Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Moet GM kunnen failliet gaan of niet? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119719)

eno2 28 februari 2009 12:55

Moet GM kunnen failliet gaan of niet?
 
Hoe zit dat nu met GM?

Moet dat kunnen failliet gaan of niet?

Als ik van de staat was, zou ik het toch niet willen overnemen.

En als ik belastingen betaalde, zou ik het niet willen Bail-Outen.

Scherven A. Mok 28 februari 2009 16:45

Volgens mij kan die 3.3 miljard euro beter gewoon onder de werknemers verdeeld worden dan hoeven die nooit nog te werken. Sluiten die boel dus.

Heftruck 28 februari 2009 16:52

Natuurlijk. De productie bij General Motors kost blijkbaar meer dan het opbrengt. Als General Motors failliet gaat, komen middelen vrij voor productie die wel opbrengt.

:cheer: Faillisementen :cheer:

kelt 28 februari 2009 17:22

ik ben er nog niet uit :?

Yves38 28 februari 2009 21:44

Men zal GM nooit failliet laten gaan en geen van de anderen ook niet. Kwestie van national pride.
Verder zal men dat geld nooit aan de arbeiders geven, want men kan meer aan hen verdienen door ze hun leven lang te laten werken en belastingen te laten betalen...

L. J. Brutus 28 februari 2009 22:09

Nee zenne. Onze vader zaliger heeft daar nog gewerkt.

eno2 2 maart 2009 10:27

De winsten worden geprivatiseerd, de verliezen gesocialiseerd.
 
Waar zijn al de superwinsten naartoe van de laatste vijf zes decennia?
Naar de aandeelhouders? Naar de CEO's? Naar het management?

Het zou moeten verplicht zijn een reservefonds aan te leggen, tijdens de boem, voor de bust.

Al was het maar voor reconversie en innovatie.

Maar neen.

Deze kroonjuwelen van het kapitalistische systeem, deze captains of industry, die gaan liever met de bedelnap in de hand naar de belastingbetaler.

De winsten worden geprivatiseerd, de verliezen gesocialiseerd.

Too big to fail...

En ze krijgen het steeds weer gepresteerd...

Tavek 3 maart 2009 00:07

Laten failliet gaan en het markaandeel in laten nemen door een andere autobouwer (of meerdere).

Mocht GM overkop gaan is er 1 grote overwinnaar na deze crisis, en dat is de constructeur die het gewoon slecht doet op dit moment (ipv rampzalig zoals de rest) namelijk Volkswagen (Porsche).

Lysander 3 maart 2009 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4004234)
Waar zijn al de superwinsten naartoe van de laatste vijf zes decennia?
Naar de aandeelhouders? Naar de CEO's? Naar het management?

Het zou moeten verplicht zijn een reservefonds aan te leggen, tijdens de boem, voor de bust.

Als die bedrijven zeker weten dat ze failliet gaan als ze geen reservefonds hebben aangelegd tijdens de boem, dan zullen ze wel zo een fond aanleggen. Maar waarom zou je een reservefonds aanleggen als je toch weet dat je op het reservefonds van de belastingbetaler kan rekenen.

Ik zou al blij zijn moest de regering een reservefonds aanleggen in goede tijden. Maar nee elke regering heeft tijdens de vorige boom kadootjes zitten uitdelen, en heeft niet verder in de toekomst gekeken dan de volgende verkiezingen.

eno2 3 maart 2009 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lysander (Bericht 4005885)
Als die bedrijven zeker weten dat ze failliet gaan als ze geen reservefonds hebben aangelegd tijdens de boem, dan zullen ze wel zo een fond aanleggen. Maar waarom zou je een reservefonds aanleggen als je toch weet dat je op het reservefonds van de belastingbetaler kan rekenen.

Ik zou al blij zijn moest de regering een reservefonds aanleggen in goede tijden. Maar nee elke regering heeft tijdens de vorige boom kadootjes zitten uitdelen, en heeft niet verder in de toekomst gekeken dan de volgende verkiezingen.

Daarom wil ik graag de baas van de reservefondsen worden tijdens de boem.
Maar ja, mijn revolutie komt niet van degrond in Vlaanderen. Ik zal moeten expatriëren naar Bolivië.

