Metternich |
11 november 2007 17:04 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
(Bericht 3063552)
En dit alles terwijl de meest rationele optie erin bestaat gewoon België in zijn geheel als een Frans département te laten inlijven.
Wij Vlamingen hebben immers meer gemeen met de grootse Franse cultuur dan met eender welke andere Europese cultuur.
Vive la France, dus.
Dan behoren we tenminste tot een grootse natie, tot een wereldcultuur, met zicht op wijdse horizonten.
De parochiale kerktoren van de Vlaamse dorpsstraat is me gewoon te benauwd. De kneuterigheid van onze bizarre protestantse Noorderburen is me te koud. La douce France is de enige uitweg.
|
Maar C2C toch, ik kan moeilijk begrijpen dat een stalinist als jij, iemand die (terecht) nog met heimwee terugkijkt naar de tijd van de grote ideologiëen voor de Dietsers slechts een Franse toekomst ziet. In de tijden dat het hertogdom Vlaanderen nog bij het Franse koninkrijk hoorde, vormden wij maar al te graag de luis in de pels van Franse koning. Als onze graaf niet tegen de koning zei dat hij zijn koninklijk gezag in een niet-nader-omschreven lichaamsopening kon steken, werd Vlaanderen wel bestuurd door de Bourgondiêrs die in open revolte tegen de Franse koning gingen. Brabant vormde dan ook weer een parel in de Bourgondische kroon en Brussel was dan ook een belangrijke stad voor de Bourgondische heersers. En we mogen uiteraard ook de opstand tegen de Spanjaarden niet vergeten die voor de Noord-Dietsers de vrijheid betekenden.
We kunnen dan ook stellen dat de Dietsers, eenmaal verenigd, niet te stoppen zijn. Sterker nog, we mogen dan wel een relatief kleine bevolking hebben, wij hebben een grootse geschiedenis achter ons en een prachtige toekomst voor ons, als we onze kaarten juist spelen en niet tenonder gaan. De Dietsers hoeven zich niet aan te sluiten bij andere culturen, niet bij andere naties, maar zichzelf een toekomst voor te zetten, op het schip "Ons Ideaal" stappen en de oceanen van de geschiedenis trotseren.
|