Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Een Nederlandse journalist getuigt: Vlaanderen en Nederland gaan niet samen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129739)

system 3 mei 2010 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 4728174)
3 posts later:



U bent lachwekkend.

Ik heb ook geen problemen met de Hollanders. Ik neem mensen zoals ze zijn en niet zoals ik zou willen dat ze zouden wezen.

Spinoza 3 mei 2010 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4728181)
Na eeuwenlange Hollandse onderdrukking hebben deze mensen zich wel moeten aanpassen aan de toestand. Maar het was niet van harte. Daarenboven kwamen vele Hollanders in het zuiden wonen. Het zuiden is gewoon 'verhollandst'.

Volgens mij is Vlaanderen meer verfranst en gelatiniseerd dan Zuid-Nederland verhollandst.

LiberaalNL 3 mei 2010 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4728181)
Na eeuwenlange Hollandse onderdrukking hebben deze mensen zich wel moeten aanpassen aan de toestand. Maar het was niet van harte. Daarenboven kwamen vele Hollanders in het zuiden wonen. Het zuiden is op termijn gewoon 'verhollandst' voor een groot stuk.

Die 'verhollandsing' valt natuurlijk in het niet in vergelijking met de verfransing van Vlaanderen tot de dag van vandaag.

VerenigdeNederlanden 3 mei 2010 13:35

weetje je praat over onderdrukking in de middeleeuwen. toen was er nergens onderdrukking zeker ? kom op zeg zo kunenn we ook over de mensen in de elzas beginnen die worden ook onderdrukt door de fransen en/of duitsters ?? aanpassingen zijn van alle eeuwen, oh ja behalve in belgie natuurlijk.

Henri1 3 mei 2010 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 4728169)
Ik ben in Europa in redelijk wat landen geweest en bijna iedereen vindt het leuk als je vertelt dat je Nederlander bent. Duitsers en Britten daarentegen hebben een slecht imago in Spanje en Italie.

Ik weet zeker dat Nederlanders graag geziene gasten zijn op campings.
Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld in Italië Nederlanders in hotels zeer weinig te vinden zijn. Op campings daarentegen......

VerenigdeNederlanden 3 mei 2010 13:36

oh ja mijn voorouders schijnen uit het huidige belgie te komen. verdraaid dat wij t naar ons zin hebben tegenwoordig in nederland!

Henri1 3 mei 2010 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4728193)
Volgens mij is Vlaanderen meer verfranst en gelatiniseerd dan Zuid-Nederland verhollandst.

Het gaat over Nederlanders en verhollands worden.
U krijgt de trucjes van de "echte" Vlamingen, U haalt andere koeien uit de gracht.
Het siert U zeker niet.

Fetai 3 mei 2010 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4728190)
Ik heb ook geen problemen met de Hollanders. Ik neem mensen zoals ze zijn en niet zoals ik zou willen dat ze zouden wezen.

Hoe kunt u geen problemen met Hollanders hebben wanneer u ze gierig, arrogant en bazerig noemt? Er valt toch geen fatsoenlijke discussie te voeren wanneer u zich zo uitlaat over anderen?

LiberaalNL 3 mei 2010 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4728207)
Ik weet zeker dat Nederlanders graag geziene gasten zijn op campings.
Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld in Italië Nederlanders in hotels zeer weinig te vinden zijn. Op campings daarentegen......

Ik heb nog nooit gecampeerd in Italie;-).

Spinoza 3 mei 2010 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4728213)
Het gaat over Nederlanders en verhollands worden.
U krijgt de trucjes van de "echte" Vlamingen, U haalt andere koeien uit de gracht.
Het siert U zeker niet.

Ik merk slechts op dat het vergeleken met Belgie lang niet zo erg is. Zelf heb ik als inwoner van de generaliteitslanden nog nooit iets gemerkt van verhollandsing. Ja, de taal uit de randstad is dominant. Maar dat is overal zo met economisch en cultureel dominante regio's, ook in Vlaanderen. Maar verder hebben Brabant en Limburg altijd hun eigen karakter behouden.

Fetai 3 mei 2010 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4728239)
Ik merk slechts op dat het vergeleken met Belgie lang niet zo erg is. Zelf heb ik als inwoner van de generaliteitslanden nog nooit iets gemerkt van verhollandsing. Ja, de taal uit de randstad is dominant. Maar dat is overal zo met economisch en cultureel dominante regio's, ook in Vlaanderen. Maar verder hebben Brabant en Limburg altijd hun eigen karakter behouden.

Wat weet u er nou van, u komt er enkel vandaan.