AdrianHealey 3 maart 2009 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lysander (Bericht 4005885)
Als die bedrijven zeker weten dat ze failliet gaan als ze geen reservefonds hebben aangelegd tijdens de boem, dan zullen ze wel zo een fond aanleggen. Maar waarom zou je een reservefonds aanleggen als je toch weet dat je op het reservefonds van de belastingbetaler kan rekenen.

Ik zou al blij zijn moest de regering een reservefonds aanleggen in goede tijden. Maar nee elke regering heeft tijdens de vorige boom kadootjes zitten uitdelen, en heeft niet verder in de toekomst gekeken dan de volgende verkiezingen.

Wat redelijk normaal is, gegeven het institutionele kaders en de incentives die dat biedt.

Savatage 3 maart 2009 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4001490)
Volgens mij kan die 3.3 miljard euro beter gewoon onder de werknemers verdeeld worden dan hoeven die nooit nog te werken. Sluiten die boel dus.

Waarom zou dat moeten gebeuren? Die werknemers hebben er net zo min als GM recht op.

Henri1 3 maart 2009 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4001490)
Volgens mij kan die 3.3 miljard euro beter gewoon onder de werknemers verdeeld worden dan hoeven die nooit nog te werken. Sluiten die boel dus.

Dat is wel al te simpel.

Als ze er 3,3 Miljard inpompen willen ze wel dat het profitabel wordt. Dan betalen die wernemers die 3,3 Miljard terug in de vorm van belastingen.

liberalist_NL 3 maart 2009 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4001239)
Hoe zit dat nu met GM?

Moet dat kunnen failliet gaan of niet?

Als ik van de staat was, zou ik het toch niet willen overnemen.

En als ik belastingen betaalde, zou ik het niet willen Bail-Outen.

Het bedrijf heeft zichzelf de das omgedaan door niet in nieuwe technologie te investeren. Dat soort bedrijven moeten volgens de economische wet van natuurlijke selectie uitsterven.

Fabke 3 maart 2009 18:01

durf ik niet te stemmen.

als GM failliet gaat, is dat een catastrophe voor de economie en zal het alleen maar de crisis verergeren.

langs de andere kant, betwijfel ik of de steun en de herstructering die ze zullen doen, genoeg zal zijn om te overleven

kelt 3 maart 2009 18:05

Vanuit de Volkswagen groep beginnen inderdaad al humeurige geluiden te klinken omtrent mogelijke staatsteun aan GM..of Opel.....

Vooral als die staatsteun zou gebruikt worden om nieuwe technologien,of zelfs maar nieuwe modellen te ontwikkelen zal Volkswagen in no-time een procesje aanspannen....en feitelijk terecht :?

liberalist_NL 3 maart 2009 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fabke (Bericht 4006535)
durf ik niet te stemmen.

als GM failliet gaat, is dat een catastrophe voor de economie en zal het alleen maar de crisis verergeren.

Er gaat nu geld naartoe dat beter elders gebruikt had kunnen worden. Daarom loopt het bedrijf zo slecht. In dat bedrijf investeren is dus weggegooid geld.

Je kunt dan beter de lonen van de werklozen via de staat uitbetalen en het bedrijf failliet laten gaan. Goedkoper en economisch gezonder.

Heftruck 3 maart 2009 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fabke (Bericht 4006535)
als GM failliet gaat, is dat een catastrophe voor de economie en zal het alleen maar de crisis verergeren.

Dat klopt niet.

Bij het failliet van GM komen er resources vrij voor andere projecten.

't Is echter zo dat zolang overheden naar goeddunken geld blijven printen en uitdelen een echt economisch herstel niet in zicht is.

Heftruck 3 maart 2009 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4006079)
Het bedrijf heeft zichzelf de das omgedaan door niet in nieuwe technologie te investeren. Dat soort bedrijven moeten volgens de economische wet van natuurlijke selectie uitsterven.

