Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juni 2003, 10:44   #1
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Volgend weekend worden 20.000 jongeren gegijzeld door de spoorwegstaking. Is een dergelijke vakbondsactie verantwoord, of maken de vakbonden hier misbruik van hun machtspositie? Hebben ze dat recht, of wordt het tijd de wet Le Chapelier terug in te voeren?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 10:46   #2
GC
Minister-President
 
GC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2002
Berichten: 4.609
Standaard

Vanop www.socialisme.be :

LSP-jongeren zijn solidair met de stakende spoorarbeiders

De jongeren van de Linkse Socialistische Partij ondersteunt volledig de oproep voor een 24u staking bij de NMBS op 29 en 30 juni. Dit is niet alleen een actie om de verworvenheden en belangen van het personeel te verdedigen, maar eveneens voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, en dat belangt iedereen aan!

De herstructureringsplannen die nu op tafel liggen zijn niets meer dan een voorbereiding op de -gedeeltelijke - privatisering van de NMBS. De productiviteit met 30% opdrijven terwijl de spoorlieden nog 620.000 achterstallige rust- en verlofdagen staan hebben en ondertussen ook nog eens besparen op onderhoud en materieel is spelen met mensenlevens. Niet alleen de veiligheid zal verslechten, ook de dienstverlening zal erop achteruit gaan. Er zal niets verbeteren aan de overvolle treinen, de stiptheid en de netheid, integendeel. Dit alles zal dan ook nog eens gepaard gaan met een prijsverhoging.

Het is inderdaad vervelend voor de festivalgangers en de andere 700.000 dagelijkse klanten van de NMBS. Wat eens te meer aantoont hoe belangrijk het openbaar vervoer is. Maar zich kanten tegen de spoorarbeiders, zoals ook alle jongerenafdelingen van de politieke partijen doen, is schandalig. De jongeren hebben meer dan wie ook nood aan degelijk openbaar vervoer, ook 's nachts. Dit is de enige manier om een einde te maken aan de vele weekenddoden (hoofdzakelijk jongeren). De jongerenorganisaties maken op een populistische manier misbruik van de NMBS-crisis door de festivalgangers op te zetten tegen de spoorarbeiders. Waarom leggen ze de verantwoordelijkheid niet bij de politieke verantwoordelijken? Ze denken wellicht op deze manier de politiek opnieuw dichter bij de jongeren te brengen. Ze vergissen zich, ze spelen hetzelfde spel als hun moederpartijen door delen van de bevolking tegen elkaar op te zetten.

Wij willen als tegenactie onze solidariteit uiten namens alle bezorgde jonge gebruikers van het openbaar vervoer die ook in de toekomst willen gebruik maken van het openbaar vervoer als een openbare dienst. De uiteindelijke oplossing die uit de bus is gekomen met De Lijn toont dat er een oplossing kan worden gevonden voor een praktisch probleem.

De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.


Bart Vandersteene
Woordvoerder LSP
__________________
Linkse Socialistische Partij
GC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 10:58   #3
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Ik moet niet echt hebben van het festival in Werchter, maar toch vind ik het schandalig dat de vakbonden juist gaan staken op zondag. Precies of ze niet wisten dat dan 20.000 jongeren terugkeren van Werchter.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:03   #4
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Het gaat me niet zozeer om de komende spoorwegstaking, maar om de rol van de vakbonden in het algemeen
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:03   #5
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Vakbonden representeren nu eenmaal de werknemers van een bedrijf. En zij hebben inderdaad wel wat macht.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:06   #6
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Hm, is het niet eerder zo dat de vakbonden eerder zichzelf en hun eigen belangen representeren? Denk bijvoorbeeld aan de stromen literatuur over de 'British disease' of de 'Red Sclerosis'?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:09   #7
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC
De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.
Is het wel verantwoord om met overheidsgeld een verlieslatend en vaak slecht bestuurd bedrijf zonder aanpassingen draaiende te houden en op die manier miljoenen over de balk te gooien? Openbaar vervoer is inderdaad een belangrijk 'openbaar' goed, maar tegen welke prijs?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:12   #8
Jo Laweit
Burger
 
Geregistreerd: 22 juni 2003
Locatie: mijne versterker.
Berichten: 105
Standaard

De vakbonden "gijzelen" de democratie en zorgen enkel en alléén voor hunnen eigen zak !
Toen de vakbonden er nodig waren ten tijde van Priester Daens waren ze nuttig, maar momenteel zijn zij volledig overbodig geworden, afschaffen dus die handel !
__________________
Verstandige mensen spreken uit ervaring.
Zéér verstandige mensen spreken uit ervaring niet !
Jo Laweit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:13   #9
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Ze zijn wel nuttig. Zij kunnen maatregelen afdwingen voor de werknemers die een enkele werknemer niet zou kunnen afdwingen.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:15   #10
Het Vraagteken
Provinciaal Statenlid
 
Het Vraagteken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Loc Arnum
Berichten: 670
Stuur een bericht via MSN naar Het Vraagteken
Standaard

En hoe verdedigen werknemers hun belangen dan op een georganiseerde manier?
__________________
So many assholes, so few bullets.
Het Vraagteken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:18   #11
Jo Laweit
Burger
 
