![]() |
Rijden: waterstof!!
Europa stopt 470 miljoen euro in waterstof ..
Boeing test eerste vliegtuig op waterstof .. Rondvaartboot op waterstof in Amsterdamse ... Waterstof tanken in Anderlecht .. Geen stank en lawaai meer met waterstofbus .. Wie kan hier meer over vertellen? wa is dat juist en waarom dan ni op waterstof gaan rijden als dit materieel mogelijk is? Challenge Bibendum: Chinese Roewe op waterstof Citaat:
|
Euhm hopelijk gaat dit niet zo'n even geniaal idee zijn als het rijden op graan. Leidt dit tot waterverspilling of niet (ik heb daar geen verstand van)?
|
De verbranding van waterstof in een klassieke verbrandings of ontploffingsmotor geeft alleen water en een beetje stikstofoxides als uitlaatgas.
Dus dat deel van het verhaal is correct. De problemen met waterstof als commercieel product. 1) Waterstof is rotzooi om op te slaan. Het kleine atoom kruipt vrij vlot overal doorheen. 2) Energiedichtheid per volume. 1 liter vloeibaar waterstof heeft belange na niet zoveel caloriën in zich als vloeibare koolwaterstoffen. 3) De productie van waterstof is momenteel voornamelijk het verkrachten van aardgas. Om waterstof uit aardgas te winnen krijg je CO2 en warmte als afvalproducten. 4) Een alternatief, electrolyse van water zorgt ervoor dat je voor elke kilowatt opgebracht door een wagen met verbrandingsmotor 7.5kw hebt verbruikt om dat waterstofgas te maken. En dan spreken we nog niet eens over opslag. Maar Morgen het gebruik van waterstofgas als brandstof is op zichzelf netjes en technologisch mogelijk. Dat het een goed idee is, zal nog moeten blijken. |
Een mooi filmpje het bekijken waard!
http://www.youtube.com/watch?v=NLKExuHlQMQ
En nog meer veelbelovend nieuws... Nieuw type waterstoftank verdubbelt actieradius: ![]() ![]() Er is met de ontwikkeling van een lichtgewicht tank voor vloeibare waterstof een belangrijke stap gezet in het beschikbaar maken van waterstofauto's op grotere schaal. De lichtere en compactere tanks kunnen makkelijker worden ingebouwd in auto's en verdubbelen minimum de actieradius. Dit heeft BMW's onderzoeksafdeling BMW Forschung und Technik bekendgemaakt. De nieuwe tank weegt maar een derde van een waterstoftank van de huidige generatie. Dit komt omdat de tank van een nieuw composiet is gemaakt. Bovendien zijn de hulpsystemen in de tank geïntegreerd, waardoor het totale pakket minder ruimte inneemt in de auto.BMW schat de actieradius van auto's met de nieuwe waterstoftanks, die 10 kg H2 kunnen bevatten, op 500 kilometer. Dat is meer dan het dubbele van wat de BMW 7 H2 vandaag haalt (200 km). Super-isolatie De opslag van vloeibaar waterstof vraagt een bijzondere techniek omdat waterstof pas onder de -253°C vloeibaar is. De tank moet dus een soort super-thermosfles zijn waarin de temperatuur zo laag mogelijk blijft. Zelfs met super-isolatie gaat die temperatuur ooit terug omhoog, waarbij waterstof terug gas wordt. Dat kan een probleem zijn als de wagen voor meerdere dagen stil staat. Om te vermijden dat de druk daarbij blijft oplopen, moet dat teveel afgevoerd worden in de vorm van puur water. In de huidige generatie waterstoftanks die BMW in zijn 7-reeks H2 gebruikt, zal je tank na ongeveer 17 dagen stilstand zo goed als terug leeg zijn. 18,7 miljoen euro gekost Voor de nieuwe tanks heeft de Duitse autofabrikant samengewerkt met onder andere Volvo, PSA en Ford. Ook werkten diverse toeleveranciers, universiteiten en bedrijven uit de luchtvaartindustrie mee aan het project. In totaal zijn er 34 partners. Het project heeft 18,7 miljoen euro gekost. De Europese Unie heeft hiervan 10,7 miljoen euro betaald. (autoweek.nl/jvr) BRON: HLN |
Jee! Rijdende bommen...
|
Als je op een goedkope manier en zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen grote hoeveelheden waterstof zou kunnen produceren dan zou dat interessant zijn ja..
|
verbruikt het evenveel fossiele brandstoffen als de conventionele naft?
|
Citaat:
En dan nog eens de exotische brandstoftanks. Om nog niet te spreken indien men brandstofcellen wil inzetten. Dit zou wel de efficientie van het waterstofverbruik verbeteren, wat dat op hetzelfde niveau zou brengen als conventionele brandstoffen. Maar tot op dit moment is de bouw van een brandstofcel/electromotor/Stuurelectronica nog een zeeeeeer dure aangelegenheid. |
Citaat:
(kernfusie!!:-)) |
Citaat:
We kunnen deze reactie ook omkeren dmv electrolyse. |
Het grootste probleem voor bijvoorbeeld de luchtvaart is inderdaad de opslag, zoals maddox al aanhaalt. De lage energiedichtheid en extreme omstandigheden (cryogeen, hoge druk, grote volumes) maken het erg ongeschikt voor lichtgewicht en aerodynamische ontwerpen.
|
Citaat:
|
Waterstof? Waar heb ik dat nog gehoord? Oh ja, ik weet het weer ... Hier
|
Alleen levensvatbaar als electriciteit voor de productie ervan gemakkelijk kan gemaakt worden zoals bijv. in een kernfusiereactor. Maar dat zal niet voor morgen zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe wordt die waterstof geelektriseerd en wat zijn de gevolgen ervan voor het milieu ??!! Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je hebt het hier over tankers enzo en dit wil dus zeggen dat de testen op grote schaal is gelukt maar waarom willen ze da ni meer verder? Ik heb ook zo'n video gezien een manager van een duitse bedrijf die het enkel en alleen over duur sprak !! Duur?? duur?? wa is dan duurder het milieu vervuilen en landen bombarderen om grondstof bronnen of een paar extra euro's ??!!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be