![]() |
Stijgende verkeersagressie, hoe zou het komen?
Wow, al 78 reacties in deze krant, laat je kennen... :-D
(en best eerst volledig doorlezen voordat je reageert ;-) ) http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...=all#rcomments Politierechter pleit voor psychologische test bij rijexamen De politie heeft vorig jaar 4.848 processen-verbaal moeten opstellen voor verkeersagressie. Een stijging van 14 procent in een jaar tijd en het op één na hoogste aantal ooit. "Het zit grondig fout met de Vlaming in het verkeer", zegt politierechter Peter D'Hondt, die pleit voor het invoeren van een psychologische test voor kandidaat-bestuurders, naast een theoretisch en praktisch rijexamen. "Zo'n psychologische test is de enige manier om de maturiteit van een bestuurder te achterhalen", zegt D'Hondt. "Dat gebeurt nu gewoon niet, het is nochtans dringend nodig. Als een Vlaming in zijn wagen stapt, wordt hij iemand anders." Het bewijs: de cijfers van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). In 2010 heeft de politie 4.848 pv's voor verkeersagressie opgemaakt. Dat gaat van bumperkleven, tot het weigeren om voorrang te verlenen of het dreigend rondrijden met knipperende lichten. Stuk voor stuk verkeerssituaties die verkeersagressie uitlokken. "Volgens de statistieken is een verkeersagressor in zeven op de tien gevallen een man, vaak tussen 25 en 45 jaar", licht Schouppe toe. "Het zijn dus niet echt de jonge bestuurders, wel mensen die al een tijdje op de weg zitten. Ze hebben duidelijk een gebrek aan elementaire beleefdheid. Maar ze worden bestraft. Het is alleen jammer: een minderheid maakt het leven van de meerderheid moeilijk." De straffen kunnen oplopen van 8 dagen rijverbod tot 5 jaar cel. WB ![]() Foto Arlette Stubbe |
Citaat:
|
Vroeger opstaan,om minder in de file te staan om op tijd op het werk te geraken is al zeker een oorzaak,minder slaap,dus de stoppen kunnen al eens vlugger doorslaan.Telefacts gezien op vtm?File probleem is daar met 30% gedaald omdat ze daar de wegen hebben verbreed,de mensen rijden daar weer zonder zorgen,zonder ergernis naar het werk zonder vroeger op te staan.
Het was wel een drastische investering van 1 miljard euro!Maar file leed kost jaarlijks 3 miljard euro,dus de rekening is gauw gemaakt om in betaalland ook eraan te beginnen! Het werk dat meer en meer op een competitie begint te gelijken tussen de werknemers onderling,vergt veel van hun gemoedstoestand,dat neem je wel mee terug op weg naar huis |
Citaat:
Hoewel dat al eens een oorzaak is zijn er evenzeer zoiezo veel andere factoren hoor die daartoe leiden. Ook uitgeslapen mensen maken zich schuldig. Oorzaak nummer 1 is naar mijn ervaring gewoon de verdeeldheid en egocentrische drijfveren die bij de mensen leven. Heb ooit eens 2 verkeersaggressors gevraagd waarom ze zulk gedrag vertonen; of ze kunnen het niet plaatsen of ze zijn "gehaast" en verdragen geen fouten van anderen; ze kunnen niet rijden en hinderen de aggressor" Och het is de doorgedraaide menselijke psyche en we weigeren er iets aan te doen. Veel verder moet er niet gezocht worden. Ok granted, oplossen is niet evident maar een beetje meer begrip, hoffelijkheid en veiligheid van iedereen op de baan is de eerste stap en de belangrijkste. En als die er niet komt escaleert het probleem maar alleen en ligt dus in eerste instantie bij ons; onze mentaliteit en verantwoordelijkheid. |
Wij zijn niks gewoon...das alles...niemand (uitgezonderd één linkse pater) ergert zich aan snelheidsovertreders in een 30 zone omdat iedereen daar te snel rijdt.. :)
geen spoor van agressie te bespeuren hier : http://www.youtube.com/watch?v=UIthEM6pDqw&NR=1 |
Citaat:
|
Het gaat erger worden volgens mij.De jeugd die nu de baan opgaan heeft geen normbesef meer.Ze hebben haast een opvoedloze jeugd gehad.Ouders die te druk bezig waren om geld te verdienen.Velen tonen zelfs delinquent gedrag.Regelovertredend gedrag wordt tegenwoordig aangekondigd op facebook en al dan niet gefimd met gsm's en onthaald als moreel verantwoord,tegenwoordig. De maatschappij heeft zijn vruchten afgeworpen door deze ene voorbeeld,verkeersagressie rubriek |
De grootste reden is de verkeersinfrastructuur. Al die wegversmallingen, verkeersdrempels, misplaatste snelheidzones en verkeerswerken zorgen voor een frustratie.
