Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: ben u voorstander van een online universiteit ?
ja 24 72,73%
nee 9 27,27%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2007, 03:53   #1
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard online universiteit

In zijn vierde burgermanifest stelde verhofstadt duidelijk dat we zoveel mogelijk moeten zien te innoveren en de gemiddelde scholingsgraad van onze burgers dus ook zo hoog mogelijk moeten zien op te trekken.

Waarom dan geen gebruik maken van de moderne technologie die we ter beschikking hebben en online studeren mogelijk maken ?

Met een minimum aan kosten ( er is zelfs besparing door mogelijk ) zou men op die manier immers de drempel van onze universiteiten en eventueel hogescholen aanzienlijk kunnen verlagen.

In zuid afrika is men al zover trouwens

hoe lang gaat het bij ons duren ?
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 januari 2007 om 04:21.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 10:37   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Nu moet er wel een kanttekening geplaatst worden : de mogelijkheden om diverse cursussen "on line" te volgen zijn nu reeds zeer groot. Ook het voorbereiden van thesissen en/of het doen van opzoekingen binnen dit medium zijn uitgebreid, men kan zelf aan Wikipedia meewerken enz..

Ikzelf heb de diverse hogescholen/universiteiten in dit land nog niet benaderd; maar ik ben bij zoekacties reeds op engelstalige, zowel britse als USA universiteiten gekomen die tegen betaling, on-line cursussen aanbieden.

Ik zie overigens mogelijkheden om on-line werkgroepen te vormen om bepaalde zaken (technische, economische, maatschappelijke) problemen
te bespreken & proefschriften in die specialismen op te stellen. We leven per slot van rekening in een maatschappij met vrij initiatief.

Uiteraard zou een iinitiatief van de bestaande universiteiten in dit kader
zeer welkom zijn ; een beetje politieke aansporing kan nooit geen kwaad.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 10:46   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van, je gaat tweederangs diplomas creeeren. Opleidingen in avondschool zijn ook al zoiets...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 11:08   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben er persoonlijk geen voorstander van, je gaat tweederangs diplomas creeeren. Opleidingen in avondschool zijn ook al zoiets...
Ik ben een zeer groot voorstander. Het zou voor veel mensen de problemen om te leren oplossen. Want nu zijn er mensen die zonder de juiste diploma's zitten en die niet verder leren, enkel en alleen omdat ze overdag moeten gaan werken en 's avonds thuis moeten blijven om op hun kids te letten.

Ook veel kinderen die nu op de schoolbanken zitten en daar eigenlijk gewoon hun broek verslijten, zouden hier veel mee geholpen zijn.

Trouwens er zijn zelfs al scholen die hun leerlingen gewoon via een intern netwerk alles laten leren en oefeningen laten maken op de pc.

Dus dat dit tenkoste zou gaan van het onderwijs is dikke onzin.
Trouwens veel van de mensen die via avondonderwijs hun diploma behalen, zijn bekwamer dan deze die het gaan halen via de dagschool.

En wel omdat zij beter gemotiveerd zijn en zij vaak de zaken die ze leren overdag ommiddelijk in praktijk kunnen omzetten en zo de leerstof beter begrijpen.

Anders deze sites eens overlezen en nakijken.
http://www.miniemeninstituut.be/olc/index.html

http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/Default.htm
Trouwens bijna overal ter wereld bestaat het afstandsonderwijs, enkel de Benelux loopt daar nog enorm mee achter.

Hier loopt men nog met het idéé rond dat men enkel op de schoolbanken een goede opleiding kan krijgen.

Niets is echter minder waar.

Laatst gewijzigd door Jantje : 15 januari 2007 om 11:11.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 11:16   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Mijn mening vloeit voort uit het feit dat ik er ben van overtuigd dat je meer leert door aan bvb projecten/cases te werken met een aantal studiegenoten dan een vak gewoon te blokken op je eentje. Samenwerking en communicatie vormen vaak de basis van veel opleidingen (zeker een ir. of ing. opleiding).

