Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Grootneerlandisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253648)

DeZeeuw 29 mei 2020 07:03

Grootneerlandisme

Er wordt op dit forum veel gesproken over een onafhankelijk Vlaanderen, wat gezien de huidige situatie (het gedrocht België) ook niet meer dan logisch is.
Maar er is ook nog een alternatief waar ik vrijwel niemand over hoor: nl. het grootneerlandisme.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Grootneerlandisme

Ik denk dat onder de huidige omstandigheden de tijd rijp is om dit zowel in Vlaanderen als in Nederland weer eens op de politieke agenda te plaatsen.
Ik denk dat behalve de N-VA ook de VVD (en vooral ook het CDA) hier best eens oren naar zou kunnen hebben.

Ik vraag me af hoeveel mensen op dit forum een dergelijke hereniging wel zouden zien zitten?

Henri1 29 mei 2020 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9344838)
Er wordt op dit forum veel gesproken over een onafhankelijk Vlaanderen, wat gezien de huidige situatie (het gedrocht België) ook niet meer dan logisch is.
Maar er is ook nog een alternatief waar ik vrijwel niemand over hoor: nl. het grootneerlandisme.

Ik denk dat onder de huidige omstandigheden de tijd rijp is om dit zowel in Vlaanderen als in Nederland weer eens op de politieke agenda te plaatsen.
Ik denk dat behalve de N-VA ook de VVD (en vooral ook het CDA) hier best eens oren naar zou kunnen hebben.

Ik vraag me af hoeveel mensen op dit forum een dergelijke hereniging wel zouden zien zitten?

Samengaan met de hollanders is onmogelijk.

Dat hardcore vlaamsnationalisten dan achter het Oranje koningshuis zouden aanhollen is ondenkbaar.

Er was wel een lid van de koninklijke familie die de Nazi's genegen was.
Maar één zwaluw maakt de lente niet hé.

Vrijheideerst 29 mei 2020 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9344846)

Dat hardcore vlaamsnationalisten dan achter het Oranje koningshuis zouden aanhollen is ondenkbaar.

Nonkel Henri.

Travis Bickle 29 mei 2020 07:31

Moeten wij uw poll zien in het licht van wat we wensen; of in het licht van wat we vermoeden waar het (op termijn?) zal op uitdraaien?

Skobelev 29 mei 2020 07:38

We zijn nog niet gescheiden en we zouden al meteen met een andere partner het bed induiken? Goe zot. Trek uw plan maar, Hollanders.

Jay-P. 29 mei 2020 07:52

Naar mijn bescheiden mening zal Hong Kong nog eerder juridisch volledig onafhankelijk worden dan de Vlonders.
En mocht ik me vergissen word ik Luxemburger.

TheFourHorsemen 29 mei 2020 08:29

Citaat:

Samenleven met Walen blijkt ook onmogelijk te zijn.

En zelfs al zou samengaan met Hollanders moeilijk gaan, kunnen we ons troosten met de vaststelling dat de Hollanders in Nederland een minderheid zijn (ongeveer 30% ofzo).

Universalia 29 mei 2020 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9344858)
Moeten wij uw poll zien in het licht van wat we wensen; of in het licht van wat we vermoeden waar het (op termijn?) zal op uitdraaien?

Dat is een goede vraag want waar zal het op uitdraaien uiteindelijk?

De poll eist een kijk op de geschiedenis:

Revolutie en onafhankelijkheid

p.s.

Niet dat ik wat heb tegen onze noorderburen maar een hereniging blijkt mij niet aan de orde.

Al eens in Rotterdam geweest?

Daar woont bijna géén autochtone Nederlander meer.

Pandareus 29 mei 2020 08:39

Citaat:

Slecht opgestelde enquete :
-vergeten aan te vinken dat men kan zien wie op wat stemt
-de gebruikelijke optie : 'Prins Laurent' ontbreekt

Je bent nieuw hier, maar wil toch voldoende aandacht geven aan de forum tradities aub. 8-)

Vrijheideerst 29 mei 2020 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9344891)
Slecht opgestelde enquete :
-vergeten aan te vinken dat men kan zien wie op wat stemt
-de gebruikelijke optie : 'Prins Laurent' ontbreekt

Je bent nieuw hier, maar wil toch voldoende aandacht geven aan de forum tradities aub. 8-)

:mrgreen:

Den Duisteren Duikboot 29 mei 2020 08:47

Citaat:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=129739

Wel eerst alles lezen voor je reageert! :-)

Boduo 29 mei 2020 09:51

Citaat:

Eerste tussenstap: een of andere vorm van confederalisme.

