![]() |
noodzakelijke vakken in het onderwijs
omdat we er de topic over revisionisme mee aan het vervuilen waren,.....
ik ben voorstander van een grondige reorganisatie van het secundair onderwijs, aangezien ik moderne gedaan heb ga ik mij daartoe beperken. vooral in de laatste 2 jaar zouden minder belangrijke vakken zoals aardrijkskunde, biologie, godsdienst en turnen plaats moeten maken voor meer maatschappijgerichte vakken. bijvoorbeeld ipv 2 uur geschiedenis in de laatste 2 jaar 4 uur zodat onze jeugd een breder beeld heeft op de wereldgeschiedenis van de laatste 150 jaar. ook zou er een vak moeten komen waarin meer plaats is voor discussie, waarbij bepaalde themas worden gegeven en de scholieren zelf naar een degelijke argumentatie moeten zoeken die hun mening staven. het uitnodigen van mensen van politieke partijen kan ook tot de opties behoren. dit laatste vak zou tot gevolg kunnen hebben dat jongeren meer gaan proberen zich te informeren over bepaalde zaken (aangezien ze erop gequoteerd zullen worden) in plaats van kritiekloos te slikken wat ze thuis of op tv horen |
Ik ben voorstander van meer sport en geschiedenis. Minstens 2 uur geschiedenis per week en minstens 4 uur sport per week. Het onderwijs wordt te veel in de richting van economische nuttigheid gedreven.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als vak dat afgeschaft of ingeperkt kan worden denk ik aan het Frans. |
Citaat:
in het laatste jaar zijn wij bij aardrijkskunde een half jaar bezig geweest met verschillende soorten stenen, nutteloos tijdverdrijf noem ik dat..... |
Een maatschappijgericht vak zie ik wel zitten. Breidt het wel dan uit, niet enkel politieke partijen zijn van belang. Ga eens een bezoek brengen aan een bejaardentehuis of een moskee, een centrum voor buurtwerking, etc. Ik herinner me een uitstap naar de Matongé-wijk in Brussel, dat was een goed initiatief. De mensen van een bepaalde partij zullen dat niet graag horen misschien, maar ook met die mensen moet gepraat worden (ja, in één van de twee landstalen).
Ook filosofie is denk ik van nut voor een grote groep. Liefst geen overzichtje van de filosofie, maar pak het wat losser aan, bespreek dingen die de studenten zelf aangaan. Ten koste van welke andere vakken het zou moeten komen is denk ik moeilijker. Wiskunde lijkt een optie maar velen zullen het nodig hebben om op hoge school of universiteit door de cursussen statistiek te raken. Ik zou het zelf niet zo weten welke vakken wel weg moeten. |
Citaat:
uw opmerking over het frans vind ik belachelijk, frankrijk is een buurland van vlaanderen en de kennis van die taal zal altijd een meerwaarde zijn. |
Ik ben eerder voorstander van meer 'vakiodiotie' zullen sommigen het zeker noemen.
Als je in het huidige onderwijs niet goed bent in wiskunde is de kans heel groot dat je eindigt in het beroepsonderwijs. en dat louter omdat je niet kan zeggen wat a = b2.x4/dkjlm.2 (of zo iets in dien aard zou zijn). Astemblief he een beke serieus. als je dan wel weet wat a is des te beter, en als je dat graag doet nog beter, doe het dan 20 uur per week voor mijn part, maar laat kinderen die het geen bal kan interesseren wat a is ermee gerust. Daarom dat ik ervoor zou pleiten dat men in de eerste twee jaar middelbaar alle, maar dan ook alle vakken opeenzelfde manier aan bod laat komen. Geen hoofdvakken (ook en zeker niet op het rapport) maar ieder vak 2 uur aan bod laten komen. En dan kan men kiezen. meestal liggen graag doen en interesse hebbben en goede punten dicht bij mekaar. Stel dat je goed bent in Frans, boekhouden, economie, informatica .. waarom zou je dan nog geambeteerd worden met wiskunde. De leerlingen zouden dus vrijer moeten zijn in het samenstellen van hun eigen lespakket vind ik. en in de voor hun toekomst belangrijke vakken mogen ze dan voor mijn part 10 uren les per week krijgen. Dan krijg je vakidioten is de opmerking die kan, mag en zal gemaakt worden. Inderdaad. Maar nu eindigen in het huidige systeem te veel wiskundezwakbegaafden als echte idioten. Geef mij dan maar liever goede vakidioten in de plaats van echte idioten. Een ander voordeel dat ik zie van die vroegere specialisatie is dat men op die specifieke gebieden al in het middelbaar onderwijs verder kan gaan dan nu het geval is. Een probleem is natuurlijk de keuze... nu moet men op 14-15 jarige leeftijd ook een keuze maken nu zal men bewuster moeten (en ook kunnen) kiezen. voila das in de rapte mijn gedacht.. |
Citaat:
Het vlaamse onderwijs word als 1 vd beste van de wereld beschouwd dat jij dat dus eventjes gaat hervormen ... Citaat:
Citaat:
|
Dit weekend las ik in de Times, (Ja in Waterloo Station vinde nie veel belgische gazeten) dat er daar in Engeland minder en minder mensen aarderijkskunde doen, en dat men daar nu de problemen van begint te krijgen, ... Mensen kunnen niet meer geografisch denken, hebben een slecht beeld van de aarde en zijn regio's enz...
