Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hebben de vakbonden teveel macht? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4088)

ossaert 24 juni 2003 10:44

Volgend weekend worden 20.000 jongeren gegijzeld door de spoorwegstaking. Is een dergelijke vakbondsactie verantwoord, of maken de vakbonden hier misbruik van hun machtspositie? Hebben ze dat recht, of wordt het tijd de wet Le Chapelier terug in te voeren?

GC 24 juni 2003 10:46

Vanop www.socialisme.be :

LSP-jongeren zijn solidair met de stakende spoorarbeiders

De jongeren van de Linkse Socialistische Partij ondersteunt volledig de oproep voor een 24u staking bij de NMBS op 29 en 30 juni. Dit is niet alleen een actie om de verworvenheden en belangen van het personeel te verdedigen, maar eveneens voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, en dat belangt iedereen aan!

De herstructureringsplannen die nu op tafel liggen zijn niets meer dan een voorbereiding op de -gedeeltelijke - privatisering van de NMBS. De productiviteit met 30% opdrijven terwijl de spoorlieden nog 620.000 achterstallige rust- en verlofdagen staan hebben en ondertussen ook nog eens besparen op onderhoud en materieel is spelen met mensenlevens. Niet alleen de veiligheid zal verslechten, ook de dienstverlening zal erop achteruit gaan. Er zal niets verbeteren aan de overvolle treinen, de stiptheid en de netheid, integendeel. Dit alles zal dan ook nog eens gepaard gaan met een prijsverhoging.

Het is inderdaad vervelend voor de festivalgangers en de andere 700.000 dagelijkse klanten van de NMBS. Wat eens te meer aantoont hoe belangrijk het openbaar vervoer is. Maar zich kanten tegen de spoorarbeiders, zoals ook alle jongerenafdelingen van de politieke partijen doen, is schandalig. De jongeren hebben meer dan wie ook nood aan degelijk openbaar vervoer, ook 's nachts. Dit is de enige manier om een einde te maken aan de vele weekenddoden (hoofdzakelijk jongeren). De jongerenorganisaties maken op een populistische manier misbruik van de NMBS-crisis door de festivalgangers op te zetten tegen de spoorarbeiders. Waarom leggen ze de verantwoordelijkheid niet bij de politieke verantwoordelijken? Ze denken wellicht op deze manier de politiek opnieuw dichter bij de jongeren te brengen. Ze vergissen zich, ze spelen hetzelfde spel als hun moederpartijen door delen van de bevolking tegen elkaar op te zetten.

Wij willen als tegenactie onze solidariteit uiten namens alle bezorgde jonge gebruikers van het openbaar vervoer die ook in de toekomst willen gebruik maken van het openbaar vervoer als een openbare dienst. De uiteindelijke oplossing die uit de bus is gekomen met De Lijn toont dat er een oplossing kan worden gevonden voor een praktisch probleem.

De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.


Bart Vandersteene
Woordvoerder LSP

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 10:58

Ik moet niet echt hebben van het festival in Werchter, maar toch vind ik het schandalig dat de vakbonden juist gaan staken op zondag. Precies of ze niet wisten dat dan 20.000 jongeren terugkeren van Werchter.

ossaert 24 juni 2003 11:03

:!: Het gaat me niet zozeer om de komende spoorwegstaking, maar om de rol van de vakbonden in het algemeen :!:

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 11:03

Vakbonden representeren nu eenmaal de werknemers van een bedrijf. En zij hebben inderdaad wel wat macht.

ossaert 24 juni 2003 11:06

Hm, is het niet eerder zo dat de vakbonden eerder zichzelf en hun eigen belangen representeren? Denk bijvoorbeeld aan de stromen literatuur over de 'British disease' of de 'Red Sclerosis'?

ossaert 24 juni 2003 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.

Is het wel verantwoord om met overheidsgeld een verlieslatend en vaak slecht bestuurd bedrijf zonder aanpassingen draaiende te houden en op die manier miljoenen over de balk te gooien? Openbaar vervoer is inderdaad een belangrijk 'openbaar' goed, maar tegen welke prijs?