Je mag gerust soliciteren met een diploma in avondschool, maar als er eentje is met een vergelijkbaar in dagonderwijs krijgt die toch de baan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 11:24   #6
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Er bestaat afstandsonderwijs in Vlaanderen hoor ! Alleen zou het interessant zijn dit "on line" te zetten. Voor het talenonderricht bestaat er overigens reeds een systeem van een "online programma" nl. Dokeos wat ik in mijn 3de jaar Esperanto mee initieerde (ik weet niet of men daar intussen mee doorgegaan is). Dokeos is overigens een initiatief van de VUB - waarmee ik alleen aanduid dat de bestaande universiteiten en hogescholen de mogelijkheden hebben om dit type van afstandsonderwijs te ontwikkelen.


Nu moeten we wel van "Diplomafetisjisme" afgeraken. Eender wie er aan
een "Master" of andere graad geraakt en zich in een beroepsleven of een leven als onderzoeker/wetenschapper stort, begint dan pas te "leren".
Ik geloof dat het slechts een kleine minderheid van mensen is die letterlijk het beroep van hun diploma gaan uitoefenen, men ijkt daar altijd van af en doet zelf relevante bijkomende studie. Dikwijls moet men functies uitoefenen, waarvoor initieel je kennis ontoereikend is - je leervermogen is belangrijker dan je diploma. Iets wat algemeen aanvaard wordt, daartoe schrijft men ook graag examens uit waarvoor er geen cursussen zijn om je erop voor te bereiden.

Een opleiding is belangrijker dan een diploma.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 11:48   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn mening vloeit voort uit het feit dat ik er ben van overtuigd dat je meer leert door aan bvb projecten/cases te werken met een aantal studiegenoten dan een vak gewoon te blokken op je eentje. Samenwerking en communicatie vormen vaak de basis van veel opleidingen (zeker een ir. of ing. opleiding).

Je mag gerust soliciteren met een diploma in avondschool, maar als er eentje is met een vergelijkbaar in dagonderwijs krijgt die toch de baan.

Mag ik nu eens heel hard beginnen lachen.

Ik heb zelf al mijn diploma's behaald via avondschool en de examencommissie. En ik kan je verzekeren dat deze die even oud zijn als mij en met evenwaardige dipoma's uit het gewoon onderwijssysteem meedingen naar de zelfde functie, steeds mogen inpakken.
Dit omdat mijn diploma's juist een bewijs van inzet, doorzetting, wilkracht en intresse aantonen, terwijl deze uit het gewone onderwijs enkel kunnen aanduiden dat ze die opleiding hebben gevolgd. En een diploma bewijst enkel dat je de theorie kent, dit terwijl men met de niet schoolse diploma's kan aantonen de leerstof reeds tijdens de opleiding in beroepspraktijk te hebben toegepast uit intresse vak het beroep.

De opleiding is dus veel vollediger en de kennis grondiger.

Maar men moet zichzelf natuurlijk ook behoorlijk kunnen verkopen om bij een solicitatie succes te kunnen hebben.

Laatst gewijzigd door Jantje : 15 januari 2007 om 11:51.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 11:50   #8
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Ik zie niet in wat de toegevoegde waarde is van het ex cathedra -onderwijs zoals het in tal van universiteiten m.n. in de menswetenschappelijke richtingen nog wordt gepraktiseerd. Ik dacht in mijn tijd dat het een ziekte was die wel zou overgaan; toen was er immers reeds veel kritiek en nog meer voorstellen om proffen te 'activeren'. Maar helaas stel ik nog altijd vast dat het urenlang broekverslijtend luisteren naar een prof die z'n syllabus voorleest, nog altijd vaste praktijk is.

Toen ik met m'n kersverse licentiaatsdiplomaatje in Groot-Brittannië en de VSA ging postgradueren, kwam ik in een heel ander systeem terecht: de tutorials. Heel sterk gericht op persoonlijke begeleiding én persoonlijk initiatief/verantwoordelijkheid van de student. Het werd me ook meteen duidelijk waarom die systemen (aan de betere universiteiten) zo peperduur waren.

