![]() |
Voorstellen voor een beter openbaar vervoer
Vlaanderen is zo compact, dat het heel wel mogelijk zou zijn, van en naar de belangrijkste punten...transportbanden te installeren, en dat niet alleen in de dorpen en steden.
|
Citaat:
|
Eno,
Dit zou zoveel geld, plaats en energie kosten dat het gewoon niet te betalen is. |
veel geld maar vooral lelijk man...
|
Amaai, een dakloze legt zich in Antwerpen 's avonds te slapen. Wordt 's morgens wakker in Brugge...
|
Citaat:
Ik bedoel daarmee de lopende, of, beter gezegd, de rollende kosten, want de basisinvestering gaat natuurlijk wél wat kosten. Die kosten kunnen dan grotendeels gerecupereerd worden via het schrappen, de recyclage van oud ijzer afkomstig van afgedankte autos. Dank voor jouw begrip. Eno2 |
Citaat:
|
Citaat:
|
't Wordt toch een overdekt roltapijt hé!?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het zou zelfs het openbaar vervoer kunnen vervangen. Maar deze roltapijten zouden dag en nacht moeten blijven lopen en dat gaat dus uiteindelijk veel geld kosten. Hoewel, als we het verbruik van het huidige openbaar vervoer beginnen te tellen. Mss wel haalbaar, zeker in de grote steden. Deze autovrij maken en enkel nog toegankelijk voor goederen vervoer. En roltapijten voor andere andere verplaatsingen in de steden. Minder onderhoud aan de wegen, minder verkeersongevallen, geen verkeerslichten of borden meer. Het zou idd wel eens kunnen dat het kosteplaatje kleiner zou uitvallen dan het huidige. Maar de inkomsten van de staat zullen er ook door verminderen, enkel al door het verlaagd brandstofverbruik van de privé voertuigen. Verder is het echt wel uitwerkbaar en zou het idd weleens een zeer milieuvriendelijke oplossing voor de CO² uitstoot kunnen zijn. Eens deftig met een paar techneuten over gaan doorbomen. Je idéé is idd lang zo slecht niet. Het zal wel een totaal andere verplaatsingsmentaliteit vergen. |
Citaat:
|
Lol grappig ik heb daar een jaartje gelden ook aan gedacht, waarom leggen we niet gans België vol met transportbanden. Helaas zou het onderhoud daar veel te duur uitvallen (vermits die buiten staan hé en niet zoals op luchthavens binnen geplaatst worden).
Ten tweede moet je dan ook een soort haltes maken, dus telkens als iemand stopt zou gans de band moeten stoppen, wat een enorme schok zou geven want. Ten derde de snelheid, neem bvb 40 km/uur dan doe je 2 uur van Gent naar Antwerpen (zonder stoppen)... Niet echt een haalbare kaart dus, spijtig genoeg. |
Citaat:
En voor grote afstanden zou je idd een snel lopende band moeten hebben, dus daar moet je het huidige vervoerssysteem voor lange afstanden blijven behouden. Verder doe je er nu ook bijna 2 uur over om van Gent in Antwerpen te geraken tijdens de spitsuren, dus dat maakt geen verschil. Maar je zou de mensen 2 uur moeten laten rechtstaan en dat kan dus niet. Tenzij je stoeljes laat mee lopen met je tapijt. Ook het onderhoud is geen probleem, het tapijt zelf is overdekt en de motoren zitten ondergronds in een weerbestendige kamer. Trouwens het onderhoud van het huidige openbaar vervoer is ook een niet te onderschatten lopende rekening hoor, dus dat maakt geen verschil. Maar in steden moet het zeker te doen zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Het zo idd niet veel verschillen in concept. Maar of het dus werkelijk of grote afstanden te doen is. Eerst eens uitzoeken of het haalbaar is op kleinere afstanden en of het betaalbaar is. zo wel in aanleg, als in onderhoud. |
In Nederland wordt dit idee ernstig overwogen (maar dan enkel voor goederen en niet voor personen en onder de grond)