Jo Laweit 24 juni 2003 11:12

De vakbonden "gijzelen" de democratie en zorgen enkel en alléén voor hunnen eigen zak !
Toen de vakbonden er nodig waren ten tijde van Priester Daens waren ze nuttig, maar momenteel zijn zij volledig overbodig geworden, afschaffen dus die handel ! :idea:

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 11:13

Ze zijn wel nuttig. Zij kunnen maatregelen afdwingen voor de werknemers die een enkele werknemer niet zou kunnen afdwingen.

Het Vraagteken 24 juni 2003 11:15

En hoe verdedigen werknemers hun belangen dan op een georganiseerde manier?

Jo Laweit 24 juni 2003 11:18

Dat ze eerst ne keer beginnen met iedereen gelijk te schakelen voor dezelfde wetten......
geef mij hier ne keer een deftig antwoord op.....

waarom moet een werknemer die in ons bedrijf werkt bij den apotheker méér betalen als eenen die aan 't spoor werkt ? k'hoor u al komen..... verworven recht........ dat is géén recht dat is onrecht ten opzichte van de anderen, dat ze daar ne keer iets aan doen ! géén uitzonderingskes en reglementekes........ iederéén gelijk ! en dan kan je discuteren over "stakings-recht" :!:

Het Vraagteken 24 juni 2003 11:23

Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?

S. 24 juni 2003 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
En hoe verdedigen werknemers hun belangen dan op een georganiseerde manier?

Ik ben benieuwd of der een deftig antwoord op komt.

Jo Laweit 24 juni 2003 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?

een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet ! :oops:

Jo Laweit 24 juni 2003 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?

een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet ! :oops:

bijna vergeten, mijn dochter heeft ook een treinabonnement om op school te geraken nietwaar, en mijn echtgenote die heeft chance dat ze ne goeien baas heeft, die zijn motto is "ge moet maar dicht bij uwe werkgever komen wonen, dan hebt ge de kost niet van trijn-tram-bus en met de vélo zijt ge altijd op tijd en t'is gezond een stukske fietsen" :wink:

solidarnosc 24 juni 2003 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.

Is het wel verantwoord om met overheidsgeld een verlieslatend en vaak slecht bestuurd bedrijf zonder aanpassingen draaiende te houden en op die manier miljoenen over de balk te gooien? Openbaar vervoer is inderdaad een belangrijk 'openbaar' goed, maar tegen welke prijs?

Al gehoord van de term 'social profit'? Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen? Daarnaast zijn er nog de dure investeringen in het HST netwerkt en stations etc.........

boer_bavo 24 juni 2003 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit

een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet ! :oops:

Ze mogen gratis op alle treinen reizen, hun kinderen en familie krijgen gratis treinkaartjes.
Dus waar je je wijsheid vandaan haalt is mij een raadsel.

boer_bavo 24 juni 2003 11:39

Wat meer ontopic: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=3849 is al een discussie over de rol die vakbonden moeten spelen.

ossaert 24 juni 2003 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.

Is het wel verantwoord om met overheidsgeld een verlieslatend en vaak slecht bestuurd bedrijf zonder aanpassingen draaiende te houden en op die manier miljoenen over de balk te gooien? Openbaar vervoer is inderdaad een belangrijk 'openbaar' goed, maar tegen welke prijs?

Al gehoord van de term 'social profit'? Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen? Daarnaast zijn er nog de dure investeringen in het HST netwerkt en stations etc.........

1. Ik maakte geen punt, maar stelde een vraag (cf. '?'). Het is dus onzinnig om die vraag aan te vallen. Om

2. Het gaat me om de macht van de vakbonden, niet over de spoorwegen 'an sich'. Als je het eens heel goed bekijkt, hebben de vakbonden voor de werknemers heel wat 'voordelen' uit de brand gesleept, en het lijkt me dat het hen daarom te doen is en niet om de 'publieke dienstverlening', laat staan de gezondheid van het bedrijf. Het gevaar dat de vakbonden door hun halsstarrig gedrag het bedrijf meetrekken in hun val, is niet ondenkbaar, dunkt me. Onafgezien waar ze vandaan komen, die schulden zijn er en je moet er rekening mee houden en bij voorkeur zelfs wegwerken. Het is mijns inziens onverantwoord om ongeacht het doel, op een onverantwoorde manier met overheidsgeld om te gaan. Een voorbeeldje: spoorwegmensen zijn na een tijdje 'vastbenoemd', wat, volgens ik van een kennis bij de NMBS gehoord heb, dat men incompetente arbeiders heel moeilijk kan ontslagen en deze bijgevolg moet blijven betalen.

boer_bavo 24 juni 2003 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen?

