Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   de buskwestie....nu gaan we het eens zien (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177777)

kelt 13 oktober 2012 08:17

de buskwestie....nu gaan we het eens zien
 
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk.
Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders.....

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......

omaplop 13 oktober 2012 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6364327)
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......

En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??

Xenophon 13 oktober 2012 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6364330)
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??

Omdat het "vreemdelingen eerst, Vlamingen laatst," is in alle aspecten.

kelt 13 oktober 2012 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6364330)
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??

Vrijwel iedere bus waar ik,in Vlaanderen,al opgestapt ben,was een VanHool.....bestellingen van de Lijn vielen bijna automatisch bij hen.
In het huidig pakket,zowat 230 bussen,is er een prijsverschil van 37 miljoen euro(!!!).Bovendien levert IRISbus europawijd,het zijn zeker geen bricoleurs!

Vandaar dat het dossier voor de Lijn al min of meer beslist is,de Lijn heeft overigens geen geld op overschot,maar heeft onderhand wel behoefte aan massa's nieuwe bussen,dus komt zo een bod heel erg goed uit...

Het is echter de Vlaamse voogdijoverheid die de knoop moet doorhakken.Eerder in het jaar heeft men de Lijn opgelegd besparingen door te voeren,desnoods met de kaasschaaf doorheen het aanbod te gaan.Het zou heel erg.....euhm...ironisch..zijn als de Lijn dan geen 37 miljoen Euro goedkopere investering mag voorstellen....


Maar ik vrees een beetje dat de Vlaamse Regering,onder druk van de "middengroepen" gewoon minder bussen zal doen bestellen om ze toch maar bij onze "Nationale kampioen" te laten maken..In dat geval zal ook IRISbus "juridisch afgekocht" moeten worden,want zo een gang van zaken is geheel onaanvaardbaar natuurlijk....:-(

De reiziger en de belastingsbetaler kunnen dan de pot op...

Inderdaad,waarom geen tijdelijke samenwerking....maar moet de overheid dat nu ook weeral regelen?

circe 13 oktober 2012 08:55

Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ
- vermindering patronale bijdrage
- vermindering belasting

wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten.

kelt 13 oktober 2012 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364352)
Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ
- vermindering patronale bijdrage
- vermindering belasting

wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten.

precies!
Dat schoentje wringt al jaren.Belgie is amper nog concurrentieel zelfs tegen andere EU-landen!

IRISbus bouwt grote delen van zijn bussen in "goedkopere landen".(want Frankrijk is zelf ook op weg een industriele ruine te worden waar werken NIET beloond wordt!).
Ook van de firma VanHool was al een tijdje geleden de melding dat ze elders dan in Belgie zochten om hun "basismodellen" te bouwen.Blijkbaar te laat!

De schoofzak 13 oktober 2012 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6364330)
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??

Jij vindt wellicht ook dat in onze warenhuizen het verboden zou moeten zijn om tomaten uit Spanje of uit Marokko aan te bieden ?
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ?

Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben
- voor de vrije keuze van de consument
- voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie.
En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen)

Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd.

.

rookie 13 oktober 2012 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6364327)
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk.
Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders.....

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......

Geld er niet de regel dat boven een bepaald bedrag (en sla me dood ik moet het juiste bedrag opzoeken :oops:) een Europese aanbesteding verplicht wordt door Europa en dit sinds 1/1/2004(?)? (ten tijde heeft dhr Schouppe rap rap nog 120 locomotieven besteld bij ACCEC (die enkel op de tekentafel bestonden) om de europese aanbesteding te ontlopen, de berucht type 13

Derk de Tweede 13 oktober 2012 11:08

Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.

DucDEnghien 13 oktober 2012 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6364465)
Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.

Nee. Om het geld gaat het. 39 miljoen goedkoper. En dat is een goede reden.

circe 13 oktober 2012 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 6364476)
Nee. Om het geld gaat het. 39 miljoen goedkoper. En dat is een goede reden.

Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.

DucDEnghien 13 oktober 2012 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364529)
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.

Sociale bijdragen moeten afgeschaft worden niet gelijkgesteld.

gertc 13 oktober 2012 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6364465)
Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.

