Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dedecker neemt het op voor de automobilisten. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=1503)

Frolic 11 januari 2003 10:06

Eerst en vooral:
Vertrouw nooit iemand die zegt te spreken namens het volk. Bij gebrek aan argumenten is er de volkswil! JM Dedecker vond het populisme opnieuw uit. Samen met zijn leeghoofdige vrienden (Walter Grootaerts, Margriet Hermans, Pascal Bal,...) heeft hij het lumineuze idee opgevat om de chaffeurs te verdedigen. Want dat blijkt nodig te zijn. De chaffeurs worden misbruikt om de staatskas te vullen, de chauffeurs worden gecriminaliseerd,...

Er is helemaal geen reden om bepaalde chauffeurs te criminaliseren of te culpabiliseren. Dat doen ze zelf wel! Hoe? Door tegen 180 km/h op de Brusselse Ring te vlammen (om 10h 's ochtends), door tegen 110 km/h twee meisjes van 13 van de weg te blazen,... Daar is helemaal geen hetze voor nodig. Het gedrag van sommige chauffeurs en de maatschappelijke verontwaardiging is genoeg.

Dedecker vindt het in dit verkiezingsjaar blijkbaar nodig om de ouders van verongelukte kinderen in het gezicht te slaan. Hij vindt het blijkbaar nodig om wetsovertredingen te vergoeilijken, hij vindt het blijkbaar nodig om met valse, misleidende en leugenachtige info de burgers verkeerd te informeren.=> een voorbeeld => Die zogenaamde superboetes bestaan gewoon niet. De maximumboetes zijn gewoon met 10% verhoogd(€2500 => €2750). Het is nog altijd aan de rechters om de overtreding te evalueren en er de strafmaat voor te bepalen. Dat kan dus gaan van €0 tot maximaal €2750. Ieder zinnig mens weet dat die €2750 boete niet wordt gegeven aan iemand die enkele kilometers te snel rijdt of iemand die voor het eerst voor een politierechter verschijnt. Daarenboven is die tariefverhoging goedgekeurd door alle partijen in de coalitie. Ook de VLD, de partij van Dedecker. Dus kan Dedecker misschien zijn conclusies trekken en deze zielige en wraakroepende campagne stopzetten.

thePiano 11 januari 2003 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Eerst en vooral:
Vertrouw nooit iemand die zegt te spreken namens het volk. Bij gebrek aan argumenten is er de volkswil! JM Dedecker vond het populisme opnieuw uit. Samen met zijn leeghoofdige vrienden (Walter Grootaerts, Margriet Hermans, Pascal Bal,...) heeft hij het lumineuze idee opgevat om de chaffeurs te verdedigen. Want dat blijkt nodig te zijn. De chaffeurs worden misbruikt om de staatskas te vullen, de chauffeurs worden gecriminaliseerd,...

Er is helemaal geen reden om bepaalde chauffeurs te criminaliseren of te culpabiliseren. Dat doen ze zelf wel! Hoe? Door tegen 180 km/h op de Brusselse Ring te vlammen (om 10h 's ochtends), door tegen 110 km/h twee meisjes van 13 van de weg te blazen,... Daar is helemaal geen hetze voor nodig. Het gedrag van sommige chauffeurs en de maatschappelijke verontwaardiging is genoeg.

Dedecker vindt het in dit verkiezingsjaar blijkbaar nodig om de ouders van verongelukte kinderen in het gezicht te slaan. Hij vindt het blijkbaar nodig om wetsovertredingen te vergoeilijken, hij vindt het blijkbaar nodig om met valse, misleidende en leugenachtige info de burgers verkeerd te informeren.=> een voorbeeld => Die zogenaamde superboetes bestaan gewoon niet. De maximumboetes zijn gewoon met 10% verhoogd(€2500 => €2750). Het is nog altijd aan de rechters om de overtreding te evalueren en er de strafmaat voor te bepalen. Dat kan dus gaan van €0 tot maximaal €2750. Ieder zinnig mens weet dat die €2750 boete niet wordt gegeven aan iemand die enkele kilometers te snel rijdt of iemand die voor het eerst voor een politierechter verschijnt. Daarenboven is die tariefverhoging goedgekeurd door alle partijen in de coalitie. Ook de VLD, de partij van Dedecker. Dus kan Dedecker misschien zijn conclusies trekken en deze zielige en wraakroepende campagne stopzetten.

Volledig mee eens.

Die rekels met een zware voet vinden altijd wel genoeg argumenten om hun asociaal gedrag te verklaren en te wettigen. Stel dat je inderdaad de snelheid op autowegen zou vrijlaten. Eerst en vooral is het Belgische wegennet in zo'n erbarmelijke staat, dat er zelfs stukken zijn waar 100 km/u al bijna zelfmoordoperatie is. Ook de signalisatie is soms ronduit belachelijk en levensgevaarlijk te noemen, vooral bij wegenwerken en onderhoudswerkzaamheden, ga maar eens in Duitsland, Frankrijk en Nederland kijken hoe ze daar zoiets aanpakken.

Tweedens zou je jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald en nagenoeg geen enkele rijervaring hebben, in een moordende snelheid loslaten op Jan Publiek.

Beroepschauffeurs met autocars en trucks zijn al jaren verplicht met een snelheidsbegrenzer te rijden, beperkt op 90 (trucks) en autocars op 100 km p/u. Ik heb het dan over beroepschauffeurs, mensen die miljoenen kilometers achter de rug hebben. Amateurs van 19 jaar kunnen voluit plankgas geven, zonder snelheidsbegrenzer, zonder medisch attest en zonder de effectieve pakkans verhoogt te zien worden. Absurde situatie, totaal onverantwoord, en in feite een door de staat gelegaliseerde 'License to Kill"!

solidarnosc 11 januari 2003 12:40

Wel grappige natuurlijk dat ze op die manier de belangen van de 'gewone' man proberen te verdedigen terwijl iedereen weet dat die mannen gewoon graag eens 'goed gaze' geven.