Leg mij eens uit hoe er meer schulden zijn gekomen om de Maastrichtnorm te halen. Die norm zei immers dat je minder schulden moet hebben dan België had.

solidarnosc 24 juni 2003 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen?

Leg mij eens uit hoe er meer schulden zijn gekomen om de Maastrichtnorm te halen. Die norm zei immers dat je minder schulden moet hebben dan België had.

Het is vrij simpel hoor. De Belgische staat heeft zijn schulden en het begrotingstekort vermindert door die schulden door te schuiven naar de NMBS. Die schulden zijn officieel geen staatsschuld en dus ok voor Europa. In de omringende landen werden bv. in tegenstelling tot in België de werken aan de HST door de staat betaald en niet door de spoormaatschappij.

boer_bavo 24 juni 2003 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen?

Leg mij eens uit hoe er meer schulden zijn gekomen om de Maastrichtnorm te halen. Die norm zei immers dat je minder schulden moet hebben dan België had.

Het is vrij simpel hoor. De Belgische staat heeft zijn schulden en het begrotingstekort vermindert door die schulden door te schuiven naar de NMBS. Die schulden zijn officieel geen staatsschuld en dus ok voor Europa. In de omringende landen werden bv. in tegenstelling tot in België de werken aan de HST door de staat betaald en niet door de spoormaatschappij.

Oww... Ik dacht dat het over de staatsschuld ging. In dat geval trek ik mijn woorden terug.
Er is trouwens een Europees akkoord dat bepaald dat de staat een deel van de spoorwegschulden over moet nemen, omdat anders ongelijke concurrentie kan ontstaan tussen maatschappijen uit landen waar dat gebeurd is en landen waar dat niet gebeurd is.

solidarnosc 24 juni 2003 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen?

Leg mij eens uit hoe er meer schulden zijn gekomen om de Maastrichtnorm te halen. Die norm zei immers dat je minder schulden moet hebben dan België had.

Het is vrij simpel hoor. De Belgische staat heeft zijn schulden en het begrotingstekort vermindert door die schulden door te schuiven naar de NMBS. Die schulden zijn officieel geen staatsschuld en dus ok voor Europa. In de omringende landen werden bv. in tegenstelling tot in België de werken aan de HST door de staat betaald en niet door de spoormaatschappij.

Oww... Ik dacht dat het over de staatsschuld ging. In dat geval trek ik mijn woorden terug.
Er is trouwens een Europees akkoord dat bepaald dat de staat een deel van de spoorwegschulden over moet nemen, omdat anders ongelijke concurrentie kan ontstaan tussen maatschappijen uit landen waar dat gebeurd is en landen waar dat niet gebeurd is.

Yep dat is trouwens een van de redenen waarom Vinck én zelfs de vakbonden willen dat de schulden bij de NMBS verminderen of verdwijnen. De Franse staat heeft bv. alle schulden van de SNCF opgenomen waardoor ze uiteraard een concurrentievoordeel hebben t.ov van de NMBS.

De Franse staat heeft als ik me niet vergis hetzelfde gedaan voor Air France in tegenstelling tot Sabena die de 'historische' schulden moest blijven dragen na de liberalisering met de gekende gevolgen.

boer_bavo 24 juni 2003 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Yep dat is trouwens een van de redenen waarom Vinck én zelfs de vakbonden willen dat de schulden bij de NMBS verminderen of verdwijnen. De Franse staat heeft bv. alle schulden van de SNCF opgenomen waardoor ze uiteraard een concurrentievoordeel hebben t.ov van de NMBS.

De Franse staat heeft als ik me niet vergis hetzelfde gedaan voor Air France in tegenstelling tot Sabena die de 'historische' schulden moest blijven dragen na de liberalisering met de gekende gevolgen.