Het is niet omdat IRISbus een Frans bedrijf is, dat deze bestelling de Franse economie gaat helpen. Veel kans dat het vooral een of andere oost-europese of aziatische economie gaat helpen.

Bad Attila 13 oktober 2012 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6364379)
Jij vindt wellicht ook dat in onze warenhuizen het verboden zou moeten zijn om tomaten uit Spanje of uit Marokko aan te bieden ?
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ?

Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben
- voor de vrije keuze van de consument
- voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie.
En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen)

Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd.

.

:thumbsup:

Chillius Caesar 13 oktober 2012 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364529)
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.

Mja, dat is gewoon een concurrentieel voordeel eh.

De schoofzak 13 oktober 2012 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364529)
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.

Wel minstens moeten de fiscale en sociale lasten binnen zekere grenzen gehouden worden.

De EU is nog lange niet perfect.

Weet iemand hoe dit geregeld is tussen de verschillende staten van de usa ?

.

Libro 13 oktober 2012 13:41

Zeg jongens, ook De Lijn is onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten hoor (zij het dan wel voor de speciale sectoren). Jullie weten blijkbaar niet dat Vlaanderen al heel veel geld kwijt is door onwettige gunningen in busdossiers en ik ben blij dat het voor een keer eens niet Van Hool is die de gunning krijgt, anders zat er gegarandeerd weer eens een reukje aan.

pegasus6869 13 oktober 2012 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6364327)
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk.
Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders.....

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......

Bepaalde "politici".....Zullen wel bepaalde giften ontvangen hebben zeker......van de fransen.Hoe zou u zelf zijn om te incasseren.

Libro 13 oktober 2012 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 (Bericht 6364686)
Bepaalde "politici".....Zullen wel bepaalde giften ontvangen hebben zeker......van de fransen.Hoe zou u zelf zijn om te incasseren.

Dan hebben de Fransen gewoon meer betaald dan Van Hool.

Freddie 13 oktober 2012 15:02

Die kwaliteitsevaluatie van die Irisbussen zal waarschijnlijk gebeurd zijn in de Crazy Horse in Parijs.

BonBon 13 oktober 2012 15:19

En Van Hool levert ook bussen aan Frankrijk, ik begrijp niet waar het probleem zit. Als de kwaliteit vergelijkbaar is (zonder kinderarbeid) dan moet De Lijn de goedkoopste optie kiezen.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110501_007

kelt 13 oktober 2012 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freddie (Bericht 6364692)
Die kwaliteitsevaluatie van die Irisbussen zal waarschijnlijk gebeurd zijn in de Crazy Horse in Parijs.

Die kwaliteitsevaluatie gebeurt al sinds jaar en dag,op honderduizenden plaatsen wereldwijd, op de openbare weg en met klanten aan boord....

subocaj 13 oktober 2012 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364352)
Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ
- vermindering patronale bijdrage
- vermindering belasting

wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten.

En de 35 uren week.

subocaj 13 oktober 2012 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6364379)
Jij vindt wellicht ook dat in onze warenhuizen het verboden zou moeten zijn om tomaten uit Spanje of uit Marokko aan te bieden ?
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ?

Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben
- voor de vrije keuze van de consument
- voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie.
En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen)

Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd.

.

Europa zorgt enkel dat de interne concurrentie tussen de lidstaten zodanig is, dat de werkmens in een neerwaartse spiraal gaat met zijn loon en het sociale zodanig gaat afgebroken en geprivatiseerd worden, dat zelfs de 2 verdieners het niet meer kunnen betalen.Ik ben nieuwsgierig wie met dit contract, zijn zakken weer gaat vullen.

Scorpio 13 oktober 2012 17:51

Er wordt hier een beetje naast de kwestie gediscussieerd. De reden waarom deze bestelling naar Irisbus gaat heeft weinig te maken met loonkosten, omkoperij of gebrek aan concurrentiekracht van Van Hool of VDL. Dit contract gaat naar Irisbus omdat Irisbus regelrechte dumpingprijzen heeft gehanteerd voor dit contract.

