Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   water dat uitzet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=81115)

Pindar 21 februari 2007 15:33

water dat uitzet

vreemd eigenlijk he?

Alles wat bevriest wordt kleiner, maar water zet uit!!!!!!!!
Bevriezen:is kracht onttrekken, toch worden er door bevroren water
fantastische krachten opgewekt
En zover ik weet is water de enige stof die uitzet bij bevriezing.

Is dat niet vreemd? Waar hebben we hiermee te maken?

Pin d'Ar

Kay_ 21 februari 2007 15:38

Jij moet wat vaker naar mad labs op NGC kijken,daar tonen ze zulke dingen :-)

Pindar 21 februari 2007 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2455566)
Jij moet wat vaker naar mad labs op NGC kijken,daar tonen ze zulke dingen :-)

mischien wel maar ik zet het hier neer en ik heb nog geen uitleg vernomen

Pin d'Ar

1handclapping 21 februari 2007 15:41

indien dit niet zo was zou er geen leven bestaan op aarde (nadenken mag).

Pindar 21 februari 2007 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2455573)
indien dit niet zo was zou er geen leven bestaan op aarde (nadenken mag).

mogelijk en natuurlijk mag nadenken!

Maar waarom water wel en de rest niet?

Pin d'Ar

Kay_ 21 februari 2007 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2455590)
mogelijk en natuurlijk mag nadenken!

Maar waarom water wel en de rest niet?

Pin d'Ar

Omdat de moleculen van water dichter opeen gepakt zitten.

Nog zo een leuke site:
www.howstuffworks.com

Derk de Tweede 21 februari 2007 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2455551)
vreemd eigenlijk he?

Alles wat bevriest wordt kleiner, maar water zet uit!!!!!!!!
Bevriezen:is kracht onttrekken, toch worden er door bevroren water
fantastische krachten opgewekt
En zover ik weet is water de enige stof die uitzet bij bevriezing.

Is dat niet vreemd? Waar hebben we hiermee te maken?

Pin d'Ar

Ik meen van zuiver ijzer ook.

Pindar 21 februari 2007 15:44

ik heb net dit gevonden:

Citaat:

The expansion upon freezing comes from the fact that water crystallizes into an open hexagonal form. This hexagonal lattice contains more space than the liquid state.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...waterdens.html

Maar, is dit ook niet een cirkelredening?

water zet uit omdat de atomen uitzetten!

Maar WAAROM zetten die atomen uit??

Pin d'Ar

Pindar 21 februari 2007 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2455599)
Ik meen van zuiver ijzer ook.

Mij niet bekend, waar heb je dat vandaan?

Pin d'Ar

StevenNr1 21 februari 2007 15:49

http://www.edinformatics.com/math_science/ice_java.htm

Kay_ 21 februari 2007 15:52

Nog zo een leuk experimentje gezien met water,maar dan heet water.

Als je zuiver water warm maakt, krijg je extreem warm water dat niet kookt.
Als je er dan iets ingooit kookt het over.:-)

Pindar 21 februari 2007 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2455617)

ja ok , maar waarom??????
Ik had ook wel kunnen afleiden dat de materie groter wordt omdat de atomen groter worden

en dit dan:

Waar komt die kracht vandaan om dat te doen??????
Bevriezing is ontrekken van kracht aan de materie, dus hoe kan het dan?
waar komt die kracht dan vandaan om de materie groter te maken

ze zeggen alleen maar dat water uitzet als je water bevriest omdat water uitzet als je het bevriest.

Pin d'Ar

StevenNr1 21 februari 2007 16:02

De atomen noch de molecule worden groter. De structuur waarin de moleculen geordend zijn verandert. In de vaste toestand (ijs) zijn de moleculen volgens een kristalsstructuur geordend waardoor er meer lege ruimte is tussen de moleculen en het volume van het geheel dus groter is.
Dat ziet u daar toch?

1handclapping 21 februari 2007 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2455601)
ik heb net dit gevonden:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...waterdens.html

Maar, is dit ook niet een cirkelredening?

water zet uit omdat de atomen uitzetten!

Maar WAAROM zetten die atomen uit??