Ik vind de vergelijking tussen Sabena en de nmbs nogal krom. Zonder nmbs wordt zijn er wellicht veel lijnen en diensten die verdwijnen. Zonder Sabena kan je nog altijd even goed overal naartoe, vaak zelfs goedkoper. Ik zou het dus niet nodig gevonden hebben dat de staat de schulden zou overgenomen hebben. Ze hadden trouwens niet zoveel schulden, en de Belgische staat heeft ze zeer vaak geld toegestopt.

Rogier 24 juni 2003 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik vind de vergelijking tussen Sabena en de nmbs nogal krom. Zonder nmbs wordt zijn er wellicht veel lijnen en diensten die verdwijnen. Zonder Sabena kan je nog altijd even goed overal naartoe, vaak zelfs goedkoper. Ik zou het dus niet nodig gevonden hebben dat de staat de schulden zou overgenomen hebben. Ze hadden trouwens niet zoveel schulden, en de Belgische staat heeft ze zeer vaak geld toegestopt.

Dat overnemen van schulden is toch ook niet eerlijk. Ik rij zelden of nooit met de trein, eens in de paar jaar en dan nog om eens anders te doen. Wanneer ik echter nareken hoeveel ik jaarlijks moet bijdragen om de NMBS rollend te houden dan kan ik daar vele malen mee op reis gaan. Wij betalen dus een hoop geld om de mogelijkheid te hebben om tegen een lagere prijs met de trein te rijden. Wanneer ik dan wel met de trein rij dan stel ik vast dat de meesten op de een of andere manier vermindering bekomen. Klantenbinding noemt men dat. Voor dezelfde diest betaal ik dus pakken meer. Wat Sabena betreft, vliegen doe ik nog minder dan met de trein rijden. Ook daar heb ik een paar vluchten betaald via de belastingen en nooit gevlogen. Het was erg voor die mensen, de meesten hebben al terug werk gevonden, maar waarom moet de belastingbetaler er voor opdraaien. De bonden doen natuurlijk hun werk. Teminste dat wat ze als hun werk omschrijven. Toen Sabena er onderdoor ging dan bleek het werk van het personeel ook op een rustige manier te verlopen. Er was gewoon teveel personeel en daar mocht niet aan geraakt worden wegens verworven rechten. Jaren geleden had men in England hetzelfde probleem. De treinen waren nooit op tijd en leden enorm verlies. Op de meest onmogelijke plaats was er daar personeel aanwezig die de meest zinloze zaken moesten doen. Het ging dan om zaken die vroeger ooit nuttig waren maar daarna overbodig werden. Men bleef echter verder doen alsof er niets veranderd was. Men kent het systeem, zoveel man voor dit, zoveel voor dat, nodig of niet nodig. Ergens een lamp indraaiën, twee man nodig, een om op de ladder te klimmen en een om ze vast te houden. Zoiets is typisch wanneer de vakbond er aan te pas komt. Toegegeven soms in biezondere gevallen kan dat nuttig zijn, meestal is het echter verspilling aan mankracht. De bonden hebben echter ook niet veel keuze, eens de meeste zaken geregeld zijn ze vrij overbodig.

mvg. Rogier :wink:

michr.oscoop 24 juni 2003 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Hm, is het niet eerder zo dat de vakbonden eerder zichzelf en hun eigen belangen representeren

Zo is het. Wat niet telt is de "solidariteit" met alle werknemers zoals ze het altijd uitdrukken, maar alleen van de eigen "achterban".
Ideologisch getinte bonden zoals we die nu hebben zijn totaal achterhaald en in feite SCHADELIJK voor de werknemers omdat ze de verhouding tussen werkgevers en werknemers per definitie als een vijandige beschouwen. Zo kan er niet samengewerkt worden, een vakbondsdelegee in een bedrijf is in feite een spion en een agitotor voor de belangengroep die hij verdedigt.
Als alles goed gaat door het initiatief van de ondernemers strijken ze hun vakbondstoelagen op en houden zich bezig met vakbondswerk tijdens de werkuren, als er problemen zijn is het de schuld van de "bazen" en komt er oproer onder de vorm van stakingspiketten, staking en oproer.
Dan vliegen de verschillende bonden elkaar desgewenst naar de keel om het kadaver van het bedrijf te verdelen en blijft er van die "Solidariteit!!!!" niks meer over(cfr. Sabena).

kirie 24 juni 2003 16:16

Alles gelezen en veel over den trein , een abonnement, de sabena en nog van alles.
Het antwoord op de vraag of vakbonden te veel maccht hebben en waarom of waarom niet heb ik niet gevonden. Nu weet ik het nog nie zè.