Ik vind dat er zoals in Finland een systeem moet komen zodat de boetes in verhouding staan met het vermogen van een bepaalde persoon. Op die manier wordt iedereen evenveel gestraft (wat nu dus helemaal het geval niet is) en kan men niet meer zeggen dat ze asociaal zijn.

Ik weet best dat zoiets in Belgie niet kan met de huidige partijen die hun relaties met de economische 'elite' willen onderhouden.

Luddo 11 januari 2003 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik vind dat er zoals in Finland een systeem moet komen zodat de boetes in verhouding staan met het vermogen van een bepaalde persoon. Op die manier wordt iedereen evenveel gestraft (wat nu dus helemaal het geval niet is) en kan men niet meer zeggen dat ze asociaal zijn.

Ik weet best dat zoiets in Belgie niet kan met de huidige partijen die hun relaties met de economische 'elite' willen onderhouden.

Ik vind dat ze de boetes moeten bepalen in verhouding met het IQ van de overtreder!
:D :D :D

thePiano 11 januari 2003 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik vind dat er zoals in Finland een systeem moet komen zodat de boetes in verhouding staan met het vermogen van een bepaalde persoon. Op die manier wordt iedereen evenveel gestraft (wat nu dus helemaal het geval niet is) en kan men niet meer zeggen dat ze asociaal zijn.

Ik weet best dat zoiets in Belgie niet kan met de huidige partijen die hun relaties met de economische 'elite' willen onderhouden.

Ik vind dat ze de boetes moeten bepalen in verhouding met het IQ van de overtreder!
:D :D :D

Jeps, voor jou zou het dan altijd gratis zijn :D

Luddo 11 januari 2003 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik vind dat er zoals in Finland een systeem moet komen zodat de boetes in verhouding staan met het vermogen van een bepaalde persoon. Op die manier wordt iedereen evenveel gestraft (wat nu dus helemaal het geval niet is) en kan men niet meer zeggen dat ze asociaal zijn.

Ik weet best dat zoiets in Belgie niet kan met de huidige partijen die hun relaties met de economische 'elite' willen onderhouden.

Ik vind dat ze de boetes moeten bepalen in verhouding met het IQ van de overtreder!
:D :D :D

Jeps, voor jou zou het dan altijd gratis zijn :D

Bedankt Piano, bedankt Steve Gratis! Alle beetjes helpen! Dan laat ik sebiet mijnen brommer opfokken! En, Piano, laat je niet flitsen want dan ben je fajiet, gelijk diejen anderen slimmen Hugo die ze zijn rijbewijs hebben afgepakt! :D

thePiano 11 januari 2003 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik vind dat er zoals in Finland een systeem moet komen zodat de boetes in verhouding staan met het vermogen van een bepaalde persoon. Op die manier wordt iedereen evenveel gestraft (wat nu dus helemaal het geval niet is) en kan men niet meer zeggen dat ze asociaal zijn.

Ik weet best dat zoiets in Belgie niet kan met de huidige partijen die hun relaties met de economische 'elite' willen onderhouden.

Ik vind dat ze de boetes moeten bepalen in verhouding met het IQ van de overtreder!
:D :D :D

Jeps, voor jou zou het dan altijd gratis zijn :D

Bedankt Piano, bedankt Steve Gratis! Alle beetjes helpen! Dan laat ik sebiet mijnen brommer opfokken! En, Piano, laat je niet flitsen want dan ben je fajiet, gelijk diejen anderen slimmen Hugo die ze zijn rijbewijs hebben afgepakt! :D


Blijf van die fles af Ludo, vroeg of laat wordt je dronkenschap je nog eens fataal. :roll:

In mijn archieven heb ik in dit verband een autenthieke tekst gevonden en wel in:
"De Geneesheer der Armen" van Doctor Beauvillard
Het is een erg handig boekje uitgegeven voor de eerste maal in 1882 en de herdruk die ik voor me heb liggen dateert van 1929.
Nog niet zo heel lang geleden dus ;)

Citaat:

<<<<< Het Alcoolisme >>>>>
"Alcool maakt meer slachtoffers dan al de kwalen bijeen; hij helpt de familiën in den grond en bereidt ons rachitieke kinders die altijd lijden aan kliergezwellen. Door alcohol worden meestal de gasthuizen, krankzinnigengestichten, en de gevangenissen bevolkt.
Alcohol lescht den dorst niet, hij maakt dorstig, hij verwarmt niet, hij voedt niet, hij versterkt niet, hij doodt.
Weg met den alcohol !
Ziehier een interessante statistiek over de gevolgen van het alcohol:
Op honderd menschen die gevangen zitten voor moordpleging, hoeveel alcoolieken telt men ? - Antwoord: drie en vijftig.
Op honderd gevangenen voor brandstichten, hoeveel alcoolieken telt men? - Antwoord: zeven en vijftig.
Op honderd gevangenen voor schading of publieke mishandeling, hoeveel alcoolieken ? - Antwoord: drie en vijftig.
Hoeveel alcoolieken telt men op honderd gevangenen voor bedelarij, landlooperij ? Zeventig.
Op honderd veroordeelden voor slagen en kwetsuren, ruwheden en ergernis ? Negentig.
Deze cijfers werden ons door de griffieren van sommige gevangenissen gegeven.
En dan nog dit:
Citaat:


Schone gedacht van Lamenais:
"Weet U wat dat mensch daar drinkt in het glas dat hij bevend tusschen zijn dronkaardsvingers houdt ? - Hij drinkt de tranen, het bloed en het leven van zijn vrouw en zijn kinderen."

