Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Jean-Marie Dedecker (VLD) - 8 tot 14 maart (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=43)
-   -   begroting en referendum (https://forum.politics.be/showthread.php?t=10320)

wv4democracy 10 maart 2004 13:43

Zou u een wetsvoorstel steunen dat stelt dat een deficitaire begroting per definitie dmv een referendum moet worden goedgekeurd door de bevolking? Zou u zo'n voorstel willen indienen? Ik zou wel eens willen zien wie daar tegen is.
Mvg

Jean-Marie Dedecker 10 maart 2004 20:19

Neen,want dat lost niets op.Zo zouden momenteel 13 van de 15 EU landen een referendum moeten organiseren op deze basis.Dit zou leiden tot een nooit geziene vertrouwenscrisis en dito economische recessie.Als het slecht gaat moet men soms onpopulaire maatregelen nemen.Probeer dat maar door te drukken met een referendum.

Supe®Staaf 10 maart 2004 20:32

Referenda behoren van onderaf te komen.
Als de mensen het willen.
Niet als de politieke kaste haar verantwoordelijkheid wil afschuiven.

Xnorf 11 maart 2004 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Marie Dedecker
Als het slecht gaat moet men soms onpopulaire maatregelen nemen.Probeer dat maar door te drukken met een referendum.

In een democratie moet men doen wat het volk wil , in een particratie moet men doen wat men vindt dat het beste is voor het volk. Dus waarom zijn de meeste partijen BANG van een referendum : omdat dit land geen democratie heeft maar een particratie. Nogmaals bewezen.

wv4democracy 11 maart 2004 17:49

Citaat:

Neen,want dat lost niets op.Zo zouden momenteel 13 van de 15 EU landen een referendum moeten organiseren op deze basis.Dit zou leiden tot een nooit geziene vertrouwenscrisis en dito economische recessie.

Waarschijnlijk zouden geen 13 van de 15 landen een begrotingstekort hebben indien het voorgestelde wet zou zijn. Alleen al om een afgang te vermijden.

Citaat:

Als het slecht gaat moet men soms onpopulaire maatregelen nemen.Probeer dat maar door te drukken met een referendum.
Dit is waarlijk de wereld op zijn kop. De tegenstanders van referenda bedienen zich steeds van het argument dat de bevolking alle belastingen zouden afschaffen en meer geld uitgeven dan er binnenkomt. Begrotingstekorten zijn onpopulaire maatregelen tegenwoordig. Dat is het eerste dat ik ervan hoor. Ik dacht dat de PS/SPA stemmen wilden halen door overal kado's uit te delen met geld dat er niet is. Blijkbaar wordt dat als onpopulair gezien. Goed om weten.

Als het slecht gaat moet men dus een tekort op de begroting kunnen toestaan? Mij goed, enkel als de bevolking akkoord gaat. Ik zou in ieder geval tegenstemmen.

Ik zie trouwens niet in waar u het recht vandaan zou halen om maatregelen te nemen die tegen de wil van de bevolking ingaan. Communicatie met God?

wv4democracy 11 maart 2004 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Referenda behoren van onderaf te komen.
Als de mensen het willen.
Niet als de politieke kaste haar verantwoordelijkheid wil afschuiven.

Dan zou ik graag via referendum ingevoerd zien dat de overheid geen tekort op de begroting mag hebben, tenzij expliciet goedgekeurd door de bevolking. Blijkbaar is het voor politici - die het zo goed weten - onmogelijk om de begroting structureel in evenwicht te houden (kijk naar de staatsschuld). Dat onverantwoord gedrag van politici moet dringend een halt toegeroepen worden. Politici moeten leren dat een tekort op de begroting geen optie is.

Jean-Marie Dedecker 11 maart 2004 19:47

Juist,directe democratie op vraag van de bevolking.

Supe®Staaf 11 maart 2004 21:51

Citaat:

Juist,directe democratie op vraag van de bevolking.

Dat verkondigt eveneens Guy Verhofstadt in zijn burgermanifesten, De Croo in zijn gesmaakte redevoeringen, maar ik had graag gezien dat er na anderhalve legislatuur eens werk van gemaakt werd door de zetelende machtspartijen.
Of is dat ook een wortel om de ezel gaande te houden zoals het afschaffen van Dehaenes BBSZ, waar paars nu ook al zolang zijn handjes in wast?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be