Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   online universiteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=75140)

King of beggars and fleas 10 januari 2007 03:53

online universiteit
 
In zijn vierde burgermanifest stelde verhofstadt duidelijk dat we zoveel mogelijk moeten zien te innoveren en de gemiddelde scholingsgraad van onze burgers dus ook zo hoog mogelijk moeten zien op te trekken.

Waarom dan geen gebruik maken van de moderne technologie die we ter beschikking hebben en online studeren mogelijk maken ?

Met een minimum aan kosten ( er is zelfs besparing door mogelijk ) zou men op die manier immers de drempel van onze universiteiten en eventueel hogescholen aanzienlijk kunnen verlagen.

In zuid afrika is men al zover trouwens

hoe lang gaat het bij ons duren ?

1handclapping 15 januari 2007 10:37

Nu moet er wel een kanttekening geplaatst worden : de mogelijkheden om diverse cursussen "on line" te volgen zijn nu reeds zeer groot. Ook het voorbereiden van thesissen en/of het doen van opzoekingen binnen dit medium zijn uitgebreid, men kan zelf aan Wikipedia meewerken enz..

Ikzelf heb de diverse hogescholen/universiteiten in dit land nog niet benaderd; maar ik ben bij zoekacties reeds op engelstalige, zowel britse als USA universiteiten gekomen die tegen betaling, on-line cursussen aanbieden.

Ik zie overigens mogelijkheden om on-line werkgroepen te vormen om bepaalde zaken (technische, economische, maatschappelijke) problemen
te bespreken & proefschriften in die specialismen op te stellen. We leven per slot van rekening in een maatschappij met vrij initiatief.

Uiteraard zou een iinitiatief van de bestaande universiteiten in dit kader
zeer welkom zijn ; een beetje politieke aansporing kan nooit geen kwaad.

Tavek 15 januari 2007 10:46

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van, je gaat tweederangs diplomas creeeren. Opleidingen in avondschool zijn ook al zoiets...

Jantje 15 januari 2007 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2337879)
Ik ben er persoonlijk geen voorstander van, je gaat tweederangs diplomas creeeren. Opleidingen in avondschool zijn ook al zoiets...

Ik ben een zeer groot voorstander. Het zou voor veel mensen de problemen om te leren oplossen. Want nu zijn er mensen die zonder de juiste diploma's zitten en die niet verder leren, enkel en alleen omdat ze overdag moeten gaan werken en 's avonds thuis moeten blijven om op hun kids te letten.

Ook veel kinderen die nu op de schoolbanken zitten en daar eigenlijk gewoon hun broek verslijten, zouden hier veel mee geholpen zijn.

Trouwens er zijn zelfs al scholen die hun leerlingen gewoon via een intern netwerk alles laten leren en oefeningen laten maken op de pc.

Dus dat dit tenkoste zou gaan van het onderwijs is dikke onzin.
Trouwens veel van de mensen die via avondonderwijs hun diploma behalen, zijn bekwamer dan deze die het gaan halen via de dagschool.

En wel omdat zij beter gemotiveerd zijn en zij vaak de zaken die ze leren overdag ommiddelijk in praktijk kunnen omzetten en zo de leerstof beter begrijpen.

Anders deze sites eens overlezen en nakijken.
http://www.miniemeninstituut.be/olc/index.html

http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/Default.htm
Trouwens bijna overal ter wereld bestaat het afstandsonderwijs, enkel de Benelux loopt daar nog enorm mee achter.

Hier loopt men nog met het idéé rond dat men enkel op de schoolbanken een goede opleiding kan krijgen.

Niets is echter minder waar.

Tavek 15 januari 2007 11:16

Mijn mening vloeit voort uit het feit dat ik er ben van overtuigd dat je meer leert door aan bvb projecten/cases te werken met een aantal studiegenoten dan een vak gewoon te blokken op je eentje. Samenwerking en communicatie vormen vaak de basis van veel opleidingen (zeker een ir. of ing. opleiding).

Je mag gerust soliciteren met een diploma in avondschool, maar als er eentje is met een vergelijkbaar in dagonderwijs krijgt die toch de baan.

1handclapping 15 januari 2007 11:24

Er bestaat afstandsonderwijs in Vlaanderen hoor ! Alleen zou het interessant zijn dit "on line" te zetten. Voor het talenonderricht bestaat er overigens reeds een systeem van een "online programma" nl. Dokeos wat ik in mijn 3de jaar Esperanto mee initieerde (ik weet niet of men daar intussen mee doorgegaan is). Dokeos is overigens een initiatief van de VUB - waarmee ik alleen aanduid dat de bestaande universiteiten en hogescholen de mogelijkheden hebben om dit type van afstandsonderwijs te ontwikkelen.


Nu moeten we wel van "Diplomafetisjisme" afgeraken. Eender wie er aan
een "Master" of andere graad geraakt en zich in een beroepsleven of een leven als onderzoeker/wetenschapper stort, begint dan pas te "leren".
Ik geloof dat het slechts een kleine minderheid van mensen is die letterlijk het beroep van hun diploma gaan uitoefenen, men ijkt daar altijd van af en doet zelf relevante bijkomende studie. Dikwijls moet men functies uitoefenen, waarvoor initieel je kennis ontoereikend is - je leervermogen is belangrijker dan je diploma. Iets wat algemeen aanvaard wordt, daartoe schrijft men ook graag examens uit waarvoor er geen cursussen zijn om je erop voor te bereiden.

Een opleiding is belangrijker dan een diploma.