|
Citaat:
Citaat:
Wat een interessant idee lijkt is dit: Zie http://www.unimodal.com/ ![]() Dit zou een oplossing kunnen zijn voor de Brussel. Veel werkgelegenheid in het Brusselse bevindt zich in de buurt van de ring. De treinen gaan echter naar het centrum. Oplossing: Bouw een OV infrastructuur langs de ring, met overstapmogelijkheden op de bestaande spoorlijen overal waar die de ring kruisen. En hiervoor lijkt me het monorail systeem dat unimodal voorstelt best wel interessant. |
Citaat:
2) De trein zou dus idd een blijven vervoermiddel blijven voor grote afstanden. Tram en bus voor dunner bevolkte streken en streken met weining industrie. 3) bruikbaar om binnen de steden en industriezones snel korte afstanden te overbruggen, maar zou wel zeer duur uitvallen. 4)Voor middel grote afstanden mss wel een oplossing, maar moet dan wel voldoene capaciteit hebben en ook goederen kunnen vervoeren. 5) Alles van openbaar vervoer moet idd beter op elkaar gaan inspelen, zo als het nu is kan het echt niet blijven. 6) Zou zelfs weleens beter en goedkoper kunnen zijn, om kleinere steden met elkaar te verbinden en met grote steden. 7) Jongens en Meisjes, ik weet niet of het de bedoeling was van Eno2 toen hij deze draad opstarte, maar wij zijn wel even het totale vervoerssysteem van België aan het veranderen. Op pc dan toch al. Iemand een idéé hoe zwaar de motoren moeten zijn voor degelijk transporttapijten en hoeveel deze verbruiken? |
Citaat:
|
Citaat:
Beweegbaar doorschijnend dak dus met lichtsensor. |
Citaat:
Dat was een serieuse vergissing, want het verkeerde product werd losgelaten. Die auto's komen van transportbanden. De transportbanden zijn dus technisch zeer verfijnd. Ze worden in zowat alle fabrieken gebruikt. Wat er moest gebeuren, was niet de auto loslaten op straat, maar de transportbanden. Het is nu tijd geworden, om een historische correctie te maken op die historische vergissing. De auto binnen, de transportbanden buiten. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb jou voorstel dus bij enkele vrienden techneuten en economisten voor gelegd. Het is volledig uitwerkbaar en zelfs nu nog op te starten. De kosten komen lager dan deze voor het vernieuwen en aanleggen van het huidige systeem van openbaar vervoer. De onderhoudskosten zijn lager en de personeelskosten komen lager. De milieuvervuiling word in de steden tot een nulpunt gebracht voor het verkeer. Alles op 2 punten na spreekt dus in het voordeel van dit systeem van stadopenbaar vervoer. Punt 1) het zal in het nadeel van de huidige economie werken, vermindering van verkoop van brandstoffen en voertuigen. Punt 2) er zal een enorme vermindering van belastingsinkomen zijn voor de staat. |
Citaat:
Maar als dat zo rampzalig is, waarom is er dan altijd overal zoveel weerstand tegen belastingsverhoging? Van de twee één. Neen, de belastingen zullen initieel zeker niet verminderen, want de reconversie zal enorme investeringen vergen, die alleen de overheid kan dragen. De verkoop van transportbanden en randapparatuur, infrastructuur en voorzieningen en ticket-ontvangsten zal het gedaalde auto-aandeel compenseren . Door het wegvallen van een groot deel CO2-vervuiling hebben we dan weer een toekomst. Hoe bereken je dat voordeel? Prijsloos? |
De band zou een opstapstrook kennen (5km/H) en een versnellingsstrook (initieel laagste snelheid, verderop sneller- en want zo'n band is niet uit één stuk, maar gesectioneerd). Hoe langer zo'n band, hoe sneller in de middenstukken.