|
Volgens mij komt het door de stress die veroorzaakt wordt door het werk en het algemene gejaagde leven van tegenwoordig. Een fulltime job, kinderen, een druk sociaal leven, het hoort bij het idaalbeeld van tegenwoordig en een mens zou van minder gehaast worden. Het autorijden naar de activiteiten is tijdverlies, en als traagrijders nog meer tijdverlies in de hand werken verliezen sommige mensen de pedalen. De auto geeft mensen ook een gevoel van veiligheid, een kooi waarin ze voor alles beschermd zijn, waardoor ze nog sneller geneigd zijn om zotte dingen te doen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat de dingen die ge beschrijft betreft spant Nederland de kroon, en dat is het meest verkeersveilige land ter wereld, dus ... |
Citaat:
|
In het algemeen geldt dat hoe meer dieren op een bepaalde oppervlakte, hoe meer conflicten en vechtpartijen. In het verkeer is dat net hetzelfde. Hoe meer volk, hoe meer conflicten, ergernissen enz. Vlaanderen is nu eenmaal een overbevolkte regio en dit is één van de leuke consequenties daarvan.
Ten tweede heb je de discipline van de bestuurders en hoe goed ze de regels volgen. Ook daarmee is het lamentabel gesteld in België. Dat zorgt eveneens voor irritaties en conflictsituaties bij andere weggebruikers in het verkeer. Ten derde is er het jachtige leven. Stress thuis bij de vrouw, stress van financiële aard, stress op het werk, stress naar en van het werk, te laat vertrekken, te laat op de afspraak … dan kan de verkeersdrukte wel eens de druppel zijn. Ten vierde is er de auto zelf. Het vergiftigde geschenk van de duivel himself. Doordat je “gevangen” zit in de zetel van de auto, kan je de negatieve energie, de adrenaline die je in je bloed krijgt door allerhande situaties, niet kwijt en bouw je die op tot je op ontploffen staat. Daarentegen als je met de fiets rijdt vb, dan bouw je die wel af door de beweging die je doet, net zoals sport ontspannend werkt. |
Citaat:
Dat je geen argumenten geeft op mijn stelling toont aan dat je geen verweer hebt. |
Zet 50 kippen in een ren van 2 X 1 meter en ze mekaar ook kapot.
Verkeersagressie is gewoon een gevolg van te veel verkeer. Zo simpel is dat. |
Maar neen. Het komt door al die suiker in onze voeding. Dat geeft ADHD.
|
Citaat:
|
Eergisteren stond ik in Mortsel rond 22.30 in de file in de Antwerpsebaan richting Mechelen. Daar was nogal wat typische verkeersagressie wegens twee banen die er één worden. Degene die rechts aanschuiven moeten niet veranderen, en wachten een kwartier lang om 200 meter vooruit te komen. Diegene die de linkse baan wel gebruiken tot het laatste (wat eigenlijk logisch is) worden gezien als voorstekers, en dan gaan de rechtsrijders bumper aan bumper kleven om ze er toch maar niet in te laten. Hilarisch (als het niet zo zielig zou zijn) om ze die krampachtige centimeterstukjes te zien vooruitgaan.
Net voor mij viel er een gat (ik stond rechts) van ene die een garage inreed. Ik was niet gehaast met aanschuiven, en zette traag terug aan, toen er een zwarte citroen of daewoo ofzo van de linkerkant aan 60 per uur erin stoof en dan alles toegooide, want hij had 'een plaatske dichterbij' veroverd. Ik schrok mij een ongeluk. Maar soit, niks ergs gebeurd. Slecht karma echter, want net voor het einde van de linkerstrook komt er een witte BMW 118 cabrio op dezelfde manier aanvlammen die de citroen wil couperen. Die citroen wil niet afgeven en daar staan ze dan zij aan zij voor die versperring elkaar de duvel aan te doen. Uiteindelijk wint de citroen (het scheelde geen halve centimeter voor ze tgen elkaar zaten te schrapen), en rijden ze alletwee door. Aan de volgende lichten vlamt die bmw blijkbaar echter tegen de achterkant van de citroen, want die blokkeert dan gans de baan en stapt uit. Die begint daar tegen de ruiten van de BMW te slaan en aan de deuren te trekken en fotos met zijn gee-es-emmeke te maken en te brullen van kolere. zijn vrouw stapt ook uit en staat er wat verschrikt op te kijken, al weet ik niet of dat is omwille van hare tierende man of van het bumpke dat ze hadden gekregen. Uiteindelijk stapt er een madammeke uit die zo wat hulpeloos pseudo onbegrijpend glimlachend rondkijkt en niet reageert op de strenge vermaning "GODVERDOMME OA PAPIEREN OF IK BEL DE FLIKKEN! WA? WA? GOA ET GEDRONKE ZEKER? IK BEL DE FLIKKEN E". Ik had bijna de slappe lach intussen terwijl hij met zijn telefoontje zwaait al was het een wrekend vlammend zwaard. Ik stap uit en zie het wat aan. Uiteindelijk roep ik dat ze zich maar aan de kant moeten zetten om het uit te vechten en dat ik wil doorrijden. De citroen zet zich dan ook aan de kant met zijn pinkers op, maar die BMW raast er met een rotvaart vandoor. Dus ik zou het eens zijn met de stelling dat het de nauwe wegen zijn. Als iedereen op zijn gemak kan doorrijden of verkeer vloeiend zodat je geen half uur moet aanschuiven om 23.00 op één strook op een provinciaal baantje, is heb je dit soort gezever niet. |
Citaat:
In het voorbeeld hadden ze natuurlijk ook gewoon kunnen ritsen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Duitsland deed dat in februari 2001. Oostenrijk volgde in 2005. http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%...hlussverfahren Wanneer Be ? (Schouppe deed onlangs een "schuchtere" poging*) * Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe komt het dat er meer verkeersagressie is?