Kortom men houde daar een betoog voor het in ere herstellen van een maatschappelijk vormend vak als aardrijkskunde. Bovendien, als die fucking GPS uitvalt, zal je verdomd blij zijn dat je nog een kaart of stafkaart kan lezen, zeker als ge in een of ander straatje staat in den Jungle van Antwerpen of Brussel en ge uwe weg niet weet... In sommige landen is het zelf zo erg gesteld dat grote percentages van de bevolking nog niet eens hun eigen land op de wereldbol terugvinden en ik spreek hier over westerse landen ... Dus niet te veel afschaffen, ... zelf dat uurtje Biologie of godsdienst draagt bij tot de algehele ontwikkeling. Als je sommige idiooten bezig ziet in diverse kwiskes vraagt ge u soms af, of die wel naar school geweest zijn, en zo ze al geweest zijn, wat ze in sommige lessen gedaan hebben. Wij hadden in onzen tijd wel een vak waar we ook de actualiteit in bespraken, maar een beetje goeie godsdienst / geschiedenis en aarderijkskunde leeraar kan dat ook in zijn lessen integreren, bij Nederlands , Frans en Engels kan er ook wel eens van het pad afgeweken worden, Bv eens een buitenlandse krant lezen en of bespreken, ... Van alleen maar engelse woordjes te leren, gade nie echt veel slimmer worden niet, ... ? |
Citaat:
Dat ging echt niet meer over "wat is de hoofdstad van Moldavië?" of "wat voor soort steen is dit?". Het was iets waar je echt wel iets aan had. |
Behalve de eerste twee jaren zou in mijn systeem de leerlingen zelf bepalen hoeveel ze van welk vak krijgen...
Sport hoort er dus ook bij voor 2 jaar en als iemand sport het einde zou vinden dan zou die voor mijn part vanaf het 3de middelbaar gerust 20 uur sport en sportwetenschappen mogen hebben. Dus niet alleen de sport om de sport maar ook uitleg over spieren, gewrichten, kwetsuren, enz enz enz... Dus geen verplichtingen meer van bovenaf en een aantal voorafgeprogrammeerde richtingen. Meer maatwerk. |
Citaat:
Het is een veranderen van onze cultuur die dit teweegbrengt en daar zijn alle volwassenen van nu verantwoordelijk voor. Mensen die protesteren tegen een zwembad omdat het te lawaaierig is, mensen die niet kunnen verdragen dat er groepjes jongeren ergens rondhangen, mensen die te bang zijn om hun kinderen op straat te laten,... Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het lijkt me vooral dat je een slechte leerkracht aardrijkskunde hebt gehad. Ik ken veel mensen die het het hun tofste vak vonden. |
Er zouden meer vakken van het echte leven moeten zijn in de laatste 2 jaren. Koken, elctriciteit, hoe beleg ik mijn geld, hij trek ik alle mogelijke subsidies, hoe werkt de ziekteverzekering, hoe versier ik een lief, ...
|
waarom niet seksuele opvoeding theorie en praktijk he.... 20 uur per week als hoofdvak in mijn systeem.......