Pin d'Ar

Het zijn dus niet de atomen die uitzetten , het zijn de moleculen die kristallen vormen door de afkoeling/bevriezing. Dat komt door de eigenschappen van de moleculen & er zijn stoffen waarbij de moleculen niet kristallizeren, maar juist dichter bij elkaar gaan liggen. De oorzaak van dit alles is gewoon dat verschillende elementen, verscillende eigenschappen hebben ergo dat verschillende verbindingen van elementen "stoffen" ook verschillende eigenschappen hebben. De samenstellende elementen van water Zuurstof en Waterstof hebben elk op zich niet de eigenschap te kristallizeren - hun temperaturen om vloeibaar resp. vast te worden zijn ook geheel verschillend van water (zoals bekend gaat het hier om 2 afzonderlijke gassen); Indien we die 2 gassen mengen bekomen we knalgas : een vonkje doet het zaakje ontploffen en er ontstaat water.

Jouw vraag spat ook uiteen in diverse andere vragen :

-waarom zijn er verschillende elementen ?
-waarom zijn er elementen die kristallizeren bij bevriezing, terwijl andere dat niet doen ?
-waarom is er een verschil tussen een stof en een element ?
-Waarom zijn de eigenschappen van een element niet terug te vinden in de eigenschappen van een stof (een verbinding van andere elementen)

..

-waarom bestaat er iets en niet niets ?

Op sommige vragen heb ik het antwoord geweten, maar dat zou ik toch moeten opzoeken om correct te zijn, de laatste vraag is waarschijnlijk de meest boeiende en daar heb ik dan ook veel literatuur over.

Pindar 21 februari 2007 16:09

Citaat:

Het zijn dus niet de atomen die uitzetten , het zijn de moleculen die kristallen vormen door de afkoeling/bevriezing. Dat komt door de eigenschappen van de moleculen & er zijn stoffen waarbij de moleculen niet kristallizeren, maar juist dichter bij elkaar gaan liggen. De oorzaak van dit alles is gewoon dat verschillende elementen, verscillende eigenschappen hebben ergo dat verschillende verbindingen van elementen "stoffen" ook verschillende eigenschappen hebben. De samenstellende elementen van water Zuurstof en Waterstof hebben elk op zich niet de eigenschap te kristallizeren - hun temperaturen om vloeibaar resp. vast te worden zijn ook geheel verschillend van water (zoals bekend gaat het hier om 2 afzonderlijke gassen); Indien we die 2 gassen mengen bekomen we knalgas : een vonkje doet het zaakje ontploffen en er ontstaat water.
ja nou, tot nu toe blijf ik het een cirkelredeneiring vinden:
een en ander zet uit door dat de afkoeling/bevriezing dit uitzet

en 'het is een eigenschap van het element" is natuurlijk een zelfde logische cirkelredenering.
Dan zeg je dat ijs uitzet omdat het een eigenschap is van ijsmoleculen om uit te zetten.

en ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waar de kracht vandaan komt die dat doet, want men zal het in het algemeen wel met mij eens zijn dat water dat in ijs overgaat bijzonder heftige krachten heeft.
Glas breekt, ijzer/koper. (waterleidingen) bevriezen kapot etc.

Pin d'Ar

Gun 21 februari 2007 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2455689)
De atomen noch de molecule worden groter. De structuur waarin de moleculen geordend zijn verandert. In de vaste toestand (ijs) zijn de moleculen volgens een kristalsstructuur geordend waardoor er meer lege ruimte is tussen de moleculen en het volume van het geheel dus groter is.
Dat ziet u daar toch?

:thumbsup:

Pindar 21 februari 2007 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2455689)
Dat ziet u daar toch?

Ja en?? we weten nog niks, waarom gebeurt dat en wat is de kracht die dat in het werk zet en waarom kan bevroren water zoveel kracht zetten? Terwijl er juist energie onttrokken wordt?

Pin d'Ar

StevenNr1 21 februari 2007 16:20

Die kracht komt door het dipool-karakter van de watermolecule die er voor zorgt dat de vertraagde moleculen (bij afkoeling dus) in een rooster willen zitten, vermoed ik.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2455700)
er zijn stoffen waarbij de moleculen niet kristallizeren, maar juist dichter bij elkaar gaan liggen.

'Kristalliseren' impliceert volgens mij niet 'minder dicht bij elkaar liggen' hoor.

Pindar 21 februari 2007 16:22

Citaat:

Die kracht komt door het dipool-karakter van de watermolecule die er voor zorgt dat de vertraagde moleculen (bij afkoeling dus) in een rooster willen zitten, vermoed ik.
????
Hier snap ik effe niks van, sorry
lijkt me eerlijk gezegd weer een verkapte cirkelredenering

Hoe komt het toch dat de kracht toeneemt terwijl de energie afneemt (bevriezing)? heel paradoxaal!

Pin d'Ar

Gun 21 februari 2007 16:22

Water heeft zijn grootste dichtheid bij ongeveer 4 °C.