Jantje 15 januari 2007 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2337939)
Mijn mening vloeit voort uit het feit dat ik er ben van overtuigd dat je meer leert door aan bvb projecten/cases te werken met een aantal studiegenoten dan een vak gewoon te blokken op je eentje. Samenwerking en communicatie vormen vaak de basis van veel opleidingen (zeker een ir. of ing. opleiding).

Je mag gerust soliciteren met een diploma in avondschool, maar als er eentje is met een vergelijkbaar in dagonderwijs krijgt die toch de baan.


Mag ik nu eens heel hard beginnen lachen.

Ik heb zelf al mijn diploma's behaald via avondschool en de examencommissie. En ik kan je verzekeren dat deze die even oud zijn als mij en met evenwaardige dipoma's uit het gewoon onderwijssysteem meedingen naar de zelfde functie, steeds mogen inpakken.
Dit omdat mijn diploma's juist een bewijs van inzet, doorzetting, wilkracht en intresse aantonen, terwijl deze uit het gewone onderwijs enkel kunnen aanduiden dat ze die opleiding hebben gevolgd. En een diploma bewijst enkel dat je de theorie kent, dit terwijl men met de niet schoolse diploma's kan aantonen de leerstof reeds tijdens de opleiding in beroepspraktijk te hebben toegepast uit intresse vak het beroep.

De opleiding is dus veel vollediger en de kennis grondiger.

Maar men moet zichzelf natuurlijk ook behoorlijk kunnen verkopen om bij een solicitatie succes te kunnen hebben.

Desiderius 15 januari 2007 11:50

Ik zie niet in wat de toegevoegde waarde is van het ex cathedra -onderwijs zoals het in tal van universiteiten m.n. in de menswetenschappelijke richtingen nog wordt gepraktiseerd. Ik dacht in mijn tijd dat het een ziekte was die wel zou overgaan; toen was er immers reeds veel kritiek en nog meer voorstellen om proffen te 'activeren'. Maar helaas stel ik nog altijd vast dat het urenlang broekverslijtend luisteren naar een prof die z'n syllabus voorleest, nog altijd vaste praktijk is.

Toen ik met m'n kersverse licentiaatsdiplomaatje in Groot-Brittannië en de VSA ging postgradueren, kwam ik in een heel ander systeem terecht: de tutorials. Heel sterk gericht op persoonlijke begeleiding én persoonlijk initiatief/verantwoordelijkheid van de student. Het werd me ook meteen duidelijk waarom die systemen (aan de betere universiteiten) zo peperduur waren.

Ik geloof dat het afstandsleren via het internet een zeer interessante benadering kan zijn voor de algemene disciplines en het 'verwerken' van de basisstof, terwijl men docenten (proffen et.al.) wellicht beter zou kunnen inschakelen in een meer persoonlijke begeleiding van kleinere groepjes studenten. Praktijkoefeningen, discussies, scripties, etc... waarbij gepeild wordt naar de maturiteit van de student om uiteindelijk examen af te kunnen leggen. (cf. de beruchte 'finals') Op die manier vervaagt ook het onderscheid tussen dag- en avondonderwijs.

Jantje 15 januari 2007 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2338020)
Ik zie niet in wat de toegevoegde waarde is van het ex cathedra -onderwijs zoals het in tal van universiteiten m.n. in de menswetenschappelijke richtingen nog wordt gepraktiseerd. Ik dacht in mijn tijd dat het een ziekte was die wel zou overgaan; toen was er immers reeds veel kritiek en nog meer voorstellen om proffen te 'activeren'. Maar helaas stel ik nog altijd vast dat het urenlang broekverslijtend luisteren naar een prof die z'n syllabus voorleest, nog altijd vaste praktijk is.

Toen ik met m'n kersverse licentiaatsdiplomaatje in Groot-Brittannië en de VSA ging postgradueren, kwam ik in een heel ander systeem terecht: de tutorials. Heel sterk gericht op persoonlijke begeleiding én persoonlijk initiatief/verantwoordelijkheid van de student. Het werd me ook meteen duidelijk waarom die systemen (aan de betere universiteiten) zo peperduur waren.

Ik geloof dat het afstandsleren via het internet een zeer interessante benadering kan zijn voor de algemene disciplines en het 'verwerken' van de basisstof, terwijl men docenten (proffen et.al.) wellicht beter zou kunnen inschakelen in een meer persoonlijke begeleiding van kleinere groepjes studenten. Praktijkoefeningen, discussies, scripties, etc... waarbij gepeild wordt naar de maturiteit van de student om uiteindelijk examen af te kunnen leggen. (cf. de beruchte 'finals') Op die manier vervaagt ook het onderscheid tussen dag- en avondonderwijs.


Maar vaak moeten jongeren in het dag onderwijs een lessenpakket volgen dat met een bepaalde geloofsovertuiging is opgesteld en zitten daar vakken tussen die totaal niets meer te maken hebben met hun opleidingen.

Zo krijgt men in het ASO nog steeds 2 uur per week goddienst of zedeleer.
Wat die kinderen daar leren is soms onvoorspelbaar.
Mijn zoon van 14 jaar kreeg daar bijvoorbeeld de werking van een prostitutie-netwerk als leerstof.

Tavek 15 januari 2007 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2338017)
Mag ik nu eens heel hard beginnen lachen.

Ik heb zelf al mijn diploma's behaald via avondschool en de examencommissie. En ik kan je verzekeren dat deze die even oud zijn als mij en met evenwaardige dipoma's uit het gewoon onderwijssysteem meedingen naar de zelfde functie, steeds mogen inpakken.
Dit omdat mijn diploma's juist een bewijs van inzet, doorzetting, wilkracht en intresse aantonen, terwijl deze uit het gewone onderwijs enkel kunnen aanduiden dat ze die opleiding hebben gevolgd. En een diploma bewijst enkel dat je de theorie kent, dit terwijl men met de niet schoolse diploma's kan aantonen de leerstof reeds tijdens de opleiding in beroepspraktijk te hebben toegepast uit intresse vak het beroep.