De 37 miljoen waarvan sprake is niet hoeveel het contract 'minder' kost bij Irisbus, het is hoeveel de 237 bussen kosten: 37 miljoen Euro voor 237 bussen, da's 156.000 Euro per bus. Dat zijn buitengewoon hallucinante prijzen, die ver onder de marktprijzen liggen. Niet alleen van Van Hool, maar ook van andere constructeurs. Ze liggen zelfs ver onder de prijzen die Irisbus normaal aanrekent. De bussen die De Lijn nu bestelt hebben een 'list price' van rond de 300.000 Euro. Er wordt natuurlijk vermindering gegeven bij dit soort aanbestedingen, maar niet dat soort bedragen. Ik heb even opgesnord hoeveel Irisbus 12m-dieselbussen kostten in een aantal recente aanbestedingen in Frankrijk, en een paar van andere constructeurs om te vergelijken:

-Nancy: 291.000 Euro per bus, contract ging naar Mercedes;
-Vannes: 275.500 Euro per bus, contract naar Irisbus;
-Rodez: 285.500 Euro per bus, contract naar Heuliez;
-Clermond-Ferrand: 261200 Euro per bus, Heuliez.

Nu, deze contracten waren voor kleinere aantallen bussen, en bij grote contracten zoals hier worden natuurlijk grotere kortingen gegeven. Maar zelfs dan: in 2009 bestelde de RATP (Parijse vervoerder) 225 12-meterbussen bij Irisbus. Zij betaalden 222.000 Euro per bus, wat als een zeer scherpe prijs werd gezien. Datzelfde Irisbus gaat daar nu nog meer dan een KWART onder. Dat noemt men dumping. Wat er hier gebeurd is is mijns inziens simpel: Irisbus had dringend orders nodig om de fabrieken draaiende te houden, en heeft met dit contract hier marktaandeel gekocht.

Wat betreft 'vergelijkbare kwaliteit', daar valt over te discussiëren. Irisbus staat niet bekend om z'n hoge kwaliteit, om het zeer zacht uit te drukken. De TEC heeft al een aantal van die bussen, en deze worden met een passie gehaat door zowel de chauffeurs als de techniekers: ware rammelkarren die vaak in panne staan.

Irisbus heeft een tijdje geprobeerd z'n Citelis te slijten aan exploitanten van De Lijn en de TEC. Ze hebben er eentje verkocht gekregen. En de koper van die bus had de bus een jaar later al te koop staan: ze stond meer in panne dan ze reed, en deed amper kilometers omdat de chauffeurs er enkel als er niks anders overschoot mee wilden rijden. Een paar jaar voordien probeerden ze de voorganger, de Agora, te verlappen aan pachters. Ze hebben er vijf verkocht gekregen, aan twee pachters. Geen van die pachters heeft achteraf nog een nieuwe Irisbus gekocht. Een van de twee heeft naar verluidt zelfs isolatieschuim op een aantal plaatsen gespoten in de structuur van die bussen in een vergeefse poging het rammelen te doen verminderen.

Wettelijk zal er waarschijnlijk niks fout gelopen zijn. Irisbus is zodanig laag gegaan met z'n prijs dat De Lijn niet anders kon dan bij hen kopen. Nu bespaart dat De Lijn geld, maar ik betwijfel of dat blijft duren: deze bussen worden verondersteld 15 jaar mee te gaan, en Irisbus een beetje kennende wil ik dat wel eens zien...

Zwitser 13 oktober 2012 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6364330)
Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Maar goed dus Van Hool dat men elders niet enkel lokaal koopt he...

BonBon 13 oktober 2012 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 6364873)
Er wordt hier een beetje naast de kwestie gediscussieerd. De reden waarom deze bestelling naar Irisbus gaat heeft weinig te maken met loonkosten, omkoperij of gebrek aan concurrentiekracht van Van Hool of VDL. Dit contract gaat naar Irisbus omdat Irisbus regelrechte dumpingprijzen heeft gehanteerd voor dit contract.