Ijs heeft een zeshoekige structuur door de vorming van waterstofbruggen. Zes watermoleculen vormen een ring Iedere watermolecule maakt deel uit van meerdere ringen, waardoor je een regelmatige ruimtelijke structuur bekomt.

Tussen de ringen zit er niets en hebben we dus lege ruimte.

In ijs zorgen waterstofbruggen (bindingen tussen waterstof- en zuurstofatomen) er voor dat er lege, zeshoekige gangen in de kristalstructuur zitten.

De kracht ontstaat uit het verschil in electronegativiteit tussen H (waterstof) en O (zuurstof). Door deze aantrekking onstaan er bindingen tussen verschillende wateratomen (De H van atoom 1 met de O van atoom 2): de waterstofbruggen

Pindar 21 februari 2007 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2455756)
De kracht ontstaat uit het verschil in electronegativiteit tussen H (waterstof) en O (zuurstof)

Maar hoe kan er kracht ontstaan bij krachtontrekking?
Kijk als je er energie aan toevoegd (bv verwarming) dan zou ik het logisch vinden

Pin d'Ar

Derk de Tweede 21 februari 2007 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2455611)
Mij niet bekend, waar heb je dat vandaan?

Pin d'Ar

Oud ijzer drijft in de hoogovens als het wordt omgesmolten.
Maar ik kan me vergissen.

MaXiMuS 21 februari 2007 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2455768)
Maar hoe kan er kracht ontstaan bij krachtontrekking?
Kijk als je er energie aan toevoegd (bv verwarming) dan zou ik het logisch vinden

Pin d'Ar

waarom zou er kracht onttrokken worden als temperatuur daalt?
En waarom zou kracht nodig moeten zijn om de molecuulstructuur te veranderen?

Pindar 21 februari 2007 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS (Bericht 2455962)
waarom zou er kracht onttrokken worden als temperatuur daalt?

duh? bevriezen is toch kracht onttrekken ???
Hoe bevries je anders iets?

Verwarmen is kracht toevoeren/toevoegen.

Maar goed, als waterbuizen breken etc dan wordt er overduidelijk een kracht op de buis uitgeoefend.

oder? ;)

Pin d'Ar

mad_drone 21 februari 2007 19:11

lol pindar

bevriezen is energie onttrekken.

energie =/= kracht.

JE KAN GEEN KRACHT ONTTREKKEN UIT IETS! Dat ligt gewoon aan de manier waarop het concept kracht in elkaar zit.

Je kan, mits een juist systeem, energie toevoeren door kracht uit te oefenen. Maar je kan evenveer energie weghalen (afkoelen) door krachten uit te oefenen ( of heb je geen koelkast thuis? )

wat betreft dat kapot maken van buizen door bevriezen. Het is zo dat als het koud genoeg wordt het energetisch gewoonweg voordelig wordt voor water om een buis te breken en bevriezen ipv gewoon vloeibaar blijven. De reden waarom dit is heeft niet echt met krachten of energie te maken maar vooral met Entropie ( wanorde) .

Pindar 21 februari 2007 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone (Bericht 2456228)
lol pindar

bevriezen is energie onttrekken.

energie =/= kracht.

JE KAN GEEN KRACHT ONTTREKKEN UIT IETS! Dat ligt gewoon aan de manier waarop het concept kracht in elkaar zit.

Je kan, mits een juist systeem, energie toevoeren door kracht uit te oefenen. Maar je kan evenveer energie weghalen (afkoelen) door krachten uit te oefenen ( of heb je geen koelkast thuis? )

wat betreft dat kapot maken van buizen door bevriezen. Het is zo dat als het koud genoeg wordt het energetisch gewoonweg voordelig wordt voor water om een buis te breken en bevriezen ipv gewoon vloeibaar blijven. De reden waarom dit is heeft niet echt met krachten of energie te maken maar vooral met Entropie ( wanorde) .

Maar hier gebeurt het weer!
het is volgens mij echt een cirkelredenering,
als het koud genoeg wordt (afkoeling), is het beter voor water om uit te zetten.

Nog simpeler:

water zet uit omdat het beter is dat het uitzet

Vraag is echter WAAROM Zet water uit en er wordt wel degelijk een kracht uitgeoefend.

Dus we zijn er nog niet ;)

Pin d'Ar

mad_drone 21 februari 2007 19:27

heuh... de waarom staat er in hoor. Omdat het energetisch voordeliger is. In ijsvorm, zelfs met het vernietigen van de buis, is de inhoud energie van het water het laagste, dus daarom zal het dat doen. Helemaal geen cirkelredenering. Wil je echter een goede uitleg waarom zoiets net in ijsvorm de laagste energieinhoud geeft en zo voort en zo verder, studeer dan enkele cursussen vaste-stoffysica, anders kan ik het je niet uitleggen.

