Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Stijgende verkeersagressie, hoe zou het komen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164008)

Micele 30 november 2011 12:29

Stijgende verkeersagressie, hoe zou het komen?
 
Wow, al 78 reacties in deze krant, laat je kennen... :-D

(en best eerst volledig doorlezen voordat je reageert ;-) )
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...=all#rcomments

Politierechter pleit voor psychologische test bij rijexamen

De politie heeft vorig jaar 4.848 processen-verbaal moeten opstellen voor verkeersagressie.

Een stijging van 14 procent in een jaar tijd en het op één na hoogste aantal ooit.

"Het zit grondig fout met de Vlaming in het verkeer", zegt politierechter Peter D'Hondt, die pleit voor het invoeren van een psychologische test voor kandidaat-bestuurders, naast een theoretisch en praktisch rijexamen.

"Zo'n psychologische test is de enige manier om de maturiteit van een bestuurder te achterhalen", zegt D'Hondt. "Dat gebeurt nu gewoon niet, het is nochtans dringend nodig. Als een Vlaming in zijn wagen stapt, wordt hij iemand anders."

Het bewijs: de cijfers van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). In 2010 heeft de politie 4.848 pv's voor verkeersagressie opgemaakt. Dat gaat van bumperkleven, tot het weigeren om voorrang te verlenen of het dreigend rondrijden met knipperende lichten. Stuk voor stuk verkeerssituaties die verkeersagressie uitlokken.

"Volgens de statistieken is een verkeersagressor in zeven op de tien gevallen een man, vaak tussen 25 en 45 jaar", licht Schouppe toe. "Het zijn dus niet echt de jonge bestuurders, wel mensen die al een tijdje op de weg zitten. Ze hebben duidelijk een gebrek aan elementaire beleefdheid. Maar ze worden bestraft. Het is alleen jammer: een minderheid maakt het leven van de meerderheid moeilijk."

De straffen kunnen oplopen van 8 dagen rijverbod tot 5 jaar cel.
WB


Foto Arlette Stubbe

Micele 30 november 2011 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiktaalik (Bericht 5834202)

Thx, :oops:

fabianen 30 november 2011 17:13

Vroeger opstaan,om minder in de file te staan om op tijd op het werk te geraken is al zeker een oorzaak,minder slaap,dus de stoppen kunnen al eens vlugger doorslaan.Telefacts gezien op vtm?File probleem is daar met 30% gedaald omdat ze daar de wegen hebben verbreed,de mensen rijden daar weer zonder zorgen,zonder ergernis naar het werk zonder vroeger op te staan.
Het was wel een drastische investering van 1 miljard euro!Maar file leed kost jaarlijks 3 miljard euro,dus de rekening is gauw gemaakt om in betaalland ook eraan te beginnen!
Het werk dat meer en meer op een competitie begint te gelijken tussen de werknemers onderling,vergt veel van hun gemoedstoestand,dat neem je wel mee terug op weg naar huis

AsGardSGO 30 november 2011 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fabianen (Bericht 5834828)
Vroeger opstaan,om minder in de file te staan om op tijd op het werk te geraken is al zeker een oorzaak,minder slaap,dus de stoppen kunnen al eens vlugger doorslaan.Telefacts gezien op vtm?File probleem is daar met 30% gedaald omdat ze daar de wegen hebben verbreed,de mensen rijden daar weer zonder zorgen,zonder ergernis naar het werk zonder vroeger op te staan.
Het was wel een drastische investering van 1 miljard euro!Maar file leed kost jaarlijks 3 miljard euro,dus de rekening is gauw gemaakt om in betaalland ook eraan te beginnen!
Het werk dat meer en meer op een competitie begint te gelijken tussen de werknemers onderling,vergt veel van hun gemoedstoestand,dat neem je wel mee terug op weg naar huis