Sus Iratus 3 mei 2010 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4728181)
Na eeuwenlange Hollandse onderdrukking hebben deze mensen zich wel moeten aanpassen aan de toestand. Maar het was niet van harte. Daarenboven kwamen vele Hollanders in het zuiden wonen. Het zuiden is op termijn gewoon 'verhollandst' voor een groot stuk.

Even wikipedia citeren:
Citaat:

In Nederland werd in 2005 een dialectenquête verricht onder de Brabanders. De resultaten waren: 72,1% bleek "in meer of mindere mate" dialect te spreken. Aangenomen mag worden dat velen, vooral de jongeren, het dialect niet meer thuis spreken maar vooral op straat hebben geleerd (met een weinig van het Standaardnederlands afwijkend dialect is dat niet zeer moeilijk); toch worden deze scores binnen Nederland slechts overtroffen door het Limburgs. Des te opmerkelijker is dit als men bedenkt dat Brabant relatief verstedelijkt is en het Brabants in de Nederlandse steden maar vrij marginaal leeft. Van alle Brabanders meende zo'n 70% dat ze een Brabants accent in hun Nederlands hadden; 80% van hen koesterde dit accent en zei er trots op te zijn.
Dus die 'verhollandsing' valt nogal mee en is hooguit in de grootste vier steden enigzins merkbaar, en zelfs daar zijn typisch Brabantse dialectkenmerken zoals 'gij/ge' nog altijd zeer dominant aanwezig.

system 3 mei 2010 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 4728223)
Hoe kunt u geen problemen met Hollanders hebben wanneer u ze gierig, arrogant en bazerig noemt? Er valt toch geen fatsoenlijke discussie te voeren wanneer u zich zo uitlaat over anderen?

Ik voer discussies met iedereen.

system 3 mei 2010 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4728193)
Volgens mij is Vlaanderen meer verfranst en gelatiniseerd dan Zuid-Nederland verhollandst.

Dat is vlakaf onjuist. Wij Vlamingen zijn wel meer 'zuiders' . Wij kijken anders tegen het leven aan dan in het noorden.

system 3 mei 2010 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus (Bericht 4728290)
Even wikipedia citeren:

Dus die 'verhollandsing' valt nogal mee en is hooguit in de grootste vier steden enigzins merkbaar, en zelfs daar zijn typisch Brabantse dialectkenmerken zoals 'gij/ge' nog altijd zeer dominant aanwezig.

Het gaat hier natuurlijk niet alleen over de taal. De hele levenswijze in Nederland werd voor een goed stuk 'verhollandst'. Dat kan ook niet anders gezien het geschiedkundig plaatje.

Fetai 3 mei 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4728447)
Ik voer discussies met iedereen.

Neen, u maakt anderen uit voor rotte vis, dat is geen discussie voeren.

system 3 mei 2010 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 4728482)
Neen, u maakt anderen uit voor rotte vis, dat is geen discussie voeren.

En dat antwoord illustreert nu wat ik al zolang poneer. De Nederlanders zijn vaak 'kruidjes-roer-me-niet'. Relativeren, relativeren mensen. Zich niet teveel au serieux nemen, d�*t is de boodschap voor bepaalde Nederlanders.

VerenigdeNederlanden 3 mei 2010 15:11

ok wat wil je horen?? ja ik ben een hollander en ja ik heb ene grote bek en een klein hartje, maar in tegenstelling tot u ben ik geen azijnpisser, want u kunt ook niet tegen kritiek op u of uw land. en zodra dat gebeurt gaat u met uw vingertje staan wijzen kijk meester die gemeene, arrogante hollanders (en Noord-Brabander) pesten mij !!!

quercus 3 mei 2010 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4728181)
Na eeuwenlange Hollandse onderdrukking hebben deze mensen zich wel moeten aanpassen aan de toestand. Maar het was niet van harte. Daarenboven kwamen vele Hollanders in het zuiden wonen. Het zuiden is op termijn gewoon 'verhollandst' voor een groot stuk.

Hoe is het mogelijk...!

Ja, system, misschien zie jij door jouw speciale bril "het door lijden getekend gelaat" van de inwoners uit Noord-Brabant, Nederlands Limburg, Zeeuws Vlaanderen enz. Mij geven die mensen in elk geval de indruk behoorlijk goed gemutst te zijn.

VerenigdeNederlanden 3 mei 2010 15:16

volgens hem was alles onder de spaanse koning geweldig dusja. hij had zo bij de spaanse inquisitie gekund om alle ketters te vermoorden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be