Ik geloof dat het afstandsleren via het internet een zeer interessante benadering kan zijn voor de algemene disciplines en het 'verwerken' van de basisstof, terwijl men docenten (proffen et.al.) wellicht beter zou kunnen inschakelen in een meer persoonlijke begeleiding van kleinere groepjes studenten. Praktijkoefeningen, discussies, scripties, etc... waarbij gepeild wordt naar de maturiteit van de student om uiteindelijk examen af te kunnen leggen. (cf. de beruchte 'finals') Op die manier vervaagt ook het onderscheid tussen dag- en avondonderwijs.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 12:14   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik zie niet in wat de toegevoegde waarde is van het ex cathedra -onderwijs zoals het in tal van universiteiten m.n. in de menswetenschappelijke richtingen nog wordt gepraktiseerd. Ik dacht in mijn tijd dat het een ziekte was die wel zou overgaan; toen was er immers reeds veel kritiek en nog meer voorstellen om proffen te 'activeren'. Maar helaas stel ik nog altijd vast dat het urenlang broekverslijtend luisteren naar een prof die z'n syllabus voorleest, nog altijd vaste praktijk is.

Toen ik met m'n kersverse licentiaatsdiplomaatje in Groot-Brittannië en de VSA ging postgradueren, kwam ik in een heel ander systeem terecht: de tutorials. Heel sterk gericht op persoonlijke begeleiding én persoonlijk initiatief/verantwoordelijkheid van de student. Het werd me ook meteen duidelijk waarom die systemen (aan de betere universiteiten) zo peperduur waren.

Ik geloof dat het afstandsleren via het internet een zeer interessante benadering kan zijn voor de algemene disciplines en het 'verwerken' van de basisstof, terwijl men docenten (proffen et.al.) wellicht beter zou kunnen inschakelen in een meer persoonlijke begeleiding van kleinere groepjes studenten. Praktijkoefeningen, discussies, scripties, etc... waarbij gepeild wordt naar de maturiteit van de student om uiteindelijk examen af te kunnen leggen. (cf. de beruchte 'finals') Op die manier vervaagt ook het onderscheid tussen dag- en avondonderwijs.

Maar vaak moeten jongeren in het dag onderwijs een lessenpakket volgen dat met een bepaalde geloofsovertuiging is opgesteld en zitten daar vakken tussen die totaal niets meer te maken hebben met hun opleidingen.

Zo krijgt men in het ASO nog steeds 2 uur per week goddienst of zedeleer.
Wat die kinderen daar leren is soms onvoorspelbaar.
Mijn zoon van 14 jaar kreeg daar bijvoorbeeld de werking van een prostitutie-netwerk als leerstof.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 13:40   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mag ik nu eens heel hard beginnen lachen.

Ik heb zelf al mijn diploma's behaald via avondschool en de examencommissie. En ik kan je verzekeren dat deze die even oud zijn als mij en met evenwaardige dipoma's uit het gewoon onderwijssysteem meedingen naar de zelfde functie, steeds mogen inpakken.
Dit omdat mijn diploma's juist een bewijs van inzet, doorzetting, wilkracht en intresse aantonen, terwijl deze uit het gewone onderwijs enkel kunnen aanduiden dat ze die opleiding hebben gevolgd. En een diploma bewijst enkel dat je de theorie kent, dit terwijl men met de niet schoolse diploma's kan aantonen de leerstof reeds tijdens de opleiding in beroepspraktijk te hebben toegepast uit intresse vak het beroep.

De opleiding is dus veel vollediger en de kennis grondiger.

Maar men moet zichzelf natuurlijk ook behoorlijk kunnen verkopen om bij een solicitatie succes te kunnen hebben.
Als ik bvb kijk naar een graduaatsopleiding informatica in avondschool en die in dagonderwijs, dan stelt die in avondonderwijs niet veel voor. Zijn dat trouwens wel dilplomas ? Volgens mij zijn dat certificaten....

In ieder geval, avondonderwijs is goed als aanvulling op een bestaand diploma, niet als basis.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 16:35   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik bvb kijk naar een graduaatsopleiding informatica in avondschool en die in dagonderwijs, dan stelt die in avondonderwijs niet veel voor. Zijn dat trouwens wel dilplomas ? Volgens mij zijn dat certificaten....

In ieder geval, avondonderwijs is goed als aanvulling op een bestaand diploma, niet als basis.