De dronkenschap:
De dronkenschap is eene zedelijke verlaging. Wie overdreven drinkt stelt zich bloot aan de publieke afkeer. Hij verliest het vertrouwen en de achting van eerlijke lieden. Wie zich op zulke wijze onteert, schame zich. de maatschappij verstoot hem, en de ziekte opent hem haar armen.

Langdurige dronkenschap:
De langdurige dronkenschap veroorzaakt de droevigste gevolgen in het lichaamsstelsel. De dagelijks ingenomen alcohol maakt om zoo te zeggen al de organen ziek; de maag verteert slecht; 's morgens spuwt de dronkaard bijna altoos een wit slijmerig vocht, de lever wordt ziek; de handen beven, het verstand verminderd, het karakter wordt bitter en woedend. De dronkaard heeft een rood-blauw gezicht, en zijn neus heeft een bijzondere roode kleur. Hij kan aangetast worden door den Delirium Tremens, het is een aard van ziekte gedurende dewelke de dronkaard, gelijk een woedende waanzinnigen beeft en rilt aan handen en voeten, op een heel carakteristieke wijze, en in zijn slaap heeft hij verschrikkelijke en afschuwelijke vizioenen. Hij ziet zwarte beesten, ratten die hem willen aantasten, hij is heelemaal gezweet.
Op den duur is de zieke verbeest, en hij wordt totaal waanzinnig. De geringste wonden, de kleinste ontstekingen worden gevaarlijk bij den dronkaard, en veranderen gemakkelijk in koudvuur (kanker).

Luddo 11 januari 2003 13:09

[quote="thePiano"]In mijn archieven heb ik in dit verband een autenthieke tekst gevonden en wel in:
"De Geneesheer der Armen" van Doctor Beauvillard
Het is een erg handig boekje uitgegeven voor de eerste maal in 1882 en de herdruk die ik voor me heb liggen dateert van 1929.
Nog niet zo heel lang geleden dus ;)
[quote]

Ik heb dat boek niet zien staan tussen die literatuur op dat fottoke dat je ooit eens gepubliceerd hebt! Ik denk dus dat heel je kot vol staat met boeken!
Maar 't is aan mij niet besteed! Ik ben namelijk nen hele sobere mens en alcohol drink ik maar met mate: ik kan niet goed tegen al die klets in mijnen buik en dan moet ik te dikwijls naar de koer. En rijen op nen brommer met een goei pint op is ook niet aan te raden... alhoewel, van die boetes moet ik mij toch niet veel aantrekken, gezien mij IQ! :D

thePiano 11 januari 2003 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo-papagaai
Rijen oep nen brommer met een goei pint op is ook niet aan te raden... alhoewel, van die boetes moet ik mij toch niet veel aantrekken, gezien mij IQ! :D

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid :D

Frolic 11 januari 2003 13:15

We kunnen misschien eens on-topic blijven? :idea:

Frolic 11 januari 2003 13:55

Ben ik dan de enige die verontwaardigd is door zo een laag bij de grondse, leugenachtige en plat populistische actie?

Supe®Staaf 11 januari 2003 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Ben ik dan de enige die verontwaardigd is door zo een laag bij de grondse, leugenachtige en plat populistische actie?

Neen hoor Frolic, maar er is reeds een topic over waar velen onlangs hun visie op snelheid reeds gaven. :wink:

beachman 11 januari 2003 18:46

Jarenlang ben ik als vertegenwoordiger de baan op geweest. In België werd de snelheidsbeperking beschouwd als een lachertje. De pakkans was miniem, bijna iedereen reed sneller dan toegelaten (ik ook). Discipline was onbekend bij de chauffeurs. In vergelijking met het buitenland waren wij cowboys. Vooral in vergelijking met de States was het verkeer hier stresserend. Als er een Amerikaan meereed met mij was die bevroren van de schrik en verbouwereerd dat er hier zo bruut gereden werd. "In the US they throw you all in jail"

Er moest inderdaad iets aan gedaan worden. Met een serieuze pakkans en repressie dmv zware boetes en intrekking van het rijbewijs zie ik nu al het resultaat: we rijden allemaal trager (en relaxer). Binnen hier en twee, drie jaar zullen we het wel verleerd hebben om de rally piloot uit te hangen. We zullen een veiliger verkeer krijgen, op conditie dat de overheid de gevaarlijke chauffeurs blijft aanpakken. Ik wil blijven rijden zonder gevaar voor mijn leven.

En dan komt er zo een omhooggevallen Jean Marie bleiten. Het Groot Genie van Oostende heeft weer een nieuw gat in de politiek gevonden. Hij hoopt weer om hiermee stemmen te ronselen, zoals destijds met zijn bezoek aan Dutroux. Moest het niet zo wreed zijn zou ik bijna gezegd hebben: de dag dat dien onnozelaar iemand omverrijdt zal het de kiezers wel invallen welk vlees ze in de Senaat hebben zitten. Beste politiemensen: als ge hem kunt pakken, slinger hem maar op de bon. Beste politierechters als ge het geluk hebt dat hij voor u moet komen, pak hem maar zijn rijbewijs af. En VLD-bestuur smijt hem zo vlug mogelijk buiten. Ik hoop dat zijn reactie alleen maar tegenstemmen zal opleveren. Maar ja, er lopen nog veel imbecielen rond.

chr.wouters 11 januari 2003 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Ben ik dan de enige die verontwaardigd is door zo een laag bij de grondse, leugenachtige en plat populistische actie?

Laat de industrie auto's bouwen die max.120/u kunnen rijden, vrachtwagens 90 en het probleem is opgelost. Geef alleen de politiediensten snellere wagens en ze kunnen de gangsters dan nog inhalen.
Al die astronomische boetes-bijv. ook voor het drinken van een glas wijn-zijn gewoon een verkapte vorm van fiscaliteit.

chr.wouters 11 januari 2003 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door beachman
. Als er een Amerikaan meereed met mij was die bevroren van de schrik en verbouwereerd dat er hier zo bruut gereden werd. "In the US they throw you all in jail".