Er is wel iets meer aan de hand dan dat. :roll:

liberalist_NL 3 maart 2009 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4006677)
Er is wel iets meer aan de hand dan dat. :roll:

Jij mag me niet echt, of wel? :-D

Heftruck 3 maart 2009 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4006686)
Jij mag me niet echt, of wel? :-D

Ik mag jouw meningen niet, da's iets anders.

forzaflandria 4 maart 2009 03:47

Failliet, ja, maar ...
Splits het boeltje op, merken zonder toekomst schaf je af, verkoop de andere.
Laat de overlevende merken in Detroit produceren, want anders gaat de hele economie daar in de put, niet alleen de toeleveranciers, maar ook de locale horeca, winkels enz.

Maak van Opel een echt Europees merk, een Duits-Belgisch-Brits-Spaans enz. consortium dat geen fabrieken sluit om nationalistische motieven.
Als Opel een puur Duits staatsbedrijf wordt, vrees ik dat de buitenlandse fabrieken (bijv Antwerpen) juist om nationalistische motieven gesloten worden.

Dope 5 maart 2009 01:00

ja

JurgenD 6 maart 2009 01:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4001239)
Hoe zit dat nu met GM?

Moet dat kunnen failliet gaan of niet?

Als ik van de staat was, zou ik het toch niet willen overnemen.

En als ik belastingen betaalde, zou ik het niet willen Bail-Outen.

Tuurlijk, failliet.

In plaats van te slijmen, als overheid, zou ik al bewarend beslag gaan leggen op hun toestanden in België voor ze de pijp uit zijn, en we niks hebben. Ik zou hun schuldsaldo eens willen zien bij de RSZ, belastingen, lopende staatsleningen met achtergestelde betalingen en weet ik veel welke lijken er in die kasten zitten...

Er zijn auto's genoeg.

Dat ze al die autofabrieken buitenwippen, hun vestigingen overnemen en omvormen naar fabrieken (van de staat) om windmolens te maken en electrische, kleine personenauto's. Misschien zelfs met juistgeteld één zetel van voor, één van achter en een koffertje voor de boodschappen. De meesten zitten toch alleen in hun voiture. Waarom niet eigenlijk. Het zal al veel plaats besparen op de weg...

Ze kunnen die auto's verkopen tegen lage prijzen aan de bevolking. Ze kunnen al die bussen op het platteland dan ook maar afschaffen, doordat ze niet rendabel zijn. En ze kunnen later een kleine electriciteitstaks invoeren om zaken te compenseren. We worden meer onafhankelijk van de petrol. We krijgen groene auto's. (als die windmolens er zijn), we hebben werk �* volonté voor de afgedankten in die sector en we kunnen nog eens het staal gebruiken uit ons eigen land.

Als er genoeg windmolens staan of turbines op zee, om electriciteit te maken, kunnen we nog eens onze huizen verwarmen ook MET electriciteit. Greenpeace heeft het dikke mis, alsook de overheid dat electriciteit de slechts mogelijke vorm is om je huis te verwarmen. Als je de electriciteit op een goede manier opwekt, is het zelfs één van de beste manieren.

Maar ja, ze zitten nog altijd olie en gas te verstoken voor hun stoomturbines. Ze gaan de kerncentrales in België zo lang gebruiken tot ze ontploffen en we allemaal met de kanker zitten, en het afval desnoods gaan begraven onder die chemische obussen die in Ieper lagen te rotten in de hangar (wete nog Yves L.). Of gewoonweg in betonblokken steken en dumpen in de Noordzee ! Allemaal voor economische redenen. Want Electrabel heeft eventjes vergeten om te investeren in de toekomst. Ze vulden liever hun zakken.

Da's economie voeren.

Maar ja... Ze gaan weer zeveren de komende maanden in plaats van een ei leggen.
De mensen bezig houden met futiliteiten. En als dat spelletje gedaan is, zullen ze beginnen beloven in hun campagnes. Met hier en daar weer de extremen die zullen bovenkraaien, maar toch niet aan het bakske zullen komen... En tegen de Kersmis zitten we allemaal in dikke mizerie !

Ze zijn al weken bezig met (het oud-kabinet) Leterme in het zak te zetten.