Geregistreerd: 22 juni 2003
Locatie: mijne versterker.
Berichten: 105
Standaard

Dat ze eerst ne keer beginnen met iedereen gelijk te schakelen voor dezelfde wetten......
geef mij hier ne keer een deftig antwoord op.....

waarom moet een werknemer die in ons bedrijf werkt bij den apotheker méér betalen als eenen die aan 't spoor werkt ? k'hoor u al komen..... verworven recht........ dat is géén recht dat is onrecht ten opzichte van de anderen, dat ze daar ne keer iets aan doen ! géén uitzonderingskes en reglementekes........ iederéén gelijk ! en dan kan je discuteren over "stakings-recht"
__________________
Verstandige mensen spreken uit ervaring.
Zéér verstandige mensen spreken uit ervaring niet !
Jo Laweit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:23   #12
Het Vraagteken
Provinciaal Statenlid
 
Het Vraagteken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Loc Arnum
Berichten: 670
Stuur een bericht via MSN naar Het Vraagteken
Standaard

Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?
__________________
So many assholes, so few bullets.
Het Vraagteken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:28   #13
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
En hoe verdedigen werknemers hun belangen dan op een georganiseerde manier?
Ik ben benieuwd of der een deftig antwoord op komt.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:30   #14
Jo Laweit
Burger
 
Geregistreerd: 22 juni 2003
Locatie: mijne versterker.
Berichten: 105
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?
een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet !
__________________
Verstandige mensen spreken uit ervaring.
Zéér verstandige mensen spreken uit ervaring niet !
Jo Laweit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:35   #15
Jo Laweit
Burger
 
Geregistreerd: 22 juni 2003
Locatie: mijne versterker.
Berichten: 105
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
Waarom krijg jij een bedrijfsauto en de spoorwegwerknemer niet?
een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet !
bijna vergeten, mijn dochter heeft ook een treinabonnement om op school te geraken nietwaar, en mijn echtgenote die heeft chance dat ze ne goeien baas heeft, die zijn motto is "ge moet maar dicht bij uwe werkgever komen wonen, dan hebt ge de kost niet van trijn-tram-bus en met de vélo zijt ge altijd op tijd en t'is gezond een stukske fietsen"
__________________
Verstandige mensen spreken uit ervaring.
Zéér verstandige mensen spreken uit ervaring niet !
Jo Laweit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:37   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC
De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.
Is het wel verantwoord om met overheidsgeld een verlieslatend en vaak slecht bestuurd bedrijf zonder aanpassingen draaiende te houden en op die manier miljoenen over de balk te gooien? Openbaar vervoer is inderdaad een belangrijk 'openbaar' goed, maar tegen welke prijs?
Al gehoord van de term 'social profit'? Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen? Daarnaast zijn er nog de dure investeringen in het HST netwerkt en stations etc.........
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:37   #17
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit

een bedrijfsauto heb ik niet, wat ik wél heb is een zelfbetaald treinabonnement...... en ook dat hebben de spoorwegwerknemers niet !
Ze mogen gratis op alle treinen reizen, hun kinderen en familie krijgen gratis treinkaartjes.
Dus waar je je wijsheid vandaan haalt is mij een raadsel.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 11:39   #18
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Wat meer ontopic: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=3849 is al een discussie over de rol die vakbonden moeten spelen.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 12:01   #19
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC
De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.
Is het wel verantwoord om met overheidsgeld een verlieslatend en vaak slecht bestuurd bedrijf zonder aanpassingen draaiende te houden en op die manier miljoenen over de balk te gooien? Openbaar vervoer is inderdaad een belangrijk 'openbaar' goed, maar tegen welke prijs?
Al gehoord van de term 'social profit'? Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen? Daarnaast zijn er nog de dure investeringen in het HST netwerkt en stations etc.........
1. Ik maakte geen punt, maar stelde een vraag (cf. '?'). Het is dus onzinnig om die vraag aan te vallen. Om

2. Het gaat me om de macht van de vakbonden, niet over de spoorwegen 'an sich'. Als je het eens heel goed bekijkt, hebben de vakbonden voor de werknemers heel wat 'voordelen' uit de brand gesleept, en het lijkt me dat het hen daarom te doen is en niet om de 'publieke dienstverlening', laat staan de gezondheid van het bedrijf. Het gevaar dat de vakbonden door hun halsstarrig gedrag het bedrijf meetrekken in hun val, is niet ondenkbaar, dunkt me. Onafgezien waar ze vandaan komen, die schulden zijn er en je moet er rekening mee houden en bij voorkeur zelfs wegwerken. Het is mijns inziens onverantwoord om ongeacht het doel, op een onverantwoorde manier met overheidsgeld om te gaan. Een voorbeeldje: spoorwegmensen zijn na een tijdje 'vastbenoemd', wat, volgens ik van een kennis bij de NMBS gehoord heb, dat men incompetente arbeiders heel moeilijk kan ontslagen en deze bijgevolg moet blijven betalen.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 12:13   #20
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Waarom zegt trouwens niemand dat de Belgische spoorwegen tot de beste en zeker tot de goedkoopste van Europa behoren en dat de meeste schulden er gekomen zijn omdat de regering de Maastrichtnormen wilde halen?
Leg mij eens uit hoe er meer schulden zijn gekomen om de Maastrichtnorm te halen. Die norm zei immers dat je minder schulden moet hebben dan België had.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be