![]() |
Nadenken over intercommunales?
Vaak durven mensen nogal eens lachen met de minister die met zijn zwarte chique auto komt aangereden, of met een politicus die eens géén das en hemd draagt op een persconferentie. Al deze mensen werken voor de politiek en in de meeste gevallen in de geest van zichzelf en misschien nog een paar medeburgers, maar toch blijkt steeds weer de politieke wereld zelf niet hun grootste bron van inkomsten te zijn.
In Charleroi kwam patronalisme een beetje naar boven drijven, maar één ding bleef nazinderen: wanzaken met intercommunales. Sommigen kennen de impact van deze intercommunales niet zo goed, maar het moge duidelijk wezen dat een ganse resem (staats)bedrijven zoals bouwfirma's, afvalcentrales, opleidingscentra, gas -en electriciteitsleveranciers, &c tot deze lucratieve bezigheid behoren. Vanzelfspreken is er een vorm van controle van de politiek uit. Daarom worden politici benoemd in één of meerdere intercommunales. Voor velen is dat hun hoofdinkomen (denk aan di Rupo, en veralgemeen dat maar). Weinigen besteden er serieus tijd aan (en maar goed ook, ze houden zich maar beter bezig met dat waarvoor ze verkozen zijn). Toch oefent de burger er geen enkele controle op uit. Enkel door fameuze schandalen zoals we gezien hebben in Charleroi kan via de media druk worden uitgeoefend. Voor een benoeming in deze intercommunales bestaat geen enkele voorwaarde. Het was overigens één van de (vele) aanleidingen tot het oprichten van het CS, toen Dillen in de jaren '90 eiste dat de intercommunales zouden geregeld worden via een vorm van examen. Vele politici zagen toen de portefeuille dichtknijpen - er wordt heel wat afbetaald in die, zoals gezegd, lucratieve bezigheid. Nu is de vraag: kan dit zomaar? Moeten politici zetelen in raden van besturen omdat ze tot één of andere partij behoren, in acht genomen dat er geen enkele competentie vereist is en hun aandacht ervoor in vele gevallen nihil is? |
Intercommunales zullen worden geprivatiseerd in de toekomst.
Gemeentetaksen zullen stijgen terwijl de aandeelhouders in hun handen wrijven. Of het gesjoemel daarmee toe- of afneemt, valt af te wachten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij de vrijmaking van de energiemarkt beloofde men ook een fameuze prijsdaling. Nu weten we wel beter. |
Citaat:
De VREG controleert en reguleert de vrije energiemarkt en informeert de consument hierover op een voor hem begrijpelijke manier, zodat hij in volle vertrouwen kan oordelen en zijn energieleverancier kan kiezen. Nu mag iemand mij eens uitleggen hoe een markt vrij is als ze gecontroleerd en gereguleerd wordt? |
In geval er morgen een audit naar elke gemeente van Vlaanderen de rekeningen zorgvuldig zou gaan onderzoeken, is er kans dat de verrassingen merkwaardig zullen zijn.
En niet alleen voor wat de intercommunales betreft. De gemeenten zijn het einde van het parcours, het is de wetgevende macht die het gesjoemel moet stoppen. En wat heeft zij gedaan, met haar nieuwe gemeentewet, gewoon (nog) meer macht gegeven aan hun collega's burgemeester/coalities. Op die manier is de macht en het gesjoemel verdeeld tussen allen in Vlaanderen en iedereen kan voor zijn eigen macht/verrijking blijven zorgen en is dol tevreden. Dit zolang de zwijgplicht tussen de democratische partijen stand houdt. Proprere handen was een droom waarbij elke partij meer geld heeft gekregen maar de corruptie bleef doorgaan. Wetgevende macht geef ons een grote kuis! |
Citaat:
|
Citaat:
Probleem zoals altijd is, zet een politieker aan het hoofd van een intercommunale, en de dag erachter zijn er al de "vrienden" die bellen voor een jobke, ... nekeer die "vrienden" daar zitten krijg je ze niet meer weg, en is het begin van het einde en de weg naar de totale coruptie ingeslagen... Immers iedereen heeft op dat punt al boter op zijne kop, en ge kunt er dus al nie meer van onderuit, het volgende stapje is "bevriende" aannemers werken laten uitvoeren, reisjes maken, studiebezoeken doen, enz... enz... en voor je het weet staan de "bevriende" arbeiders in de hof van de voorzitter tijdens de diensturen het vuil van tussen zijn terrastegels te trekken... Allé ge weet wel hoe dat gaat. Dus heel die handel privatiseren, en omdat het bv bedrijven zijn die services verlenen naar het publiek zou je bv, kunnen eisen dat er jaarlijks een uitgebreide raportering moet zijn, mbt, aanwending van budget, winsten enz... Maar laat de vrije markt ook maar spelen, bij het ophalen van vuil, planten van boompjes en maken van electriciteit , pompen en zuiveren van water. |
Citaat:
Maar ze moeten niet zeveren he,de mensen hebben zelf geroepen op een vrijmaking,net zoals met de Euro,die ging ook gelijk blijven met de frank,we weten nu wel beter. |
Citaat:
|
Citaat:
Daar is een tijdje geleden wat commotie rond geweest dacht ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Toch heeft deze vaststelling een erg bittere bijsmaak als men beseft dat het aandeel van de energieprijzen in de totaalfactuur voor elektriciteit en gas een dalende trend vertoont en dat de andere posten (distributie, transport en vooral taksen), waarop de keuze van de consument geen impact heeft, duurder worden. Nemen we een courant scenario voor elektriciteit (berekening op basis van de energieprijzen van augustus 2004): 3 500 kWh/jaar tegen normaal tarief bij de distributienetbeheerder Iverlek en met het standaardtarief van Electrabel (ELEK 35). In vergelijking met 2003 betaalt het gezin dat beantwoordt aan dit scenario in 2004 5.5 % minder voor elektriciteit (met aftrek van de gratis kWh) maar 6% meer zonder rekening te houden met de gratis kWh. Hetzelfde gezin betaalt 14 % meer voor de distributie, 9 % meer voor het transport en 215 % (!) meer voor de taksen en bijdragen. Dat betekent in totaal een stijging van de factuur met 50€! Op die manier is elke liberalisering natuurlijk gedoemd om te mislukken. |
Met andere woorden: door de liberalisering zijn de prijzen weldegelijk gedaald; alleen heeft de overheid het nodig gevonden om daar - sociaal en rechtvaardig, uiteraard - een Eliaheffing tussen te gooien.
