Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Land Invest - poging om Apache te muilkorven mislukt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242562)

dalibor 22 februari 2018 12:53

Land Invest - poging om Apache te muilkorven mislukt

De intimidatiestrategie van N-VA tegenover Apache is mislukt. De rechtbank heeft de eis van Land Invest en Joeri Dillen in verband met de berichtgeving rond de onfrisse zaken waar Land Invest in betrokken is, verworpen.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180222_03371193

Anna List 22 februari 2018 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8653734)
De intimidatiestrategie van N-VA tegenover Apache is mislukt. De rechtbank heeft de eis van Land Invest en Joeri Dillen in verband met de berichtgeving rond de onfrisse zaken waar Land Invest in betrokken is, verworpen.

Citaat:

Omar Souidi, de advocaat van Joeri Dillen bevestigt het nieuws. ‘In het vonnis staat dat de berichtgeving onnauwkeurig en ongenuanceerd is. Maar volgens de rechter is het geen fout die kan leiden tot aansprakelijkheid.’ Souidi bekijkt of er beroep wordt aangetekend.
zo, Apache door de rechter op zijn waarde gezet, maar persvrijheid bewaard door afwijzen van die zware financiële claim, dit lijkt me een gezond vonnis.

Anselmo 22 februari 2018 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8653758)
zo, Apache door de rechter op zijn waarde gezet, maar persvrijheid bewaard door afwijzen van die zware financiële claim, dit lijkt me een gezond vonnis.

De volledige quote :

Citaat:

"De rechter heeft geoordeeld dat de berichtgeving misschien wel onnauwkeurig en ongenuanceerd is, maar het is geen fout die leidt tot een schadevergoeding", zegt hij aan de VRT. "Er is geoordeeld dat de journalisten hun werk zo goed als mogelijk gedaan hebben."

Dus als de rechter van mening is ,dat je maar "je best doet" dan mag je ongestraft de grootste onzin verkondigen en ga je steeds vrij uit !
Een voorwaardelijke geldelijke straf zou hier op zij plaats geweest zijn.

Anna List 22 februari 2018 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 8653805)
De volledige quote :

Dus als de rechter van mening is ,dat je maar "je best doet" dan mag je ongestraft de grootste onzin verkondigen en ga je steeds vrij uit !

volgens mij heeft de rechter vooral gesteld dat het allemaal prutsers zijn bij Apache.

Xenophon 22 februari 2018 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8653806)
volgens mij heeft de rechter vooral gesteld dat het allemaal prutsers zijn bij Apache.

Stel je voor bij uw werkgever, "mijn werk is onnauwkeurig maar ik heb mijn best gedaan".
Werkgever: "ah ok, ja, dan is het in orde..."

Anna List 22 februari 2018 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8653816)
Stel je voor bij uw werkgever, "mijn werk is onnauwkeurig maar ik heb mijn best gedaan".

na ni persoonlijk worden hé Xeno! :-P ;-)

Anselmo 22 februari 2018 14:44

Citaat:

Die rechter had zich beter hier geïnformeerd. 8-)
Wie op dit forum over een ander lid boosaardige onzin verkoopt heeft al snel een ban aan zijn broek.
Meestal eerst tijdelijk en bij herhaling definitief.
En dat is ook goed zo.

vlijmscherp 22 februari 2018 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8653816)

dan kan die werkgever die werknemer mss ontslaan, maar of hij daarvoor de gevangenis in moet of een schadevergoeding moet betalen, is toch nog iets anders hé.

Anna List 22 februari 2018 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 8653818)
Die rechter had zich beter hier geïnformeerd. 8-)
Wie op dit forum over een ander lid boosaardige onzin verkoopt heeft al snel een ban aan zijn broek.
Meestal eerst tijdelijk en bij herhaling definitief.
En dat is ook goed zo.

ik vermoed dat er hier, naar analogie met de wettelijke gebruiken binnen de reclame toch uitzondering gemaakt wordt voor één categorie : als het zulke werkelijke overdrijving is dat t voor iedereen duidelijk is dat het complete flauwekul is, mag het blijven ... cfr Eno2.

dat is m.i. ook wat die rechter duidelijk probeert te maken met zijn vonnis.

er is geen schade, want er is werkelijk geen zinnig mens die Apache au serieux neemt.