Ze zouden beter de economie recht zetten. Wat kan ons de scheiding der machten schelen, de achterkamer politiek, het gefoefel wat menig burger niet weet. Zelfs op de rechtbank zitten de advocaten onderling zaken af te spreken, buiten hun clienteel om ! Of benadert de advocaat de magistraat, de rechter, de procureur. Natuurlijk mag dit allemaal niet, maar wie gaat het bewijzen dat het NIET zo is, evenzeer dat het WEL zo is. De meeste hebben op dezelfde schoolbanken gezeten op de Unief ! Allez, mensen zijn toch niet naief dat zo'n zaken niet kunnen, zouden en ook daadwerkelijk gebeuren....

Maar wat kan het ons schelen als we binnenkort allemaal in economische depressie zitten en zullen mogen aanschuiven voor ons bakske soep ?
En de politiekers zullen in koor Mea Culpa roepen !

kelt 6 maart 2009 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 4007174)
Failliet, ja, maar ...
Splits het boeltje op, merken zonder toekomst schaf je af, verkoop de andere.
Laat de overlevende merken in Detroit produceren, want anders gaat de hele economie daar in de put, niet alleen de toeleveranciers, maar ook de locale horeca, winkels enz.

Maak van Opel een echt Europees merk, een Duits-Belgisch-Brits-Spaans enz. consortium dat geen fabrieken sluit om nationalistische motieven.
Als Opel een puur Duits staatsbedrijf wordt, vrees ik dat de buitenlandse fabrieken (bijv Antwerpen) juist om nationalistische motieven gesloten worden.


...en dan nu nog...auto's proberen te verkopen in een instortende en verarmende markt..... :|

Ziedaar waarom kanselier Merckel duidelijk gemaakt heeft dat opel niet op een voorkeursbehandeling kan rekenen,ze kunnen toegang krijge,n tot kredieten en terugbetalingsvoorwaarden als ieder ander bedrijf,en niks meer....en ze moeten duidelijke plannen voorleggen.
Toekomstplannen maken voor de auto-industrie,dat is nu net aan beide kanten van de Atlantische Oceaan ondertussen een vrijwel onmogelijke opgave geworden


Antwerpen is een vogel voor de kat vrees ik,Europa heeft,zelfs zonder crisis,een over-produktiecapaciteit van honderduizenden auto's staan (tot een half miljoen heb ik gelezen),een "schroevendraaierfabriek" zonder echte R&D afdeling is rap gesloten :-(


Ook de "grote leugen",het Just-In-Time principe,waardoor onze infrastruktuur letterlijk aan puin gereden werd en onze economie op weg is naar de 24/7 ,en ploegwerkers en transportmensen gekgemaakt,is lekgeprikt.Overal ter wereld staan momenteel ronduit immense auto-parken met blijkbaar nutteloos geproduceerde wagens te roesten (Zeebrugge schijnt nu de grootste autoparking ter wereld geworden te zijn ) .Hoe KAN dit JIT geweest zijn? 8O


Deze immense automassa's,die snel waardeloos aan het worden zijn,wegen ook zeer zwaar door in de balansen........Dit was blijkbaar waardevernietiging op ongekende schaal :evil:

kelt 13 april 2009 09:47

Ten laatste 1 juni aanstaande moet GM een algemeen saneringsplan voorleggen aan de regering Obama.Pas dan kunnen ze eventueel opnieuw toegang krijgen tot verse steun.

We kunnen al een tijdje lezen dat het niet meer zover zal komen omdat er geen "sanering" meer mogelijk is,temeer omdat niemand nog een idee heeft wie al die auto's gaat kopen...De voorgaande steunrondes (met hallucinante bedragen) "branden" gewoon op in de bedrijfsvoering....

En dus zal nog voor die eerste juni aanstaande GM met grote waarschijnlijkheid de boeken neerleggen.... :-(

eno2 14 april 2009 09:11

Citaat:

Moet GM kunnen failliet gaan of niet?
Volgens Obama wél.

Politikainspe 14 april 2009 18:41

Een verlieslatend bedrijf laten overleven goed voor de economie? Don't think so. Failliet laten gaan dus. De plaatselijke beenhouwer wordt ook niet bijgetreden bij een verkeerde marketingbeslissing die hem fataal wordt. En vrije markt is nog altijd vrije markt.