|
Dus wat zien we, het deel dat geliberaliseerd wordt, wordt wel goedkoper, daar waar de consument geen keuze heeft, niet.
Lijkt mij een mooi pleidooi voor de vrije markt. |
Citaat:
En het antwoord: nee. Politici hebben niks te zoeken in IC. |
Volledige open boekhouding van intercommunales die door iedereen raadgepleegd kunnen worden.
Dat zou ik wel es willen zien gestemd worden |
Citaat:
|
Citaat:
|
Toevallig vandaag in het nieuws: schepen in Tongeren verdacht inzake gesjoemel met de afvalintercommunale.
Tss... |
Citaat:
Citaat:
Ik herinner me trouwens dat Test-Aankoop eind vorig jaar uitdokterde dat een doorsnee Vlaams gezin (toen) in vergelijking met het buitenland nog zo'n 4% te veel betaalde voor haar energiefactuur, een doorsnee Waals gezin 30%. De oorzaak van dat grote verschil kan je zelf wel bedenken... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mooie vb is interelectra dat Infrax gaat worden. Jo Geebelen, Walter Cremers,... Rara hoeveel hoogste postjes heeft men al gereserveerd in de nieuwe infrax... 13!!!! 13 man die dus topsalarissen moeten gaan krijgen, en wees maar zekers dat ze niet minder of evenveel gaan krijgen als nu.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het was een marxist trouwens die zei dat grote bedrijven steeds via de staat gaan zoeken om maatregelen te nemen om kleine concurrentie te bannen, iets wat hoegenaamd niet kapitalistisch is, en ik afkeur - maar wel realiteit is. |
Ze moeten mij toch eens uitleggen hoe het komt dat ik ongeveer evenveel elektriciteit gebruikt en zelfs minder gas dan vorig jaar en ik toch 25euro meer moet betalen per maand!
|
Citaat:
Nemen we een courant scenario voor elektriciteit (berekening op basis van de energieprijzen van augustus 2004): 3 500 kWh/jaar tegen normaal tarief bij de distributienetbeheerder Iverlek en met het standaardtarief van Electrabel (ELEK 35). In vergelijking met 2003 betaalt het gezin dat beantwoordt aan dit scenario in 2004 5.5 % minder voor elektriciteit (met aftrek van de gratis kWh) maar 6% meer zonder rekening te houden met de gratis kWh. Hetzelfde gezin betaalt 14 % meer voor de distributie, 9 % meer voor het transport en 215 % (!) meer voor de taksen en bijdragen. Dat betekent in totaal een stijging van de factuur met 50€! Op die manier is elke liberalisering natuurlijk gedoemd om te mislukken. |
Citaat:
|
De indicatie voor de energieprijzen hierboven is al een proefje wat "privatisering" allemaal aan lekkers brengt.
Mijn standpunt: komplete privatisering van de elementaire nutsvoorzieningen die reeds door intercommunales gedaan worden is uit den boze. Ik geloof niet dat privé-maatschappijen voor lange tijd treinen en bussen zullen doen rijden,water zullen doen vloeien,gas gaan leveren,afval ophalen,waarom zou het hier anders zijn.Ze zullen daar zoveel aan "managen" dat er niks meer van overblijft... Als "de privé" eens origineel wil doen,welaan,dat ze dan iets nieuws uitvinden in plaats van gemeenschapsbezit wegbietsen ;-) Laatste nieuws uit de "proefgrond der privatisering",het Verenigd Koninkrijk,na de trein-debacles(sedert 1890 gaat de gemiddelde snelheid van de treinen er ACHTERUIT) vreest men nu overal watertekorten in Zuid-Engeland als het een beetje droog blijft.De privé-maatschappijen hebben de demografische verschuivingen naar het Zuiden in de UK blijkbaar niet in-gemanaged.... :? En vergeleken met de aanhoudende rellen rond elektriciteitsfakturen in de UK is den Belgique nog vrij rustig... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be