Een cirkelredenering is iets waarbij A volgt uit B, dan B uit C en dan C uit A. Hier is dat helemaal niet het geval, dus ik zie niet in waarom je altijd met dat woord aan komt lopen.

Pindar 21 februari 2007 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone (Bericht 2456280)
heuh... de waarom staat er in hoor. Omdat het energetisch voordeliger is. In ijsvorm, zelfs met het vernietigen van de buis, is de inhoud energie van het water het laagste, dus daarom zal het dat doen. Helemaal geen cirkelredenering. Wil je echter een goede uitleg waarom zoiets net in ijsvorm de laagste energieinhoud geeft en zo voort en zo verder, studeer dan enkele cursussen vaste-stoffysica, anders kan ik het je niet uitleggen.

Een cirkelredenering is iets waarbij A volgt uit B, dan B uit C en dan C uit A. Hier is dat helemaal niet het geval, dus ik zie niet in waarom je altijd met dat woord aan komt lopen.

ik vind het echter echt nog steeds een cirkelredenering

Maar goed, we houden het maar simpel.

Als pijpen breken onder druk van ijs wordt er een kracht uitgeoefend?

Akkoord?

Nogmaals. waar komt die, echt geweldige kracht, vandaan?

Ik heb er nog steeds geen antwoord op

het probleem verschuift alleen maar.

En een cursus vind ik heel leuk, maar het is ook leuk het zo uit te vinden en ik vind het een beetje een dooddoener, sorry

en o ja, een cirkelredeneriing kan ook zijn

iets is A van wege B, terwijl A en B anders klinken maar eigenlijk hetzwelfde zijn,

Hier dus:

ijs zet uit, omdat het beter is dat het ijs uitzet.

Meer kan ik er echt niet van maken, hoe graag ik het ook zou willen.

Pin d'Ar

Mitgard 21 februari 2007 19:31

and then there's water. water is just brilliant!
just imagine what you can do with it! you can boil it, drink it, wash your socks in it and swim in it and sometimes when its like cold you can even walk on it, you know, without getting wet 'n all.
water is just FANTASTIC!

Pindar 21 februari 2007 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2456315)
and then there's water. water is just brilliant!
just imagine what you can do with it! you can boil it, drink it, wash your socks in it and swim in it and sometimes when its like cold you can even walk on it, you know, without getting wet 'n all.
water is just FANTASTIC!

i completely agree

en wat dacht je van Victor Schauberger?

Pin d'Ar

alpina 21 februari 2007 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2456289)
ik vind het echter echt nog steeds een cirkelredenering

Maar goed, we houden het maar simpel.

Als pijpen breken onder druk van ijs wordt er een kracht uitgeoefend?

Akkoord?

Nogmaals. waar komt die, echt geweldige kracht, vandaan?

Van de structuurverandering van H2O wanneer het omgezet wordt van water in ijs. Als er energie onttrokken wordt aan water dan gaan de atomen verder van elkaar zitten in een kristalstructuur. Ik begrijp niet wat uw probleem is met dit feit?

Citaat:

Ik heb er nog steeds geen antwoord op

het probleem verschuift alleen maar.
Ik heb eerder de indruk dat ge problemen creert waar er helemaal geen zijn.

Pindar 21 februari 2007 19:36

Citaat:

Van de structuurverandering van H2O wanneer het omgezet wordt van water in ijs. Als er energie onttrokken wordt aan water dan gaan de atomen verder van elkaar zitten in een kristalstructuur. Ik begrijp niet wat uw probleem is met dit feit?
omdat dat blijkbaar heel veel kracht GEEFT!
Waar komt die kracht vandaan??????

Citaat:

Ik heb eerder de indruk dat ge problemen creert waar er helemaal geen zijn.
Vind ik jammer dat dat U indruk is, ik wil het graag gezamenlijk uitzoeken,
en als dat niet lukt dan wordt ik blijkbaar moeilijk

Riekt een beetje naar een ad hominem .

Pin d'Ar

mad_drone 21 februari 2007 19:55

vanwaar de kracht komt?

raad eens

het verschil in energie dat wel in water maar niet in ijs zit, wordt in dit geval tijdens het stollen omgezet in arbeid. Namelijk het breken van die fokking buis.