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Voor de overgrote meerderheid zou dit een verslechting van het systeem zijn. De vakken die ze nodig hebben moeten opeens op 1/3eminder tijd gegeven worden . Gevolg meer zullen buizen met alle gevolgen van dien. Nee een heeeel slecht idee. SOmmige vakken zijn nu eenmaal belangrijker dan andere. Citaat:
Citaat:
Vlaanderen heeft een heel goed systeem (1vd beste van de wereld), enkele kleine verbeteringen kunnen maar niks meer. |
Citaat:
Souteneurschap voor gevorderden ? |
Citaat:
De ouders moeten het dan maar doen? Dan krijg je hetzelfde als nu , geen verschil dus, je hebt dan wel ruzie tussen ouders en kinderen en kinderen die niet graag hun richtng doen. |
Citaat:
bij godsdienst kun je inderdaad hebben dat de laatste 2 jaar veel losser zijn, maar dat is zeker en vast geen regel. daarom liever een verplicht vak een school is niet a politiek, de realiteit is dat scholen indoctrinerend werken en het is net om dat tegen te gaan dat er verschillende meningen aan bod moeten komen en niet enkel die van leraars. |
Aardrijkskunde in het secundair onderwijs is veel meer dan "Wat zijn de provincies van België?". Dat is er maar een klein deeltje van, van veel groter belang in het vak zijn nu meer sociaal gerichte aspecten zoals milieuproblemen, sociale problemen, etc. Men bekijkt het dus vanuit een veel breder perspectief dan de staatkundige alleen.
Daar zijn geologen op academisch vlak mee bezig. En ook in Vlaanderen is er een accuut tekort aan geologen, zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs. |
Citaat:
Dan veel liever een systeem waar mensen een wat algemenere opleiding krijgen, die ze later kunnen gebruiken bij een verdere studie. |
Citaat:
|
Citaat:
Als ik dan zag hoe onze hollandse collega's vakken konden laten vallen, examens konden doen, van dingen uit het eerste jaar in 't 3' jaar, dan stelde ik mij toch serieuse vragen bij de waarde van het diploma. Ge kunt het of ge kunt het niet, en het buispercentage moet niet naar beneden om mensen aan een diploma te helpen, nee mensen moeten het maar kunnen om aan een diploma te geraken. |
Citaat:
1.Niet in de ASO richtingen he k9. Zelfs niet in sommige technische richtingen zoals Handel.. 'k hem kinderen in verschillende richtingen en enkel in beroeps laten ze de wiskunde wat zakken. 'k hem ne zoon die van ASO naar TSO is gegaan vooral voor wiskunde. Ge had die zijn gezicht moeten zien toen bleek dat de boek die men gebruikte in zijn ASO school dezelfde was als in zijn TSO school..... 2. Neen want in de eerste twee jaar zou men niet evenveel leerstof moeten geven als nu. Men zou meer de leerlingen moeten laten proeven van elk vak en van waar er de volgende vier jaar (op het dubbel van de tijd van nu) dieper kan worden op ingegaan. 3. In boekhouden zit vooral de basisbewerkingen (die leert men in de lagere school he) Het kan goed zijn (ik betwist het niet) dat men in de USA de slechtste gemiddelde leerlingen van de westerser wereld heeft. MAAAAAR het is ook zo dat alle (of toch bijna alle) grote en belangrijke uitvindingen, en heel vele nobelprijswinnaars in alle mogelijke categorieën uit dat 'slechte' systeem komen. 4.Vlaanderen staat ook aan de top van het aantal zelfmoorden van jongeren he k9. Meestal jongeren die kapot gaan aan dat heel goede systeem. En is dat niet klote. Ik vind het klote in ieder geval. Ik kan niet spreken van een heel goed systeem als jonge mensen zich uit wanhoop van kant maken. |
Citaat:
Zijn ze niet gemotiveerd (meer)? Kan het hen niet schelen? Denken ze dat ze goed bezig zijn? Is het te wijten aan het leerplan dat ze nauwlettend willen volgen? Ik ben geen leraar en ik kan daar echt niet zo op antwoorden waarom dat is. |
Citaat:
er zullen er waarschijnlijk wel zijn die daar gebaat mee zijn maar ik weet toch praktisch zeker dat de gemiddelde graad van scholing met uw systeem achteruit gaat gaan. eens je aan iets begonnen bent is er immers geen weg meer terug, terwijl die er nu wel is. het amerikaanse systeem is wel degelijk slecht, alleen de rijksten kunnen naar de beste universiteiten gaan en van de beste professoren les krijgen. ik geloof dat het inschrijvingsgeld in harvard meer dan een miljoen bef per jaar is..... |
kinderen moeten vooral zelf kunnen kiezen,
En voor mensen die goed zijn in hun algemene vakken maar bv, falikant zijn in Wiskunde of Wiskundigen die taalkundig een ramp zijn, bv, zou een speciaal circuit moeten bestaan, Waar je als Wiskundige bv, je talent kan botvieren op Biologie, Genetica, Kernrfysica, IT, Fyscia enz... En waar je als Taalkundige met een hekel aan Wiskunde, Literatuur, Talen, en bv, Geschiedenis, Rechten enz kan gaan, doen, een alternatieve humaniora zeg maar, Maar met daarbij wel de waarschuwing dat men bijna verplicht is achteraf unief te gaan doen, om ook zijn specialistenstudie te gelde te maken. |
Meer geschiedenis en sport is een absolute must.