Jaja. In het verkeer zijn de cowboys echte doetjes maar ze schieten mekaar wel omver met het wapentuig dat ze allemaal in huis hebben, met de zegen van Bush.

Frolic 11 januari 2003 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Ben ik dan de enige die verontwaardigd is door zo een laag bij de grondse, leugenachtige en plat populistische actie?

Laat de industrie auto's bouwen die max.120/u kunnen rijden, vrachtwagens 90 en het probleem is opgelost. Geef alleen de politiediensten snellere wagens en ze kunnen de gangsters dan nog inhalen.
Al die astronomische boetes-bijv. ook voor het drinken van een glas wijn-zijn gewoon een verkapte vorm van fiscaliteit.

Maar er is wel een hele makkelijke manier om aan "belastingsontduiking" te doen. Don't drink and drive. Poepsimpel en 100% succesvol.

chr.wouters 11 januari 2003 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
[Maar er is wel een hele makkelijke manier om aan "belastingsontduiking" te doen. Don't drink and drive. Poepsimpel en 100% succesvol.

De overheid verdient dus dubbel aan alcohol: via accijnzen en via boetes. Overal hangt reclame voor alcohol waar ook voor betaald moet worden.
Een vier of vijftal pinten achter het stuur moet gewoon kunnen. Dat heeft geen enkele invloed op het rijgedrag; itt, ge gaat er nog voorzichtiger door rijden. Een misdrijf bestraffen alvorens het gebeurd is, dat is knap.

Frolic 11 januari 2003 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
[Maar er is wel een hele makkelijke manier om aan "belastingsontduiking" te doen. Don't drink and drive. Poepsimpel en 100% succesvol.

De overheid verdient dus dubbel aan alcohol: via accijnzen en via boetes. Overal hangt reclame voor alcohol waar ook voor betaald moet worden.
Een vier of vijftal pinten achter het stuur moet gewoon kunnen. Dat heeft geen enkele invloed op het rijgedrag; itt, ge gaat er nog voorzichtiger door rijden. Een misdrijf bestraffen alvorens het gebeurd is, dat is knap.

Ik ken toch genoeg mensen(bvb mijn vriendin) die na 5 pinten niet meer kunnen rijden. Dus waar trek je de grens. Ik persoonlijk trek die op 0,0 alcohol wanneer ik moet rijden. Ze zouden dat beter invoeren als promillegrens. Geen discussie mogelijk. Wie rijdt drinkt niet, wie drinkt rijdt niet. Poepsimpel. Niemand verplicht u toch om alcohol te drinken. Wanneer jij dat nodig hebt om u te amuseren, je aanvaard te voelen in je vriendenkring of om u goed te voelen? Dan zou ik eens contact opnemen met professionele hulp.

S. 12 januari 2003 00:01

Waar ik mij aan stoor, is dat er door de desbetreffende politici een signaal wordt gegeven dat het normaal is dat je je niet aan de wet houdt. Je zou je kunnen afvragen waarom we dan nog verkeersregels, ja zelfs politiek nodig hebben? En het is niet voor de goede zaak hé! Het is zuiver en alleen om eens goed de rechtervoet te kunnen gebruiken.

Ik begrijp het toch niet hoor hoe je als politicus de ganse tijd met wetten bezig bent, en dan een campagne opzet die ervan uitgaat dat het normaal is dat je de wet breekt. Is er dan iets boven de wet buiten de grondwet? Misschien het ego van JMDD?

Dedecker for anarchy :!:

chr.wouters 12 januari 2003 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
[Dan zou ik eens contact opnemen met professionele hulp.

Och ik kan er zelfs tien op zonder dat ge iets merkt aan mij. Al dat gecontroleer is niks anders dan pesterij omdat dat gemakkelijk is. Criminelen oppakken is veel te moeilijk dus pakken ze liever u en(vooral)ik.

Godfried 12 januari 2003 00:10

De Decker heeft groot gelijk. Deze nieuwe boetes zijn absurd! Als je een beetje te snel rijdt, heeft de staat het recht om uw huis aan te slaan, al uw bezittingen te onteigenen en u en heel uw gezin in de armoede te storten. Dat is toch de bedoeling, nietwaar, met boetes van 50.000 euro? Men komt er veel goedkoper vanaf als men iemand in groep verkracht, een roofmoord pleegt, of iets dergelijks. Waar is hier de rede??

De boetes in belgië WAREN al de hoogste in heel de wereld!!! En nu gaat men ze nog eens verhogen? Hebben die schurken die ons land besturen - sorry: de regering - dan totaal geen verstand in hun kop? Hoge boetes werken niet - dat is proefondervindelijk bewezen door de extreem hoge boetes die er al waren!!! Het enige dat helpt is de pakkans verhogen. Op elke hoek van de straat een onbemande camera, boetes administratief afhandelen, enz.

Frolic 12 januari 2003 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
De Decker heeft groot gelijk. Deze nieuwe boetes zijn absurd! Als je een beetje te snel rijdt, heeft de staat het recht om uw huis aan te slaan, al uw bezittingen te onteigenen en u en heel uw gezin in de armoede te storten. Dat is toch de bedoeling, nietwaar, met boetes van 50.000 euro? Men komt er veel goedkoper vanaf als men iemand in groep verkracht, een roofmoord pleegt, of iets dergelijks. Waar is hier de rede??

De boetes in belgië WAREN al de hoogste in heel de wereld!!! En nu gaat men ze nog eens verhogen? Hebben die schurken die ons land besturen - sorry: de regering - dan totaal geen verstand in hun kop? Hoge boetes werken niet - dat is proefondervindelijk bewezen door de extreem hoge boetes die er al waren!!! Het enige dat helpt is de pakkans verhogen. Op elke hoek van de straat een onbemande camera, boetes administratief afhandelen, enz.

