittenden en voor de geraakten.
Een sponsen of watten auto zou bijvoorbeeld een goed idee zijn. Snelheid aanpassen bij regen, of sneeuw gebeurt dan meteen automatisch. :mrgreen:

filosoof 30 december 2007 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3179561)
http://www.hln.be/hln/nl/940/Autonie...0-dollar.dhtml
Let vooral op het pikante detail dat zij ook een Europees top merk willen overnemen en dus zeker niet zomaar de eerste de beste zijn, maar weldegelijk over de nodige kennis beschikken om een veilige auto te bouwen.
Gaan we met de Chinese en Indiase voertuigen dezelfde weg op als 35 jaar geleden met de Japanse voertuigen.
Eerst massaal alles afkeuren en daarna massaal mee gaan rondrijden.

En ga ook even de reacties op HLN zelf lezen, ze geven je een beter inzicht in bepaalde mentaliteitsheersingen over deze voertuigen.

Lijkt wel véél op een Toyota Aygo/CitroenC1, Peugeot..: alle drie samen om 't beter te zien:



Another Jack 30 december 2007 14:48

Duitsers zijn niet onder de indruk, zij weten dat de meeste Europeanen kiezen voor statusmerken, ook al is de betrouwbaarheid en de prijs slecht.

Dronkoers 30 december 2007 14:50

Bestaat daar een +200PK-versie van? ;-)

Jantje 30 december 2007 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3179725)

Je resultaten over het algemeen al eens goed bekeken.
Vooral deze categorie Pedestrian.

Jantje 30 december 2007 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3179734)
Lijkt wel véél op een Toyota Aygo/CitroenC1, Peugeot..: alle drie samen om 't beter te zien:



Als je via de links hun site gaat lezen, zal je dan ook vaststellen dat ze het zelfs niet ontkennen, maar openlijk toegeven dat zij niet verlegen zijn om inspiratie en technische ervaringen van andere merken te stelen.
En geven zelfs toe dat ze niet echt veel veranderen aan de modellen en technische zaken van de gestolen modellen.

En de drie door jou aangebrachte merken zijn nu juist drie merken die met het zelfde teken en ontwerpkantoor werken, dit om kosten te besparen.

Het is dus helemaal geen toeval.

ZERO 30 december 2007 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3179750)
Als je via de links hun site gaat lezen, zal je dan ook vaststellen dat ze het zelfs niet ontkennen, maar openlijk toegeven dat zij niet verlegen zijn om inspiratie en technische ervaringen van andere merken te stelen.
En geven zelfs toe dat ze niet echt veel veranderen aan de modellen en technische zaken van de gestolen modellen.

In dat geval zullen ze niet zo gemakkellijk op de EU-markt verschijnen,
want het model van een auto is nog altijd auteursrechterlijk beschermd.

filosoof 30 december 2007 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3179739)
Je resultaten over het algemeen al eens goed bekeken.
Vooral deze categorie Pedestrian.

in die categorie schuilt 'm idd. een probleem: gewoon 't idee dat een voetganger minimale schade zou oplopen bij "aanvaring" met een voorwerp van 1 ton en een bepaalde snelheid is een pure illusie.
Heeft wel weinig uitstaans met een bocht van 75° aan topsnelheid;-)

Jantje 30 december 2007 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3179753)
In dat geval zullen ze niet zo gemakkellijk op de EU-markt verschijnen,
want het model van een auto is nog altijd auteursrechterlijk beschermd.

Zij veranderen juist voldoende om hiervoor niet te moeten opdraaien.
Had je zelfs kunnen zien op de foto's, trouwens er is niet geweten of zij hiervoor geen toelating hebben gekocht bij dat ontwerpkantoor.

Jantje 30 december 2007 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3179754)
in die categorie schuilt 'm idd. een probleem: gewoon 't idee dat een voetganger minimale schade zou oplopen bij "aanvaring" met een voorwerp van 1 ton en een bepaalde snelheid is een pure illusie.
Heeft wel weinig uitstaans met een bocht van 75° aan topsnelheid;-)

Jawel.

Want een voertuig dat met zijn wielen van de grond komt, betekend een groter gevaar voor de andere weggebruikers.

Jantje 30 december 2007 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3179724)
Ik heb geld genoeg voor een moffenbak, dus waarom zou om financiële redenen voor minder comfort kiezen?



Zo ééntje?

filosoof 30 december 2007 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3179753)
In dat geval zullen ze niet zo gemakkellijk op de EU-markt verschijnen,
want het model van een auto is nog altijd auteursrechterlijk beschermd.




Een kwestie van royalties en aandeelhouders

(en in feite had FIAT de lijn en vooral de achtervering reeds geleend van deze Alfa Romeo:

satiper 30 december 2007 15:12

Zijn ze reeds in europa te koop?

filosoof 30 december 2007 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3179767)
Jawel.

