Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   dienstplicht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=10451)

ippie 14 maart 2004 10:14

voer de dienstplicht opnieuw in, misschien in een iets veranderde vorm;iets meer wedde als vroeger.
nu hangen ze werkeloos rond op straat, en zoals deze nacht; vernielen achttien jarigen bij ons op straat vanalles, waar wij hard voor moeten werken.
als ze door de week werken, zijn ze in het weekend te moe voor om 5 uur 's morgens domme dingen te gaan doen. :wink:

Cynicus 14 maart 2004 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ippie
voer de dienstplicht opnieuw in, misschien in een iets veranderde vorm;iets meer wedde als vroeger.
nu hangen ze werkeloos rond op straat, en zoals deze nacht; vernielen achttien jarigen bij ons op straat vanalles, waar wij hard voor moeten werken.
als ze door de week werken, zijn ze in het weekend te moe voor om 5 uur 's morgens domme dingen te gaan doen. :wink:

Als het achttienjarigen zijn van vreemde komaf, stuur ze dan terug naar hun land van herkomst. Dan kunnen ze daar de boel op stelten zetten.

PAJOT 14 maart 2004 11:51

Herinvoeren! Echt soldatendom is de hoogste vorm van volkscultuur!

Raf 14 maart 2004 13:26

Definitief afschaffen. Er wordt al genoeg geld nodeloos verspild in dit land.

Olivier 14 maart 2004 14:27

Opnieuw invoeren.

Het is een ervaring die je moet hebben meegemaakt :) Mijn vader zei altijd: ik haatte het toen ik dienstplicht had, maar als ge er later op terugziet was het toch een mooie belevenis.

Vlaamse Leeuw 14 maart 2004 14:30

Ik ben blij dat deze afgeschaft is.

Ten eerste was het discriminerend aangezien enkel mannen dienstplicht moesten doen.

Ten tweede verloor je zo tijd die je niet kon gebruiken om te gaan studeren.

C uit W 14 maart 2004 14:37

Dubbele mening.

Aan de ene kant zijn er bepaalde vaardigheden die je daar wel kan aanleren, aan de andere kant is het ook tijdverlies en soms onnozel.
Ik zou dan eerder gewoon ons leger 'versterken' en de bevolking in het algemeen gezonder willen zien leven.

de Vexille 14 maart 2004 15:28

Ja, maar...

Niet zoals het geweest is toen ik "onder de wapens werd geroepen". Voorlaatste lichting, nog 11 maand moeten dienen omdat ik zolang verdaging had gekregen wegens studieredenen. En dan te horen krijgen (onomwonden) dat slechts 1/3 van de theoretisch in aanmerking komende jonge mannen ook effectief onder de wapens gaat. D�*n voelt ge u pas echt Jan-lul!

Positief aan één of andere vorm van dienstplicht is alleszins dat jonge mensen leren dat "gemeenschap" niet hetzelfde is als "krijgen" (werklozensteun, ziekteverzekering, ...), maar dat er ook moet "gegeven" worden om die gemeenschap de doen draaien. Dat er niet alleen "rechten" bestaan, maar ook "plichten". En dat niet alles wat ge doet voor de maatschappij perse betaald moet worden. Kortom: een stukske burgerzin. Dat laatste is voor een serieus groot stuk verdwenen.

Dus ja... Daar moet kunnen over nagedacht worden.

Griffin 14 maart 2004 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Herinvoeren! Echt soldatendom is de hoogste vorm van volkscultuur!

Dan is Osama waarschijnlijk jouw idool, niet? Die streeft dezelfde volkscultuur als u na! Leve de domme pionnen op het slagveld die sterven voor een oorlog waar ze niet om gevraagd hebben, niks van begrijpen en niks mee te maken willen hebben.
Of misschien moet u gewoon nog teruggeflitst worden naar uw eigen tijdperk, de duistere middeleeuwen?

boss 14 maart 2004 19:18

Terug invoeren, dat de jeugd terug een beetje disipline krijgen.

ippie 14 maart 2004 21:04

het gaat zich niet om oorlogen voeren in het algemeen, maar zoals eerder al aangehaald, gemeenschapsgevoel, plichtsbesef, niks voor niks, volwassenheid,onafhankelijkheid tov papa's visa enz..als je het concept kunt herbezien ongeveer zoals, studenten laten studeren, maar werkelozen die niet willen, dit is maar een voorbeeld.
dan merkt er iemand op, dat België al genoeg geld verkwist, maar wat kosten werkeloze hangjongeren de maatschappij dan niet ?
ps niet iedere militair hangt met zijn vingers te draaien in de kazernes.
zoals er vorige maand in de krant stond.