Het Vraagteken 24 juni 2003 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?

een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet ! :oops:

bijna vergeten, mijn dochter heeft ook een treinabonnement om op school te geraken nietwaar, en mijn echtgenote die heeft chance dat ze ne goeien baas heeft, die zijn motto is "ge moet maar dicht bij uwe werkgever komen wonen, dan hebt ge de kost niet van trijn-tram-bus en met de vélo zijt ge altijd op tijd en t'is gezond een stukske fietsen" :wink:

Ik wens haar chance. Azo ne lepen typ :P

michr.oscoop 24 juni 2003 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Alles gelezen en veel over den trein , een abonnement, de sabena en nog van alles.
Het antwoord op de vraag of vakbonden te veel maccht hebben en waarom of waarom niet heb ik niet gevonden. Nu weet ik het nog nie zè.

Dan hebt ge de vorige repliek niet gelezen 8)

michr.oscoop 24 juni 2003 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
De bonden hebben echter ook niet veel keuze, eens de meeste zaken geregeld zijn ze vrij overbodig.

Zo is het. Eens er per sector CAO's zijn afgesproken, en de arbeidsrechtbank in geval van geschil haar werk doet, zijn ideologische vakbonden overbodig.
Zelfstandigen hebben toch ook geen vakbond? Ze zijn het enige segment van onze economie waar nog wat rek in zit, of zou dat toeval zijn?

solidarnosc 24 juni 2003 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
De treinen waren nooit op tijd en leden enorm verlies. Op de meest onmogelijke plaats was er daar personeel aanwezig die de meest zinloze zaken moesten doen. .

De treinen zijn nooit op tijd en ze maken verlies. :wink:

solidarnosc 24 juni 2003 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Hm, is het niet eerder zo dat de vakbonden eerder zichzelf en hun eigen belangen representeren

Zo is het. Wat niet telt is de "solidariteit" met alle werknemers zoals ze het altijd uitdrukken, maar alleen van de eigen "achterban".
Ideologisch getinte bonden zoals we die nu hebben zijn totaal achterhaald en in feite SCHADELIJK voor de werknemers omdat ze de verhouding tussen werkgevers en werknemers per definitie als een vijandige beschouwen. Zo kan er niet samengewerkt worden, een vakbondsdelegee in een bedrijf is in feite een spion en een agitotor voor de belangengroep die hij verdedigt.
Als alles goed gaat door het initiatief van de ondernemers strijken ze hun vakbondstoelagen op en houden zich bezig met vakbondswerk tijdens de werkuren, als er problemen zijn is het de schuld van de "bazen" en komt er oproer onder de vorm van stakingspiketten, staking en oproer.
Dan vliegen de verschillende bonden elkaar desgewenst naar de keel om het kadaver van het bedrijf te verdelen en blijft er van die "Solidariteit!!!!" niks meer over(cfr. Sabena).

Op welke planeet leef je eigenlijk. Heb je al een keertje van het 'overlegmodel' gehoord? De meeste vakbonden en zeker de top doen er alles aan om (wilde) stakingen en andere vormen van protest te voorkomen. De band met politieke partijen zorgt er in de meeste gevallen voor dat er minder ipv meer vakbondsacties zijn. Als de sociaal-democraten in de regering zitten dan mag je gerust zijn dat de 'socialistische' vakbonden niets zullen doen om de positie van de 'bevriende' partij te ondermijnen. En het ACV heeft niet bepaald een strijdbare reputatie dus daar kan uw probleem ook niet liggen.

solidarnosc 24 juni 2003 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
De bonden hebben echter ook niet veel keuze, eens de meeste zaken geregeld zijn ze vrij overbodig.

Zo is het. Eens er per sector CAO's zijn afgesproken, en de arbeidsrechtbank in geval van geschil haar werk doet, zijn ideologische vakbonden overbodig.
Zelfstandigen hebben toch ook geen vakbond? Ze zijn het enige segment van onze economie waar nog wat rek in zit, of zou dat toeval zijn?