Want een voertuig dat met zijn wielen van de grond komt, betekend een groter gevaar voor de andere weggebruikers.

Citaat:

een bocht van 75° kunnen nemen tegen topsnelheid, zonder met hun wielen van de grond te komen.
topsnelheid van zelfs de goedkoopste wagens ligt thans>150kmph: aan 150 kan een Ferrari, Lamborghini of Porsche het ook niet. Ik vermoed dat je iets verkeerd interpreteerde.

Jantje 30 december 2007 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3179800)
topsnelheid van zelfs de goedkoopste wagens ligt thans>150kmph: aan 150 kan een Ferrari, Lamborghini of Porsche het ook niet.

Je moet dan ook eens gaan kijken hoeveel die halen op veiligheid voor kinderen en voetgangers.

filosoof 30 december 2007 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3179891)
Je moet dan ook eens gaan kijken hoeveel die halen op veiligheid voor kinderen en voetgangers.

Zoals ik al schreef is dat een illusie voor elke auto: 1 ton staal aan 50km/h (stadssnelheid), of zelfs aan 30km/h k�*n niet veilig zijn voor voetgangers, tenzij de bestuurder op tijd kan stoppen. Men kan extra schade door uitstekende versiering of accessoires beperken, meer niet. Kinderen in gelijk welke wagen zijn enkel veilig in een bijzonder zitje.

Jantje 30 december 2007 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 3179796)
Zijn ze reeds in europa te koop?

De Tata Elegante nog niet, maar deze blijkbaar al een hele tijd

Citaat:

OnderdelenModellenNieuwsDealersInternationalE-mail
Sublieme After Sales

Haal en Breng Service voor Onderhoud, Reparatie en Schadeherstel aan alle typen Tata. Maak een afspraak.

Componenten

Het grootste Tata-magazijn van Noordwest Europa met alle originele onderdelen en accessoires in voorraad.

http://www.tata.nl/


En
Citaat:

Tata Motors, de grootste automaker van India, gaat wagens van Fiat verkopen. Tata Motors krijgt in ruil hiervoor toegang tot de ontwerp-en productietechnologie van de Italianen. Met deze alliantie hoopt Fiat de dalende omzet in India te keren. De economie in dit Aziatische land toont al jaren een forse groei en ook de autoverkopen zitten in de lift. Vanaf maart zal een aantal geselecteerde dealers van Tata ook Fiats in hun showrooms verkopen. De samenwerking tussen beide autobedrijven wordt mogelijk in een later stadium uitgebreid metgezamenlijke ontwikkeling en productie van auto's en de levering van auto-onderdelen uit India naar Fiat-fabrieken.
http://managing21.skynetblogs.be/pos...ie-in-de-media

Wat natuurlijk veel verklaard en wat de bangerikken wel de zekerheid geeft dat de voertuigen weldegelijk veilig zijn.

Jantje 30 december 2007 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3179917)
Zoals ik al schreef is dat een illusie voor elke auto: 1 ton staal aan 50km/h (stadssnelheid), of zelfs aan 30km/h k�*n niet veilig zijn voor voetgangers, tenzij de bestuurder op tijd kan stoppen. Men kan extra schade door uitstekende versiering of accessoires beperken, meer niet. Kinderen in gelijk welke wagen zijn enkel veilig in een bijzonder zitje.

Een auto is idd maar zo veilig als het rijgedrag van de bestuurder.

Ovidius 30 december 2007 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3179753)
In dat geval zullen ze niet zo gemakkellijk op de EU-markt verschijnen,
want het model van een auto is nog altijd auteursrechterlijk beschermd.

Zelfde tactiek als bij het citeren hé, je gebruikt alleen maar stukskes, zodat ze 'juist niet' kunnen zeggen dat je 'copy-paste' gedaan hebt. ;-)

filosoof 30 december 2007 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3179753)
In dat geval zullen ze niet zo gemakkellijk op de EU-markt verschijnen,
want het model van een auto is nog altijd auteursrechterlijk beschermd.

Dit is de Alfa(hier een bijzondereversie) die aan de wieg van de Fiat 124 (en van de Seat 124 en de Lada 1200/1300 en de Finse Lada) stond:

filosoof 30 december 2007 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 3179959)
Zelfde tactiek als bij het citeren hé, je gebruikt alleen maar stukskes, zodat ze 'juist niet' kunnen zeggen dat je 'copy-paste' gedaan hebt. ;-)

Of je betaalt royalties, of je koopt een licensie of de oorspronkelijke fabrikant is mede-aandeelhouder van die Chinese fabriek, zoals destijds Fiat aandeelhouder was bij SEAT?
Dacia en een Turkse fabriek produceerden ook de Renault 12: de Turkse was goed, de Roemeense de "slechtste auto vh jaar". De Turkse werd niet uitgevoerd (ik reed ermee in Turkije), de Roemeense wél.