Xenophon 22 februari 2018 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8653823)
dan kan die werkgever die werknemer mss ontslaan, maar of hij daarvoor de gevangenis in moet of een schadevergoeding moet betalen, is toch nog iets anders hé.

Hangt er van af, bijvoorbeeld als het over onnauwkeurigheden met geld gaat.

Anselmo 22 februari 2018 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8653826)

er is geen schade, want er is werkelijk geen zinnig mens die Apache au serieux neemt.

T'is waar !

subocaj 22 februari 2018 15:49

Citaat:

De volledige quote :

Hoe dikwijls heeft die Antwerpse windbuil al gezegd dat ze hem verkeerd begrepen hadden of dat hij het zo niet bedoeld had.
Het is nu gelukkig, dat hetzelfde recht van die windbuil, ook toegestaan word aan iemand die tracht de waarheid aan het licht te brengen.
Of wil je dat die windbuil van A, voor al zijn voortgebrachte onzin, ook telkens een voorwaardelijke geldboete krijgt?

Anselmo 22 februari 2018 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8653862)
Hoe dikwijls heeft die Antwerpse windbuil al gezegd dat ze hem verkeerd begrepen hadden of dat hij het zo niet bedoeld had.
Het is nu gelukkig, dat hetzelfde recht van die windbuil, ook toegestaan word aan iemand die tracht de waarheid aan het licht te brengen.
Of wil je dat die windbuil van A, voor al zijn voortgebrachte onzin, ook telkens een voorwaardelijke geldboete krijgt?

Wie is hier die windbuik ?
Land Invest of Dillen ?

subocaj 22 februari 2018 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 8653872)
Land Invest of Dillen ?

Heeft die windbuil terug een windbuik?

Beide.

Anna List 22 februari 2018 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8653878)
Heeft die windbuil terug een windbuik?

Beide.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 8653872)
Land Invest of Dillen ?

Anselmo, onthou het nu toch eens ne keer, alles is de schuld van BDW.

Hypochonder 22 februari 2018 16:21

Tgogh, de N-VA haters op dit forum kraaien weer victorie bij het lezen van dit nieuws. Dat hun favoriete partijen electoraal aan het bloeden zijn vergeten ze voor het gemak maar eventjes.

subocaj 22 februari 2018 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8653883)
Tgogh, de N-VA haters op dit forum kraaien weer victorie bij het lezen van dit nieuws. Dat hun favoriete partijen electoraal aan het bloeden zijn vergeten ze voor het gemak maar eventjes.

Zo gauw iedereen merkt hoeveel ze nog moeten bloeden, in geld, met deze regering komt dat electoraal dik in orde.

dalibor 22 februari 2018 17:33

Citaat:

De volledige quote :

Dat zegt de advocaat van Land Invest en Joeri Dillen. Hoe één en ander in het vonnis is uiteengezet wil ik nog wel zelf eens zien.

Pandareus 22 februari 2018 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8653826)
ik vermoed dat er hier, naar analogie met de wettelijke gebruiken binnen de reclame toch uitzondering gemaakt wordt voor één categorie : als het zulke werkelijke overdrijving is dat t voor iedereen duidelijk is dat het complete flauwekul is, mag het blijven ... cfr Eno2.

dat is m.i. ook wat die rechter duidelijk probeert te maken met zijn vonnis.

Dat zeg jij. Hun lezers (betalende lezers) denken daar duidelijk anders over. De journalisten van de print media die hun speurwerk kopieerden (inclusief De Tijd) zeker, anders hadden ze zelf wel hun onderzoek gedaan.

Sukkelaar 22 februari 2018 17:49

Citaat:

De volledige quote :

Een andere rechter gaat misschien juist het omgekeerde beslissen.