[size=7]LEUGENS[/size]! De maximumboete is verhoogd van 2500 Euro naar 2750 Euro. Met 10% dus. Waar u die 50.000 euro haalt?=> Te veel aan de wierook gezeten, of een vervallen koorknaap. Dedecker stuurt bewust verkeerde info in de wereld, om zijn zaak te dienen. Voor wie neemt dat stuk pretentie ons?=> Het is niet omdat de gemiddelde Vlaming dom is dat alle Vlamingen dom zijn.

Godfried 12 januari 2003 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
De maximumboete is verhoogd van 2500 Euro naar 2750 Euro. Met 10% dus. Waar u die 50.000 euro haalt?=> Te veel aan de wierook gezeten, of een vervallen koorknaap. Dedecker stuurt bewust verkeerde info in de wereld, om zijn zaak te dienen. Voor wie neemt dat stuk pretentie ons?=> Het is niet omdat de gemiddelde Vlaming dom is dat alle Vlamingen dom zijn.

Da's niet waar. De maximumboete is 50.000 euro. Daar ben ik heel zeker van; heeft in alle kranten gestaan en is op televisie geweest. Om ons te sussen zegt men erbij dat die maximumstraf doorgaans niet opgelegd wordt. Schrale troost. Ge zult maar voor een rechter komen "die het goede voorbeeld" wil stellen. Willekeur troef! Temeer daar de pakkans zo klein is. Dat maakt het gevoelen van onrecht des te groter. Voor elke sneheidsovertreder die gepakt wordt, zijn er misschien 10.000 die niet gepakt worden. Het is maw gewoon een loterij. De staat pikt willekeurig zwarte schapen op en pest en tergt hen.

Bovendien, waar flitsen ze het meest? Op autostrades. En waar worden de kinderen doodgereden? In de bebouwde kom en bij scholen. Wat een flauwe kul! Dat ze al eens beginnen met de snelheidsbeperkingen op de autostrades af te schaffen. Door 180 te rijden op de E19 om 3u 's morgens brengt ge echt niemand behalve uzelf in gevaar. In Duitsland marcheert dat systeem al jaren prima. Dat ze gewoon eens werk maken van het consequent bestraffen van alle snelheidsovertredingen in gebieden waar zwakke weggebruikers rondlopen. Telkens 25 euro per overtreding. De mensen zullen het wel afleren.

Frolic 12 januari 2003 00:51

Voor mensen die een tegengewicht willen vormen.

Onderschrijf volgende petitie:
http://www.sp.be/common/showdocument.asp?iID=216

Want onverantwoord rijgedrag raakt ons allemaal.

Frolic 12 januari 2003 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Da's niet waar. De maximumboete is 50.000 euro. Daar ben ik heel zeker van; heeft in alle kranten gestaan en is op televisie geweest.

Bewijs het, show me some links.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Bovendien, waar flitsen ze het meest? Op autostrades. En waar worden de kinderen doodgereden? In de bebouwde kom en bij scholen. Wat een flauwe kul! Dat ze al eens beginnen met de snelheidsbeperkingen op de autostrades af te schaffen. Door 180 te rijden op de E19 om 3u 's morgens brengt ge echt niemand behalve uzelf in gevaar. In Duitsland marcheert dat systeem al jaren prima. Dat ze gewoon eens werk maken van het consequent bestraffen van alle snelheidsovertredingen in gebieden waar zwakke weggebruikers rondlopen. Telkens 25 euro per overtreding. De mensen zullen het wel afleren.

Duitsland is België niet. Bij wijze van boutade. Hier heb je om de kilometer een oprit waar wagens moeten invoegen in Duitsland om de 50 km. En het gaat niet enkel om kinderen(ik weet wel dat kinderen en geestelijken een nauwe band hebben ;) ) maar elke dode is er één te veel. Of dat nu een baby is of een man/vrouw van +65. En wie gaat bepalen wanneer een autostrade leeg genoeg is om volle petrol te geven?

Jan van den Berghe 12 januari 2003 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
De maximumboete is verhoogd van 2500 Euro naar 2750 Euro. Met 10% dus. Waar u die 50.000 euro haalt?=> Te veel aan de wierook gezeten, of een vervallen koorknaap. Dedecker stuurt bewust verkeerde info in de wereld, om zijn zaak te dienen. Voor wie neemt dat stuk pretentie ons?=> Het is niet omdat de gemiddelde Vlaming dom is dat alle Vlamingen dom zijn.

Verhoging met 10%?

Op de webstek van VTB-VAB kon ik nochtans iets anders lezen

http://www.vab.be/nl/VABactueel_text.asp?Id=57

Hieruit blijkt duidelijk dat bepaalde bedragen een normale strafbepaling echt overschrijden en er een soort terreur wordt georganiseerd waartegen senator Dedecker terecht protesteert. Nu probeert men Dedecker af te schilderen als iemand die de werkelijkheid verdraait om zogezegd zijn eigen wangedrag op de weg te verschonen; dat is evenwel niet het geval. Dedecker protesteert tegen de overdreven bedragen die de overheid wil opleggen en die niet beantwoorden aan de zwaarte van de overtreding. Zoiets heet een onredelijk beleid.

Men moet zich trouwens ook eens gaan bezinnen over bepaalde dingen. Is het bijvoorbeeld zo levensgevaarlijk aan 150 km per uur rijden op een verlaten autosnelweg om drie uur 's nachts bij goed weer en een droog wegdek? Neen, toch?! In Duitsland heeft men dat al veel langer begrepen en vanaf vorig jaar de "groene snelheden" ingevoerd. Niet alleen was de snelheid op autosnelwegen altijd al vrij, maar nu worden er ook variabele snelheden op andere wegen ingevoerd. Na een bepaald uur 's avonds en voor een vastgelegd uur 's morgens (onder de voorwaarden van goed weer en droog wegdek) mag men nu op bepaalde wegen twintig tot dertig kilometer vlugger rijden dan aangeduid. In België zou dit bijvoorbeeld betekenen dat men op de grote steenweg Brussel-Ninove negentig of honderd mag rijden i.p.v. de op bepaalde plaatsen voorgeschreven 70/90.