De 37 miljoen waarvan sprake is niet hoeveel het contract 'minder' kost bij Irisbus, het is hoeveel de 237 bussen kosten: 37 miljoen Euro voor 237 bussen, da's 156.000 Euro per bus. Dat zijn buitengewoon hallucinante prijzen, die ver onder de marktprijzen liggen. Niet alleen van Van Hool, maar ook van andere constructeurs. Ze liggen zelfs ver onder de prijzen die Irisbus normaal aanrekent. De bussen die De Lijn nu bestelt hebben een 'list price' van rond de 300.000 Euro. Er wordt natuurlijk vermindering gegeven bij dit soort aanbestedingen, maar niet dat soort bedragen. Ik heb even opgesnord hoeveel Irisbus 12m-dieselbussen kostten in een aantal recente aanbestedingen in Frankrijk, en een paar van andere constructeurs om te vergelijken:

-Nancy: 291.000 Euro per bus, contract ging naar Mercedes;
-Vannes: 275.500 Euro per bus, contract naar Irisbus;
-Rodez: 285.500 Euro per bus, contract naar Heuliez;
-Clermond-Ferrand: 261200 Euro per bus, Heuliez.

Nu, deze contracten waren voor kleinere aantallen bussen, en bij grote contracten zoals hier worden natuurlijk grotere kortingen gegeven. Maar zelfs dan: in 2009 bestelde de RATP (Parijse vervoerder) 225 12-meterbussen bij Irisbus. Zij betaalden 222.000 Euro per bus, wat als een zeer scherpe prijs werd gezien. Datzelfde Irisbus gaat daar nu nog meer dan een KWART onder. Dat noemt men dumping. Wat er hier gebeurd is is mijns inziens simpel: Irisbus had dringend orders nodig om de fabrieken draaiende te houden, en heeft met dit contract hier marktaandeel gekocht.

Wat betreft 'vergelijkbare kwaliteit', daar valt over te discussiëren. Irisbus staat niet bekend om z'n hoge kwaliteit, om het zeer zacht uit te drukken. De TEC heeft al een aantal van die bussen, en deze worden met een passie gehaat door zowel de chauffeurs als de techniekers: ware rammelkarren die vaak in panne staan.

Irisbus heeft een tijdje geprobeerd z'n Citelis te slijten aan exploitanten van De Lijn en de TEC. Ze hebben er eentje verkocht gekregen. En de koper van die bus had de bus een jaar later al te koop staan: ze stond meer in panne dan ze reed, en deed amper kilometers omdat de chauffeurs er enkel als er niks anders overschoot mee wilden rijden. Een paar jaar voordien probeerden ze de voorganger, de Agora, te verlappen aan pachters. Ze hebben er vijf verkocht gekregen, aan twee pachters. Geen van die pachters heeft achteraf nog een nieuwe Irisbus gekocht. Een van de twee heeft naar verluidt zelfs isolatieschuim op een aantal plaatsen gespoten in de structuur van die bussen in een vergeefse poging het rammelen te doen verminderen.

Wettelijk zal er waarschijnlijk niks fout gelopen zijn. Irisbus is zodanig laag gegaan met z'n prijs dat De Lijn niet anders kon dan bij hen kopen. Nu bespaart dat De Lijn geld, maar ik betwijfel of dat blijft duren: deze bussen worden verondersteld 15 jaar mee te gaan, en Irisbus een beetje kennende wil ik dat wel eens zien...

Als ik het zo lees maken ze al winst als ze maar 9 jaar mee gaan en de extra herstelkosten worden over die periode verspreid, de Lijn heeft geen andere keus dan ze te kopen al is het een korte termijn besparing.
Hoeveel jaar garantie geven ze, 5 jaar?

groentje 13 oktober 2012 19:24

Er zit misschien een reukje aan de dumpingprijs van Irisbus, maar als de aanbesteding goed gebeurt (prijs is maar een van de factoren waar rekening gehouden mag worden), dan hoeft dat niet zomaar de goedkoopste bus te zijn, maar de beste bus aan de goedkoopste prijs. Vergelijk met het Fyradebacle, als men daar als criterium had gesteld dat de fabrikant minstens X jaren ervaring moest hebben met hst-materiaal, zou Ansaldo-Breda al direct zijn afgevallen. Als men voldoende hoge boetes had vooropgesteld bij laattijdige levering, was men al veel sneller ervan af geweest. Een goede aanbesteding had hier veel ellende vermeden. Als De Lijn nu een slechte bus zou kopen (mogelijk, mijn ervaringen met Irisbus zijn over het algemeen niet zo negatief als reiziger), dan is dat de schuld van een slechte aanbesteding.

lollysticky 13 oktober 2012 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364352)
Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ
- vermindering patronale bijdrage
- vermindering belasting

wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten.

de hoge loonkost?