Vrijheideerst 22 februari 2018 18:56

Citaat:

Had u daar een rechter voor nodig? :magniet:

Vrijheideerst 22 februari 2018 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8653734)

Te lastig om te volledige "quote" te posten?

dalibor 22 februari 2018 18:59

Uit het vonnis:

‘Eiser toont verder niet aan dat eerste en tweede verweerder hun bronnen niet afdoende en zorgvuldig gecontroleerd hebben en hun onderzoeksplicht niet hebben nageleefd.’

Lees meer: https://www.apache.be/2018/02/22/de-...-de-vonnissen/ © Apache

Zou die advocaat van Land Invest goed Nederlands verstaan?

dalibor 22 februari 2018 19:00

“Eiser toont verder niet aan dat eerste en tweede verweerder hun bronnen niet afdoende en zorgvuldig gecontroleerd hebben en hun onderzoeksplicht niet hebben nageleefd. Uit de stukken blijkt dat eerste en tweede verweerder voldoende inspanningen geleverd hebben om de informatie zo waarheidsgetrouw mogelijk weer te geven en de bronnen te controleren. Eiser toont derhalve niet aan dat verweerders ten deze niet gehandeld hebben als een normaal zorgvuldig en omzichtig journalist in dezelfde omstandigheden”.

Jakko 22 februari 2018 19:36

Citaat:

Citaat:

De Standaard kon het vonnis intussen inkijken. Daaruit blijkt dat de enkele door de rechter vastgestelde onnauwkeurigheden in de berichtgeving van Apache waar Souidi naar verwijst door de journalist gehaald werden van het LinkedIn-profiel van Joeri Dillen. In dat profiel stond blijkbaar foutieve informatie. De rechter zag geen reden om Apache daarvoor te veroordelen.

Wapper 22 februari 2018 20:35

De honden kunnen blaffen, maar de karavaan trekt verder.

werkman 22 februari 2018 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8653970)
“Eiser toont verder niet aan dat eerste en tweede verweerder hun bronnen niet afdoende en zorgvuldig gecontroleerd hebben en hun onderzoeksplicht niet hebben nageleefd. Uit de stukken blijkt dat eerste en tweede verweerder voldoende inspanningen geleverd hebben om de informatie zo waarheidsgetrouw mogelijk weer te geven en de bronnen te controleren. Eiser toont derhalve niet aan dat verweerders ten deze niet gehandeld hebben als een normaal zorgvuldig en omzichtig journalist in dezelfde omstandigheden”.

Volgens mij blijkt uit de fragmenten die ik lees uit het vonnis dat het ging over degelijk geverifieerd werk van de journalistiek.
Feit dat er op Lindekin verkeerde informatie zou gestaan hebben is te wijten aan de heer Dillen zelf. Apache kon dat natuurlijk niet weten.
Trouwens het gaat hier wel over een der details uit het dossier.
Overwegende de opties van de eisers; zijnde berichtgeving lam leggen;
mocht er voor mij een veroordeling volgen.
De uitspraak is op zichzelf reeds een vorm van veroordeling.
Maar overwegende de doelstellingen van de eisende partij is de huidige vrijspraak maar halve rechtspraak.
Bij onterechte aanklachten mocht men wel overgaan tot het echt straffen van de aanklagers.
Nu zal het blijven duren met onterecht soms de pers aan te vallen. :evil:

dalibor 22 februari 2018 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8654000)

Jolige Joeri dacht nog even met een vervalste weergave van het vonnis zijn afgang in de media te maskeren. :lol:

Dit verhaal is niet over.

werkman 22 februari 2018 21:01

Citaat:

Wapper; ik zit hier dikwijls ook links in het nekvel.
Maar als ik jouw tussenkomsten lees en de inhoud er van beoordeel dan krijg ik dikwijls de goesting om anti-rechts te worden.
Kun jij nu echt niet beter? :evil:

Pandareus 22 februari 2018 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8653967)
Uit het vonnis:

‘Eiser toont verder niet aan dat eerste en tweede verweerder hun bronnen niet afdoende en zorgvuldig gecontroleerd hebben en hun onderzoeksplicht niet hebben nageleefd.’

Zou die advocaat van Land Invest goed Nederlands verstaan?