De opleiding is dus veel vollediger en de kennis grondiger.

Maar men moet zichzelf natuurlijk ook behoorlijk kunnen verkopen om bij een solicitatie succes te kunnen hebben.

Als ik bvb kijk naar een graduaatsopleiding informatica in avondschool en die in dagonderwijs, dan stelt die in avondonderwijs niet veel voor. Zijn dat trouwens wel dilplomas ? Volgens mij zijn dat certificaten....

In ieder geval, avondonderwijs is goed als aanvulling op een bestaand diploma, niet als basis.

Jantje 15 januari 2007 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2338330)
Als ik bvb kijk naar een graduaatsopleiding informatica in avondschool en die in dagonderwijs, dan stelt die in avondonderwijs niet veel voor. Zijn dat trouwens wel dilplomas ? Volgens mij zijn dat certificaten....

In ieder geval, avondonderwijs is goed als aanvulling op een bestaand diploma, niet als basis.


Dat zijn volwaardige diploma's en tussen de opleidingen is echt niet veel verschil.

Het is trouwens zo, dat wie zijn diploma via thuisstudie en afstandsonderwijs wil behalen, zijn examen voor de middenjury moet afleggen. Dit wil dan zeggen dat je alles volledig moet kennen en niet enkel de leerstof waarover de prof tijdens zijn lezingen over zat te praten.

Want daar weet je totaal niet wat ze gaan vragen, je krijgt enkel de eindtermen waaraan je moet voldoen

http://www.ond.vlaanderen.be/

Je kan ze vinden op deze site

Tavek 15 januari 2007 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2338827)
Dat zijn volwaardige diploma's en tussen de opleidingen is echt niet veel verschil.

Het is trouwens zo, dat wie zijn diploma via thuisstudie en afstandsonderwijs wil behalen, zijn examen voor de middenjury moet afleggen. Dit wil dan zeggen dat je alles volledig moet kennen en niet enkel de leerstof waarover de prof tijdens zijn lezingen over zat te praten.

Want daar weet je totaal niet wat ze gaan vragen, je krijgt enkel de eindtermen waaraan je moet voldoen

http://www.ond.vlaanderen.be/

Je kan ze vinden op deze site

Bedankt voor de info. Middenjury ben ik niet mee bekend, dus hier leer ik weer bij!

Nynorsk 16 januari 2007 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2338827)
Dat zijn volwaardige diploma's en tussen de opleidingen is echt niet veel verschil.

Het is trouwens zo, dat wie zijn diploma via thuisstudie en afstandsonderwijs wil behalen, zijn examen voor de middenjury moet afleggen. Dit wil dan zeggen dat je alles volledig moet kennen en niet enkel de leerstof waarover de prof tijdens zijn lezingen over zat te praten.

Want daar weet je totaal niet wat ze gaan vragen, je krijgt enkel de eindtermen waaraan je moet voldoen

http://www.ond.vlaanderen.be/

Je kan ze vinden op deze site

middenjury bestaat niet meer voor hoger onderwijs, hoor.
voor het basis- en middelbaar onderwijs kun je wel nog examens afleggen voor de middenjury (allez ja, de Examencommissie van de Vlaamse gemeenschap).
In het hoger onderwijs bepaald de prof dus te kennen leerstof.

King of beggars and fleas 16 januari 2007 01:39

middenjury kan mss terug voor hogeschool en unief open gezet worden ?

punt is

de technologische mogelijkheden zijn er

innovatie is nodig en onze voornaamste troef

daar zijn zelfs de armen van het vierde wereld syndicaat het mee eens

maar zet dan de deuren tot de kennis ook echt open

het kost niks en is een ideaal ideetje

jaja steel het maar om populariteit te winnen

Nynorsk 16 januari 2007 02:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2340536)
middenjury kan mss terug voor hogeschool en unief open gezet worden ?

punt is

de technologische mogelijkheden zijn er

innovatie is nodig en onze voornaamste troef

daar zijn zelfs de armen van het vierde wereld syndicaat het mee eens

maar zet dan de deuren tot de kennis ook echt open

het kost niks en is een ideaal ideetje

jaja steel het maar om populariteit te winnen

ik zie het verband niet tussen middenjury en afstandsonderwijs.
Waarom zou je middenjury wel, maar examencontracten niét kunnen organiseren via afstandsonderwijs?
Wat is er mis met de examencontracten?
Er wordt trouwens op de verschillende universiteiten duchtig onderzoek verricht rond online leerpaden en dergelijke.

Jantje 16 januari 2007 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 2340415)
middenjury bestaat niet meer voor hoger onderwijs, hoor.
voor het basis- en middelbaar onderwijs kun je wel nog examens afleggen voor de middenjury (allez ja, de Examencommissie van de Vlaamse gemeenschap).
In het hoger onderwijs bepaald de prof dus te kennen leerstof.


Voor hoger onderwijs bestaat er de open universiteit en de avondcampus op de andere unifs. Deze werken op de zelfde wijze als de dagcampussen.

Men kan zich ook als vrije student inschrijven in bij de unifs en dan moet men enkel de examens afleggen.

Het enige dat eigenlijk echt een hinderpaal is voor vele mensen, is het prijskaartje dat aan elke vorm van onderwijs hangd.