Libro 13 oktober 2012 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 6364873)
Er wordt hier een beetje naast de kwestie gediscussieerd. De reden waarom deze bestelling naar Irisbus gaat heeft weinig te maken met loonkosten, omkoperij of gebrek aan concurrentiekracht van Van Hool of VDL. Dit contract gaat naar Irisbus omdat Irisbus regelrechte dumpingprijzen heeft gehanteerd voor dit contract.

De 37 miljoen waarvan sprake is niet hoeveel het contract 'minder' kost bij Irisbus, het is hoeveel de 237 bussen kosten: 37 miljoen Euro voor 237 bussen, da's 156.000 Euro per bus. Dat zijn buitengewoon hallucinante prijzen, die ver onder de marktprijzen liggen. Niet alleen van Van Hool, maar ook van andere constructeurs. Ze liggen zelfs ver onder de prijzen die Irisbus normaal aanrekent. De bussen die De Lijn nu bestelt hebben een 'list price' van rond de 300.000 Euro. Er wordt natuurlijk vermindering gegeven bij dit soort aanbestedingen, maar niet dat soort bedragen. Ik heb even opgesnord hoeveel Irisbus 12m-dieselbussen kostten in een aantal recente aanbestedingen in Frankrijk, en een paar van andere constructeurs om te vergelijken:

-Nancy: 291.000 Euro per bus, contract ging naar Mercedes;
-Vannes: 275.500 Euro per bus, contract naar Irisbus;
-Rodez: 285.500 Euro per bus, contract naar Heuliez;
-Clermond-Ferrand: 261200 Euro per bus, Heuliez.

Nu, deze contracten waren voor kleinere aantallen bussen, en bij grote contracten zoals hier worden natuurlijk grotere kortingen gegeven. Maar zelfs dan: in 2009 bestelde de RATP (Parijse vervoerder) 225 12-meterbussen bij Irisbus. Zij betaalden 222.000 Euro per bus, wat als een zeer scherpe prijs werd gezien. Datzelfde Irisbus gaat daar nu nog meer dan een KWART onder. Dat noemt men dumping. Wat er hier gebeurd is is mijns inziens simpel: Irisbus had dringend orders nodig om de fabrieken draaiende te houden, en heeft met dit contract hier marktaandeel gekocht.

Wat betreft 'vergelijkbare kwaliteit', daar valt over te discussiëren. Irisbus staat niet bekend om z'n hoge kwaliteit, om het zeer zacht uit te drukken. De TEC heeft al een aantal van die bussen, en deze worden met een passie gehaat door zowel de chauffeurs als de techniekers: ware rammelkarren die vaak in panne staan.

Irisbus heeft een tijdje geprobeerd z'n Citelis te slijten aan exploitanten van De Lijn en de TEC. Ze hebben er eentje verkocht gekregen. En de koper van die bus had de bus een jaar later al te koop staan: ze stond meer in panne dan ze reed, en deed amper kilometers omdat de chauffeurs er enkel als er niks anders overschoot mee wilden rijden. Een paar jaar voordien probeerden ze de voorganger, de Agora, te verlappen aan pachters. Ze hebben er vijf verkocht gekregen, aan twee pachters. Geen van die pachters heeft achteraf nog een nieuwe Irisbus gekocht. Een van de twee heeft naar verluidt zelfs isolatieschuim op een aantal plaatsen gespoten in de structuur van die bussen in een vergeefse poging het rammelen te doen verminderen.