Jan van den Berghe 12 januari 2003 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Duitsland is België niet. Bij wijze van boutade. Hier heb je om de kilometer een oprit waar wagens moeten invoegen in Duitsland om de 50 km.

Waar haalt u die cijfers vandaan? In deze discussie hebben we geen nood aan "boutades", maar aan vergelijkend hard cijfermateriaal.

Al eens van Aken naar Greven gereden, beste vriend? Daar heb je gemiddeld om de vijf kilometer een in- en uitrit! Op dat stuk autosnelweg is er evenwel geen snelheidsbeperking. Die geldt alleen op bepaalde knooppunten.

Jan van den Berghe 12 januari 2003 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Waar ik mij aan stoor, is dat er door de desbetreffende politici een signaal wordt gegeven dat het normaal is dat je je niet aan de wet houdt.

Dat is niet het geval: Dedecker protesteert tegen de grotesk grote boetes en de bepalingen die ondertussen niet meer redelijk zijn. Aan 140 op een lege autosnelweg rijden wordt plotseling als een tamelijk zware boete beschouwd. En bij 160 word je als de grootste misdadiger beschouwd... terwijl je met een BMW of Mercedes nog niet eens merkt dat je aan die snelheid rijdt (die wagens zijn er nu eenmaal op gebouwd). Het is totaal onredelijk geworden. Waarom? De overheid wil haar falende begroting met allerlei truukjes opkrikken? En de politieagent is als het ware een controleur van de belastingen geworden die geld in het laadje moet brengen.

België is een grote wirwar, terwijl in Nederland en Duitsland er een uniform snelheidssysteem heerst. Hier niet: in de ene bebouwde kom staat er 50, ergens anders 30, in bepaalde gemeenten zijn bepaalde delen 30 andere weer 50 en ergens anders 60. Wie van Ninove naar Brussel rijdt ziet de toegelaten snelheid variëren naar gelang de provincie: in Oost-Vlaanderen 70, terwijl Brabant 90 toelaat. Het schrijnende daarbij is dat er een halfversleten bord 70 staat achter het provinciebord (waar dus een groot deel van de mensen geen aandacht aan besteed...) en op enkele meters verder staat al een flitspaal. Kom, dat is niet ernstig. Dat lijkt verdraaid veel op "burgertje-pesten".

Frolic 12 januari 2003 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
De maximumboete is verhoogd van 2500 Euro naar 2750 Euro. Met 10% dus. Waar u die 50.000 euro haalt?=> Te veel aan de wierook gezeten, of een vervallen koorknaap. Dedecker stuurt bewust verkeerde info in de wereld, om zijn zaak te dienen. Voor wie neemt dat stuk pretentie ons?=> Het is niet omdat de gemiddelde Vlaming dom is dat alle Vlamingen dom zijn.

Verhoging met 10%?

Op de webstek van VTB-VAB kon ik nochtans iets anders lezen

http://www.vab.be/nl/VABactueel_text.asp?Id=57

Hieruit blijkt duidelijk dat bepaalde bedragen een normale strafbepaling echt overschrijden en er een soort terreur wordt georganiseerd waartegen senator Dedecker terecht protesteert. Nu probeert men Dedecker af te schilderen als iemand die de werkelijkheid verdraait om zogezegd zijn eigen wangedrag op de weg te verschonen; dat is evenwel niet het geval. Dedecker protesteert tegen de overdreven bedragen die de overheid wil opleggen en die niet beantwoorden aan de zwaarte van de overtreding. Zoiets heet een onredelijk beleid.

Men moet zich trouwens ook eens gaan bezinnen over bepaalde dingen. Is het bijvoorbeeld zo levensgevaarlijk aan 150 km per uur rijden op een verlaten autosnelweg om drie uur 's nachts bij goed weer en een droog wegdek? Neen, toch?! In Duitsland heeft men dat al veel langer begrepen en vanaf vorig jaar de "groene snelheden" ingevoerd. Niet alleen was de snelheid op autosnelwegen altijd al vrij, maar nu worden er ook variabele snelheden op andere wegen ingevoerd. Na een bepaald uur 's avonds en voor een vastgelegd uur 's morgens (onder de voorwaarden van goed weer en droog wegdek) mag men nu op bepaalde wegen twintig tot dertig kilometer vlugger rijden dan aangeduid. In België zou dit bijvoorbeeld betekenen dat men op de grote steenweg Brussel-Ninove negentig of honderd mag rijden i.p.v. de op bepaalde plaatsen voorgeschreven 70/90.

Van een objectieve en onafhankelijke bron gesproken! :roll:

Jan van den Berghe 12 januari 2003 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Van een objectieve en onafhankelijke bron gesproken! :roll:

Dat is de zaak niet. De vraag is en blijft: in welke mate werden de boetes verhoogd? En: is de informatie van de VTB-VAB correct?

Frolic 12 januari 2003 11:47

[quote="Jan van den Berghe"]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Van een objectieve en onafhankelijke bron gesproken! :roll:


Wetsontwerp voor de verkeersveiligheid
De Kamer heeft op 5 december 2002 het wetsvoorstel aanvaard met betrekking tot de verkeersveiligheid van de Minister van Mobiliteit en Transport. Het wetsontwerp voert naast gewone overtredingen drie graderingen in van zware overtredingen en houdt daarnaast vooral rekening met de bescherming van zwakke weggebruikers.