Jan van den Berghe 29 mei 2020 09:59

Citaat:

Euh, dat wil ik ook niet. Met de "hollanders" (sic) alleen hoeft echt niet.

Wel zie ik een samengaan met de Nederlanders als een positief gegeven en na te streven objectief.

Jan van den Berghe 29 mei 2020 10:01

Citaat:

Ik herinner mij een zekere koning der Belgen die heel graag vicekoning in een Groot-Duits Rijk had willen worden. Even denken... de naam van Leopold III komt in mijn gedachten...

Den Duisteren Duikboot 29 mei 2020 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9344955)
Euh, dat wil ik ook niet. Met de "hollanders" (sic) alleen hoeft echt niet.

Wel zie ik een samengaan met de Nederlanders als een positief gegeven en na te streven objectief.

Wat is daar de meerwaarde dan wel van?

Pandareus 29 mei 2020 11:58

Citaat:

Los van de bedenkelijke kwaliteit v/d enquete : heeft er iemand al ooit N-VA bij monde van het partijbestuur voor horen praten om te fusioneren met de Hollanders ?
Zelfde vraag voor VVD en CDA voor wat betreft een fusie met de Belgen ?

wagner.666 29 mei 2020 14:38

Citaat:

we zullen maar zwijgen van het gedrocht van de Nederlanders, en pas maar op of we zullen jullie eens een oor aannaaien.

Jan van den Berghe 29 mei 2020 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 9345009)

In mijn ogen: eenheid van de Nederlandse cultuurnatie.

Jan van den Berghe 29 mei 2020 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9345036)
Los van de bedenkelijke kwaliteit v/d enquete : heeft er iemand al ooit N-VA bij monde van het partijbestuur voor horen praten om te fusioneren met de Hollanders ?

Met alleen de Hollanders? U weet wel, de inwoners van de twee provincies Holland.

Neen, daar heb ik inderdaad nog nooit iets over gehoord. Waarschijnlijk bedoelt u toch iets anders, nietwaar?

Jan van den Berghe 29 mei 2020 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 (Bericht 9345154)
we zullen maar zwijgen van het gedrocht van de Nederlanders, en pas maar op of we zullen jullie eens een oor aannaaien.

Waarover wilt u zwijgen? "Gedrocht van de Nederlanders"? Wat is dat?

LiberaalNL 29 mei 2020 15:37

Citaat:

Jullie Walen bepalen jullie toekomst zelf. Wij Nederlanders ontvangen onze Vlaamse vrienden met open armen.

Pandareus 29 mei 2020 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 9345196)
Jullie Walen bepalen jullie toekomst zelf. Wij Nederlanders ontvangen onze Vlaamse vrienden met open armen.

Goede buren zijn altijd welkom.
En als nederlanders een naturalisatie aanvraag willen doen om belg te worden, moet dat met positief oog bekeken worden. 8-)

Het Oosten 29 mei 2020 16:46

Citaat:

Hollanders? Hou die maar buiten. Anders zijn we de klos. Gegarandeerd.

Niets is zo fijn als te wonen en leven in België. Niettegenstaande de regelmatige strubbelingen. Dat hoort bij ons land en het brengt leven in de brouwerij. Holland is een saai land waar niets gebeurt, waar regelneverij hoog in het vaandel staat en waar men zijn kop niet boven het maaiveld mag steken. Nog altijd in de lijn van Calvijn. De leuze van de Hollanders is nog immer: "met Calvijn is het fijn!". Ik heb niets tegen karnemelk, maar toch...

En diegenen die het niet geloven moeten maar een jaartje of meer in Holland gaan wonen. Dan weten ze het.

Zipper 29 mei 2020 16:52

Citaat:

Wat is de meerwaarde van België ???

Het Oosten 29 mei 2020 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9345235)
Wat is de meerwaarde van België ???

Het zalige leven. Vrije pers, goede voorzieningen, verschillende culturen, goed eten, zee en bos, goed onderwijs, goede geneeskunde, en ga zo maar verder. België, een waar luilekkerland.

TheFourHorsemen 29 mei 2020 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9345238)
Het zalige leven. Vrije pers, goede voorzieningen, verschillende culturen, goed eten, zee en bos, goed onderwijs, goede geneeskunde, en ga zo maar verder. België, een waar luilekkerland.