Vroeger was het onderwijs via BIS gratis en moest men enkel aan de boeken geraken, die kon je vaak tweedehands kopen van andere BIS-studenten. Nu moet je al bijna Bill Gates zijn om de opleidingen bij BIS te betalen.

Jantje 16 januari 2007 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 2340574)
ik zie het verband niet tussen middenjury en afstandsonderwijs.
Waarom zou je middenjury wel, maar examencontracten niét kunnen organiseren via afstandsonderwijs?
Wat is er mis met de examencontracten?
Er wordt trouwens op de verschillende universiteiten duchtig onderzoek verricht rond online leerpaden en dergelijke.

De examencommissie (middenjury) is het examesysteem van het afstands-of thuisonderwijs.
Dat men geen examens via internet of post laat afleggen, lijkt mijn nogal logisch. Want dan is er geen toezicht of je het examen correct aflegd en of je het wel zelf aflegd.

Arnold 16 januari 2007 09:59

Vermits u er een enquête aan hangt, verplaats ik deze thread naar maatschappelijke discussies.

mvg,
Arnold.

Bierke 16 januari 2007 10:24

Ik ben sowieso voorstander van een online unief. Het urenlang slijten in aula's heb ik ook een paar jaar mogen ondergaan.. al dan niet met een kater :p
Zelfs toen was ik er vast van overtuigd dat er ooit een einde zou gesteld worden aan die nutteloze tijdsverspilling, je cursussen moest je toch op jezelf blokken, dus dit is zeker en vast een vooruitgang in de opleidingsmogelijkheden.
En Tavek, ik heb ook een diploma uit het avondonderwijs, je kan het mss niet vergelijken met dagonderwijs maar het is zeker een stuk plezanter, niet dat er gefeest wordt ofzo, maar het is meer "to the job" en zowat altijd gegeven door mensen die zelf in de praktijk staan, betere docenten kan je niet hebben hoor ;)

Jantje 16 januari 2007 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 2340917)
Ik ben sowieso voorstander van een online unief. Het urenlang slijten in aula's heb ik ook een paar jaar mogen ondergaan.. al dan niet met een kater :p
Zelfs toen was ik er vast van overtuigd dat er ooit een einde zou gesteld worden aan die nutteloze tijdsverspilling, je cursussen moest je toch op jezelf blokken, dus dit is zeker en vast een vooruitgang in de opleidingsmogelijkheden.
En Tavek, ik heb ook een diploma uit het avondonderwijs, je kan het mss niet vergelijken met dagonderwijs maar het is zeker een stuk plezanter, niet dat er gefeest wordt ofzo, maar het is meer "to the job" en zowat altijd gegeven door mensen die zelf in de praktijk staan, betere docenten kan je niet hebben hoor ;)

Avond onderwijs word idd vaak gegeven door mensen die nog dagdagelijks in de privé het beroep zelf utvoeren en hun kennis overbrengen op de leerlingen.
Dit is ook een groot verschil met de lesgevers uit het dagonderwijs, deze hebben vaak enkel een thoretische kennis van hun vaak en lopen dan vaak ook jaren achter tegenover de bedrijven en de kennis die nodig is voor de functies binnen de bedrijven.
Eén van de redens waarom mensen met een avondschool of examencommissie-diploma vaak voorrang krijgen bij solicitaties tegenover de dagonderwijsdiploma's. Zij hebben vaak al ervaring en hebben kennis over de huidige materie, niet over die van vroeger zoals deze van het dagonderwijs.

In veel bedrijven moeten de IR's zelfs onderaan de trap beginnen, om alles af te leren wat zij opschool hebben geleerd en kunnen pas beginnen opklimmen nadat zij de nieuwe technieken en kennis hebben geleerd.

Binnen de bouwsector kom je zo vaak plannen tegen van bouwkundige schoolverlaters, die zelfs gewoon niet uit te voeren zijn.

Ben ooit een brug en trap moeten gaan steken tussen twee bestaande gebouwen, waar de bouwkundige schoolverlater geen rekening had gehouden met het maximum vermogen van de nodige kranen en de draaicirkel van de stukken die moesten geplaatst worden.
Kennis die men enkel op de werkvloer kan opdoen.

Heftruck 16 januari 2007 10:55

Op eigen tempo achter de laptop studeren = zalig. Leren wanneer je er de motivatie en de tijd voor hebt, prachtig gewoon. (Dan zal ik nooit meer te laten komen omdat ik me overslapen heb...) :thumbsup:

Raven 16 januari 2007 11:12

Absoluut tegen deze vorm van onderwijs om 2 redenen

1) werkgelegenheid

alé, en het gaat al zo slecht in de leerkrachten-business.

Nu wil men nog die mensen hun beroep overbodig maken. De kwantiteit aan leerkrachten (en hun uren) is bepaalt door het aantal nieuwe beginnende leerlingen die fysiek op school aanwezig zijn.

Maar als die school nu vanaf de pc thuis gebeurd :? .. bye bye leerkrachten :lol: . Toch wel bizar dat het VWS daar voorstander van is.

2) scholingsgraad

De ongedisciplineerde jeugd van Vlaanderen weet niet wat werken is, en kan dus niet zich motiveren om 8 uren per dag achter hun pc te zitten studeren. Kleine jan zit na een half uur allicht al te surfen op www.blotetettn.be

Jantje 16 januari 2007 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2341063)
Op eigen tempo achter de laptop studeren = zalig. Leren wanneer je er de motivatie en de tijd voor hebt, prachtig gewoon. (Dan zal ik nooit meer te laten komen omdat ik me overslapen heb...) :thumbsup:

Geen gezaag aan je kop de dag na een overdreven uitbundig feestje!!!!

