![]() |
Volgend weekend worden 20.000 jongeren gegijzeld door de spoorwegstaking. Is een dergelijke vakbondsactie verantwoord, of maken de vakbonden hier misbruik van hun machtspositie? Hebben ze dat recht, of wordt het tijd de wet Le Chapelier terug in te voeren?
|
Vanop www.socialisme.be :
LSP-jongeren zijn solidair met de stakende spoorarbeiders De jongeren van de Linkse Socialistische Partij ondersteunt volledig de oproep voor een 24u staking bij de NMBS op 29 en 30 juni. Dit is niet alleen een actie om de verworvenheden en belangen van het personeel te verdedigen, maar eveneens voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, en dat belangt iedereen aan! De herstructureringsplannen die nu op tafel liggen zijn niets meer dan een voorbereiding op de -gedeeltelijke - privatisering van de NMBS. De productiviteit met 30% opdrijven terwijl de spoorlieden nog 620.000 achterstallige rust- en verlofdagen staan hebben en ondertussen ook nog eens besparen op onderhoud en materieel is spelen met mensenlevens. Niet alleen de veiligheid zal verslechten, ook de dienstverlening zal erop achteruit gaan. Er zal niets verbeteren aan de overvolle treinen, de stiptheid en de netheid, integendeel. Dit alles zal dan ook nog eens gepaard gaan met een prijsverhoging. Het is inderdaad vervelend voor de festivalgangers en de andere 700.000 dagelijkse klanten van de NMBS. Wat eens te meer aantoont hoe belangrijk het openbaar vervoer is. Maar zich kanten tegen de spoorarbeiders, zoals ook alle jongerenafdelingen van de politieke partijen doen, is schandalig. De jongeren hebben meer dan wie ook nood aan degelijk openbaar vervoer, ook 's nachts. Dit is de enige manier om een einde te maken aan de vele weekenddoden (hoofdzakelijk jongeren). De jongerenorganisaties maken op een populistische manier misbruik van de NMBS-crisis door de festivalgangers op te zetten tegen de spoorarbeiders. Waarom leggen ze de verantwoordelijkheid niet bij de politieke verantwoordelijken? Ze denken wellicht op deze manier de politiek opnieuw dichter bij de jongeren te brengen. Ze vergissen zich, ze spelen hetzelfde spel als hun moederpartijen door delen van de bevolking tegen elkaar op te zetten. Wij willen als tegenactie onze solidariteit uiten namens alle bezorgde jonge gebruikers van het openbaar vervoer die ook in de toekomst willen gebruik maken van het openbaar vervoer als een openbare dienst. De uiteindelijke oplossing die uit de bus is gekomen met De Lijn toont dat er een oplossing kan worden gevonden voor een praktisch probleem. De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst. Bart Vandersteene Woordvoerder LSP |
Ik moet niet echt hebben van het festival in Werchter, maar toch vind ik het schandalig dat de vakbonden juist gaan staken op zondag. Precies of ze niet wisten dat dan 20.000 jongeren terugkeren van Werchter.
|
:!: Het gaat me niet zozeer om de komende spoorwegstaking, maar om de rol van de vakbonden in het algemeen :!:
|
Vakbonden representeren nu eenmaal de werknemers van een bedrijf. En zij hebben inderdaad wel wat macht.
|
Hm, is het niet eerder zo dat de vakbonden eerder zichzelf en hun eigen belangen representeren? Denk bijvoorbeeld aan de stromen literatuur over de 'British disease' of de 'Red Sclerosis'?
|
Citaat:
|
De vakbonden "gijzelen" de democratie en zorgen enkel en alléén voor hunnen eigen zak !