Schaf a.u.b. die idiote vakken zoals maatschappelijke vorming,sociale politiek en breien weer af. Bovendien moet men in de humaniora meer kunnen kiezen tussen gespecialiseerde richtingen. |
Citaat:
- denkt u dat u dergelijke verantwoordelijkheid moet leggen bij kinderen van die ouderdom, hun keuze op hun 12 jaar gaat immers de rest van hun leven bepalen en in uw systeem is er door de hoge mate van specialisatie geen weg terug? - waar ga je iemand vinden die in het middelbaar onderwijs kernfysica gaat geven? |
Citaat:
|
'k heb ne zoon die 13 jaar was en die wist al wat hij ging worden. Piloot kon niet wegens zijn oogafwijking. Dus zou hij dierenarts worden. Binnen 9 maanden begint hij deraan. Langs den andere kant heb ik er nu ene van 14 die gene wiskunde kan en ook niet goed is in talen. Hij zit nu nog (voorlopig) in het ASO. Handel daarna ? Tja weeral wiskunde... Handel talen .... tja Talen he...
Nu is dat wel ne sportieve... zou die dan geen baat bij hebben om daar iets voort in te doen. Wie weet zou hij dan later wel leraar LO of zo kunnen worden. Nu ja gaan we hem laten afzakken tot ja ... we zullen wel zien waar het eindigt he. Feit is nu wel dat hij schoolziek is, depressief is, ondertussen de lessen stoort, straf krijgt en het 4 dagen op 5 niet ziet zitten om naar school te gaan. Behalve woensdag. Dan is het maar een halve dan en heeft hij ook nog LO. Er zouden een aantal mensen nieuwe kansen krijgen en dingen kunnen studeren die ze graag doen. Waardoor we misschien wel kunnen zakken in de statistieken van zelfmoord bij jongeren. Ik heb ook nooit gesteld dat we prive universiteiten moeten gaan installeren he. Het universitaire systeem zou ik gewoon laten zoals het is. Alleen zal men nog dieper op sommige dingen kunnen ingaan omdat mijn vakidioten al meer geleerd zullen hebben over hun vakken in het middelbaar. Wie weet zouden we zelfs Vlaamse nobelprijswinnaars en grote Vlaamse uitvinders kunnen begroeten via mijn systeem ... ? Nu zijn die afwezig met het huidige "goede" systeem he. |
Citaat:
|
Waar ik zelf zeker verandering in zou willen zien is de manier waarop vreemde talen onderwezen worden. Je zal wel weer zeggen dat het aan de leraar ligt, maar ik heb er véél verschillende gehad en het was overal hetzelfde : tekstje vanbuiten leren, tekstje begrijpend lezen, tekstje hersenloos kunnen herhalen en naproduceren. Verwerking nul, eigen inbreng nul, werkelijke taalvaardigheid niet belangrijk.
Dankzij TV en computerspelletjes genre Leisure Suit Larry was mijn kennis van het Engels zeer goed voor mijn leeftijd, toch was mijn cijfer voor Engels nooit om over naar huis te schrijven en waarom? Omdat ik het vertikte één of andere stomme (en dan vaak ook nog moraliserende) tekst uit m'n kop te leren. |
Meisjes moeten huishoudkunde krijgen als één van de hoofdvakken. Jongens moeten militaire dril en gevechtssporten onderwezen krijgen.
|
In mijn systeem moet je pas een keuze maken na het tweede middelbaar he en dit nadat je alle vakken op een gelijkwaardige en gelijkaardige manier heb kunnen proeven.
En de gemakkelijkste weg kiezen ??? Homaar. of je nu 20 uur wiskunde kiest of 20 uur geschiedenis. Eens zien op het einde van de rit hoeveel je meer of minder moet studeren he. Want dan zou je in geschiedenis bijvoorbeeld de menu kunnen bespreken die Keizer Nero had genoten voor Rome brandde he... Alle wegen zouden theoretische even moeilijk zijn he. Je krijgt evenveel uren, maar het zijn gewoon andere invullingen, andere vakken. Misschien niet vermeld maar buiten je "grote specialisatie" vakken zouden er natuurlijk nog een aantal bijvakken vasthangen aan je keuzes he. Zo kan je verplicht worden om bvb zeker 1 vreemde taal te leren. Nederlands (moedertaal) zou ook tot het verplichte kleine lespakket horen. |
zie nu wie terug is van weggeweest....
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1 kee rper jaar iets organiseren verandert daar niks aan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be