Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2008, 11:56   #1
nero1
Burger
 
Geregistreerd: 27 juli 2007
Berichten: 175
Standaard Dieselprijs blijft stijgen

Ok, dit is mijn eerste thread die ik hier start... don't shoot me als deze niet voldoet aan jullie hoogstaande verwachtingen

Ik kreeg net dit berichtje binnen via mail, een vreemde evolutie

Citaat:
Minuutje om eens over na te denken....

Voor alle 'melkkoeien' in Europa.....

Eerst een beetje geschiedenis.

In het jaar 2000 na Christus, dus acht jaar geleden.... ,
kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar.
dus 1 vat kostte 72 Euro.
aan de pomp betaalden we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.


In het jaar 2008 na Christus ,ergens midden Maart, nu dus....,
krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar.
Dus 1 vat kost 70,1 Euro (Oeps ??!!...)
aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel.......


En nu, mijn beste melkkoeien stel ik me de volgende vraag :
Als een 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in Euro) als in 2000,
waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel ?????!!!!

Iemand moet hier serieus zijn zakken aan het vullen zijn ,dat kan niet anders !

Dus mijn beste 'melkkoeien' blijf braaf verder werken en hou jullie ogen
gesloten, maar de dag komt dat de Dollar terug omhoog gaat en hier wil ik
zelfs niet over spreken wat de gevolgen zullen zijn .....
Weet iemand of dit klopt?
En welke regerings partijen hadden een klik-systeem ingevoerd???
nero1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 12:01   #2
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Hoax en al gepost hier.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 12:04   #3
nero1
Burger
 
Geregistreerd: 27 juli 2007
Berichten: 175
Standaard

Dju toch, crap... ok, ik ben toch niet het enige rund dan

thanks voor de info parcifal

Laatst gewijzigd door nero1 : 29 maart 2008 om 12:05.
nero1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 13:08   #4
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard



Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 08:05   #5
Pol Dolf
Europees Commissaris
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 6.004
Standaard

helaas wel , de accijnzen kruipen omhoog
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 14:23   #6
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Wat was het overheidstekort weer 15 miljard euro of 600 miljard oude Belgische franken...

Denk dat we er geen tekening bij moeten maken. Dit is dus nog maar het begin, het absolute topje van de ijsberg.

Ik vraag me feitelijk af of ze er eigenlijk in alle ernst nog vanuit gaan dat de mensen die last kunnen dragen ?

Het is wel zo, wanneer alles weg is, kunnen ze ook niets meer komen halen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 16:48   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Eindelijk.

Vervuilende diesel moest 10 cent duurder zijn als benzine, en niet andersom.

Neem een vb aan GB, CH, ...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2011 om 16:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 21:56   #8
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eindelijk.

Vervuilende diesel moest 10 cent duurder zijn als benzine, en niet andersom.

Neem een vb aan GB, CH, ...
Denk je nu echt dat de benzine ver gaat achterblijven ? Dacht het niet.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 23:10   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Denk je nu echt dat de benzine ver gaat achterblijven ? Dacht het niet.
Schreef ik dat ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 23:21   #10
Zephyr
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2011
Berichten: 129
Standaard

In dieselbrandstof zit er per liter meer energie in dan in benzine.
Samen met het beter rendement van een Dieselmotor heeft Dieselbrandstof dus een beter "resultaat" in het verbruik per 100 km.

Omdat Dieselbrandstof meer "energie" bevat per liter is het, ecologisch gezien, onlogisch dat het minder zou kosten.
Vroeger was die "mazout" een overschot van de raffinaderijen. Men had teveel mazout en die kon dan weg aan een goedkope prijs.
Doordat het wagenpark in België heel veel dieselwagens telt is de diesel geen "oversschotje" meer in België. Er is een tekort aan Dieselbrandstof in verhouding van wat onze raffinaderijen kunnen produceren. Daarom moet er Diesel geïmporteerd worden.

Dus is het logischer dat, heden, diesel duurder is dan benzine. Alhoewel het minder raffinagekosten met zich meebrengt.

En al de rest is politiek en fiscaliteit.

Laatst gewijzigd door Zephyr : 16 oktober 2011 om 23:22.
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2011, 12:48   #11
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Geen specialist, maar voor zover ik mij kan herinneren bestaat het grootste deel uit diesel of stookolie. Er lijkt dan ook iets niet op te gaan in de redenering

Het is zoals gezegd voor het overige vooral fiscaliteit.

Laatst gewijzigd door Stingray : 17 oktober 2011 om 12:50.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2011, 13:28   #12
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyr Bekijk bericht
In dieselbrandstof zit er per liter meer energie in dan in benzine.
Samen met het beter rendement van een Dieselmotor heeft Dieselbrandstof dus een beter "resultaat" in het verbruik per 100 km.

Omdat Dieselbrandstof meer "energie" bevat per liter is het, ecologisch gezien, onlogisch dat het minder zou kosten.
Vroeger was die "mazout" een overschot van de raffinaderijen. Men had teveel mazout en die kon dan weg aan een goedkope prijs.
Doordat het wagenpark in België heel veel dieselwagens telt is de diesel geen "oversschotje" meer in België. Er is een tekort aan Dieselbrandstof in verhouding van wat onze raffinaderijen kunnen produceren. Daarom moet er Diesel geïmporteerd worden.

Dus is het logischer dat, heden, diesel duurder is dan benzine. Alhoewel het minder raffinagekosten met zich meebrengt.

En al de rest is politiek en fiscaliteit.
De energieinhoud van mazout en benzine is quasi gelijk. Als je de puntjes op de ï wil plaatsen dan scoort mazout met 11,750 kWh/kg tov 12,222 kWh/kg voor benzine iets slechter. Diesel is energiezuiniger (en dus CO2-vriendelijker) dankzij zijn hogere rendement. Een diesel is bovendien veel duurzamer, gebruikszekerder en onderhoudsvriendelijker.
Vanuit milieuoverwegingen kan men dus maar beter niet het gebruik van diesel ontmoedigen ten voordele van benzine.

Laatst gewijzigd door @lpha : 17 oktober 2011 om 13:31.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2011, 13:48   #13
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
De energieinhoud van mazout en benzine is quasi gelijk. Als je de puntjes op de ï wil plaatsen dan scoort mazout met 11,750 kWh/kg tov 12,222 kWh/kg voor benzine iets slechter. Diesel is energiezuiniger (en dus CO2-vriendelijker) dankzij zijn hogere rendement. Een diesel is bovendien veel duurzamer, gebruikszekerder en onderhoudsvriendelijker.
Vanuit milieuoverwegingen kan men dus maar beter niet het gebruik van diesel ontmoedigen ten voordele van benzine.
Voor de overheid speelt enkel een rol welke brandstof het meest verbruikt wordt en dus het meest opbrengt bij een belasting. Het groene etiket is er puur voor de uiterlijke schijn.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2011, 14:05   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
De energieinhoud van mazout en benzine is quasi gelijk. Als je de puntjes op de ï wil plaatsen dan scoort mazout met 11,750 kWh/kg tov 12,222 kWh/kg voor benzine iets slechter. Diesel is energiezuiniger (en dus CO2-vriendelijker) dankzij zijn hogere rendement. Een diesel is bovendien veel duurzamer, gebruikszekerder en onderhoudsvriendelijker.
Vanuit milieuoverwegingen kan men dus maar beter niet het gebruik van diesel ontmoedigen ten voordele van benzine.
Het probleem met diesel is net milieuonvriendelijkheid.

Tijdens een diesel cyclus wordt er meer fijn stof gevormd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be