Simpel: -alsmaar meer volk op de baan; de straten raken verzadigd. -bange mensen, oude treuzelende mensen, ed; dezen houden het verkeer op, zorgen voor file's ed en dragen sterk bij voor frustratie's bij mensen die gewoon met de auto kunnen rijden. Veel van die oude treuzelende mensen zouden gewoon geen auto mogen rijden. -veel te veel wegeniswerken, omleidingen--> domme omleidingen, ed zorgen voor tijdsverlies en frustratie's. -veel te veel hindernissen op de baan, zodat bange wezels constant op hun rem gaan staan, en het verkeer nog wat ophouden. Hindernissen op de baan: van rode lichten naar wegversmallingen, naar verkeersdrempels, naar belachelijk lage maximum-snelheden ed zijn gewoon overbodig. Ja ook rode lichten, beter vervangt men die door ronde punten. Kortom: we zijn met veel te veel op de baan; eigenlijk zou er moeten gefilterd worden, en dit mag best door nieuwe examen: het grote deel van die ouwe wittepennen valt eruit, en terecht. Dat die de bus nemen, t'is gratis voor hen. |
Er zijn gewoon te veel mensen op een kluitje en daarom wordt het langzaam tijd voor een 1 of andere zondvloed of tsunamie ofzo hier.
Of er moeten in bijvoorbeeld Frankrijk ca 6 kerncentrale's uit elkaar ploffen. |
Citaat:
|
Citaat:
Het verkeer lijkt met tijden eerder een peutertuin dan een sociaal gebeuren. |
Zouden die mensen die maar vijf kilometers van hun werk wonen,eens een fiets nemen aub.
Als ik zie(werk in shift,dus minder last met files,maar om de 4 maanden opleiding,dus ik vertrek dan zoals de dagjesmensen)hoe m'n s'morgens overal staat aan te schuiven,tergend traag,zelfs iemand die te voet gaat is vlugger op z'n werk vijf kilometer ver.En dan nog een auto nemen om op het werk te geraken,iedere dag aanschuiven,aanschuiven.De mens grote mond,klein in het verhaal! |
Citaat:
|
Citaat:
De enigste verklaring die ik eraan kan geven is het groeiende stressgehalte bij de mensen. In eerste plaats zichzelf opgelegd, in tweede instantie onrechtstreeks groeiende uit de maatschappelijke stress of druk. Onzekerheden, miserie, ongelijkheid. Kortom het is een psychisch probleem dat zich niet verwonderlijk als een overdraagbare ziekte verspreid. Ben er ook zelf al meerdere malen door aangetast geweest moet ik eerlijk toegeven maar mijn immuunsysteem lost dat tot nu toe altijd wel op. Wat ik echter nog steeds verbijsterend vind is de onkunde van andere dit niet te doen. Rijd met aangepaste snelheid idd tot einde van de invoegstrook en zet beleefd uw pinker op om in te voegen en je vind in mij een blije chauffeur. Zet BIJ ELK MANOEUVRE (wisselen van rijstrook bv) automatisch uw pinker op VOOR je het doet zodat eventueel aanrijdende bestuurders uw actie zeker opmerken. Ook al zie je in uw omgeving niemand; het is een defensieve rijstijl hebben en een zeer simpel automatisme dat geen inspanning vraagt, zelfs niet bij hoge snelheden. Ik spreek uit ervaring. Bijkomend verbijsterende is dat de meeste verkeersagressors of cowboys geconfronteerd worden met hun eigen fouten moord en brand schreeuwen en de confronteerder uitmaakt en meestal niet leert of het straal negeert. Of het nu een vreemde persoon is of een agent al gelijk. Als we simpelweg eens meer rekening met elkaar houden en allemaal aangepast rijden naar de omstandigheden lossen we vele problemen en irritaties op. Echter hoe egoïstischer en onbedachtzaam we achter ons stuur blijven kruipen hoe erger onze frustratie en die bij andere zal worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Mss grijpt Belziek in in 2021, zo´n 20 jaar later, zoals met vele verkeersregels die in het buitenland allang bestaan. Met een lappendekenwegcode komt men vandaag niet ver... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be