Zelfs mijn dochter van 16 is begonnen met thuisstudie en het gaat haar stukken beter af en ze begrijpt de leerstof beter nu ze zaken zelf kan gaan opzoeken en aan mensen uit de echte beroepswereld kan vragen.

Menskunde van artsen, biologie van dierenartsen en biologen, chemie van laboranten en apotheker. Welke leerkracht kan tegen die mensen hun ervaring en kennis op. En welke school beschikt er over evenveel of meer en moderner matriaal dan de bedrijven, die jonge mensen willen opleiden om hun bedrijven van bekwame opvolgers te voorzien.

Het heeft wel inspanningen van mij gevraagd om die mensen en bedrijven te overtuigen van het nut van deze opleidingsvorm, maar het werpt nu toch zijn vruchten af.

Tavek 16 januari 2007 11:33

En toch blijf ik erbij, een 5-jarige Master opleiding aan een Universiteit is een pak beter als "laptop"onderwijs op afstand.

Geen projectwerk, geen interactie met mede studenten, afstand docent-student vrij groot, praktisch werk ?.....

Jantje 16 januari 2007 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2341102)
Absoluut tegen deze vorm van onderwijs om 2 redenen

1) werkgelegenheid

alé, en het gaat al zo slecht in de leerkrachten-business.

Nu wil men nog die mensen hun beroep overbodig maken. De kwantiteit aan leerkrachten (en hun uren) is bepaalt door het aantal nieuwe beginnende leerlingen die fysiek op school aanwezig zijn.
Leerkrachten zouden hierdoor helemaal hun job niet verliezen.
Zij zullen steeds nodig zijn voor de zwakkere die idd niet bekwaam zijn om opzichzelf te leren en om taken en testen te maken en verbeteren.
Maar als die school nu vanaf de pc thuis gebeurd :? .. bye bye leerkrachten :lol: . Toch wel bizar dat het VWS daar voorstander van is.
Veel scholen gebruiken het systeem reeds binnen de schoolmuren en ook de scholingen van de VDAB werken met dit systeem.
Het systeem heeft dus zijn deugdelijkheid en zijn voordelen reeds duidelijk bewezen. Het word vollop gebruikt en steeds meer opleidingsinstellingen schakelen er op over.
2) scholingsgraad
Deze verbeterd zelfs met dit systeem, want de lesgevers hebben dan zelf meer tijd om zichzelf bij te scholen en de nieuwe kennis te leren.
De ongedisciplineerde jeugd van Vlaanderen weet niet wat werken is, en kan dus niet zich motiveren om 8 uren per dag achter hun pc te zitten studeren. Kleine jan zit na een half uur allicht al te surfen op www.blotetettn.be

De jeugd is vaak gedemotiveerd juist door ons huidig schoolsysteem.
De leerkrachten die te lang bij het zelfde blijven hangen, of te snel over bepaaldezaken gaan. Ook staan veel leerkrachten vaak eerst hun levensverhaal te vertellen in de klas en geven zij de leerstof als huiswerk met de jeugd mee. Trouwens er word heel veel tijd verloren door de scholen.

Wist je zo, dat kinderen in het Bassis onderwijs op de meeste scholen slecht 30 dagen per jaar echt onderwijs krijgen en de rest van de tijd daar zitten te spelen, wachten op andere, met uitstapjes.

Heftruck 16 januari 2007 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2341170)
En toch blijf ik erbij, een 5-jarige Master opleiding aan een Universiteit is een pak beter als "laptop"onderwijs op afstand.

Geen projectwerk, geen interactie met mede studenten, afstand docent-student vrij groot, praktisch werk ?.....

Het hangt natuurlijk af van de richting, maar ik zaag de mensen de oren van hoofd met wat ik leer, dus aan interactie geen gebrek. :-P

Jantje 16 januari 2007 11:39

[quote=Tavek;2341170]En toch blijf ik erbij, een 5-jarige Master opleiding aan een Universiteit is een pak beter als "laptop"onderwijs op afstand.

Geen projectwerk, geen interactie met mede studenten, afstand docent-student vrij groot, praktisch werk ?.....[/quote]

Waarom zouden die er niet zijn

De afstand tussen docent-student is ook in het dagonderwijs vaak zeer groot. En zelf aan staan ze naast elkaar vaak toch onoverbrugbaar.

Dit kan men zonder problemen in bedrijven zelf doen, en dat is veel beter en met ervaren beroepsmensen.

King of beggars and fleas 16 januari 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 2340574)
ik zie het verband niet tussen middenjury en afstandsonderwijs.

in beide leervormen ligt de nadruk op autodidactiek.
Citaat:

Waarom zou je middenjury wel, maar examencontracten niét kunnen organiseren via afstandsonderwijs?
heb ik niet gezegd - eerder zo van als het met het ene kan waarom dan niet met het andere ?
Citaat:

Wat is er mis met de examencontracten?
ik zou het begot niet weten 8O
Citaat:

Er wordt trouwens op de verschillende universiteiten duchtig onderzoek verricht rond online leerpaden en dergelijke.
Niet alleen onderzoek, er wordt al volop mee gewerkt ! Het is ook een evolutie die niet te stuiten is. Binnen x aantal jaar zal het grootste gedeelte van het onderwijs online gegaan zijn.

Die verhuis is dus al begonnen. Gewoon ad valvas bvb dat kun je alleen nog maar online vinden zie https://minerva.ugent.be/claroline/ssl/login.php

als je ingeschreven bent krijg je daar een account - dan kan je de lesroosters vinden en enkel via daar kan je voor de verschillende vakken inschrijven. (studeren aan de unief is dus zonder PC al onmogelijk geworden !)