Dat zijn volwaardige diploma's en tussen de opleidingen is echt niet veel verschil.

Het is trouwens zo, dat wie zijn diploma via thuisstudie en afstandsonderwijs wil behalen, zijn examen voor de middenjury moet afleggen. Dit wil dan zeggen dat je alles volledig moet kennen en niet enkel de leerstof waarover de prof tijdens zijn lezingen over zat te praten.

Want daar weet je totaal niet wat ze gaan vragen, je krijgt enkel de eindtermen waaraan je moet voldoen

http://www.ond.vlaanderen.be/

Je kan ze vinden op deze site
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 23:53   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat zijn volwaardige diploma's en tussen de opleidingen is echt niet veel verschil.

Het is trouwens zo, dat wie zijn diploma via thuisstudie en afstandsonderwijs wil behalen, zijn examen voor de middenjury moet afleggen. Dit wil dan zeggen dat je alles volledig moet kennen en niet enkel de leerstof waarover de prof tijdens zijn lezingen over zat te praten.

Want daar weet je totaal niet wat ze gaan vragen, je krijgt enkel de eindtermen waaraan je moet voldoen

http://www.ond.vlaanderen.be/

Je kan ze vinden op deze site
Bedankt voor de info. Middenjury ben ik niet mee bekend, dus hier leer ik weer bij!
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 00:10   #13
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat zijn volwaardige diploma's en tussen de opleidingen is echt niet veel verschil.

Het is trouwens zo, dat wie zijn diploma via thuisstudie en afstandsonderwijs wil behalen, zijn examen voor de middenjury moet afleggen. Dit wil dan zeggen dat je alles volledig moet kennen en niet enkel de leerstof waarover de prof tijdens zijn lezingen over zat te praten.

Want daar weet je totaal niet wat ze gaan vragen, je krijgt enkel de eindtermen waaraan je moet voldoen

http://www.ond.vlaanderen.be/

Je kan ze vinden op deze site
middenjury bestaat niet meer voor hoger onderwijs, hoor.
voor het basis- en middelbaar onderwijs kun je wel nog examens afleggen voor de middenjury (allez ja, de Examencommissie van de Vlaamse gemeenschap).
In het hoger onderwijs bepaald de prof dus te kennen leerstof.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 01:39   #14
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

middenjury kan mss terug voor hogeschool en unief open gezet worden ?

punt is

de technologische mogelijkheden zijn er

innovatie is nodig en onze voornaamste troef

daar zijn zelfs de armen van het vierde wereld syndicaat het mee eens

maar zet dan de deuren tot de kennis ook echt open

het kost niks en is een ideaal ideetje

jaja steel het maar om populariteit te winnen
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 02:37   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
middenjury kan mss terug voor hogeschool en unief open gezet worden ?

punt is

de technologische mogelijkheden zijn er

innovatie is nodig en onze voornaamste troef

daar zijn zelfs de armen van het vierde wereld syndicaat het mee eens

maar zet dan de deuren tot de kennis ook echt open

het kost niks en is een ideaal ideetje

jaja steel het maar om populariteit te winnen
ik zie het verband niet tussen middenjury en afstandsonderwijs.
Waarom zou je middenjury wel, maar examencontracten niét kunnen organiseren via afstandsonderwijs?
Wat is er mis met de examencontracten?
Er wordt trouwens op de verschillende universiteiten duchtig onderzoek verricht rond online leerpaden en dergelijke.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 07:31   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
middenjury bestaat niet meer voor hoger onderwijs, hoor.
voor het basis- en middelbaar onderwijs kun je wel nog examens afleggen voor de middenjury (allez ja, de Examencommissie van de Vlaamse gemeenschap).
In het hoger onderwijs bepaald de prof dus te kennen leerstof.

Voor hoger onderwijs bestaat er de open universiteit en de avondcampus op de andere unifs. Deze werken op de zelfde wijze als de dagcampussen.

Men kan zich ook als vrije student inschrijven in bij de unifs en dan moet men enkel de examens afleggen.

Het enige dat eigenlijk echt een hinderpaal is voor vele mensen, is het prijskaartje dat aan elke vorm van onderwijs hangd.