|
Citaat:
En daar zijn onze politieke leiders dus wel heel hard tegen. De verkoop van benzine en diesel zullen hierdoor enorm verlagen en de inkomsten van wegentaks en belastingen op autoverzekeringen. 2)En het aanleggen van de transportbanden en dit openbaar vervoersysteem komt dus goedkoper uit dan het aanleggen van tramlijnen en de nodige rijtuigen aanschaffen. Zelfs dit klinkt mss gek, maar zelfs met een totale overkoepeling komt het goedkoper uit. Maar economisch is het dus wel een terugval, want de transportbanden en de benodigdheden er voor moeten minder snel vervangen worden en hebben niet zo'n grote kwantiteit af de huidge verkoop van auto's. De verkoop van de vervoerstickets moet wel, en zeker in het begin, gebruikt worden voor onderhoud en uitbreiding van het transportbandennet. Maar zoals je zelf reeds vaststeld, dit is idd goedkoper dan het huidige openbaar vervoer. 3) Het wegvallen van deze vervuiling geeft ons idd opnieuw een betere toekomst en maakt ook plots nieuwe mogelijkheden open. Ja, het kan zelfs voor nieuwe staatsinkomsten zorgen. Nu koop de Belgische staat schone lucht in andere landen en dan kan ze zelf schone lucht gaan verkopen. Wel maar zolang tot andere landen het systeem van openbaar vervoer overnemen. Dus nee, zelfs dit is niet prijsloos. Het zal zelfs een deel van de staatsuitgaven aan gezondheidszorg verminderen, want de luchtvervuiling zorgt voor vele zieken. En het huidige vervoerssysteem zorgt ook nogeens voor een groot deel stresszieken, dus ook daar zit weer winst in. Dus prijsloos is de huidige vervuiling zeker niet. En de stopzetting van deze vervuiling zal zeker een kostenvermindering veroorzaken. Was door de econimisisten ook aangebracht, zij hadden het echt over het banenverlies in de autoindustrie en het openbaarvervoersysteem, maar het laatste brachten zij niet echt in rekening omdat zij deze mensen naar de toezicht en beveiligingsdienst van het transportbandenvervoer brachten. |
Transportbanden goedkoper en beter voor het milieu?
* Tiens een transportband heeft energie nodig. * Tevens dient er ook nog onderhoud aan te gebeuren. |
[quote=Hellfigger;2134579]
Citaat:
OOk kost hij aan energie maar een petieterige fractie van de hoeveelheid energie die auto's per persoon opslorpen per km. (En er is geen persoonlijke investering voor nodig, wat uiteraard ons spaarvermogen ten goede komt) Overigens zijn het meer roltapijten dan transportbanden, dat laatste heeft meer machinale connotaties, terwijl dit hier over mensen gaat. Dan zijn tapijten meer aangewezen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De energie die nodig is voor de motoren om de tapijten in beweging te brengen en houden is gelijkwaardig aan de energie die nu gebruikt word om trams en metro's in beweging te brengen en te houden. De bouw van een metrotunnel heeft in Antwerpen maar gemiddeld 100,000€ per meter gekost. En de helft word nu niet eens gebruikt wegens geldgebrek voor het aanleggen van de nodige sporen en leidingen. En dit is dan nog niet eens de enige ondertunneling die niet gebruikt word in ons landje. Daar moet je de metrotoestellen dan nog bij rekenen. De bouw van de TGV lijnen, zonder de treinen, heeft ons maar een 7 miljard € gekost en is nu nog niet eens voor een stuk in gebruik. De besparing voor het milieu zit hem in de verbrandingsmotors die je buiten de steden houd en die je zelfs op aan de kant kan zetten wegens overbodig. Hierdoor krijg je minder CO² uitstoot en een verlaging van de opwarming van de omgevingstemperaturen. Ook de huidige vervoersmiddelen moeten onderhouden worden en herstelt, dus deze kan je simpel vergelijken. Kosten draaiuren van verbrandingsmotor tegen over kosten draaiuren electromotor. Vallen zwaar in het nadeel van de verbrandingsmotor. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Om hem af te remmen gebruik je Verhofstad en Di Rupo, Om hem terug aan te zwengelen moet je je verstand gebruiken. Dat laatste kan je dus onmogelijk vinden bij de huidige politieke klasse, ga het daar dus niet zoeken. Verloren moeite. |
Citaat:
Maar kom dat verstand nu niet direct hier zoeken he. Op Politics.be zijn we met politiek bezig, dat is dus een bewijs dat we ons verstand regelmatig op NUL zetten, anders sterven we nog aan een hartinfarct door onze politieke leiders en hun stommiteiten. |
Citaat:
Je moet er voor zorgen dat die obese slokkers altijd hun positie kunnen verbeteren... |
Citaat:
|
Citaat:
Het openbaar vervoer privatiseren, en dat iedereen zelf zijn plan trekt, zou dat geen goeie oplossing zijn? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be