Kallikles 14 april 2009 18:52

Sluiten die handel!

Nr.10 14 april 2009 23:44

Zitten GM, Ford en Chrysler niet allen in Detroit?
En is hun logistieke keten niet zodanig onderling verweven dat als er
eentje omvalt de anderen ook in de problemen komen?

kelt 15 april 2009 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 4061121)
Zitten GM, Ford en Chrysler niet allen in Detroit?
En is hun logistieke keten niet zodanig onderling verweven dat als er
eentje omvalt de anderen ook in de problemen komen?

Inderdaad....er zijn al steunoperaties bezig voor de grote toeleveranciers want deze bloeden even erg en als ze een dergelijke grote klant helemaal mogen schrappen.....kunnen zij insgelijks een aantal van "hun" fabrieken stopzetten...Als daarenboven die paar nog overblijvende fabrikanten van, bijvoorbeeld ,autozetels de boeken neerleggen mogen de overblijvende autofabrieken beginnen met omgekeerde emmers achter het stuur te plaatsen.Zelf hebben ze al decennia geen flauw idee meer hoe een autozetel moet gebouwd worden....:?

Ik heb cijfers gezien dat het "omvallen" van één van de drie,een verlies van ongeveer 1 miljoen banen kan betekenen.....gewoon doordat de ketting dan ontrafeld....

....waaruit mag blijken hoe afhankelijk de "oude industriestaten" geworden zijn van de auto-industrie nu ze vrijwel al hun andere industriele aktiviteiten gedelokaliseerd hebben naar de goedkoopste republiek :|

kelt 24 mei 2009 09:02

3 officiele "biedingen" zijn binnengelopen om GM Europe over te nemen....één ervan,van een investeringsfonds,kan zo de vuilbak in,geen politicus zal zelfs maar riskeren dat dergelijke gieren eigenaar worden van het kadaver,want we weten dan wat er zal gebeuren...


Maar nu,een paar dagen later laat de Duitse minister van Financien,von Guttenberg,weten dat ook de aanbiedingen van Magna en Fiat hem "niet overtuigen"...

GM Europe is te groot om op te slokken,anderszins,politiek is het amper nog uit te leggen dat aparte GM-fabrieken (Groot-Brittanie,Belgie en een Duitse fabriek) er uit gesneden worden om langs de kant te liggen rotten.......(eufemistisch noemt men dat : "ter beschikking stellen voor overname door een andere fabrikant" :roll: )

Dit is een zeer moeilijke oefening :-(

eno2 5 juni 2009 09:20

Citaat:

Moet GM kunnen failliet gaan of niet?
Over drie maanden weten we het, of GM zich heeft kunnen onttrekken aan zijn schuldeisers...

Twigmuntus 5 juni 2009 12:41

Ondertussen is het dus Government Motors geworden...

Het doel is natuurlijk om op korte termijn terug winstgevend te worden, wat gezien de structurele verliezen een zo goed als onmogelijke taak is.

De huidige winst per auto is zo klein dat de verkoopscijfers een fenomenale groei moeten kennen, wat o.m. door de economische crisis wel heel onwaarschijnlijk is. Bovendien werden dan nog eens massa´s dealerships gedumpt, begrijpe wie kan...

Nixon.. Amtrak.. iemand?

kelt 5 juni 2009 16:02

DE grote droom van Fiat om transatlantisch aan het overheidsmanna te kunnen zitten en bovendien in één klap bij de grootste autobouwers op de planeet te zijn is dus aan diggelen geslagen...

