Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Dieselprijs blijft stijgen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103621)

nero1 29 maart 2008 11:56

Dieselprijs blijft stijgen
 
Ok, dit is mijn eerste thread die ik hier start... don't shoot me als deze niet voldoet aan jullie hoogstaande verwachtingen ;-)

Ik kreeg net dit berichtje binnen via mail, een vreemde evolutie :evil:

Citaat:

Minuutje om eens over na te denken....

Voor alle 'melkkoeien' in Europa.....

Eerst een beetje geschiedenis.

In het jaar 2000 na Christus, dus acht jaar geleden.... ;-),
kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar.
dus 1 vat kostte 72 Euro.
aan de pomp betaalden we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.


In het jaar 2008 na Christus ,ergens midden Maart, nu dus....,
krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar.
Dus 1 vat kost 70,1 Euro (Oeps ??!!...)
aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel.......


En nu, mijn beste melkkoeien stel ik me de volgende vraag :
Als een 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in Euro) als in 2000,
waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel ?????!!!!

Iemand moet hier serieus zijn zakken aan het vullen zijn ,dat kan niet anders !

Dus mijn beste 'melkkoeien' blijf braaf verder werken en hou jullie ogen
gesloten, maar de dag komt dat de Dollar terug omhoog gaat en hier wil ik
zelfs niet over spreken wat de gevolgen zullen zijn .....
Weet iemand of dit klopt?
En welke regerings partijen hadden een klik-systeem ingevoerd???

parcifal 29 maart 2008 12:01

Hoax en al gepost hier.

nero1 29 maart 2008 12:04

Dju toch, crap... ok, ik ben toch niet het enige rund dan :lol:

thanks voor de info parcifal ;-)

Thomas- 29 maart 2008 13:08



;)

Pol Dolf 16 oktober 2011 08:05

helaas wel , de accijnzen kruipen omhoog

Stingray 16 oktober 2011 14:23

Wat was het overheidstekort weer 15 miljard euro of 600 miljard oude Belgische franken...

Denk dat we er geen tekening bij moeten maken. Dit is dus nog maar het begin, het absolute topje van de ijsberg.

Ik vraag me feitelijk af of ze er eigenlijk in alle ernst nog vanuit gaan dat de mensen die last kunnen dragen ?

Het is wel zo, wanneer alles weg is, kunnen ze ook niets meer komen halen.

Micele 16 oktober 2011 16:48

Eindelijk.

Vervuilende diesel moest 10 cent duurder zijn als benzine, en niet andersom.

Neem een vb aan GB, CH, ...

Stingray 16 oktober 2011 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5746466)
Eindelijk.

Vervuilende diesel moest 10 cent duurder zijn als benzine, en niet andersom.

Neem een vb aan GB, CH, ...

Denk je nu echt dat de benzine ver gaat achterblijven ? Dacht het niet.

Micele 16 oktober 2011 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5747185)
Denk je nu echt dat de benzine ver gaat achterblijven ? Dacht het niet.

Schreef ik dat ? :?

Zephyr 16 oktober 2011 23:21

In dieselbrandstof zit er per liter meer energie in dan in benzine.
Samen met het beter rendement van een Dieselmotor heeft Dieselbrandstof dus een beter "resultaat" in het verbruik per 100 km.

Omdat Dieselbrandstof meer "energie" bevat per liter is het, ecologisch gezien, onlogisch dat het minder zou kosten.
Vroeger was die "mazout" een overschot van de raffinaderijen. Men had teveel mazout en die kon dan weg aan een goedkope prijs.
Doordat het wagenpark in België heel veel dieselwagens telt is de diesel geen "oversschotje" meer in België. Er is een tekort aan Dieselbrandstof in verhouding van wat onze raffinaderijen kunnen produceren. Daarom moet er Diesel geïmporteerd worden.

Dus is het logischer dat, heden, diesel duurder is dan benzine. Alhoewel het minder raffinagekosten met zich meebrengt.

En al de rest is politiek en fiscaliteit. :roll:

Stingray 17 oktober 2011 12:48

Geen specialist, maar voor zover ik mij kan herinneren bestaat het grootste deel uit diesel of stookolie. Er lijkt dan ook iets niet op te gaan in de redenering

Het is zoals gezegd voor het overige vooral fiscaliteit.

@lpha 17 oktober 2011 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zephyr (Bericht 5747289)
In dieselbrandstof zit er per liter meer energie in dan in benzine.
Samen met het beter rendement van een Dieselmotor heeft Dieselbrandstof dus een beter "resultaat" in het verbruik per 100 km.

Omdat Dieselbrandstof meer "energie" bevat per liter is het, ecologisch gezien, onlogisch dat het minder zou kosten.
Vroeger was die "mazout" een overschot van de raffinaderijen. Men had teveel mazout en die kon dan weg aan een goedkope prijs.
Doordat het wagenpark in België heel veel dieselwagens telt is de diesel geen "oversschotje" meer in België. Er is een tekort aan Dieselbrandstof in verhouding van wat onze raffinaderijen kunnen produceren. Daarom moet er Diesel geïmporteerd worden.

Dus is het logischer dat, heden, diesel duurder is dan benzine. Alhoewel het minder raffinagekosten met zich meebrengt.

En al de rest is politiek en fiscaliteit. :roll:

De energieinhoud van mazout en benzine is quasi gelijk. Als je de puntjes op de ï wil plaatsen dan scoort mazout met 11,750 kWh/kg tov 12,222 kWh/kg voor benzine iets slechter. Diesel is energiezuiniger (en dus CO2-vriendelijker) dankzij zijn hogere rendement. Een diesel is bovendien veel duurzamer, gebruikszekerder en onderhoudsvriendelijker.
Vanuit milieuoverwegingen kan men dus maar beter niet het gebruik van diesel ontmoedigen ten voordele van benzine.

Stingray 17 oktober 2011 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door @lpha (Bericht 5747986)
De energieinhoud van mazout en benzine is quasi gelijk. Als je de puntjes op de ï wil plaatsen dan scoort mazout met 11,750 kWh/kg tov 12,222 kWh/kg voor benzine iets slechter. Diesel is energiezuiniger (en dus CO2-vriendelijker) dankzij zijn hogere rendement. Een diesel is bovendien veel duurzamer, gebruikszekerder en onderhoudsvriendelijker.
Vanuit milieuoverwegingen kan men dus maar beter niet het gebruik van diesel ontmoedigen ten voordele van benzine.

Voor de overheid speelt enkel een rol welke brandstof het meest verbruikt wordt en dus het meest opbrengt bij een belasting. Het groene etiket is er puur voor de uiterlijke schijn.

Tavek 17 oktober 2011 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door @lpha (Bericht 5747986)
De energieinhoud van mazout en benzine is quasi gelijk. Als je de puntjes op de ï wil plaatsen dan scoort mazout met 11,750 kWh/kg tov 12,222 kWh/kg voor benzine iets slechter. Diesel is energiezuiniger (en dus CO2-vriendelijker) dankzij zijn hogere rendement. Een diesel is bovendien veel duurzamer, gebruikszekerder en onderhoudsvriendelijker.
Vanuit milieuoverwegingen kan men dus maar beter niet het gebruik van diesel ontmoedigen ten voordele van benzine.

Het probleem met diesel is net milieuonvriendelijkheid.

Tijdens een diesel cyclus wordt er meer fijn stof gevormd.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be