Bovendien werden maximum- en minimumbedragen ingevoerd voor de boetes voor elke categorie van overtredingen. Voor de eerste graad van zware overtredingen zal een boete gevraagd worden van 275 tot 1375 EUR, voor de tweede graad lopen de boetes van 275 EUR tot 2750 EUR en voor de derde graad is dat van 550 EUR tot 2750 EUR. De lijst van overtredingen per categorie zal via Koninklijk Besluit vastgelegd worden.

Het wetsontwerp voorziet tevens in het wegvallen van een groot gedeelte van de gevangenisstraffen ten gunste van andere vormen van bestraffing zoals het ontzeggen van het recht op sturen. Als daarentegen kan aangetoond worden dat slagen en verwondingen of de dood het gevolgd zijn van tekortkomingen of fouten van de chauffeur, dan is een opsluiting van 8 dagen mogelijk en zijn er boetes van 275 tot 5500 EUR voorzien.

Nog een wijziging is dat steden en gemeenten nu de bevoegdheid krijgen aanvullende verkeersregels op te leggen, mits de goedkeuring van het Ministerie van Verkeer. Het wetsontwerp moet nu nog goedgekeurd worden in de plenaire vergadering van de Kamer en in de Senaat.

http://www.dekamer.be

S. 12 januari 2003 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En de politieagent is als het ware een controleur van de belastingen geworden die geld in het laadje moet brengen.

Voelt U dat zomaar met de natte vinger? Knap!

En in de zevende dag was bijna iedereen het erover eens dat JMDD een totaal fout signaal geeft. Hij geeft aan iedereen de indruk dat het normaal is dat je de wet overtreedt. Kan wel zijn dat hij het niet zo bedoelt, maar dat is eigenlijk niet het belangrijkste. Wat wel belangrijk is, is dat signaal. En dat is fout. Van een BV mag je nochthans verwachten dat hij een beetje deftig kan communiceren. Ook moet hij zijn mensen leren kiezen. Walter Grootaerts zei op dei persconferentie dat 120 op de autostrade 's nachts 'middeleeuws' is...

BTW Moest er 5 jaar geleden iemand mij gezegd hebben dat JMDD, Walter Grootaerts en Margriet Hermans een politieke campagne voerden, ik had eens goed gelachen...

Jan van den Berghe 12 januari 2003 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En de politieagent is als het ware een controleur van de belastingen geworden die geld in het laadje moet brengen.

Voelt U dat zomaar met de natte vinger? Knap!

Dat hoef ik niet met de vinger te voelen; dat zie ik hier zo gebeuren in ons dorp. Vroeger reed de plaatselijke politie hier tweemaal per week voorbij; de rijkswachtwagen zagen we één keer per week. Sedert de politiehervorming en de aandachtsverschuiving naar de verkeersboeten zien we GEEN ENKELE politiewagen hier nog patrouilleren. Al meerdere mensen hebben hier op het dorp naar de burgemeester gestapt en die liet weten dat niet alleen het effectief van de politie is gedaald, maar ook dat de prioriteit bij de verkeersveiligheid nu ligt. En inderdaad, heel veel dagen staat de politiewagen verborgen achter een huis om het verkeer op de steenweg op snelheid te controleren... Wat is belangrijk: de veiligheid van de burger of controleren of de mensen wel 70 op de steenweg rijden (waar er nooit veel verkeer is - het laatste ongeluk gebeurde vijf jaar geleden)...

Jan van den Berghe 12 januari 2003 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Walter Grootaerts zei op dei persconferentie dat 120 op de autostrade 's nachts 'middeleeuws' is...

Dat is ook zo, zeker als je met een BMW of Mercedes rijdt. En tussen haakjes: neen, ik rijd niet met een dergelijke wagen, maar met een oud wagentje dat niet meer dan 120 kan (ga ik harder op het gaspedaal staan dan slikt dat wagentjes veel te veel). Maar ik ga wel veel naar Duitsland en daar is 140 helemaal geen uitzondering: bijna alle wagens flitsen me voorbij.

Frolic 12 januari 2003 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En de politieagent is als het ware een controleur van de belastingen geworden die geld in het laadje moet brengen.

Voelt U dat zomaar met de natte vinger? Knap!

Wat is belangrijk: de veiligheid van de burger of controleren of de mensen wel 70 op de steenweg rijden (waar er nooit veel verkeer is - het laatste ongeluk gebeurde vijf jaar geleden)...

De veiligheid van de burgers is in gevaar wanneer mensen zich niet aan de snelheidsbeperkingen houden. Hoeveel mensen komen om door toedoen van criminelen allerhande? En hoeveel mensen laten het leven in het verkeer? =>waar moet dan de prioriteit liggen? q.e.d.

BTW, u bevindt zich in het gezelschap van Jean-Marie Dedecker, Pascale Bal, Walter Grootaerts en Margriet Hermans. Welkom in de club der leeghoofdigen.

Godfried 12 januari 2003 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Voor de eerste graad van zware overtredingen zal een boete gevraagd worden van 275 tot 1375 EUR, voor de tweede graad lopen de boetes van 275 EUR tot 2750 EUR en voor de derde graad is dat van 550 EUR tot 2750 EUR. De lijst van overtredingen per categorie zal via Koninklijk Besluit vastgelegd worden.

Ter vergelijking: er zijn mensen die met een pensioen van 500 euro per maand moeten rondkomen. Een keertje te snel rijden (bv. 50 in een zone-30), en de mensen mogen bij het OCMW gaan aakloppen voor inkomenssteun, leningen,... Ik vind deze boetes gewoon grotesk. Ik ben eens geflitst in Nederland. Dat heeft mij 25 euro gekost. Dat doet even pijn, maar is een straf die in verhouding staat tot het gepleegde misdrijf. Bovendien, wist u dat een fietser die in Leuven zonder licht op zijn fiets rijdt, ook minstens 275 euro gaat mogen afdokken? Immers: zware verkeersovertreding he. Daar kunnen de ouders, die het sowieso al moeilijk hebben met studerende kinderen, dan maar voor opdraaien. Immoreel is het, zoals trouwens het ganse paars-groene beleid. Die mensen zijn schurken en rovers die al lang in de gevangenis hadden moeten zitten.