Slides van de lessen kan je daar als student ook downloaden en afdrukken en sommighe profs zetten er zelfs al delen van cursussen online ( het gebruikelijke gehannes om aan cursussen en boeken te geraken via de cursusdienst is niet bepaald iets dat ik zou missen.)

Voor argumentatieleer zijn er trouwens ook verplichtte weboefeningen. Men kan zien of en wanneer ik daar ingelogd was en welke oefening ik aan het doen ben. Zelfs sommige eksamens zou men dus via een studentenaccount kunnen organiseren

nogmaals - een onafwendbare evolutie dus die reeds volop begonnen is en die vinden wij nog wat versneld mag worden door de politiek - aangezien men werklozen vervolgt en men hen dus alle kansen moet geven om zich ook deftig en volwaardig ( niet één of ander flutcursuske vd vdab om te leren krosjteren ) te scholen ( als ze dat willen ! )

King of beggars and fleas 16 januari 2007 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2341102)
Absoluut tegen deze vorm van onderwijs om 2 redenen

1) werkgelegenheid

alé, en het gaat al zo slecht in de leerkrachten-business.

Nu wil men nog die mensen hun beroep overbodig maken. De kwantiteit aan leerkrachten (en hun uren) is bepaalt door het aantal nieuwe beginnende leerlingen die fysiek op school aanwezig zijn.

Maar als die school nu vanaf de pc thuis gebeurd :? .. bye bye leerkrachten :lol: . Toch wel bizar dat het VWS daar voorstander van is.

Het Vws is niet tegen automatisatie en het zoveel mogelijk overbodig maken van allerhande werk mits algemene welvaartsgaranties !

Er werd hier al duidelijk gemaakt dat er helemaal niet minder leerkrachten nodig zouden zijnj bovendien - er zou meer plaats vrijkomen voor individuele begeleiding, op maat en daar waar ze nodig is. Het zou dus de kwaliteit van ons onderwijs verhogen en dit doordat het daar meer ruimte en tijd voor vrijmaakt. Maar zelfs als het banen zou kosten dan is dat nog geen enkel probleem. Zoals jij het bekijkt moet je dan trouwens tegen elke vorm van automatisatie zijn. En dat is eigenlijk een gans andere discussie.

Raven 16 januari 2007 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2341370)
Er werd hier al duidelijk gemaakt dat er helemaal niet minder leerkrachten nodig zouden zijnj bovendien - er zou meer plaats vrijkomen voor individuele begeleiding, op maat en daar waar ze nodig is.

Individuele begeleiding wordt nu ook al aangeboden door Universiteiten & Hogescholen. Weet je hoeveel daar wordt gebruik van gemaakt?

Zelden of nooit :-) . Ik zie niet in waarom dat anders gaat zijn in dat nieuwe systeem.

En jij verwacht dat alle leerkrachten, die nu hun uren hebben die ze effectief les geven, en waarvoor ze betaald worden, kunnen gaan zitten in een lege "online-universiteit" wachtend tot daar eens een student goesting heeft om af te komen voor extra uitleg?

-een principe van een F.A.Q is heel realistisch om probleemgevallen electronisch mee op te vangen..

-met e-learning kan je perfect een traject uitstippelen om leerstof te verwerken. Waarbij bijvoorbeeld elke dag een 10tal cursuspagina's leesbaar worden, waarbij de volgende dag kan gepeild worden naar het begrijpen van die stof. Is een systeem dat zeer populair en effectief is in bedrijven.

-een e-learning systeem vereist dat de cursussen uitermate geschikt gemaakt worden voor zelfstudie. Iets wat veel leerkrachten bewust niet doen. Als een cursus geschikt is voor zelfstudie.... Waarom zijn dan leerkrachten nog nodig?

Laten we dus realistisch blijven dat leerkrachten geen uitstervend ras zullen worden.


Een zij-effect van het online leren is dat je de capaciteit (aantal leerlingen) kunt verhogen per leerkracht. En dit waarschijnlijk dramatisch. En dat betekent automatisch dat er minder leerkrachten gaan nodig zijn. Eventueel voor bij de examens (ik veronderstel dat die toch nog fysiek afgenomen moeten worden). Maar voor enkele drukke weken op een jaar ga je niet iemand voltijds in dienst nemen.

Of is het de bedoeling dat die online-univerisiteit een liefdadigheids-instelling wordt die zich niet moet houden aan minimum-budgetten? :lol:




Citaat:

Het zou dus de kwaliteit van ons onderwijs verhogen
Misschien wel. Uit onderzoek is gebleken dat iets dat je met zelfstudie leert, je beter kan en langer onthoudt. Dus dit systeem heeft, kwalitatief gezien, z'n voordelen.

Maar gezien het nu al "struggle for life" is in de onderwijssector, zal dit online universiteit principe een sociaal drama teweeg brengen nog veel groter dan VW vorst.


Citaat:

Zoals jij het bekijkt moet je dan trouwens tegen elke vorm van automatisatie zijn. En dat is eigenlijk een gans andere discussie.
Wat ik ook ben.

Fruitpluk bijvoorbeeld wordt voorlopig nog gedaan met de hand, wat de tewerkstelling betekent van honderden, tot duizenden fruitplukkers in bv een stadje als Sint-Truiden alleen al. Voornamelijk allochtonen trouwens, en is dat niet een goed initiatief?