Een belachelijk argument volgens mij. Sorry
Hoewel dat al eens een oorzaak is zijn er evenzeer zoiezo veel andere factoren hoor die daartoe leiden. Ook uitgeslapen mensen maken zich schuldig.
Oorzaak nummer 1 is naar mijn ervaring gewoon de verdeeldheid en egocentrische drijfveren die bij de mensen leven. Heb ooit eens 2 verkeersaggressors gevraagd waarom ze zulk gedrag vertonen; of ze kunnen het niet plaatsen of ze zijn "gehaast" en verdragen geen fouten van anderen; ze kunnen niet rijden en hinderen de aggressor"

Och het is de doorgedraaide menselijke psyche en we weigeren er iets aan te doen. Veel verder moet er niet gezocht worden. Ok granted, oplossen is niet evident maar een beetje meer begrip, hoffelijkheid en veiligheid van iedereen op de baan is de eerste stap en de belangrijkste. En als die er niet komt escaleert het probleem maar alleen en ligt dus in eerste instantie bij ons; onze mentaliteit en verantwoordelijkheid.

Eigenzinnig 30 november 2011 19:43

Wij zijn niks gewoon...das alles...niemand (uitgezonderd één linkse pater) ergert zich aan snelheidsovertreders in een 30 zone omdat iedereen daar te snel rijdt.. :)

geen spoor van agressie te bespeuren hier :

http://www.youtube.com/watch?v=UIthEM6pDqw&NR=1

fabianen 1 december 2011 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fabianen (Bericht 5834828)
Vroeger opstaan,om minder in de file te staan om op tijd op het werk te geraken is al zeker een oorzaak,minder slaap,dus de stoppen kunnen al eens vlugger doorslaan.Telefacts gezien op vtm?File probleem in Nederland is daar met 30% gedaald omdat ze daar de wegen hebben verbreed,de mensen rijden daar weer zonder zorgen,zonder ergernis naar het werk zonder vroeger op te staan.
Het was wel een drastische investering van 1 miljard euro!Maar file leed kost jaarlijks 3 miljard euro,dus de rekening is gauw gemaakt om in betaalland ook eraan te beginnen!
Het werk dat meer en meer op een competitie begint te gelijken tussen de werknemers onderling,vergt veel van hun gemoedstoestand,dat neem je wel mee terug op weg naar huis


fabianen 1 december 2011 10:07


Het gaat erger worden volgens mij.De jeugd die nu de baan opgaan heeft geen normbesef meer.Ze hebben haast een opvoedloze jeugd gehad.Ouders die te druk bezig waren om geld te verdienen.Velen tonen zelfs delinquent gedrag.Regelovertredend gedrag wordt tegenwoordig aangekondigd op facebook en al dan niet gefimd met gsm's en onthaald als moreel verantwoord,tegenwoordig.
De maatschappij heeft zijn vruchten afgeworpen door deze ene voorbeeld,verkeersagressie rubriek

Ratatosk 1 december 2011 11:10

De grootste reden is de verkeersinfrastructuur. Al die wegversmallingen, verkeersdrempels, misplaatste snelheidzones en verkeerswerken zorgen voor een frustratie.

Pontus 1 december 2011 12:13

Volgens mij komt het door de stress die veroorzaakt wordt door het werk en het algemene gejaagde leven van tegenwoordig. Een fulltime job, kinderen, een druk sociaal leven, het hoort bij het idaalbeeld van tegenwoordig en een mens zou van minder gehaast worden. Het autorijden naar de activiteiten is tijdverlies, en als traagrijders nog meer tijdverlies in de hand werken verliezen sommige mensen de pedalen. De auto geeft mensen ook een gevoel van veiligheid, een kooi waarin ze voor alles beschermd zijn, waardoor ze nog sneller geneigd zijn om zotte dingen te doen.

Alboreto 1 december 2011 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5836008)
De grootste reden is de verkeersinfrastructuur. Al die wegversmallingen, verkeersdrempels, misplaatste snelheidzones en verkeerswerken zorgen voor een frustratie.

nonsens.

Ratatosk 1 december 2011 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5836803)
nonsens.

Wat een argument.

AsGardSGO 2 december 2011 02:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5836008)
De grootste reden is de verkeersinfrastructuur. Al die wegversmallingen, verkeersdrempels, misplaatste snelheidzones en verkeerswerken zorgen voor een frustratie.

Go see a shrink lijkt mij eerder het juiste antwoord hier. U projecteert de echte oorzaak af op de maatregelen die genomen worden in de eerste plaats in een poging het symptoom te bestrijden.

AsGardSGO 2 december 2011 02:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pontus (Bericht 5836120)
Volgens mij komt het door de stress die veroorzaakt wordt door het werk en het algemene gejaagde leven van tegenwoordig. Een fulltime job, kinderen, een druk sociaal leven, het hoort bij het idaalbeeld van tegenwoordig en een mens zou van minder gehaast worden. Het autorijden naar de activiteiten is tijdverlies, en als traagrijders nog meer tijdverlies in de hand werken verliezen sommige mensen de pedalen. De auto geeft mensen ook een gevoel van veiligheid, een kooi waarin ze voor alles beschermd zijn, waardoor ze nog sneller geneigd zijn om zotte dingen te doen.

Zoals ik en ook onafhankelijke experts zeggen; MENTAL INSANITY!

Alboreto 2 december 2011 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5836833)
Wat een argument.

Tja, de stelling is zo'n nonsens dat er moeilijk iets anders over te zeggen is.
Wat de dingen die ge beschrijft betreft spant Nederland de kroon, en dat is het meest verkeersveilige land ter wereld, dus ...

Alboreto 2 december 2011 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 5837704)
Go see a shrink lijkt mij eerder het juiste antwoord hier. U projecteert de echte oorzaak af op de maatregelen die genomen worden in de eerste plaats in een poging het symptoom te bestrijden.

En daarmee zijn we weer bij het voorstel van rechter D'hondt terecht gekomen ;)

Blue Sky 2 december 2011 12:37

In het algemeen geldt dat hoe meer dieren op een bepaalde oppervlakte, hoe meer conflicten en vechtpartijen. In het verkeer is dat net hetzelfde. Hoe meer volk, hoe meer conflicten, ergernissen enz. Vlaanderen is nu eenmaal een overbevolkte regio en dit is één van de leuke consequenties daarvan.

Ten tweede heb je de discipline van de bestuurders en hoe goed ze de regels volgen. Ook daarmee is het lamentabel gesteld in België. Dat zorgt eveneens voor irritaties en conflictsituaties bij andere weggebruikers in het verkeer.

Ten derde is er het jachtige leven. Stress thuis bij de vrouw, stress van financiële aard, stress op het werk, stress naar en van het werk, te laat vertrekken, te laat op de afspraak … dan kan de verkeersdrukte wel eens de druppel zijn.

Ten vierde is er de auto zelf. Het vergiftigde geschenk van de duivel himself. Doordat je “gevangen” zit in de zetel van de auto, kan je de negatieve energie, de adrenaline die je in je bloed krijgt door allerhande situaties, niet kwijt en bouw je die op tot je op ontploffen staat. Daarentegen als je met de fiets rijdt vb, dan bouw je die wel af door de beweging die je doet, net zoals sport ontspannend werkt.

Ratatosk 2 december 2011 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5837766)
Tja, de stelling is zo'n nonsens dat er moeilijk iets anders over te zeggen is.
Wat de dingen die ge beschrijft betreft spant Nederland de kroon, en dat is het meest verkeersveilige land ter wereld, dus ...

Het gaat niet over verkeerveiligheid maar over verkeersagressie.

Dat je geen argumenten geeft op mijn stelling toont aan dat je geen verweer hebt.

hurricane 2 december 2011 12:43

Zet 50 kippen in een ren van 2 X 1 meter en ze mekaar ook kapot.
Verkeersagressie is gewoon een gevolg van te veel verkeer. Zo simpel is dat.

nihao 2 december 2011 12:46

Maar neen. Het komt door al die suiker in onze voeding. Dat geeft ADHD.

Blue Sky 2 december 2011 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5838095)
Maar neen. Het komt door al die suiker in onze voeding. Dat geeft ADHD.

:-D

Liederik 2 december 2011 13:15

Eergisteren stond ik in Mortsel rond 22.30 in de file in de Antwerpsebaan richting Mechelen. Daar was nogal wat typische verkeersagressie wegens twee banen die er één worden. Degene die rechts aanschuiven moeten niet veranderen, en wachten een kwartier lang om 200 meter vooruit te komen. Diegene die de linkse baan wel gebruiken tot het laatste (wat eigenlijk logisch is) worden gezien als voorstekers, en dan gaan de rechtsrijders bumper aan bumper kleven om ze er toch maar niet in te laten. Hilarisch (als het niet zo zielig zou zijn) om ze die krampachtige centimeterstukjes te zien vooruitgaan.

Net voor mij viel er een gat (ik stond rechts) van ene die een garage inreed. Ik was niet gehaast met aanschuiven, en zette traag terug aan, toen er een zwarte citroen of daewoo ofzo van de linkerkant aan 60 per uur erin stoof en dan alles toegooide, want hij had 'een plaatske dichterbij' veroverd. Ik schrok mij een ongeluk. Maar soit, niks ergs gebeurd.

Slecht karma echter, want net voor het einde van de linkerstrook komt er een witte BMW 118 cabrio op dezelfde manier aanvlammen die de citroen wil couperen. Die citroen wil niet afgeven en daar staan ze dan zij aan zij voor die versperring elkaar de duvel aan te doen. Uiteindelijk wint de citroen (het scheelde geen halve centimeter voor ze tgen elkaar zaten te schrapen), en rijden ze alletwee door.

Aan de volgende lichten vlamt die bmw blijkbaar echter tegen de achterkant van de citroen, want die blokkeert dan gans de baan en stapt uit. Die begint daar tegen de ruiten van de BMW te slaan en aan de deuren te trekken en fotos met zijn gee-es-emmeke te maken en te brullen van kolere. zijn vrouw stapt ook uit en staat er wat verschrikt op te kijken, al weet ik niet of dat is omwille van hare tierende man of van het bumpke dat ze hadden gekregen.

Uiteindelijk stapt er een madammeke uit die zo wat hulpeloos pseudo onbegrijpend glimlachend rondkijkt en niet reageert op de strenge vermaning "GODVERDOMME OA PAPIEREN OF IK BEL DE FLIKKEN! WA? WA? GOA ET GEDRONKE ZEKER? IK BEL DE FLIKKEN E". Ik had bijna de slappe lach intussen terwijl hij met zijn telefoontje zwaait al was het een wrekend vlammend zwaard.

Ik stap uit en zie het wat aan. Uiteindelijk roep ik dat ze zich maar aan de kant moeten zetten om het uit te vechten en dat ik wil doorrijden. De citroen zet zich dan ook aan de kant met zijn pinkers op, maar die BMW raast er met een rotvaart vandoor.

Dus ik zou het eens zijn met de stelling dat het de nauwe wegen zijn. Als iedereen op zijn gemak kan doorrijden of verkeer vloeiend zodat je geen half uur moet aanschuiven om 23.00 op één strook op een provinciaal baantje, is heb je dit soort gezever niet.

Blue Sky 2 december 2011 13:30

Citaat:

iedereen op zijn gemak kan doorrijden of verkeer vloeiend
Dat is helaas een utopie in een regio met een bevolkingsdichtheid van 462 inw/km².

In het voorbeeld hadden ze natuurlijk ook gewoon kunnen ritsen.

Micele 2 december 2011 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5838207)
Dat is helaas een utopie in een regio met een bevolkingsdichtheid van 462 inw/km²..

Sure...

Citaat:

De deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft 17.933.086 inwoners (stand 31 december 2008) en is de dichtstbevolkte staat in de Bondsrepubliek. Bevolkingsdichtheid 529 inw/km²
Citaat:

De Randstad is sterk verstedelijkt (gemiddelde bevolkingsdichtheid 915 inw./km²) en bevat veel geconcentreerde infrastructuur.
Citaat:

Das Ruhrgebiet ist mit über fünf Millionen Einwohnern und einer Fläche von 4.435 Quadratkilometern der größte Ballungsraum Deutschlands und der fünftgrößte Europas.
Bevölkerungsdichte: 1.167 Einwohner je km²

Micele 2 december 2011 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5838207)
In het voorbeeld hadden ze natuurlijk ook gewoon kunnen ritsen.

Het helpt wel degelijk als men dat ritsen in de verkeerswet verplicht maakt, andere landen hebben dat allang bewezen.

Duitsland deed dat in februari 2001.
Oostenrijk volgde in 2005.
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%...hlussverfahren

Wanneer Be ? (Schouppe deed onlangs een "schuchtere" poging*)
*
Citaat:

http://www.radio1.be/programmas/peet...2011-goed-idee

Etienne Schouppe heeft een nieuwe wegcode klaar. Alle 540 regels in de wegcode werden bestudeerd, en onder handen genomen.

Zo zal ritsen vanaf januari 2011 verplicht worden.

U weet wel 'ritsen': het invoegen op een rijstrook, en elkaar 'netjes en hoffelijk doorlaten'. Of 'niet netjes', in de meeste gevallen. Want voor veel mensen is het niet duidelijk hoe je precies moet ritsen.
*
Citaat:

http://www.wegcode.be/actueel/polinf...nieuwe-wegcode

Vlaamse regering verwerpt ontwerptekst nieuwe Wegcode
03 oktober 2011

De Vlaamse regering stemt niet in met de herwerking van het verkeersreglement die staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe voorstelt. De tekst krijgt een negatief advies wegens "veelvuldige bevoegdheidsoverschrijdingen, technische en inhoudelijke onnauwkeurigheden, inhoudelijke bezwaren en de impact op de Vlaamse begroting".

Het volledige nieuwsbericht vindt u op Polinfo.be
Wacht Belgie heeft helemaal geen dicht ondoordacht verkeersnet en navenant veel verkeer en vele wegversmallingen, ook door achterstand bij wegenwerken... , maar hier hoeft dat nog niet ... :-D :roll:

Alboreto 2 december 2011 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5838373)
Sure...

Yep, en in Noordrijn-Westfalen staat het verkeer dan ook nooit stil.

MaGNiFiCaT 2 december 2011 23:50

Hoe komt het dat er meer verkeersagressie is?

Simpel:

-alsmaar meer volk op de baan; de straten raken verzadigd.
-bange mensen, oude treuzelende mensen, ed; dezen houden het verkeer op, zorgen voor file's ed en dragen sterk bij voor frustratie's bij mensen die gewoon met de auto kunnen rijden. Veel van die oude treuzelende mensen zouden gewoon geen auto mogen rijden.
-veel te veel wegeniswerken, omleidingen--> domme omleidingen, ed zorgen voor tijdsverlies en frustratie's.
-veel te veel hindernissen op de baan, zodat bange wezels constant op hun rem gaan staan, en het verkeer nog wat ophouden. Hindernissen op de baan: van rode lichten naar wegversmallingen, naar verkeersdrempels, naar belachelijk lage maximum-snelheden ed zijn gewoon overbodig. Ja ook rode lichten, beter vervangt men die door ronde punten.


Kortom: we zijn met veel te veel op de baan; eigenlijk zou er moeten gefilterd worden, en dit mag best door nieuwe examen: het grote deel van die ouwe wittepennen valt eruit, en terecht.
Dat die de bus nemen, t'is gratis voor hen.

Maup 2 december 2011 23:59

Er zijn gewoon te veel mensen op een kluitje en daarom wordt het langzaam tijd voor een 1 of andere zondvloed of tsunamie ofzo hier.
Of er moeten in bijvoorbeeld Frankrijk ca 6 kerncentrale's uit elkaar ploffen.

Blue Sky 3 december 2011 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5838409)
Het helpt wel degelijk als men dat ritsen in de verkeerswet verplicht maakt, andere landen hebben dat allang bewezen.

Duitsland deed dat in februari 2001.
Oostenrijk volgde in 2005.
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%...hlussverfahren

Wanneer Be ? (Schouppe deed onlangs een "schuchtere" poging*)
*
*

Wacht Belgie heeft helemaal geen dicht ondoordacht verkeersnet en navenant veel verkeer en vele wegversmallingen, ook door achterstand bij wegenwerken... , maar hier hoeft dat nog niet ... :-D :roll:

Wettelijk verplicht maken is één ding, het in de praktijk laten uitevoeren is iets anders want met de Belgische kindertuin mentaliteit op de weg zie ik dat nog niet direct goedkomen.

Alboreto 3 december 2011 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5840111)
Wettelijk verplicht maken is één ding, het in de praktijk laten uitevoeren is iets anders want met de Belgische kindertuin mentaliteit op de weg zie ik dat nog niet direct goedkomen.

Inderdaad.
Het verkeer lijkt met tijden eerder een peutertuin dan een sociaal gebeuren.

fabianen 4 december 2011 11:05

Zouden die mensen die maar vijf kilometers van hun werk wonen,eens een fiets nemen aub.
Als ik zie(werk in shift,dus minder last met files,maar om de 4 maanden opleiding,dus ik vertrek dan zoals de dagjesmensen)hoe m'n s'morgens overal staat aan te schuiven,tergend traag,zelfs iemand die te voet gaat is vlugger op z'n werk vijf kilometer ver.En dan nog een auto nemen om op het werk te geraken,iedere dag aanschuiven,aanschuiven.De mens grote mond,klein in het verhaal!

hurricane 4 december 2011 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5838095)
Maar neen. Het komt door al die suiker in onze voeding. Dat geeft ADHD.

ADHD krijg je niet door suiker te eten. :roll:

AsGardSGO 11 december 2011 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 5838166)
Eergisteren stond ik in Mortsel rond 22.30 in de file in de Antwerpsebaan richting Mechelen. Daar was nogal wat typische verkeersagressie wegens twee banen die er één worden. Degene die rechts aanschuiven moeten niet veranderen, en wachten een kwartier lang om 200 meter vooruit te komen. Diegene die de linkse baan wel gebruiken tot het laatste (wat eigenlijk logisch is) worden gezien als voorstekers, en dan gaan de rechtsrijders bumper aan bumper kleven om ze er toch maar niet in te laten. Hilarisch (als het niet zo zielig zou zijn) om ze die krampachtige centimeterstukjes te zien vooruitgaan.

Net voor mij viel er een gat (ik stond rechts) van ene die een garage inreed. Ik was niet gehaast met aanschuiven, en zette traag terug aan, toen er een zwarte citroen of daewoo ofzo van de linkerkant aan 60 per uur erin stoof en dan alles toegooide, want hij had 'een plaatske dichterbij' veroverd. Ik schrok mij een ongeluk. Maar soit, niks ergs gebeurd.

Slecht karma echter, want net voor het einde van de linkerstrook komt er een witte BMW 118 cabrio op dezelfde manier aanvlammen die de citroen wil couperen. Die citroen wil niet afgeven en daar staan ze dan zij aan zij voor die versperring elkaar de duvel aan te doen. Uiteindelijk wint de citroen (het scheelde geen halve centimeter voor ze tgen elkaar zaten te schrapen), en rijden ze alletwee door.

Aan de volgende lichten vlamt die bmw blijkbaar echter tegen de achterkant van de citroen, want die blokkeert dan gans de baan en stapt uit. Die begint daar tegen de ruiten van de BMW te slaan en aan de deuren te trekken en fotos met zijn gee-es-emmeke te maken en te brullen van kolere. zijn vrouw stapt ook uit en staat er wat verschrikt op te kijken, al weet ik niet of dat is omwille van hare tierende man of van het bumpke dat ze hadden gekregen.

Uiteindelijk stapt er een madammeke uit die zo wat hulpeloos pseudo onbegrijpend glimlachend rondkijkt en niet reageert op de strenge vermaning "GODVERDOMME OA PAPIEREN OF IK BEL DE FLIKKEN! WA? WA? GOA ET GEDRONKE ZEKER? IK BEL DE FLIKKEN E". Ik had bijna de slappe lach intussen terwijl hij met zijn telefoontje zwaait al was het een wrekend vlammend zwaard.

Ik stap uit en zie het wat aan. Uiteindelijk roep ik dat ze zich maar aan de kant moeten zetten om het uit te vechten en dat ik wil doorrijden. De citroen zet zich dan ook aan de kant met zijn pinkers op, maar die BMW raast er met een rotvaart vandoor.

Dus ik zou het eens zijn met de stelling dat het de nauwe wegen zijn. Als iedereen op zijn gemak kan doorrijden of verkeer vloeiend zodat je geen half uur moet aanschuiven om 23.00 op één strook op een provinciaal baantje, is heb je dit soort gezever niet.

Een situatie die veel mensen die dagelijks op de baan zijn constant meemaken.

De enigste verklaring die ik eraan kan geven is het groeiende stressgehalte bij de mensen. In eerste plaats zichzelf opgelegd, in tweede instantie onrechtstreeks groeiende uit de maatschappelijke stress of druk. Onzekerheden, miserie, ongelijkheid.
Kortom het is een psychisch probleem dat zich niet verwonderlijk als een overdraagbare ziekte verspreid.
Ben er ook zelf al meerdere malen door aangetast geweest moet ik eerlijk toegeven maar mijn immuunsysteem lost dat tot nu toe altijd wel op.

Wat ik echter nog steeds verbijsterend vind is de onkunde van andere dit niet te doen.
Rijd met aangepaste snelheid idd tot einde van de invoegstrook en zet beleefd uw pinker op om in te voegen en je vind in mij een blije chauffeur.
Zet BIJ ELK MANOEUVRE (wisselen van rijstrook bv) automatisch uw pinker op VOOR je het doet zodat eventueel aanrijdende bestuurders uw actie zeker opmerken. Ook al zie je in uw omgeving niemand; het is een defensieve rijstijl hebben en een zeer simpel automatisme dat geen inspanning vraagt, zelfs niet bij hoge snelheden. Ik spreek uit ervaring.
Bijkomend verbijsterende is dat de meeste verkeersagressors of cowboys geconfronteerd worden met hun eigen fouten moord en brand schreeuwen en de confronteerder uitmaakt en meestal niet leert of het straal negeert. Of het nu een vreemde persoon is of een agent al gelijk.

Als we simpelweg eens meer rekening met elkaar houden en allemaal aangepast rijden naar de omstandigheden lossen we vele problemen en irritaties op. Echter hoe egoïstischer en onbedachtzaam we achter ons stuur blijven kruipen hoe erger onze frustratie en die bij andere zal worden.

Alboreto 11 december 2011 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 5856579)
Als we simpelweg eens meer rekening met elkaar houden en allemaal aangepast rijden naar de omstandigheden lossen we vele problemen en irritaties op. Echter hoe egoïstischer en onbedachtzaam we achter ons stuur blijven kruipen hoe erger onze frustratie en die bij andere zal worden.

dikke 2

Micele 12 december 2011 01:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5840111)
Wettelijk verplicht maken is één ding, het in de praktijk laten uitevoeren is iets anders want met de Belgische kindertuin mentaliteit op de weg zie ik dat nog niet direct goedkomen.

Tja, Duitsland heeft die ganse kindertuin-evolutie al doorgemaakt, maar daar grijpt de overheid in 2001 in en de resultaten ginder mogen er zijn.

Mss grijpt Belziek in in 2021, zo´n 20 jaar later, zoals met vele verkeersregels die in het buitenland allang bestaan.

Met een lappendekenwegcode komt men vandaag niet ver...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be