Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Samenwerking Rijsel-Kortrijk-Doornik (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100677)

straatrue 13 januari 2008 16:33

Samenwerking Rijsel-Kortrijk-Doornik
 
De voorstanders van splitsing van BE zeggen wel eens: kijk naar streek Kortrijk-Doornik-Rijsel: aparte regio's die toch goed samenwerken.

Ik zou het niet zeggen hoor: Rijsel heeft bijvoorbeeld zonder overleg besloten om de vrachtwagens via de A17 tussen Doornik en Kortrijk weg te houden van hun autosnelwegen en via België te laten rijden.
Die weg was niet voorzien op zoveel verkeer.
Gevolg: hele stukken van A17 (zeker rond Doornik) kapot gereden en de Belgen mogen betalen.

Je moet je niet al te veel voorstellen van die samenwerking.

Ik denk ook:treinrit Kortrijk-Rijsel kost ook meer dan Kortrijk-Brussel.
Wie zoekt het eens op?

Rogge 13 januari 2008 16:52

sommige akkoorden deugen niet. alle respect straatrue, maar daar was ik zonder deze topic ook wel opgekomen.

Zwartengeel 13 januari 2008 17:00

Hopla, nog maar eens een verlatingsangstdraadje geopend.

De schoofzak 13 januari 2008 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3206968)
De voorstanders van splitsing van BE zeggen wel eens: kijk naar streek Kortrijk-Doornik-Rijsel: aparte regio's die toch goed samenwerken.

Ik zou het niet zeggen hoor: Rijsel heeft bijvoorbeeld zonder overleg besloten om de vrachtwagens via de A17 tussen Doornik en Kortrijk weg te houden van hun autosnelwegen en via België te laten rijden.
Die weg was niet voorzien op zoveel verkeer.
Gevolg: hele stukken van A17 (zeker rond Doornik) kapot gereden en de Belgen mogen betalen.

Je moet je niet al te veel voorstellen van die samenwerking.

Ik denk ook:treinrit Kortrijk-Rijsel kost ook meer dan Kortrijk-Brussel.
Wie zoekt het eens op?

Wat betreft het gebruik van de autostrade via Rijsel: ik meen me te herinneren dat dit wel degelijk in onderling akkoord gekomen is.
Het idee was dat de vrachtwagens van internationaal vervoer veel vlugger, ekonomischer en ekologischer Rijsel kunnen passeren, door er in een boog omheen te rijden.
Ik denk dat mijn herinneringen juist zijn, en ik word daarin gesteund: als je de E17 richting Rijsel rijdt, dan zie je wegwijzers naar Parijs, die je via Doornik leiden; terwijl voor Rijsel het rechtdoor is. Mocht Vlaanderen niet akkoord zijn met die omweg langs Doornik, dan zouden ze toch simpel de wegwijzers naar Lille èn naar Parijs gewoon rechtdoor laten staan.

Van die treinrit weet ik geen fluit.
Ik dacht dat op ons grondgebied een treinrit een kostprijs heeft die samengesteld is uit een opstapkost en een kost volgens aantal km. (als ge bij den bond van grote gezinnen een 50 % kortingkaart hebt, dan moet ge geen master in wis- en natuurkunde zijn om te zien dat ge toch geen 50 % korting krijgt, ah neen, de korting is enkel op het aantal km).
Zou het kunnen dat Frankrijk andere prijsberekeningen maakt?
En wat zou er dan verkeerd aan zijn om de kostprijs van die internationale treinrit te berekenen als de som van de rekening van beide landen?

straatrue 13 januari 2008 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3207347)
Wat betreft het gebruik van de autostrade via Rijsel: ik meen me te herinneren dat dit wel degelijk in onderling akkoord gekomen is.
Het idee was dat de vrachtwagens van internationaal vervoer veel vlugger, ekonomischer en ekologischer Rijsel kunnen passeren, door er in een boog omheen te rijden.
Ik denk dat mijn herinneringen juist zijn, en ik word daarin gesteund: als je de E17 richting Rijsel rijdt, dan zie je wegwijzers naar Parijs, die je via Doornik leiden; terwijl voor Rijsel het rechtdoor is. Mocht Vlaanderen niet akkoord zijn met die omweg langs Doornik, dan zouden ze toch simpel de wegwijzers naar Lille èn naar Parijs gewoon rechtdoor laten staan.

De Belgen gingen niet akkoord met die maatregelen en hebben in BE geen borden willen zetten om de vrachtwagens naar Rijsel te leiden via de A17.

Omgekeerd moeten de vrachtwagens die naar BE willen via Doornik en de A17 naar Kortrijk.
Protest van de Belgen heeft niets uitgehaald, gelukkig hebben ze de schade dus kunnen beperken tot 1 rijrichting.

Jazeker 13 januari 2008 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3206968)
De voorstanders van splitsing van BE zeggen wel eens: kijk naar streek Kortrijk-Doornik-Rijsel: aparte regio's die toch goed samenwerken.

Ik zeg dat niet. Wat nu?

straatrue 13 januari 2008 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3207413)
Ik zeg dat niet. Wat nu?

Ben jij alle voorstanders?

Insano 13 januari 2008 20:33

Ik ken iemand en die zegt het niet dus niemand zegt het. Quod erat demonstrandum ;)

Om iemand die we allemaal wel kennen eens te quoten.

groentje 13 januari 2008 20:48

Ter informatie: internationale tickets zijn duurder dan vergelijkbare binnenlandse tickets. Je krijgt er dan ook een CIV-ticket voor, met iets meer rechten dan een binnenlands ticket.
Niettemin heb je wel het zgn. Trampolinebiljet (en -abonnementen), als ik me goed herinner gesubsidieerd door de regio Nord-PdC, maar die zijn alleen maar geldig tussen Kortrijk en Rijsel, en Doornik en Rijsel, en ook alleen maar daar te koop.

De schoofzak 14 januari 2008 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3207361)
De Belgen gingen niet akkoord met die maatregelen en hebben in BE geen borden willen zetten om de vrachtwagens naar Rijsel te leiden via de A17.

Omgekeerd moeten de vrachtwagens die naar BE willen via Doornik en de A17 naar Kortrijk.
Protest van de Belgen heeft niets uitgehaald, gelukkig hebben ze de schade dus kunnen beperken tot 1 rijrichting.

En ik zeg je juist dat er wel borden staan in de richting naar Frankrijk.
En niet alleen voor kamions, ook voor gewone auto's.
Als ikzelf verwacht dat er spitsfiles zijn in Rijsel, dan rijd ik om, dus zoals de borden aangeven. In 't midden van de nacht, volg ik die borden niet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be