Vroeger was het onderwijs via BIS gratis en moest men enkel aan de boeken geraken, die kon je vaak tweedehands kopen van andere BIS-studenten. Nu moet je al bijna Bill Gates zijn om de opleidingen bij BIS te betalen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 07:38   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik zie het verband niet tussen middenjury en afstandsonderwijs.
Waarom zou je middenjury wel, maar examencontracten niét kunnen organiseren via afstandsonderwijs?
Wat is er mis met de examencontracten?
Er wordt trouwens op de verschillende universiteiten duchtig onderzoek verricht rond online leerpaden en dergelijke.
De examencommissie (middenjury) is het examesysteem van het afstands-of thuisonderwijs.
Dat men geen examens via internet of post laat afleggen, lijkt mijn nogal logisch. Want dan is er geen toezicht of je het examen correct aflegd en of je het wel zelf aflegd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 09:59   #18
Arnold
Minister
 
Arnold's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 maart 2004
Berichten: 3.201
Standaard

Vermits u er een enquête aan hangt, verplaats ik deze thread naar maatschappelijke discussies.

mvg,
Arnold.
Arnold is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 10:24   #19
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Ik ben sowieso voorstander van een online unief. Het urenlang slijten in aula's heb ik ook een paar jaar mogen ondergaan.. al dan niet met een kater
Zelfs toen was ik er vast van overtuigd dat er ooit een einde zou gesteld worden aan die nutteloze tijdsverspilling, je cursussen moest je toch op jezelf blokken, dus dit is zeker en vast een vooruitgang in de opleidingsmogelijkheden.
En Tavek, ik heb ook een diploma uit het avondonderwijs, je kan het mss niet vergelijken met dagonderwijs maar het is zeker een stuk plezanter, niet dat er gefeest wordt ofzo, maar het is meer "to the job" en zowat altijd gegeven door mensen die zelf in de praktijk staan, betere docenten kan je niet hebben hoor
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 10:51   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ik ben sowieso voorstander van een online unief. Het urenlang slijten in aula's heb ik ook een paar jaar mogen ondergaan.. al dan niet met een kater
Zelfs toen was ik er vast van overtuigd dat er ooit een einde zou gesteld worden aan die nutteloze tijdsverspilling, je cursussen moest je toch op jezelf blokken, dus dit is zeker en vast een vooruitgang in de opleidingsmogelijkheden.
En Tavek, ik heb ook een diploma uit het avondonderwijs, je kan het mss niet vergelijken met dagonderwijs maar het is zeker een stuk plezanter, niet dat er gefeest wordt ofzo, maar het is meer "to the job" en zowat altijd gegeven door mensen die zelf in de praktijk staan, betere docenten kan je niet hebben hoor
Avond onderwijs word idd vaak gegeven door mensen die nog dagdagelijks in de privé het beroep zelf utvoeren en hun kennis overbrengen op de leerlingen.
Dit is ook een groot verschil met de lesgevers uit het dagonderwijs, deze hebben vaak enkel een thoretische kennis van hun vaak en lopen dan vaak ook jaren achter tegenover de bedrijven en de kennis die nodig is voor de functies binnen de bedrijven.
Eén van de redens waarom mensen met een avondschool of examencommissie-diploma vaak voorrang krijgen bij solicitaties tegenover de dagonderwijsdiploma's. Zij hebben vaak al ervaring en hebben kennis over de huidige materie, niet over die van vroeger zoals deze van het dagonderwijs.

In veel bedrijven moeten de IR's zelfs onderaan de trap beginnen, om alles af te leren wat zij opschool hebben geleerd en kunnen pas beginnen opklimmen nadat zij de nieuwe technieken en kennis hebben geleerd.

Binnen de bouwsector kom je zo vaak plannen tegen van bouwkundige schoolverlaters, die zelfs gewoon niet uit te voeren zijn.

Ben ooit een brug en trap moeten gaan steken tussen twee bestaande gebouwen, waar de bouwkundige schoolverlater geen rekening had gehouden met het maximum vermogen van de nodige kranen en de draaicirkel van de stukken die moesten geplaatst worden.
Kennis die men enkel op de werkvloer kan opdoen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be