Frolic 12 januari 2003 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Voor de eerste graad van zware overtredingen zal een boete gevraagd worden van 275 tot 1375 EUR, voor de tweede graad lopen de boetes van 275 EUR tot 2750 EUR en voor de derde graad is dat van 550 EUR tot 2750 EUR. De lijst van overtredingen per categorie zal via Koninklijk Besluit vastgelegd worden.

Ter vergelijking: er zijn mensen die met een pensioen van 500 euro per maand moeten rondkomen. Een keertje te snel rijden (bv. 50 in een zone-30), en de mensen mogen bij het OCMW gaan aakloppen voor inkomenssteun, leningen,... Ik vind deze boetes gewoon grotesk. Ik ben eens geflitst in Nederland. Dat heeft mij 25 euro gekost. Dat doet even pijn, maar is een straf die in verhouding staat tot het gepleegde misdrijf. Bovendien, wist u dat een fietser die in Leuven zonder licht op zijn fiets rijdt, ook minstens 275 euro gaat mogen afdokken? Immers: zware verkeersovertreding he. Daar kunnen de ouders, die het sowieso al moeilijk hebben met studerende kinderen, dan maar voor opdraaien. Immoreel is het, zoals trouwens het ganse paars-groene beleid. Die mensen zijn schurken en rovers die al lang in de gevangenis hadden moeten zitten.

U moet uw nick dringen in Paus Johannes Paulus III veranderen want u denkt blijkbaar dat u onfeilbaar bent terwijl u [size=6]LEUGENS[/size] zit te verkondigen. Een boete krijg je wanneer je voor de politierechter verschijnt. Wanneer je in Leuven zonder licht rijdt dan krijg je een voorstel tot minnelijke schikking. Dat is heel wat minder dan €275. Ken uw zaken of blijf volharden in de domheid. Aan u de keuze.

Niemand MOET te snel rijden. Wie geen boete wil kan dat simpel voorkomen. Wie voor het eerst betrapt wordt op ietsjepietsje te snel rijden zal er niet zo bekaaid van afkomen zoals pofessioneel overdrijver Jean Marie DD beweert. In Nederland staat het vol flitspalen daar hebt u bij wijze van spreken kans dat u op een traject van 5 km drie keer geflitst wordt. Hier hebt u al heel veel ongeluk wanneer je één keer op een maand wordt geflitst. En wanneer iemand met een leefloon of OCMW uitkeuring het nodig acht om veel te snel te rijden en daarmee zijn inkomen op het spel wil zetten dan is dat zijn zaak. Daar heb ik hoegenaamd geen medelijden mee. Wie zich aan de regels houdt moet 0 Euro betalen. Poepsimpel en rechtvaardig.

S. 12 januari 2003 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En de politieagent is als het ware een controleur van de belastingen geworden die geld in het laadje moet brengen.

Voelt U dat zomaar met de natte vinger? Knap!

Dat hoef ik niet met de vinger te voelen; dat zie ik hier zo gebeuren in ons dorp. Vroeger reed de plaatselijke politie hier tweemaal per week voorbij; de rijkswachtwagen zagen we één keer per week. Sedert de politiehervorming en de aandachtsverschuiving naar de verkeersboeten zien we GEEN ENKELE politiewagen hier nog patrouilleren. Al meerdere mensen hebben hier op het dorp naar de burgemeester gestapt en die liet weten dat niet alleen het effectief van de politie is gedaald, maar ook dat de prioriteit bij de verkeersveiligheid nu ligt. En inderdaad, heel veel dagen staat de politiewagen verborgen achter een huis om het verkeer op de steenweg op snelheid te controleren... Wat is belangrijk: de veiligheid van de burger of controleren of de mensen wel 70 op de steenweg rijden (waar er nooit veel verkeer is - het laatste ongeluk gebeurde vijf jaar geleden)...

Ik bewonder Uw politiek talent. Andermaal slaagt U erin om naast de kwestie te antwoorden! U zei namelijk: 'de controles dienen om geld in het laadje te brengen'. Ik vroeg: 'hoe weet U dat?' U antwoordde: 'de prioriteit ligt bij verkeersveiligheid.' Logica zegt mij dat U Uw eerste stelling niet hebt bewezen.

S. 12 januari 2003 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Walter Grootaerts zei op dei persconferentie dat 120 op de autostrade 's nachts 'middeleeuws' is...

Dat is ook zo, zeker als je met een BMW of Mercedes rijdt. En tussen haakjes: neen, ik rijd niet met een dergelijke wagen, maar met een oud wagentje dat niet meer dan 120 kan (ga ik harder op het gaspedaal staan dan slikt dat wagentjes veel te veel). Maar ik ga wel veel naar Duitsland en daar is 140 helemaal geen uitzondering: bijna alle wagens flitsen me voorbij.

Andermaal hetzelfde: situatie in Duitsland is niet vergelijkbaar.

Jan van den Berghe 12 januari 2003 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Andermaal hetzelfde: situatie in Duitsland is niet vergelijkbaar.

Jawel. Het foefje dat de in- en uitritten op een andere afstand liggen is niet correct. In het verleden heb ik regelmatig het traject Aken - Greven gedaan, dus ik weet waarover ik spreek. Wel is het zo dat op andere plaatsen die wat verder uit elkaar liggen, maar dat verandert niets aan de algemene regel die in Duitsland geldt, ongeacht waar de af- en opritten ver of dichtbij elkaar liggen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be