Zelfstandigen zijn ook niet vertrouwd met de begrippen 'solidariteit' en 'gemeenschappelijk belang'. :wink:

alpina 24 juni 2003 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
De bonden hebben echter ook niet veel keuze, eens de meeste zaken geregeld zijn ze vrij overbodig.

Zo is het. Eens er per sector CAO's zijn afgesproken, en de arbeidsrechtbank in geval van geschil haar werk doet, zijn ideologische vakbonden overbodig.
Zelfstandigen hebben toch ook geen vakbond? Ze zijn het enige segment van onze economie waar nog wat rek in zit, of zou dat toeval zijn?

Zelfstandigen zijn ook niet vertrouwd met de begrippen 'solidariteit' en 'gemeenschappelijk belang'. :wink:

MAar moeten er wel rekening mee houden om hun zaak draaiende te houden! :idea:

TomB 24 juni 2003 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
De treinen waren nooit op tijd en leden enorm verlies. Op de meest onmogelijke plaats was er daar personeel aanwezig die de meest zinloze zaken moesten doen. .

De treinen zijn nooit op tijd en ze maken verlies. :wink:

U werkt zoals de varkens in the Animal farm. Morgenvroeg wordt dan nog het lidwoord weggeveegd en krijgen we te lezen:

Treinen zijn nooit op tijd en ze maken verlies.

Dan wordt dat een algemeen aanvaard feit en kunnen we er met veel plezier belastingsgeld in blijven pompen. ;)

TomB 24 juni 2003 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Zelfstandigen zijn ook niet vertrouwd met de begrippen 'solidariteit' en 'gemeenschappelijk belang'. :wink:

En waarom niet?

Eens monetair uitrekenen hoeveel zij bijdragen aan uw 'gemeenschappelijk belang'?

Dat geld dat de gemeenschap ophoest moet ergens van komen nietwaar?

michr.oscoop 24 juni 2003 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Zelfstandigen zijn ook niet vertrouwd met de begrippen 'solidariteit' en 'gemeenschappelijk belang'. :wink:

Meer als vakbonden. Maar ze lopen daar niet mee te koop op een leugenachtige manier zoals de vakbonden.
Het gemeenschappelijk belang is nog het best gedient als iedereen gewoon zijn taak op de best mogelijke manier uitvoert, én zijn ogen voldoende open houdt om niet ineens voor het blok te worden gezet als er moeilijkheden zijn.
Geef mij eens één voorbeeld van een noodlijdend bedrijf dat door toedoen van vakbondsactie gered is?

michr.oscoop 24 juni 2003 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
[En waarom niet?

Eens monetair uitrekenen hoeveel zij bijdragen aan uw 'gemeenschappelijk belang'?

Dat geld dat de gemeenschap ophoest moet ergens van komen nietwaar?

Ik weet niet hoe dat in de States zit maar hier moeten ondernemers zelfs sociale bijdragen betalen als ze verlies lijden! Over die onrechtvaardigheid hoor je de vakbonden nooit natuurlijk maar o wee als er ergens een arbeider die zijn arbeidstijd slapend doorbrengt een waarschuwing krijgt!

michr.oscoop 24 juni 2003 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
De meeste vakbonden en zeker de top doen er alles aan om (wilde) stakingen en andere vormen van protest te voorkomen. De band met politieke partijen zorgt er in de meeste gevallen voor dat er minder ipv meer vakbondsacties zijn.

Wat vertel je hier nu eigenlijk? De vakbonden zijn dus eigenlijk de medeplichtigen van die hardvochtige en schraapzuchtige "bazen"?

solidarnosc 24 juni 2003 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
De meeste vakbonden en zeker de top doen er alles aan om (wilde) stakingen en andere vormen van protest te voorkomen. De band met politieke partijen zorgt er in de meeste gevallen voor dat er minder ipv meer vakbondsacties zijn.

Wat vertel je hier nu eigenlijk? De vakbonden zijn dus eigenlijk de medeplichtigen van die hardvochtige en schraapzuchtige "bazen"?

Cao. NAR. Paritaire Comité. SER etc........... . Kan je nog volgen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be