Goede voorzieningen? In de zomer een tekort aan drinkwater en in de winter een tekort aan stroom.

Goede voorzieningen? België is al talloze malen veroordeeld door het EHRM voor ons gebrekkig gevangenissysteem.

Verschillende culturen? Verdwijnen die dan als we zouden samengaan met Nederland? Neen integendeel, er zouden er net bijkomen.

Vrije pers? Nederland staat op plaats 5, België op plaats 12.

Goed onderwijs? Gelukkig dat Vlaanderen het Belgisch gemiddelde nog heel erg om hoog haalt. In Vlaanderen daalt het niveau weliswaar, maar in Wallonië is het niveau ronduit schandalig.

Zee en bos? Ja, daar is België echt wel uniek in...

Geneeskunde daar scoren we wel heel goed mee.

Zipper 29 mei 2020 17:02

Citaat:

Al wat je hier opsomt is voornamelijk dankzij de Vlaamse inbreng. De Belgische ingewikkelde en vooral dure constructie, heeft daar geen aandeel in.

TheFourHorsemen 29 mei 2020 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9345243)
Al wat je hier opsomt is voornamelijk dankzij de Vlaamse inbreng. De Belgische ingewikkelde en vooral dure constructie, heeft daar geen aandeel in.

Bos is natuurlijk wel voornamelijk op het conto van Wallonië geschreven.

De enige dingen waar men in Wallonië in uitblinkt, zijn de dingen die er van nature zijn. Waar geen menselijke inbreng voor nodig is. Waar men geen decennialang PS wanbeleid in kan zien.

LiberaalNL 29 mei 2020 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9345228)

Niets is zo fijn als te wonen en leven in België. Niettegenstaande de regelmatige strubbelingen. Dat hoort bij ons land en het brengt leven in de brouwerij. Holland is een saai land waar niets gebeurt, waar regelneverij hoog in het vaandel staat en waar men zijn kop niet boven het maaiveld mag steken. Nog altijd in de lijn van Calvijn. De leuze van de Hollanders is nog immer: "met Calvijn is het fijn!". Ik heb niets tegen karnemelk, maar toch...

En diegenen die het niet geloven moeten maar een jaartje of meer in Holland gaan wonen. Dan weten ze het.

Zijn Nederlandse Limburgers dan ook Hollanders volgens jou, System uit Het Oosten?

LiberaalNL 29 mei 2020 17:06

Citaat:

Er bestaat geen Belgische pers, Belgische geneeskunde en Belgisch onderwijs. Dat zijn Vlaamse aangelegenheden.

Het Oosten 29 mei 2020 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9345241)
Goede voorzieningen? In de zomer een tekort aan drinkwater en in de winter een tekort aan stroom.

Goede voorzieningen? België is al talloze malen veroordeeld door het EHRM voor ons gebrekkig gevangenissysteem.

Verschillende culturen? Verdwijnen die dan als we zouden samengaan met Nederland? Neen integendeel, er zouden er net bijkomen.

Vrije pers? Nederland staat op plaats 5, België op plaats 12.

Goed onderwijs? Gelukkig dat Vlaanderen het Belgisch gemiddelde nog heel erg om hoog haalt. In Vlaanderen daalt het niveau weliswaar, maar in Wallonië is het niveau ronduit schandalig.

Ik heb not nooit zonder stroom gezeten en nog nooit zonder water. Ik ben nochtans in België geboren. U vertelt zo maar wat.

Nederland is bovendien een corrupt land en een belastingparadijs. Daar wordt zeer zuinig over gecommuniceerd door onze Noorderburen. En Nederland ondertussen foeteren op Europa maar ondertussen wel de weggesluisde gelden van Europese en andere landen gretig verwelkomen. Met andere woorden : Nederland is ook een schijnheilig land.

"Nederland is een belastingparadijs, vindt het Europees Parlement. Net als Luxemburg, Malta, Ierland en Cyprus hoort Nederland op een zwarte lijst van fiscaal foute landen. Het kabinet is het hartgrondig met dat oordeel oneens en schermt met al genomen maatregelen."

"Rijkste vrouw van Afrika kreeg 2 miljard euro door corruptie die liep via Nederland.
De Angolese oud-presidentsdochter Isabel dos Santos beheert vanuit Nederland al jaren honderden miljoenen aan betwiste bezittingen. Via Nederlandse brievenbusmaatschappijen bezit de van corruptie beschuldigde Dos Santos grote belangen in onder andere olie-, telecom- en diamantbedrijven. "

LiberaalNL 29 mei 2020 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9345243)

2. Los van rationele argumenten, voel ik me als Nederlander in Vlaanderen in mijn eigen land en in Wallonië in het buitenland. Niet iedere Nederlander heeft dat, maar ik wel.