Pindar 21 februari 2007 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone (Bericht 2456397)
vanwaar de kracht komt?

raad eens

het verschil in energie dat wel in water maar niet in ijs zit, wordt in dit geval tijdens het stollen omgezet in arbeid. Namelijk het breken van die fokking buis.

weer een cirkelredenering
Namelijk de volgende:

Citaat:

Er is een verschil in energie omdat de buis breekt, dus is er een verschil
in energie tussen water en ijs.
en verder nog steeds vreemd dat ijs , dat ontstaat door bevriezing, zo'n hele grote kracht heeft.

Niemand hier heeft me nog verteld waar die kracht nu vandaan komt

Niet dat het geeft, ik vind het wel leuk zo'n beetje exploreren

Pin d'Ar

mad_drone 21 februari 2007 20:10

heuh

je verdraait m'n woorden, mijn beste. Dat is niet fijn van jou.

ik zeg niet dat er een verschil is in energie tussen water en ijs omdat de buis breekt. HEB Ik nooit beweerd. Natuurlijk is het goed in te zien dat je altijd cirkelredenering ziet als je m'n woorden zo verdraait :)

verschil in energie tussen water en ijs volgt uit het feit dat de wanorde in ijs lager is dan in water en simpelweg omdat ijs ook kouder is dan water.

u citeert zelfs dingen die ik althans nooit gezegd heb. goed bezig.

ik heb je in de vorige post vertelt waarvan de kracht komt. Door de warmte die water moet afgeven om ijs te worden.

alpina 21 februari 2007 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2456422)
en verder nog steeds vreemd dat ijs , dat ontstaat door bevriezing, zo'n hele grote kracht heeft.

Niemand hier heeft me nog verteld waar die kracht nu vandaan komt

Bij het streven naar z'n rusttoestand treden er krachten op. Bij het vormen van ijs kan er dus een buis barsten.

Ik snap uw probleem dus nog altijd niet. Is het zo raar dat een stof die streeft naar z'n rusttoestand bepaalde krachten opwekt?

Pindar 21 februari 2007 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina (Bericht 2456460)
Bij het streven naar z'n rusttoestand treden er krachten op. Bij het vormen van ijs kan er dus een buis barsten.

Ik snap uw probleem dus nog altijd niet. Is het zo raar dat een stof die streeft naar z'n rusttoestand bepaalde krachten opwekt?

ja precies! en zeker bij bevriezing

het is heel raar, want nogmaals, waar komen die enorme krachten vandaan?

Pin d'Ar

Gun 21 februari 2007 20:21

Water is water ...

Water is op allerlei gebieden een uitzondering ...

Wanneer je in de periodieke tabel van Medelejev een aantal atomen neemt die in de buurt van O (zuurstof) staan en deze verbindt met H (waterstof) krijgt men steeds een gas bij 1 Bar en kamertemperatuur: N (stikstof) - S (zwavel) - F (fluor) - Cl (chloor) - P (fosfor) - ...

De reden ligt hem zoals reeds gemeld in het verschil in electronegativiteit

Waterstof heeft 1 vrij electron en Zuurstof 6, door twee H te linken aan één O krijgt men het ideale (stabiele) aantal nl. 8 electronen op de buitenste schil.

Aangezien O veel electronegatiever is van H gaat O de electronen naar zich toe trekken waardoor in een watermolecule de O eerder negatief zal zijn en de H eerder positief.

Omwille van de aantrekkingskracht tussen + en - gaan de zuurstofatomen van één molecule de waterstofatomen van andere moleculen aantrekken waardoor de waterstofbruggen onstaat en water bij 1 Bar en kamertemperatuur vloeibaar is.

Bij vriespunt gaan die waterstofbruggen zich vast zetten in (6-hoekige) kristalstrukturen. De energie die verborgen zat in waterstofbruggen wordt nu omgezet in kracht die uw buizen laat springen.

...

TomB 21 februari 2007 20:26

Het is een complot van de NWO, die de duistere kennis over het uitzetten van water willen weghouden uit de bevolking met een circelredenering, die als wetenschap wordt verkocht.

Dat hebben ze gedaan omdat je anders met bevriezend water het energieprobleem kunt oplossen en we geen olie meer zouden nodig hebben.

Gun 21 februari 2007 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 2456508)
Het is een complot van de NWO, die de duistere kennis over het uitzetten van water willen weghouden uit de bevolking met een circelredenering, die als wetenschap wordt verkocht.

Dat hebben ze gedaan omdat je anders met bevriezend water het energieprobleem kunt oplossen en we geen olie meer zouden nodig hebben.

Juist oh grote NITWIT, Juist!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be