![]() |
Het eerste godsbewijs van Thomas Van Aquino
"Het bestaan van God kan op vijf manieren worden bewezen. De eerste, heldere weg is die welke aan de beweging is ontleend. Het is zeker, en door de zinnelijke waarneming gewaarborgd, dat er iets in deze wereld bewogen wordt... Het is onmogelijk... dat iets in hetzelfde opzicht bewegend en bewogen is of zichzelf beweegt. Derhalve moet alles wat bewogen wordt door iets anders bewogen worden. Indien dus datgene waardoor het bewogen wordt ook zelf bewogen wordt, dan moet dit door iets anders bewogen worden en dit weer immers door iets anders. Men kan echter niet tot het oneindige voortgaan. Er zou dan immers geen eerste en ook geen volgende bewegers zijn, doordat zij door de eerste beweger worden bewogen, zoals de stok alleen daardoor beweegt, omdat hij door de hand bewogen wordt. Het is derhalve noodzakelijk dat men tot een eerste beweger komt die door niets anders bewogen wordt, en daaronder verstaan allen God."
|
Citaat:
Je kan steeds de vraag blijven stellen naar wat de eerste beweger bewoog. De eerste beweger zou de complete inertie moeten zijn opdat die vraag overbodig zou worden. Indien dat niet het geval is was de eerste beweger zelf reeds bewogen. Dan kan de vraag gesteld worden: "door wat?" Maar indien de 'eerste beweger' echter door niets bewogen zou zijn en dus inertie is, dan zou er uiteindelijk nooit een beweging op gang komen. We hebben te maken met een cirkelredenering. Ik weet niet goed of ik me begrijpbaar uitdruk hier? Het concept 'eerste beweger' is eigenlijk een contradictie. Maar waarom zou God geen contradictie kunnen zijn? |
Citaat:
C/P is niet: communistische partij:lol: |
Nja, die thomas had vast nog niet gehoord van quantumfysica.
|
Citaat:
|
Aangezien Thomas van Aquino als argument tegen het godsbewijs van Anselmus gebruikt, dat de ongelovige niet overtuigd wordt, mag je er van uit gaan, dat Thomas de bedoeling had, dat hij het bestaan van een opperwezen alleen met behulp van de ratio wil bewijzen. Zijn bewijs is echter niet sluitend.
Ten eerste hoef je niet perse bij één Eerste Onbewogen Beweger uit te komen; volgens de regels van de logica hoeft de redenering van Thomas niet tot één Onbewogen Beweger te leiden; er zouden er best meer kunnen zijn. Verder hoeft de Eerste Onbewogen Beweger dus niet perse een opperwezen te zijn. Ten tweede is het syllogisme niet geldig, in de conclusie wordt de tweede premisse tegengesproken. 'God beweegt, maar wordt niet bewogen' spreekt 'alles wat beweegt, moet bewogen worden' tegen. Verder kan je nog zeggen, dat het syllogisme niet geldig is, omdat het een cirkelredenering is; Thomas gebruikt een Eerste Beweger om het bestaan van een Eerste Beweger aan te tonen. Hij zegt o.a. dat er geen oneindige reeks kan zijn, omdat er anders geen Eerste Beweger zou zijn. Thomas van Aquino gebruikte in dit bewijs (en in de twee volgende) het argument, dat het niet mogelijk is dat het in het oneindige door kan gaan 'regressus ad infinitum' in de bewijsvoering wordt oneindigheid namelijk niet geaccepteerd. Bij Thomas was het ook logisch dat het niet kan, omdat er sprake is van een hiërarchisch systeem (zoals in elke christelijke en platoonse filosofie) binnen een hiërarchie kan geen oneindigheid bestaan (inzake concrete gevallen). De tweede premisse hoeft niet tegengesproken te worden, omdat er letterlijk staat, dat wat bewogen wordt, door iets anders wordt bewogen, de Eerste Beweger beweegt zelf niet, maar beweegt andere dingen; deze worden dus bewogen, door iets dat zelf niet beweegt of bewogen wordt. Als dit is wat Thomas bedoelde (en dat lijkt me waarschijnlijk) is het syllogisme niet in tegenspraak en dus geldig. |
Het lijkt me nog steeds een sterk en geldig argument. De grootste zwakte zit echter, zo dunkt me, in de laatste zin:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
"De Onbewogen beweger is een filosofisch concept dat de Griekse filosoof Aristoteles introduceerde als een rationalistische hypothetische verklaring voor het ontstaan van de wereld." http://nl.wikipedia.org/wiki/Onbewogen_beweger De apostel Paulus accepteerde dit concept van de onbewogen beweger: (Romeinen 17:28): "Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.” Dit kan men lezen als 'God is de natuur of het heelal', maar dat bedoelde Paulus niet. Dit zogenaamde eerste godsbewijs wordt al eeuwen beschouwd als strijdig met de logica; Apocalips heeft hierboven een uitstekende weerlegging gegeven. |
Wanneer wordt Thomas Van Aquino terug toegelaten op het forum?