Toen de vakbonden er nodig waren ten tijde van Priester Daens waren ze nuttig, maar momenteel zijn zij volledig overbodig geworden, afschaffen dus die handel ! :idea: |
Ze zijn wel nuttig. Zij kunnen maatregelen afdwingen voor de werknemers die een enkele werknemer niet zou kunnen afdwingen.
|
En hoe verdedigen werknemers hun belangen dan op een georganiseerde manier?
|
Dat ze eerst ne keer beginnen met iedereen gelijk te schakelen voor dezelfde wetten......
geef mij hier ne keer een deftig antwoord op..... waarom moet een werknemer die in ons bedrijf werkt bij den apotheker méér betalen als eenen die aan 't spoor werkt ? k'hoor u al komen..... verworven recht........ dat is géén recht dat is onrecht ten opzichte van de anderen, dat ze daar ne keer iets aan doen ! géén uitzonderingskes en reglementekes........ iederéén gelijk ! en dan kan je discuteren over "stakings-recht" :!: |
Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus waar je je wijsheid vandaan haalt is mij een raadsel. |
Wat meer ontopic: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=3849 is al een discussie over de rol die vakbonden moeten spelen.
|
Citaat:
2. Het gaat me om de macht van de vakbonden, niet over de spoorwegen 'an sich'. Als je het eens heel goed bekijkt, hebben de vakbonden voor de werknemers heel wat 'voordelen' uit de brand gesleept, en het lijkt me dat het hen daarom te doen is en niet om de 'publieke dienstverlening', laat staan de gezondheid van het bedrijf. Het gevaar dat de vakbonden door hun halsstarrig gedrag het bedrijf meetrekken in hun val, is niet ondenkbaar, dunkt me. Onafgezien waar ze vandaan komen, die schulden zijn er en je moet er rekening mee houden en bij voorkeur zelfs wegwerken. Het is mijns inziens onverantwoord om ongeacht het doel, op een onverantwoorde manier met overheidsgeld om te gaan. Een voorbeeldje: spoorwegmensen zijn na een tijdje 'vastbenoemd', wat, volgens ik van een kennis bij de NMBS gehoord heb, dat men incompetente arbeiders heel moeilijk kan ontslagen en deze bijgevolg moet blijven betalen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er is trouwens een Europees akkoord dat bepaald dat de staat een deel van de spoorwegschulden over moet nemen, omdat anders ongelijke concurrentie kan ontstaan tussen maatschappijen uit landen waar dat gebeurd is en landen waar dat niet gebeurd is. |
Citaat:
De Franse staat heeft als ik me niet vergis hetzelfde gedaan voor Air France in tegenstelling tot Sabena die de 'historische' schulden moest blijven dragen na de liberalisering met de gekende gevolgen. |
Citaat:
|
Citaat:
mvg. Rogier :wink: |
Citaat:
Ideologisch getinte bonden zoals we die nu hebben zijn totaal achterhaald en in feite SCHADELIJK voor de werknemers omdat ze de verhouding tussen werkgevers en werknemers per definitie als een vijandige beschouwen. Zo kan er niet samengewerkt worden, een vakbondsdelegee in een bedrijf is in feite een spion en een agitotor voor de belangengroep die hij verdedigt. Als alles goed gaat door het initiatief van de ondernemers strijken ze hun vakbondstoelagen op en houden zich bezig met vakbondswerk tijdens de werkuren, als er problemen zijn is het de schuld van de "bazen" en komt er oproer onder de vorm van stakingspiketten, staking en oproer. Dan vliegen de verschillende bonden elkaar desgewenst naar de keel om het kadaver van het bedrijf te verdelen en blijft er van die "Solidariteit!!!!" niks meer over(cfr. Sabena). |
Alles gelezen en veel over den trein , een abonnement, de sabena en nog van alles.
Het antwoord op de vraag of vakbonden te veel maccht hebben en waarom of waarom niet heb ik niet gevonden. Nu weet ik het nog nie zè. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zelfstandigen hebben toch ook geen vakbond? Ze zijn het enige segment van onze economie waar nog wat rek in zit, of zou dat toeval zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Treinen zijn nooit op tijd en ze maken verlies. Dan wordt dat een algemeen aanvaard feit en kunnen we er met veel plezier belastingsgeld in blijven pompen. ;) |
Citaat:
Eens monetair uitrekenen hoeveel zij bijdragen aan uw 'gemeenschappelijk belang'? Dat geld dat de gemeenschap ophoest moet ergens van komen nietwaar? |
Citaat:
Het gemeenschappelijk belang is nog het best gedient als iedereen gewoon zijn taak op de best mogelijke manier uitvoert, én zijn ogen voldoende open houdt om niet ineens voor het blok te worden gezet als er moeilijkheden zijn. Geef mij eens één voorbeeld van een noodlijdend bedrijf dat door toedoen van vakbondsactie gered is? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be