Dies 14 maart 2004 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boss
Terug invoeren, dat de jeugd terug een beetje disipline krijgen.

Leren kaarten en drinken, respect voor autoriteit heb ik er echter absoluut niet aan overgehouden.

neruda 14 maart 2004 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Citaat:

Als het achttienjarigen zijn van vreemde komaf, stuur ze dan terug naar hun land van herkomst. Dan kunnen ze daar de boel op stelten zetten.

Als dit niet typisch een blokker is weet ik niet meer..er hangt criminaliteit in de lucht en t'is weer ne vreemdeling die het gedaan heeft..jong jong jong..ze gaan het nooit afleren die gasten.. :x

daarentegen wat betreft dienstplicht of eerder een synoniem voor moderne verplichte slavernij ben ik er radicaal tegen.
Het heeft onze staat alleen maar veel gekost....

headinajar 15 maart 2004 10:05

Citaat:

U hebt wel een zeer vertekend beeld van de jongeren van vandaag. Uw argumentering is puur stereotiep ouw-ballen-gezaag om eerlijk te zijn.
Als ik mijn grootouders hoor vertellen over hun tijd moet ik toch eerlijk toegeven dat die jongeren van vandaag zeer braaf geworden zijn. Een beetje te braaf zelfs...

Supe®Staaf 15 maart 2004 13:23

Dienstplicht was, zoals Vlaamse Leeuw het aanhaalde een hoogst nutteloze discriminatie: wie niet op basis van geslacht of gezinssamenstelling ervanonder geraakte, verloor meer dan een jaar wedde en verspeelde een jaar lang zijn kansen op de arbeidsmarkt.

Het maatschappelijk nut van dienstplicht: nihil.
Wie zit er te wachten om zichzelf instandhoudende kazernes.

Het educatieve nut: nihil
Ik kon reeds kaarten en zuipen en zoals Dies het stelde was dat ongeveer het enige wat je er kon leren.

jeanblanquart 15 maart 2004 16:00

Yep, en aangezien mijn vader beroepsmilitair was en ik dus al 18 jaar mee in het leger zat, heb ik mij laten afkeuren voor medische redenen dit terwijl ik in de Duitse vierde klasse voetbalde ! lol! Toch wel leuk he, het gebrek aan informatie-uitwisseling (er was nog geen sprake van internet noch kruispuntenbanken !).

join the army, meet foreign people and kill them! wel, niet met mij!

Dilbert 15 maart 2004 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik kon reeds kaarten en zuipen en zoals Dies het stelde was dat ongeveer het enige wat je er kon leren.

Dat is proper ! Als het vaderland u vraagt om te zuipen en te kaarten, dan is dat precies teveel gevraagd !! :lol:

Supe®Staaf 15 maart 2004 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:

Dat is proper ! Als het vaderland u vraagt om te zuipen en te kaarten, dan is dat precies teveel gevraagd !! :lol:

:lol: :lol: :lol:
Ik had mij het leven in dienst van vorst en vaderland iets heroïscher voorgesteld.
Maar ik vervulde mijn plicht........

Pelgrim 15 maart 2004 21:08

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert

:lol: :lol: :lol:
Ik had mij het leven in dienst van vorst en vaderland iets heroïscher voorgesteld.
Maar ik vervulde mijn plicht........

Maar superstaaf toch! Bij het eerstvolgende wereldtournooi wiezen gaat gij ons vaderland moeten vertegenwoordigen. Wees net blij dat je die oefening hebt gehad!

boer_bavo 15 maart 2004 21:11

Citaat:

Verplicht ze dan beter om dezelfde tijd op kosten van de staat in de horeca te gaan werken. Dan kunnen we goedkoop op café en restaurant, en het kost evenveel als de legerdienst. Een legerdienst die werkelijk nergens nuttig voor is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be