|
Citaat:
|
Citaat:
De redenering van Aquino gaat uit van het bestaan van een "tijdspijl", maar de big bang beschrijft het begin van ruimte en tijd, dus wat er daarvoor was (hetgeen al een zinloze term is als er misschien nog geen tijd bestond) is niet te beschrijven vanuit onze ervaring. Bovendien zijn de natuurwetten symetrisch tov de dimensie tijd, dus fundamenteel kan de tijd in alle richtingen verlopen, het maakt geen verschil. De unieke tijdsdirectie die wij ondergaan heeft te maken met macroscopische processen die doorgaan zoals de expansie van het heelal, of het herschikken van materie en energie in meer waarschijnlijke (wanordelijke) configuraties, zoals beschreven in de wetten van de thermodynamica. Dat kon Thomas allemaal niet weten natuurlijk , dus is deze redenering imo nog weinig zinvol. |
Citaat:
" Kwantumfluctuatie is een fluctuatie van energie in de lege ruimte volgens de onzekerheidsrelatie van Heisenberg. Vacuüm heeft zelf een bepaalde energie. De ogenblikkelijke energie is niet stabiel, maar schommelt om die waarde. Uit de energie kunnen deeltjes en antideeltjes (virtueel deeltje) uit het niets verschijnen en verdwijnen. Volgens sommige kwantumfysici is onze hele kosmos het gevolg van een kwantumfluctuatie: zie oerknal." |
Citaat:
|
Niet lachen met Thomas, zijn filosofische leer is nog steeds de standaard binnen de katholieke kerk.
|
Citaat:
Citaat:
Zowel Sint Augustinus als Thomas van Aquino worden opzij geschoven voor de theorie dat leven ontstaat bij de bevruchting. |
Citaat:
|
Citaat:
Augustinus was zijn tijd ook al serieus vooruit omdat hij een soort proto-evolutietheorie had ontwikkeld: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het klopt trouwens dat een heel groot deel van de menselijke cultuurgeschiedenis beschouwd kan worden als een poging om onveranderlijkheid te introduceren in een immer veranderlijke kosmos, o.a. door rituelen, godsdienst en filosofie. |
Citaat:
Onveranderlijk en veranderlijk slaan niet op hetzelfde nivoo. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Onzin, fantasieën, wanen, etc. zijn zo absurd dat je denken erdoor geblokkeerd kan raken. Wat niet bestaat, kan ook niet begrepen worden. Wat in het hoofd van een psychiatrisch patiënt omgaat, is vaak ook onbegrijpbaar. |
Citaat:
Ja, eigenlijk wel. Maar het thema leent zich tot boeiende filosofische discussie's. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De middeleeuwse mens wist zo goed als niks, ze hadden enkel een beeld van God dat hun enige houvast gaf... Ga aan een middeleeuwer maar eens uitleggen dat er niks was dat ontplofte... zelf de term ontploffen zou al vreemd zijn voor die persoon in kwestie. Dus was het absoluut noodzakelijk dat beeld te verstevigen, deze grote denkers , zorden daar voor, ... het is op zich al frapant dat er blijkbaar toch al waren die al verder dachten dan hun neus lang was. Bovendien mogen we niet vergeten dat een gedachte die tegen het geloof inging ketters was. Strafbaar met het vuur, niet om u pijn te doen, nee om u te louteren van deze onfrisse gedachte... Een middeleeuwer die het tegendeel wou gaan bewijzen moest niet alleen revolutionair out of the box denken, hij moest bovendien nog zelfmoordneiginen hebben ook. |
Citaat:
En waarom zou de heilige geest geen binnenstebuitengedraaid dwergeverzwijn zijn? En waarom zouden kaboutertjes 's nachts niet door de woonkamer huppelen? En waarom... |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Waarom zou jou concept aannemelijker zijn dan het mijne? |
Citaat:
|
Carl Sagan over het cosmological argument:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be