Wettelijk zal er waarschijnlijk niks fout gelopen zijn. Irisbus is zodanig laag gegaan met z'n prijs dat De Lijn niet anders kon dan bij hen kopen. Nu bespaart dat De Lijn geld, maar ik betwijfel of dat blijft duren: deze bussen worden verondersteld 15 jaar mee te gaan, en Irisbus een beetje kennende wil ik dat wel eens zien...

Als er werkelijk zo'n abnormale prijzen zijn gehanteerd, kan men zich wel afvragen waarom die niet eerst zijn onderzocht...

Don Quichote 13 oktober 2012 21:02

De goedkoopste aanbieder die aan de kwaliteitseisen voldoet mag leveren.

Niets mis mee als je ook aan het buitenland wil verkopen.
En dat willen wij.

Probleem van de nabije toekomst volgens mij.
Binnen 15 jaar kunnen wij niets meer maken aan een aanvaardbare prijs, wat ze in het buitenland zelf niet kunnen fabriceren.

Mosasaurus 13 oktober 2012 23:27

Augusta?

Scorpio 14 oktober 2012 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus (Bericht 6365120)
Augusta?

Agusta. En wat heeft dit met Agusta te maken? Degene die in een aanbesteding waar vooral prijs doorslaggevend is met een offerte afkomt die zo'n 20% lager is dan die van de concurrentie, die heeft geen enkele reden om ook nog smeergeld te betalen, die haalt in normale omstandigheden gewoon de bestelling binnen.

subocaj 14 oktober 2012 10:01

Wat we zelf doen, doen de Fransen beter.

Vigilante VL 14 oktober 2012 10:30

Helft Franse.en helft Van Hool... Salomonsoordeel quoi.

Maar daar zal Yurop wel weer een stokske voor steken.

Vigilante VL 14 oktober 2012 10:31

Overigens vind ik het niet kunnen dat Vlamingen met irislogo's naar hun werk moeten. De lelie is immers het wapen van de varkens die ons dreigen te annexeren.

chris k 14 oktober 2012 10:56

In Duitsland koopt men Duitse producten.
In Frankrijk koopt men Franse producten.
In Belgie koopt met buitenlandse meestal Franse producten door de Waalse overheersing.

Moest VanHool in de Walen liggen zouden het wel allemaal bussen van VH geweest zijn.

Nu die bussen zullen mogelijk goedkoper zijn in aankoop maar:

-Minder inkomen voor Vadertje Staat ....want er gaan personen ontslagen worden bij VH...geen pree is minder voor de Staat .
-Bijkomende wie geen inkomen heeft valt op de Dop wie gaat dit betalen Vadertje Staat.


Het goedkoper is uiteindelijk duurkoop!

Scorpio 14 oktober 2012 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 6365384)
In Duitsland koopt men Duitse producten.
In Frankrijk koopt men Franse producten.
In Belgie koopt met buitenlandse meestal Franse producten door de Waalse overheersing.

Populistische onzin. Het Poolse Solaris is in Duitsland aan een stevige opmars bezig. Mercedes en MAN halen heel wat contracten binnen in Frankrijk, en zelfs Van Hool verkoopt er regelmatig bussen. Pas vorige maand hebben ze nog stadsbussen verkocht aan Castres, en ze zijn nu bezig met de bouw van de bussen voor zowat het meest prestigieuze busproject in Frankrijk, Mettis in Metz. In het Parijse openbaar vervoer rijden meer dan 700 lijnbussen rond van Mercedes en MAN, en een paar honderd van het Zweedse Scania. Verkoop dus alstublieft geen onzin.

groentje 14 oktober 2012 12:26

Het neemt niet weg dat sommigen het wel nog proberen. Net zoals VanHool hier, brak er bijna oorlog uit in Belfort toen de SNCF besloot bij Siemens in te kopen in plaats van bij Alstom...

Zwitser 15 oktober 2012 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 6365384)
-Minder inkomen voor Vadertje Staat ....want er gaan personen ontslagen worden bij VH...geen pree is minder voor de Staat .
-Bijkomende wie geen inkomen heeft valt op de Dop wie gaat dit betalen Vadertje Staat.

Enig idee wat er zou gebeuren moest het buitenland geen bussen meer bij Van Hool kopen?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be