Zipper 29 mei 2020 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9345244)
Bos is natuurlijk wel voornamelijk op het conto van Wallonië geschreven.

De enige dingen waar men in Wallonië in uitblinkt, zijn de dingen die er van nature zijn. Waar geen menselijke inbreng voor nodig is. Waar men geen decennialang PS wanbeleid in kan zien.

Ok, maar die bossen zijn daar al veel langer dan dat België bestaat. Voor de rest geen slecht woord over de Ardennen. Ik heb daar als jonge gast zelfs de meest memorabele schoolreis beleefd, in Nadrin-Le Hérou, in dit hotel nog wel :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/07...rin-1-3033460/

Vanuit de kamer zag je 6 bochten tegelijk van de Ourthe.

Vrijheideerst 29 mei 2020 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9345228)

Ik zal Eefje De Visser de groeten doen als ik ze live zie in de Roma in oktober.

Vrijheideerst 29 mei 2020 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9345036)

Ronse mag als compensatie bij Frankrijk.

TheFourHorsemen 29 mei 2020 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9345256)
Ok, maar die bossen zijn daar al veel langer dan dat België bestaat. Voor de rest geen slecht woord over de Ardennen. Ik heb daar als jonge gast zelfs de meest memorabele schoolreis beleefd, in Nadrin-Le Hérou, in dit hotel nog wel :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/07...rin-1-3033460/

Vanuit de kamer zag je 6 bochten tegelijk van de Ourthe.

Zoals ik zei: de meest positieve aspecten van Wallonië zijn degene die er van nature zijn.

Het Oosten 29 mei 2020 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9345258)
Ik zal Eefje De Visser de groeten doen als ik ze live zie in de Roma in oktober.

Eefje De Visser? Een of twee melodieën van die overjaarse bakvis kan ik wel smaken. Maar dan hebben we het gehad.

DeZeeuw 29 mei 2020 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9344858)

Mmm... optie 1 denk ik....

TheFourHorsemen 29 mei 2020 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9345249)
Ik heb not nooit zonder stroom gezeten en nog nooit zonder water. Ik ben nochtans in België geboren. U vertelt zo maar wat.

Nederland is bovendien een corrupt land en een belastingparadijs. Daar wordt zeer zuinig over gecommuniceerd door onze Noorderburen. En Nederland ondertussen foeteren op Europa maar ondertussen wel de weggesluisde gelden van Europese en andere landen gretig verwelkomen. Met andere woorden : Nederland is ook een schijnheilig land.

"Nederland is een belastingparadijs, vindt het Europees Parlement. Net als Luxemburg, Malta, Ierland en Cyprus hoort Nederland op een zwarte lijst van fiscaal foute landen. Het kabinet is het hartgrondig met dat oordeel oneens en schermt met al genomen maatregelen."

"Rijkste vrouw van Afrika kreeg 2 miljard euro door corruptie die liep via Nederland.
De Angolese oud-presidentsdochter Isabel dos Santos beheert vanuit Nederland al jaren honderden miljoenen aan betwiste bezittingen. Via Nederlandse brievenbusmaatschappijen bezit de van corruptie beschuldigde Dos Santos grote belangen in onder andere olie-, telecom- en diamantbedrijven. "

U volgt het nieuws al enkele jaren niet meer?

Het afschakelingsplan is nog niet nodig gebleken, maar onze energiebevoorrading is zo slecht dat zo'n plan absoluut noodzakelijk was.

Wat betreft water: er wordt al minstens twee weken gewaarschuwd voor de droogte. Men heeft vorige zomer diverse verboden op het gebruik van water moeten invoeren.

En vorige week kwam er in enkele gemeenten geen water uit de kraan.

DeZeeuw 29 mei 2020 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9344888)
Dat is een goede vraag want waar zal het op uitdraaien uiteindelijk?

De poll eist een kijk op de geschiedenis:

Revolutie en onafhankelijkheid

p.s.

Niet dat ik wat heb tegen onze noorderburen maar een hereniging blijkt mij niet aan de orde.

Al eens in Rotterdam geweest?

Daar woont bijna géén autochtone Nederlander meer.

In Antwerpen is er toch een soortgelijke problematiek als in Rotterdam?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be