Ik vrees voor deze mensen dat hun seizoenjob alvast slechte perspectieven heeft. Men heeft een landbouwtuig ontwikkeld dat, discriminerend op rijpheid van vruchten, een hele boom kan rooien in enkele seconden.

Maja, als ik uw redenering volg, hoeft dat dus niet te leiden tot jobverlies, omdat al die fruitplukkers ook nodig zullen zijn om de goede werking van dat hels gedrocht te garanderen...

Kimmie2710 16 januari 2007 13:56

Er bestaat nog zoiets (nogal redelijk nieuw) als een open universiteit. Daarmee wil de overheid mensen aansporen via afstandsonderwijs mensen hun graduaats of licentiaats diploma te behalen. Dit in samenwerking met Nederlandse universiteiten en met de universiteit van Gent.
Meer info: http://www.ou.nl/eCache/DEF/46/299.html

King of beggars and fleas 16 januari 2007 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2341573)
Maja, als ik uw redenering volg, hoeft dat dus niet te leiden tot jobverlies, omdat al die fruitplukkers ook nodig zullen zijn om de goede werking van dat hels gedrocht te garanderen...

nee oimdat minder moeten werken gewoon geen enkel probleem is. Maar over hoe we als maatschappij moeten omgaan met automatisatie en het verdwijnen van de primaire sector wil ik gerust in een andere draad nog wat doorbomen. Dit heeft hier echter niets mee te maken. Aan de automatisatiewedlloop gaat het onderwijs echt niet als enige gaan ontsnappen. De voorbeelden die je zelf aanhaalt aangaande e learning zijn in deze sprekend genoeg en behoeven geen verdere aanvulling.

King of beggars and fleas 16 januari 2007 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kimmie2710 (Bericht 2341613)
Er bestaat nog zoiets (nogal redelijk nieuw) als een open universiteit. Daarmee wil de overheid mensen aansporen via afstandsonderwijs mensen hun graduaats of licentiaats diploma te behalen. Dit in samenwerking met Nederlandse universiteiten en met de universiteit van Gent.
Meer info: http://www.ou.nl/eCache/DEF/46/299.html

die modules zijn voor mij veel te duur. Anders was ik daar zes jaar geleden al begonnen en was ik nu mss al advocaat. Komt daar nog bij dat ze daar enkel nederlands recht doceren - waar ik hier in belgie geen bal mee ben.

maar uit de open universiteit zou wel het initiatief dat we hier bepleiten kunnen groeien. Gewoon kwestie van ze de nodige subsidies te geven. En samenwerken met Ugent doen ze al - zodus

het enige dat ze eigenlijk moeten doen is gewoon die colleges filmen en online zetten - de optimalisatie kan nadien nog gebeuren

zet die dingen gewoon online dus dedju !!! gebruik de mogelijkheden die er zijn !

King of beggars and fleas 16 januari 2007 14:15

is er iemand die weet trouwens hoe je een online petitie ineen steekt ?

Jantje 16 januari 2007 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
En jij verwacht dat alle leerkrachten, die nu hun uren hebben die ze effectief les geven, en waarvoor ze betaald worden, kunnen gaan zitten in een lege "online-universiteit" wachtend tot daar eens een student goesting heeft om af te komen voor extra uitleg?

Een klein vraag maar. Weet jij eigenlijk wel hoe het internet en alles wat er aanhangd werkt?

Je verstuurd je werken en vragen gewoon per email en zij verbeteren en beantwoorden die als ze tijd en zin hebben. Voor speciale vragen maken zij gewoon een afspraak voor een chatsessie. Waar zouden zij dus moeten zitte wachten.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
-een e-learning systeem vereist dat de cursussen uitermate geschikt gemaakt worden voor zelfstudie. Iets wat veel leerkrachten bewust niet doen. Als een cursus geschikt is voor zelfstudie.... Waarom zijn dan leerkrachten nog nodig?

Ik heb verschillende leerkrachten in de familie, en kan je verzekeren dat zij ook voorstanders zijn van zelfstudie.

De reden dat hun lessenpakketten hier niet voor zijn aangepast is veel simpelder hoor. Zij stellen dit op tijdens hun stage en veranderen daar niets meer aan. De enige veranderingen die zij doen is als de leerstof veranderd.

Je mag niet vergeten dat er nu nog veel leerkrachten rondlopen die zelf niets van een pc of het internet kennen, en juist enkel om die reden tegen online studeren zijn.

netslet 16 januari 2007 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2341693)
is er iemand die weet trouwens hoe je een online petitie ineen steekt ?

http://www.petitiononline.com/create_petition.html

bvb.

De VDAB organiseert trouwens ook zoiets als webleren. Als je werkloos bent en tot een bepaalde werkloosheidscategorie behoort, dan zijn die webleercursussen zelfs gratis.

King of beggars and fleas 16 januari 2007 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2341836)

hartstikke bedankt voor die link ;-) .
Citaat:


De VDAB organiseert trouwens ook zoiets als webleren. Als je werkloos bent en tot een bepaalde werkloosheidscategorie behoort, dan zijn die webleercursussen zelfs gratis.
weet ik maar wat de vdab organiseert vindt ik meestal maar flutcursusjes. Als men wil dat weriklozen zich herscholen dan vindt ik dat men ze de kans moet geven dat deftig te doen en dus ook een echt diploma via webleren ( aan de universiteit of hoge school bvb ) te behalen. Een cursus bij de vdab gevolgd hebben is bovendien voor veel jobs eerder een extra stigma. Het toont immers aan dat je moeite hebt met je weg vinden op de arbeidsmarkt, dat je wss al langdurig werkloos bent geweest enz.