Jantje 30 december 2007 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 3179959)
Zelfde tactiek als bij het citeren hé, je gebruikt alleen maar stukskes, zodat ze 'juist niet' kunnen zeggen dat je 'copy-paste' gedaan hebt. ;-)

Ze hebben een contract met Fiat( lid PSA) en mogen dus gewoon alles van deze producent gebruiken om op de Europese markt te kunnen verkopen.
Ze moeten dus niet eens hard oppassen voor de copy-rechten

filosoof 30 december 2007 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3179969)
Ze hebben een contract met Fiat( lid PSA) en mogen dus gewoon alles van deze producent gebruiken om op de Europese markt te kunnen verkopen.
Ze moeten dus niet eens hard oppassen voor de copy-rechten

Er zijn zovéél tweeling autos:
peugeot106/CitroenC1/Toyota Aygo
Citroen Berlingo-Peugeot Partner
De monospaces CitroenC-8, Peugeot, Lancia, Fiat en nog enkele lookalikes komen uit dezelfde Portugese fabriek. (ik weet niet meer of de Ford en de VW ook uit die fabriek komen
Mitsubishi 4X4 verkocht door Citroen en Fiat
Opel Corsa en Fiat Grande Punto bijna identiek
wijlen Smart for Four was een Mitsubishi
Polo, Ibiza, Skoda, zelfde chassis
de kleine Chevrolets zijn Hyundai
Hyundai is hier begonnen met een lookalike van een Opel Kadett
Saab en Opel zelfde chassis en motoren
Een kleine Cadillac is een Opel
Jaguar gebruikt een Fordchassis
Lamborghini, Ferrarimotoren voor sommige modellen
Bij de dieselmotoren is 't nog "erger"...
BMW en Peugeot werken samen aan een kleine diesel.
Fiat, Ford en Opel hebben voor sommige modellen een Peugeotdiesel, in andere een Fiatdiesel

Jantje 30 december 2007 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3179999)
Er zijn zovéél tweeling autos:
peugeot106/CitroenC1/Toyota Aygo
Citroen Berlingo-Peugeot Partner
De monospaces CitroenC-8, Peugeot, Lancia, Fiat en nog enkele lookalikes komen uit dezelfde Portugese fabriek. (ik weet niet meer of de Ford en de VW ook uit die abriek komen
Mitsubishi 4X4 verkocht door Citroen
Polo, Ibiza, Skoda, zelfde chassis
de kleine Chevrolets zijn Hyundai
Hyudai is hier begonnen met een lookalike van een Opel Kadett
Saab en Opel zelfde chassis en motoren
Een kleine Cadillac is een Opel
Jaguar gebruikt een Fordchassis
Lamborghini, Ferrarimotoren voor sommige modellen
Bij de dieselmotoren is't nog "erger"...

In veel gevallen moet je zelfs gaan kijken in de papieren om er nog achter te kunnen komen welk merk het is.

Jantje 30 december 2007 16:32

Citaat:

Is de 5-serie van BMW een premiumproduct? Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety heeft daar zo zijn bedenkingen bij. De 5-serie kwam namelijk als slechtste uit de bus bij een test waarin een aanrijding van opzij werd gesimuleerd. De Honda Legend, Kia Opirus en Volvo S80 kregen daarentegen de hoogste waardering, de Cadillac STS en de Mercedes-Benz eindigden een klasse lager. Wordt ook de bescherming bij een frontale aanrijding meegenomen, dan krijgt de Volvo de hoogste totaalkwalificatie.

Proletariër 30 december 2007 18:16

ze kunnen nog altijd doen zoals vw, als ze op de europese markt willen verkopen.
die maken ergens in zuid amerika een fox, waarbij de zuidamerikaanse versie spotgoedkoop en een rijdende grafkist is, terwijl hij samen gemaakt wordt met de duurdere en veiligere europese versie.

Jazeker 30 december 2007 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 3180087)
ze kunnen nog altijd doen zoals vw, als ze op de europese markt willen verkopen.
die maken ergens in zuid amerika een fox, waarbij de zuidamerikaanse versie spotgoedkoop en een rijdende grafkist is, terwijl hij samen gemaakt wordt met de duurdere en veiligere europese versie.

Zolang ik maar in een auto rijd die 5 sterren haalt. Heb ik altijd extra geld aan uitgegeven dat de constructeur ten goede komt. En het heeft ooit mijn leven en ledematen gered. Dus ik geef geld aan 5 sterren wagens. Erg liberaal van me, niet?

De dag dat ze in China hun leven wat waard achten dan gaan de wagens ook daar veilig worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be