![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: dienstplicht terug invoeren onder een of andere vorm | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
16 | 34,04% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
27 | 57,45% |
onder een andere vorm ( geef voorstel ) |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,51% |
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() voer de dienstplicht opnieuw in, misschien in een iets veranderde vorm;iets meer wedde als vroeger.
nu hangen ze werkeloos rond op straat, en zoals deze nacht; vernielen achttien jarigen bij ons op straat vanalles, waar wij hard voor moeten werken. als ze door de week werken, zijn ze in het weekend te moe voor om 5 uur 's morgens domme dingen te gaan doen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Herinvoeren! Echt soldatendom is de hoogste vorm van volkscultuur!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Definitief afschaffen. Er wordt al genoeg geld nodeloos verspild in dit land.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Opnieuw invoeren.
Het is een ervaring die je moet hebben meegemaakt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben blij dat deze afgeschaft is.
Ten eerste was het discriminerend aangezien enkel mannen dienstplicht moesten doen. Ten tweede verloor je zo tijd die je niet kon gebruiken om te gaan studeren.
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dubbele mening.
Aan de ene kant zijn er bepaalde vaardigheden die je daar wel kan aanleren, aan de andere kant is het ook tijdverlies en soms onnozel. Ik zou dan eerder gewoon ons leger 'versterken' en de bevolking in het algemeen gezonder willen zien leven.
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja, maar...
Niet zoals het geweest is toen ik "onder de wapens werd geroepen". Voorlaatste lichting, nog 11 maand moeten dienen omdat ik zolang verdaging had gekregen wegens studieredenen. En dan te horen krijgen (onomwonden) dat slechts 1/3 van de theoretisch in aanmerking komende jonge mannen ook effectief onder de wapens gaat. D�*n voelt ge u pas echt Jan-lul! Positief aan één of andere vorm van dienstplicht is alleszins dat jonge mensen leren dat "gemeenschap" niet hetzelfde is als "krijgen" (werklozensteun, ziekteverzekering, ...), maar dat er ook moet "gegeven" worden om die gemeenschap de doen draaien. Dat er niet alleen "rechten" bestaan, maar ook "plichten". En dat niet alles wat ge doet voor de maatschappij perse betaald moet worden. Kortom: een stukske burgerzin. Dat laatste is voor een serieus groot stuk verdwenen. Dus ja... Daar moet kunnen over nagedacht worden.
![]() |
#9 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Of misschien moet u gewoon nog teruggeflitst worden naar uw eigen tijdperk, de duistere middeleeuwen?
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burger
|
![]() Terug invoeren, dat de jeugd terug een beetje disipline krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() het gaat zich niet om oorlogen voeren in het algemeen, maar zoals eerder al aangehaald, gemeenschapsgevoel, plichtsbesef, niks voor niks, volwassenheid,onafhankelijkheid tov papa's visa enz..als je het concept kunt herbezien ongeveer zoals, studenten laten studeren, maar werkelozen die niet willen, dit is maar een voorbeeld.
dan merkt er iemand op, dat België al genoeg geld verkwist, maar wat kosten werkeloze hangjongeren de maatschappij dan niet ? ps niet iedere militair hangt met zijn vingers te draaien in de kazernes. zoals er vorige maand in de krant stond. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() daarentegen wat betreft dienstplicht of eerder een synoniem voor moderne verplichte slavernij ben ik er radicaal tegen. Het heeft onze staat alleen maar veel gekost.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als ik mijn grootouders hoor vertellen over hun tijd moet ik toch eerlijk toegeven dat die jongeren van vandaag zeer braaf geworden zijn. Een beetje te braaf zelfs... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dienstplicht was, zoals Vlaamse Leeuw het aanhaalde een hoogst nutteloze discriminatie: wie niet op basis van geslacht of gezinssamenstelling ervanonder geraakte, verloor meer dan een jaar wedde en verspeelde een jaar lang zijn kansen op de arbeidsmarkt.
Het maatschappelijk nut van dienstplicht: nihil. Wie zit er te wachten om zichzelf instandhoudende kazernes. Het educatieve nut: nihil Ik kon reeds kaarten en zuipen en zoals Dies het stelde was dat ongeveer het enige wat je er kon leren.
![]() |
![]() |
#16 |
Schepen
|
![]() Yep, en aangezien mijn vader beroepsmilitair was en ik dus al 18 jaar mee in het leger zat, heb ik mij laten afkeuren voor medische redenen dit terwijl ik in de Duitse vierde klasse voetbalde ! lol! Toch wel leuk he, het gebrek aan informatie-uitwisseling (er was nog geen sprake van internet noch kruispuntenbanken !).
join the army, meet foreign people and kill them! wel, niet met mij!
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein) "I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Ik had mij het leven in dienst van vorst en vaderland iets heroïscher voorgesteld. Maar ik vervulde mijn plicht........
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris