![]() |
de buskwestie....nu gaan we het eens zien
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.
De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk. Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders..... De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ...... |
Citaat:
Krijgen ze dan geen geld van de burgers? Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan. Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!! Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert?? Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren?? |
Citaat:
|
Citaat:
In het huidig pakket,zowat 230 bussen,is er een prijsverschil van 37 miljoen euro(!!!).Bovendien levert IRISbus europawijd,het zijn zeker geen bricoleurs! Vandaar dat het dossier voor de Lijn al min of meer beslist is,de Lijn heeft overigens geen geld op overschot,maar heeft onderhand wel behoefte aan massa's nieuwe bussen,dus komt zo een bod heel erg goed uit... Het is echter de Vlaamse voogdijoverheid die de knoop moet doorhakken.Eerder in het jaar heeft men de Lijn opgelegd besparingen door te voeren,desnoods met de kaasschaaf doorheen het aanbod te gaan.Het zou heel erg.....euhm...ironisch..zijn als de Lijn dan geen 37 miljoen Euro goedkopere investering mag voorstellen.... Maar ik vrees een beetje dat de Vlaamse Regering,onder druk van de "middengroepen" gewoon minder bussen zal doen bestellen om ze toch maar bij onze "Nationale kampioen" te laten maken..In dat geval zal ook IRISbus "juridisch afgekocht" moeten worden,want zo een gang van zaken is geheel onaanvaardbaar natuurlijk....:-( De reiziger en de belastingsbetaler kunnen dan de pot op... Inderdaad,waarom geen tijdelijke samenwerking....maar moet de overheid dat nu ook weeral regelen? |
Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ - vermindering patronale bijdrage - vermindering belasting wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten. |
Citaat:
Dat schoentje wringt al jaren.Belgie is amper nog concurrentieel zelfs tegen andere EU-landen! IRISbus bouwt grote delen van zijn bussen in "goedkopere landen".(want Frankrijk is zelf ook op weg een industriele ruine te worden waar werken NIET beloond wordt!). Ook van de firma VanHool was al een tijdje geleden de melding dat ze elders dan in Belgie zochten om hun "basismodellen" te bouwen.Blijkbaar te laat! |
Citaat:
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ? Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben - voor de vrije keuze van de consument - voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie. En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen) Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd. . |
Citaat:
|
Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De EU is nog lange niet perfect. Weet iemand hoe dit geregeld is tussen de verschillende staten van de usa ? . |
Zeg jongens, ook De Lijn is onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten hoor (zij het dan wel voor de speciale sectoren). Jullie weten blijkbaar niet dat Vlaanderen al heel veel geld kwijt is door onwettige gunningen in busdossiers en ik ben blij dat het voor een keer eens niet Van Hool is die de gunning krijgt, anders zat er gegarandeerd weer eens een reukje aan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Die kwaliteitsevaluatie van die Irisbussen zal waarschijnlijk gebeurd zijn in de Crazy Horse in Parijs.
|
En Van Hool levert ook bussen aan Frankrijk, ik begrijp niet waar het probleem zit. Als de kwaliteit vergelijkbaar is (zonder kinderarbeid) dan moet De Lijn de goedkoopste optie kiezen.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110501_007 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er wordt hier een beetje naast de kwestie gediscussieerd. De reden waarom deze bestelling naar Irisbus gaat heeft weinig te maken met loonkosten, omkoperij of gebrek aan concurrentiekracht van Van Hool of VDL. Dit contract gaat naar Irisbus omdat Irisbus regelrechte dumpingprijzen heeft gehanteerd voor dit contract.
De 37 miljoen waarvan sprake is niet hoeveel het contract 'minder' kost bij Irisbus, het is hoeveel de 237 bussen kosten: 37 miljoen Euro voor 237 bussen, da's 156.000 Euro per bus. Dat zijn buitengewoon hallucinante prijzen, die ver onder de marktprijzen liggen. Niet alleen van Van Hool, maar ook van andere constructeurs. Ze liggen zelfs ver onder de prijzen die Irisbus normaal aanrekent. De bussen die De Lijn nu bestelt hebben een 'list price' van rond de 300.000 Euro. Er wordt natuurlijk vermindering gegeven bij dit soort aanbestedingen, maar niet dat soort bedragen. Ik heb even opgesnord hoeveel Irisbus 12m-dieselbussen kostten in een aantal recente aanbestedingen in Frankrijk, en een paar van andere constructeurs om te vergelijken: -Nancy: 291.000 Euro per bus, contract ging naar Mercedes; -Vannes: 275.500 Euro per bus, contract naar Irisbus; -Rodez: 285.500 Euro per bus, contract naar Heuliez; -Clermond-Ferrand: 261200 Euro per bus, Heuliez. Nu, deze contracten waren voor kleinere aantallen bussen, en bij grote contracten zoals hier worden natuurlijk grotere kortingen gegeven. Maar zelfs dan: in 2009 bestelde de RATP (Parijse vervoerder) 225 12-meterbussen bij Irisbus. Zij betaalden 222.000 Euro per bus, wat als een zeer scherpe prijs werd gezien. Datzelfde Irisbus gaat daar nu nog meer dan een KWART onder. Dat noemt men dumping. Wat er hier gebeurd is is mijns inziens simpel: Irisbus had dringend orders nodig om de fabrieken draaiende te houden, en heeft met dit contract hier marktaandeel gekocht. Wat betreft 'vergelijkbare kwaliteit', daar valt over te discussiëren. Irisbus staat niet bekend om z'n hoge kwaliteit, om het zeer zacht uit te drukken. De TEC heeft al een aantal van die bussen, en deze worden met een passie gehaat door zowel de chauffeurs als de techniekers: ware rammelkarren die vaak in panne staan. Irisbus heeft een tijdje geprobeerd z'n Citelis te slijten aan exploitanten van De Lijn en de TEC. Ze hebben er eentje verkocht gekregen. En de koper van die bus had de bus een jaar later al te koop staan: ze stond meer in panne dan ze reed, en deed amper kilometers omdat de chauffeurs er enkel als er niks anders overschoot mee wilden rijden. Een paar jaar voordien probeerden ze de voorganger, de Agora, te verlappen aan pachters. Ze hebben er vijf verkocht gekregen, aan twee pachters. Geen van die pachters heeft achteraf nog een nieuwe Irisbus gekocht. Een van de twee heeft naar verluidt zelfs isolatieschuim op een aantal plaatsen gespoten in de structuur van die bussen in een vergeefse poging het rammelen te doen verminderen. Wettelijk zal er waarschijnlijk niks fout gelopen zijn. Irisbus is zodanig laag gegaan met z'n prijs dat De Lijn niet anders kon dan bij hen kopen. Nu bespaart dat De Lijn geld, maar ik betwijfel of dat blijft duren: deze bussen worden verondersteld 15 jaar mee te gaan, en Irisbus een beetje kennende wil ik dat wel eens zien... |
Citaat:
|
Citaat:
Hoeveel jaar garantie geven ze, 5 jaar? |
Er zit misschien een reukje aan de dumpingprijs van Irisbus, maar als de aanbesteding goed gebeurt (prijs is maar een van de factoren waar rekening gehouden mag worden), dan hoeft dat niet zomaar de goedkoopste bus te zijn, maar de beste bus aan de goedkoopste prijs. Vergelijk met het Fyradebacle, als men daar als criterium had gesteld dat de fabrikant minstens X jaren ervaring moest hebben met hst-materiaal, zou Ansaldo-Breda al direct zijn afgevallen. Als men voldoende hoge boetes had vooropgesteld bij laattijdige levering, was men al veel sneller ervan af geweest. Een goede aanbesteding had hier veel ellende vermeden. Als De Lijn nu een slechte bus zou kopen (mogelijk, mijn ervaringen met Irisbus zijn over het algemeen niet zo negatief als reiziger), dan is dat de schuld van een slechte aanbesteding.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De goedkoopste aanbieder die aan de kwaliteitseisen voldoet mag leveren.
Niets mis mee als je ook aan het buitenland wil verkopen. En dat willen wij. Probleem van de nabije toekomst volgens mij. Binnen 15 jaar kunnen wij niets meer maken aan een aanvaardbare prijs, wat ze in het buitenland zelf niet kunnen fabriceren. |
Augusta?
|
Citaat:
|
Wat we zelf doen, doen de Fransen beter.
|
Helft Franse.en helft Van Hool... Salomonsoordeel quoi.
Maar daar zal Yurop wel weer een stokske voor steken. |
Overigens vind ik het niet kunnen dat Vlamingen met irislogo's naar hun werk moeten. De lelie is immers het wapen van de varkens die ons dreigen te annexeren.
|
In Duitsland koopt men Duitse producten.
In Frankrijk koopt men Franse producten. In Belgie koopt met buitenlandse meestal Franse producten door de Waalse overheersing. Moest VanHool in de Walen liggen zouden het wel allemaal bussen van VH geweest zijn. Nu die bussen zullen mogelijk goedkoper zijn in aankoop maar: -Minder inkomen voor Vadertje Staat ....want er gaan personen ontslagen worden bij VH...geen pree is minder voor de Staat . -Bijkomende wie geen inkomen heeft valt op de Dop wie gaat dit betalen Vadertje Staat. Het goedkoper is uiteindelijk duurkoop! |
Citaat:
|
Het neemt niet weg dat sommigen het wel nog proberen. Net zoals VanHool hier, brak er bijna oorlog uit in Belfort toen de SNCF besloot bij Siemens in te kopen in plaats van bij Alstom...
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be