Achter Magna zit de Russische Spaarbank..de echte winners in het verhaal :|

Felix (be) 5 juni 2009 16:13

Verhaaltje mbt Chrysler:

http://www.financialarmageddon.com/2...a-repubic.html

"...
I wrote a blog Monday about my friend Scott Lau, whose Chrysler dealership has been in the family 42 years and was just forced out of business due to the Government’s “surgical” Chrysler bankruptcy. I interviewed Scott yesterday about his story on Prudent Money. As I was preparing for the show, so many things started to dawn on me about the whole Government involvement and Chrysler.
First, let’s consider Scott’s dealership for a moment. Here is a business that has been a family operated small business for 42 years. It has been a solid business with a great business plan. It has been profitable through the years and was weathering the financial crisis. When it was all said and done, I believe that Preston Chrysler Jeep would have survived the financial crisis. They made the necessary adjustments.
Preston Chrysler Jeep is not closing their doors because they are not a good dealership. They are not closing their doors because they were in trouble financially. They are closing their business of 42 years because the Car CZAR (=Geithner) has spoken. Chrysler gave them and 800 plus other dealerships the pink slip and said we no longer have a contract with you.
...
The Government is destroying capitalism in a methodical fashion. There was a reason that Chrysler and GM didn’t go bankrupt in December (before we threw billions of dollars of taxpayer dollars down the toilet). Think about it for just a minute. If Chrysler or GM would have gone through bankruptcy in December, there wouldn’t have been as much Government involvement. Instead, the Car CZAR continued to pump billions of taxpayer dollars into these failing companies in order to keep the lights on. This gave the Car CZAR ultimate control. The Government controls the destiny of these automotive companies. Now who answers to who? Just look at what they are doing to the banking system.

You know when you borrow money from a loan shark you give your life away. There is no difference here.
..."

kelt 5 juni 2009 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 4148635)
Verhaaltje mbt Chrysler:

http://www.financialarmageddon.com/2...a-repubic.html

"...
I wrote a blog Monday about my friend Scott Lau, whose Chrysler dealership has been in the family 42 years and was just forced out of business due to the Government’s “surgical” Chrysler bankruptcy. I interviewed Scott yesterday about his story on Prudent Money. As I was preparing for the show, so many things started to dawn on me about the whole Government involvement and Chrysler.
First, let’s consider Scott’s dealership for a moment. Here is a business that has been a family operated small business for 42 years. It has been a solid business with a great business plan. It has been profitable through the years and was weathering the financial crisis. When it was all said and done, I believe that Preston Chrysler Jeep would have survived the financial crisis. They made the necessary adjustments.
Preston Chrysler Jeep is not closing their doors because they are not a good dealership. They are not closing their doors because they were in trouble financially. They are closing their business of 42 years because the Car CZAR (=Geithner) has spoken. Chrysler gave them and 800 plus other dealerships the pink slip and said we no longer have a contract with you.
...
The Government is destroying capitalism in a methodical fashion. There was a reason that Chrysler and GM didn’t go bankrupt in December (before we threw billions of dollars of taxpayer dollars down the toilet). Think about it for just a minute. If Chrysler or GM would have gone through bankruptcy in December, there wouldn’t have been as much Government involvement. Instead, the Car CZAR continued to pump billions of taxpayer dollars into these failing companies in order to keep the lights on. This gave the Car CZAR ultimate control. The Government controls the destiny of these automotive companies. Now who answers to who? Just look at what they are doing to the banking system.

You know when you borrow money from a loan shark you give your life away. There is no difference here.
..."

Ik begrijp dit niet....denken zelfstandige auto-dealers nu echt dat,zonder dat overheidsingrijpen,hun dealerships op één of andere wijze gered zouden zijn 8O

Strafste uitspraak: De regering is bezig om op methodische wijze "het kapitalisme" te slopen....welaan....ik heb toch heel sterk de indruk dat "het kapitalisme" dat met zichzelf,en op schrikwekkend ONmethodische wijze gedaan heeft :?


Als "Preston Chrysler jeep",waarvan sprake in het stuk, er in zou geslaagd zijn om deze "financiele crisis te overleven"...welaan...chapeau...misschien hebben ze daarvoor niet eens Chryslers nodig.....zo een fenomeen van een bedrijfje 8-)

Felix (be) 5 juni 2009 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4149118)
Ik begrijp dit niet....denken zelfstandige auto-dealers nu echt dat,zonder dat overheidsingrijpen,hun dealerships op één of andere wijze gered zouden zijn 8O

Strafste uitspraak: De regering is bezig om op methodische wijze "het kapitalisme" te slopen....welaan....ik heb toch heel sterk de indruk dat "het kapitalisme" dat met zichzelf,en op schrikwekkend ONmethodische wijze gedaan heeft :?


