Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2006, 11:12   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Voorstellen voor een beter openbaar vervoer

Vlaanderen is zo compact, dat het heel wel mogelijk zou zijn, van en naar de belangrijkste punten...transportbanden te installeren, en dat niet alleen in de dorpen en steden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 oktober 2006 om 11:19.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 11:40   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vlaanderen is zo compact, dat het heel wel mogelijk zou zijn, van en naar de belangrijkste punten...transportbanden te installeren, en dat niet alleen in de dorpen en steden.
De post kan er zelfs zijn pakjes mee versturen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 11:45   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Eno,
Dit zou zoveel geld, plaats en energie kosten dat het gewoon niet te betalen is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 13:23   #4
schaduwrijk
Burgemeester
 
schaduwrijk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 595
Standaard

veel geld maar vooral lelijk man...
schaduwrijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 16:01   #5
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Amaai, een dakloze legt zich in Antwerpen 's avonds te slapen. Wordt 's morgens wakker in Brugge...
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2006, 09:22   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eno,
Dit zou zoveel geld, plaats en energie kosten dat het gewoon niet te betalen is.
Roltapijten zijn in vergelijking met de maatschappelijke en privé-kosten van het totaal verkeerd verkerende autoverkeer, verwaarloosbaar.
Ik bedoel daarmee de lopende, of, beter gezegd, de rollende kosten, want de basisinvestering gaat natuurlijk wél wat kosten.
Die kosten kunnen dan grotendeels gerecupereerd worden via het schrappen, de recyclage van oud ijzer afkomstig van afgedankte autos.

Dank voor jouw begrip.
Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2006, 09:24   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De post kan er zelfs zijn pakjes mee versturen.
De post weet helaas zelden waar hij aan moet komen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2006, 09:25   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwrijk Bekijk bericht
veel geld maar vooral lelijk man...
Zo'n roltapijt kan je gebruiken als catwalk, dat zou de boel al wat opvrolijken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2006, 15:41   #9
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

't Wordt toch een overdekt roltapijt hé!?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 10:37   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
't Wordt toch een overdekt roltapijt hé!?
Beweegbaar dak.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 12:51   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Beweegbaar dak.
Met lichtcensor.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:32   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Roltapijten zijn in vergelijking met de maatschappelijke en privé-kosten van het totaal verkeerd verkerende autoverkeer, verwaarloosbaar.
Ik bedoel daarmee de lopende, of, beter gezegd, de rollende kosten, want de basisinvestering gaat natuurlijk wél wat kosten.
Die kosten kunnen dan grotendeels gerecupereerd worden via het schrappen, de recyclage van oud ijzer afkomstig van afgedankte autos.

Dank voor jouw begrip.
Eno2
Ik vind je idéé dus helemaal niet slecht hoor.
Het zou zelfs het openbaar vervoer kunnen vervangen.
Maar deze roltapijten zouden dag en nacht moeten blijven lopen en dat gaat dus uiteindelijk veel geld kosten.
Hoewel, als we het verbruik van het huidige openbaar vervoer beginnen te tellen.
Mss wel haalbaar, zeker in de grote steden. Deze autovrij maken en enkel nog toegankelijk voor goederen vervoer. En roltapijten voor andere andere verplaatsingen in de steden.
Minder onderhoud aan de wegen, minder verkeersongevallen, geen verkeerslichten of borden meer.

Het zou idd wel eens kunnen dat het kosteplaatje kleiner zou uitvallen dan het huidige.
Maar de inkomsten van de staat zullen er ook door verminderen, enkel al door het verlaagd brandstofverbruik van de privé voertuigen.
Verder is het echt wel uitwerkbaar en zou het idd weleens een zeer milieuvriendelijke oplossing voor de CO² uitstoot kunnen zijn.

Eens deftig met een paar techneuten over gaan doorbomen.
Je idéé is idd lang zo slecht niet.
Het zal wel een totaal andere verplaatsingsmentaliteit vergen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:33   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwrijk Bekijk bericht
veel geld maar vooral lelijk man...
Zo iets hoeft echt niet lelijk te zijn, het kan zelfs zeer mooie worden gemaakt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:38   #14
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Lol grappig ik heb daar een jaartje gelden ook aan gedacht, waarom leggen we niet gans België vol met transportbanden. Helaas zou het onderhoud daar veel te duur uitvallen (vermits die buiten staan hé en niet zoals op luchthavens binnen geplaatst worden).
Ten tweede moet je dan ook een soort haltes maken, dus telkens als iemand stopt zou gans de band moeten stoppen, wat een enorme schok zou geven want.
Ten derde de snelheid, neem bvb 40 km/uur dan doe je 2 uur van Gent naar Antwerpen (zonder stoppen)...
Niet echt een haalbare kaart dus, spijtig genoeg.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:49   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Lol grappig ik heb daar een jaartje gelden ook aan gedacht, waarom leggen we niet gans België vol met transportbanden. Helaas zou het onderhoud daar veel te duur uitvallen (vermits die buiten staan hé en niet zoals op luchthavens binnen geplaatst worden).
Ten tweede moet je dan ook een soort haltes maken, dus telkens als iemand stopt zou gans de band moeten stoppen, wat een enorme schok zou geven want.
Ten derde de snelheid, neem bvb 40 km/uur dan doe je 2 uur van Gent naar Antwerpen (zonder stoppen)...
Niet echt een haalbare kaart dus, spijtig genoeg.
De op en afstap plaatsen zijn geen probleem, je kan immers regelmatig afstap plaatsen maken.
En voor grote afstanden zou je idd een snel lopende band moeten hebben, dus daar moet je het huidige vervoerssysteem voor lange afstanden blijven behouden. Verder doe je er nu ook bijna 2 uur over om van Gent in Antwerpen te geraken tijdens de spitsuren, dus dat maakt geen verschil.
Maar je zou de mensen 2 uur moeten laten rechtstaan en dat kan dus niet.
Tenzij je stoeljes laat mee lopen met je tapijt.
Ook het onderhoud is geen probleem, het tapijt zelf is overdekt en de motoren zitten ondergronds in een weerbestendige kamer.
Trouwens het onderhoud van het huidige openbaar vervoer is ook een niet te onderschatten lopende rekening hoor, dus dat maakt geen verschil.