Nynorsk 16 januari 2007 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2340646)
Voor hoger onderwijs bestaat er de open universiteit en de avondcampus op de andere unifs. Deze werken op de zelfde wijze als de dagcampussen.

Men kan zich ook als vrije student inschrijven in bij de unifs en dan moet men enkel de examens afleggen.

Het enige dat eigenlijk echt een hinderpaal is voor vele mensen, is het prijskaartje dat aan elke vorm van onderwijs hangd.

Vroeger was het onderwijs via BIS gratis en moest men enkel aan de boeken geraken, die kon je vaak tweedehands kopen van andere BIS-studenten. Nu moet je al bijna Bill Gates zijn om de opleidingen bij BIS te betalen.

"vrij student" bestaat niet meer, hoor.

Nynorsk 16 januari 2007 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2341348)
in beide leervormen ligt de nadruk op autodidactiek.heb ik niet gezegd - eerder zo van als het met het ene kan waarom dan niet met het andere ?ik zou het begot niet weten 8O Niet alleen onderzoek, er wordt al volop mee gewerkt ! Het is ook een evolutie die niet te stuiten is. Binnen x aantal jaar zal het grootste gedeelte van het onderwijs online gegaan zijn.

Die verhuis is dus al begonnen. Gewoon ad valvas bvb dat kun je alleen nog maar online vinden zie https://minerva.ugent.be/claroline/ssl/login.php

als je ingeschreven bent krijg je daar een account - dan kan je de lesroosters vinden en enkel via daar kan je voor de verschillende vakken inschrijven. (studeren aan de unief is dus zonder PC al onmogelijk geworden !)

Slides van de lessen kan je daar als student ook downloaden en afdrukken en sommighe profs zetten er zelfs al delen van cursussen online ( het gebruikelijke gehannes om aan cursussen en boeken te geraken via de cursusdienst is niet bepaald iets dat ik zou missen.)

Voor argumentatieleer zijn er trouwens ook verplichtte weboefeningen. Men kan zien of en wanneer ik daar ingelogd was en welke oefening ik aan het doen ben. Zelfs sommige eksamens zou men dus via een studentenaccount kunnen organiseren

nogmaals - een onafwendbare evolutie dus die reeds volop begonnen is en die vinden wij nog wat versneld mag worden door de politiek - aangezien men werklozen vervolgt en men hen dus alle kansen moet geven om zich ook deftig en volwaardig ( niet één of ander flutcursuske vd vdab om te leren krosjteren ) te scholen ( als ze dat willen ! )

ik denk dat ik minerva wel ken hoor :?:?

en je moet als student geen pc hebben, er zijn echt wel pc's genoeg op den unief zelf. Het is handig, dat wel, maar dat is het sowieso, met of zonder Dokeos en Blackboard toestanden. Schrijf maar eens een thesis zonder pc. Dat kan, maar je gaat vloeken.

Er is trouwens hoegenaamd geen controle op de identiteit van de student als deze online examens aflegt. Ook mondelinge examens worden een pak moeilijker. Ook kun je via internet geen gesloten boek examens afnemen.

Gezamelijke groepspractica, of zelfs individuele groepspractica lijken mij trouwens echt onmisbaar, hoor. Het internet kan ingeschakeld worden om leren te stimuleren of op afstand te laten verlopen, maar ik heb toch liefst een student chemie die in een lab mag experimenteren ipv thuis, een dierenarts die niet enkel op video gezien heeft hoe je een beest opereert, een psycholoog die rollenspellen heeft gespeeld voor hij het in de praktijk uittest,...

Ik heb tijdens mijn job aan den unief altijd veel gebruik gemaakt van het internet bij studentenbegeleiding, maar ik merk heel sterk dat even samen zitten en goed kunnen discussiëren en overleggen toch wel vruchtbaarder is.

Er is trouwens heel wat onderzoek rond afstandsonderwijs, als je dat eens bekijkt, dan zul je zien dat dat helemaal geen rozegeur en maneschijn is maar heel wat problemen geeft.

Desiderius 16 januari 2007 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2341170)
En toch blijf ik erbij, een 5-jarige Master opleiding aan een Universiteit is een pak beter als "laptop"onderwijs op afstand.

Geen projectwerk, geen interactie met mede studenten, afstand docent-student vrij groot, praktisch werk ?.....

D�*�*r moet ik je gelijk in geven, maar da's niet de benadering die mij voorstaat.

Het 'botte' ex-cathedrawerk kan je best overlaten aan een goed uitgebouwd on-line systeem, compleet met mogelijkheden tot debat (gemodereerde fora) en feed-back mogelijkheden (bvb. chat-sessies met de prof in kwestie). Véél toegevoegde waarde in het louter 'lijfelijk aanwezig zijn' zie ik persoonlijk niet.

De échte tutorials zou men kunnen organiseren in kleinere groepen, waar er rechtstreeks contact is met de docent en de medestudenten. Zo kunnen projecten op een veel persoonlijker manier worden opgevolgd omdat het urenlange afratelen van de syllabus volledig komt te vervallen.

De universiteit/faculteit zou dan kunnen voorzien in een praktische regeling die het voor avondstudenten mogelijk maakt om voor de volle 100% te participeren. Ik d�*cht dat dit systeem voor een aantal richtingen al redelijk ver was uitgewerkt door o.m. de Open University in Groot-Brittannië.

Ik zie de laptop dus geenszins als een substituut voor het dagonderwijs (de 'virtuele faculteit' of iets in die aard), maar als een hulpmiddel dat het universitair onderwijs ontzettend kan verrijken én opentrekken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be