Als "Preston Chrysler jeep",waarvan sprake in het stuk, er in zou geslaagd zijn om deze "financiele crisis te overleven"...welaan...chapeau...misschien hebben ze daarvoor niet eens Chryslers nodig.....zo een fenomeen van een bedrijfje 8-)

Vind jij het niet raar dat een onderneming (in dit geval een garage) die als ik het stuk mag geloven geen (of toch zeker geen onoverkomelijke) schulden heeft en in dit stadium blijkbaar wil en kan verder werken, door de overheid gedwongen wordt zijn deuren te sluiten? (nadat er eerst dan nog miljarden belastinggeld in de autofabrikant gepompt zijn, dus niet in de garage, wel in de fabrikant waardoor de overheid de facto medezeggenschap verkregen heeft)
En dan heb je meteen ook een antwoord op jouw opmerkingen in de volgende twee alinea's.
Er staat niet dat de onderneming de crisis zonder kleerscheuren zou doorkomen - er staat zelfs "They made the necessary adjustments", maw: er zijn waarschijnlijk ontslagen gevallen.
Als je op de link klikt krijg je nog veel meer info. Het is geen prettige lectuur, de toon is behoorlijk "opgefokt", maar feitelijke onjuistheden kan ik niet ontdekken. Mijn punt is vooral dat je dit soort zaken niet in de mainstream-media leest, wel op "alternatieve economische websites".

Wanneer je zoiets voor het eerst leest wend je je hoofd ongelovig en vol afschuw af, maar een beetje grasduinen in dat soort sites levert wel meer bizarre verhalen op.

Er wordt voortdurend een loopje met de (economische) waarheid genomen. Ik kan tal van voorbeelden geven.
Neem nu de update van de Amerikaanse werkloosheidscijfers elke eerste vrijdag van de maand.
De cijfers van vandaag klonken op het eerste gezicht zeer hoopgevend: 345.000 werklozen erbij. Dat is veel, maar wel zo'n 200.000 minder dan het gemiddelde van de voorbije maanden.
Op bv VRT-teletekst lees je dan ook "Veel minder jobverlies in mei in de VS" enz.
De waarheid is echter 'genuanceerder'. Ter illustratie twee links:
http://www.marketwatch.com/story/pay...94-20096583100 en
http://www.ritholtz.com/blog/2009/06...ent-rate-fell/

Een ander schokkend verhaal waar ik nauwelijks iets over gehoord of gelezen heb in de gewone media is dit: http://www.youtube.com/watch?v=WHA3lY_q61w

enz.

Helaas pindakaas.

kelt 7 juni 2009 08:32

Laat ons bovendien de allerbelangrijkste kwestie niet uit het oog verliezen;de olieprijzen zijn weer aan een gestage klim begonnen.

Dat betekent dat de produktieportefeuille van GM,Chrysler en Ford USA nog steeds niet geschikt is voor de realiteit....crisis of niet...

het zijn nog steeds grotendeels van die kolossen :?

Felix (be) 7 juni 2009 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4152638)
...;de olieprijzen zijn weer aan een gestage klim begonnen.

Dat betekent dat de produktieportefeuille van GM,Chrysler en Ford USA nog steeds niet geschikt is voor de realiteit....crisis of niet...

...

Helemaal mee eens,
maar los daarvan (en van andere overwegingen) betekent zijn gigantische "pensioenportefeuille" met zekerheid de doodsteek voor GM (in welke vorm dan ook), als het tenminste de intentie heeft om die verplichtingen na te komen.
(Hoe het met Chrysler en Ford zit weet ik niet, maar vermoedelijk wegen de pensioenverplichtingen ook daar loodzwaar op de balans.)

En toch blijven de amies onder aanvoering van B.O. TIENTALLEN MILJARDEN in die bedrijven pompen, en zijn ze blijkbaar van plan van dat te blijven doen.

Ik vind het niet raar dat sommigen daar een verborgen agenda achter zoeken (wat die ook moge zijn).
WORD WAKKER MENSEN!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be