Maar in steden moet het zeker te doen zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:53   #16
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De op en afstap plaatsen zijn geen probleem, je kan immers regelmatig afstap plaatsen maken.
En voor grote afstanden zou je idd een snel lopende band moeten hebben, dus daar moet je het huidige vervoerssysteem voor lange afstanden blijven behouden. Verder doe je er nu ook bijna 2 uur over om van Gent in Antwerpen te geraken tijdens de spitsuren, dus dat maakt geen verschil.
Maar je zou de mensen 2 uur moeten laten rechtstaan en dat kan dus niet.
Tenzij je stoeljes laat mee lopen met je tapijt.

Ook het onderhoud is geen probleem, het tapijt zelf is overdekt en de motoren zitten ondergronds in een weerbestendige kamer.
Trouwens het onderhoud van het huidige openbaar vervoer is ook een niet te onderschatten lopende rekening hoor, dus dat maakt geen verschil.

Maar in steden moet het zeker te doen zijn.
Dat lijkt wel op een trein
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 15:09   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Dat lijkt wel op een trein

Het zo idd niet veel verschillen in concept.
Maar of het dus werkelijk of grote afstanden te doen is.


Eerst eens uitzoeken of het haalbaar is op kleinere afstanden en of het betaalbaar is.
zo wel in aanleg, als in onderhoud.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 15:18   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

In Nederland wordt dit idee ernstig overwogen (maar dan enkel voor goederen en niet voor personen en onder de grond)
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 15:23   #19
Kpax
Lokaal Raadslid
 
Kpax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Locatie: Ergens in Helvetië
Berichten: 397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De op en afstap plaatsen zijn geen probleem, je kan immers regelmatig afstap plaatsen maken.
Maar omdat je moet kunnen op en af stappen kan die band niet sneller gaan dan zowat 5 km/u. Dat is het probleem. En een band kan niet zomaar versnellen tussen twee haltes in.

Citaat:
Verder doe je er nu ook bijna 2 uur over om van Gent in Antwerpen te geraken tijdens de spitsuren, dus dat maakt geen verschil.
Met de trein in drie kwartier. Tijdens en buiten de spits.

Wat een interessant idee lijkt is dit:
Zie http://www.unimodal.com/


Dit zou een oplossing kunnen zijn voor de Brussel. Veel werkgelegenheid in het Brusselse bevindt zich in de buurt van de ring. De treinen gaan echter naar het centrum. Oplossing: Bouw een OV infrastructuur langs de ring, met overstapmogelijkheden op de bestaande spoorlijen overal waar die de ring kruisen.
En hiervoor lijkt me het monorail systeem dat unimodal voorstelt best wel interessant.
__________________
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive."
-- Thomas Sowell
Kpax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 16:01   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kpax Bekijk bericht
1)Maar omdat je moet kunnen op en af stappen kan die band niet sneller gaan dan zowat 5 km/u. Dat is het probleem. En een band kan niet zomaar versnellen tussen twee haltes in.


2)Met de trein in drie kwartier. Tijdens en buiten de spits.

3)Wat een interessant idee lijkt is dit:
Zie http://www.unimodal.com/


4)Dit zou een oplossing kunnen zijn voor de Brussel. Veel werkgelegenheid in het Brusselse bevindt zich in de buurt van de ring. De treinen gaan echter naar het centrum.

5)Oplossing: Bouw een OV infrastructuur langs de ring, met overstapmogelijkheden op de bestaande spoorlijen overal waar die de ring kruisen.
6))En hiervoor lijkt me het monorail systeem dat unimodal voorstelt best wel interessant.
1)de band zou idd tegen redelijk lage snelheid moeten lopen, zodat men er makelijk op en af kan en zou idd nooit mogen stoppen, vandaar dat ik het wel haalbaar acht in steden, het OV haald daar ook geen grotere gemiddelde snelheid dan 5km/U.

2) De trein zou dus idd een blijven vervoermiddel blijven voor grote afstanden.
Tram en bus voor dunner bevolkte streken en streken met weining industrie.

3) bruikbaar om binnen de steden en industriezones snel korte afstanden te overbruggen, maar zou wel zeer duur uitvallen.

4)Voor middel grote afstanden mss wel een oplossing, maar moet dan wel voldoene capaciteit hebben en ook goederen kunnen vervoeren.

5) Alles van openbaar vervoer moet idd beter op elkaar gaan inspelen, zo als het nu is kan het echt niet blijven.

6) Zou zelfs weleens beter en goedkoper kunnen zijn, om kleinere steden met elkaar te verbinden en met grote steden.


7) Jongens en Meisjes, ik weet niet of het de bedoeling was van Eno2 toen hij deze draad opstarte, maar wij zijn wel even het totale vervoerssysteem van België aan het veranderen. Op pc dan toch al.

Iemand een idéé hoe zwaar de motoren moeten zijn voor degelijk transporttapijten en hoeveel deze verbruiken?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be