Met moet ofwel vooringenomen zijn, ofwel juridisch totaal onwetend zijn, ofwel gewoon dwaas zijn om een interpretatie van de advcaat van de verliezende partij te gaan voorstellen alsof dit het vonnis betreft.

Tavek 22 februari 2018 21:45

Dus wacht:een rapper mag wel oproepen tot terrorisme en atoombommen, maar een journalist mag zijn werk niet doen ?

Anna shame on you. NVA fanboyism heeft jouw verstand aangetast.

fox 22 februari 2018 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8654004)
Jolige Joeri dacht nog even met een vervalste weergave van het vonnis zijn afgang in de media te maskeren. :lol:

Natuurlijk is dit verhaal over. Er is zelfs nooit 1 geweest. Maar goed, zolang ze hun 3000 abonnees tevreden houden mogen die van Apache zichzelf wel blijven belachelijk maken. Vrij vermakelijk allemaal

dalibor 22 februari 2018 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8654027)
Natuurlijk is dit verhaal over. Er is zelfs nooit 1 geweest. Maar goed, zolang ze hun 3000 abonnees tevreden houden mogen die van Apache zichzelf wel blijven belachelijk maken. Vrij vermakelijk allemaal

Jaja, en bij De Tijd en Knack, die de kwestie ook hebben gebracht als zijnde een stinkende zaak zijn het ook allemaal zakkenwassers.

Vlad 22 februari 2018 22:05

Citaat:

Lol. Je verwart de leugens van de advocaat met de uitspraak van de rechter.

Citaat:

“De kritische vragen die verweerders stellen, vinden afdoende steun in geloofwaardig feitenmateriaal”.

(…)

Eiser toont op geen enkele manier aan dat de gebruikte bewoordingen lasterlijk of kwaadwillig, dan wel onnodig kwetsend of beledigend zijn. Er wordt evenmin aangetoond dat eerste of tweede verweerder niet te goeder trouw hun mening geuit hebben. Bovendien hebben zij aan eiser steeds de kans gekregen om commentaar te geven op de aangehaalde feiten, hetgeen hij ook meermaals gedaan heeft en dit werd eveneens gepubliceerd.”

(…)

“Uit het voorgaande blijkt dat eerste en tweede verweerder zich gedragen hebben zoals een normaal zorgvuldig journalist in dezelfde omstandigheden zou hebben gehandeld en wordt geen fout of nalatigheid in hunnen hoofde bewezen, noch wat betreft de inhoud van de artikels, noch wat betreft de vorm.”

Apache krijgt gewoon op alle vlakken gelijk.

Hypochonder 23 februari 2018 06:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8654036)
Jaja, en bij De Tijd en Knack, die de kwestie ook hebben gebracht als zijnde een stinkende zaak zijn het ook allemaal zakkenwassers.

Het is en blijft een feit dat dit de koude kleren van de Antwerpse/Vlaamse burger niet raakt hoor. Jullie grijpen dit aan om jullie zogezegde grote gelijk te claimen en vooral omdat er verder niks maar dan ook niks is...

Anna List 23 februari 2018 07:11

Citaat:

Tom Meeuws blaft toch niet meer.

Anna List 23 februari 2018 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8654004)

voor Woutertje Van Bezien en Tom Meeuws is het verhaal samen wel over.

Anna List 23 februari 2018 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8654026)
Dus wacht:een rapper mag wel oproepen tot terrorisme en atoombommen, maar een journalist mag zijn werk niet doen ?

Anna shame on you. NVA fanboyism heeft jouw verstand aangetast.

de rechter heeft duidelijk gesteld dat Apache niet veel te maken heeft met journalistiek.

Anna List 23 februari 2018 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8654040)
Lol. Je verwart de leugens van de advocaat met de uitspraak van de rechter.

Apache krijgt gewoon op alle vlakken gelijk.

als Apache hun werk had gedaan was er geen zaak Meeuws geweest.

Vlad 23 februari 2018 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8654228)
als Apache hun werk had gedaan was er geen zaak Meeuws geweest.

Inderdaad. Kijk naar Brussel. Wat daar allemaal boven komt zonder dat Apache er voor iets tussen zit. Het is duidelijk dat er nog niet genoeg Apache is :D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be