Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
|
Discussietools |
9 juni 2008, 00:09 | #1 | |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 5 juni 2008
Locatie: In een wereld waarin ze terrorisme veroorzaken om het te bestrijden met als doel = DUIDELIJK !!
Berichten: 884
|
Rijden: waterstof!!
Europa stopt 470 miljoen euro in waterstof ..
Boeing test eerste vliegtuig op waterstof .. Rondvaartboot op waterstof in Amsterdamse ... Waterstof tanken in Anderlecht .. Geen stank en lawaai meer met waterstofbus .. Wie kan hier meer over vertellen? wa is dat juist en waarom dan ni op waterstof gaan rijden als dit materieel mogelijk is? Challenge Bibendum: Chinese Roewe op waterstof Citaat:
|
|
9 juni 2008, 00:25 | #2 |
Schepen
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 452
|
Euhm hopelijk gaat dit niet zo'n even geniaal idee zijn als het rijden op graan. Leidt dit tot waterverspilling of niet (ik heb daar geen verstand van)?
|
9 juni 2008, 00:34 | #3 |
Secretaris-Generaal VN
|
De verbranding van waterstof in een klassieke verbrandings of ontploffingsmotor geeft alleen water en een beetje stikstofoxides als uitlaatgas.
Dus dat deel van het verhaal is correct. De problemen met waterstof als commercieel product. 1) Waterstof is rotzooi om op te slaan. Het kleine atoom kruipt vrij vlot overal doorheen. 2) Energiedichtheid per volume. 1 liter vloeibaar waterstof heeft belange na niet zoveel caloriën in zich als vloeibare koolwaterstoffen. 3) De productie van waterstof is momenteel voornamelijk het verkrachten van aardgas. Om waterstof uit aardgas te winnen krijg je CO2 en warmte als afvalproducten. 4) Een alternatief, electrolyse van water zorgt ervoor dat je voor elke kilowatt opgebracht door een wagen met verbrandingsmotor 7.5kw hebt verbruikt om dat waterstofgas te maken. En dan spreken we nog niet eens over opslag. Maar Morgen het gebruik van waterstofgas als brandstof is op zichzelf netjes en technologisch mogelijk. Dat het een goed idee is, zal nog moeten blijken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
9 juni 2008, 15:22 | #4 |
Parlementslid
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
|
Een mooi filmpje het bekijken waard!
http://www.youtube.com/watch?v=NLKExuHlQMQ
En nog meer veelbelovend nieuws... Nieuw type waterstoftank verdubbelt actieradius: Er is met de ontwikkeling van een lichtgewicht tank voor vloeibare waterstof een belangrijke stap gezet in het beschikbaar maken van waterstofauto's op grotere schaal. De lichtere en compactere tanks kunnen makkelijker worden ingebouwd in auto's en verdubbelen minimum de actieradius. Dit heeft BMW's onderzoeksafdeling BMW Forschung und Technik bekendgemaakt. De nieuwe tank weegt maar een derde van een waterstoftank van de huidige generatie. Dit komt omdat de tank van een nieuw composiet is gemaakt. Bovendien zijn de hulpsystemen in de tank geïntegreerd, waardoor het totale pakket minder ruimte inneemt in de auto.BMW schat de actieradius van auto's met de nieuwe waterstoftanks, die 10 kg H2 kunnen bevatten, op 500 kilometer. Dat is meer dan het dubbele van wat de BMW 7 H2 vandaag haalt (200 km). Super-isolatie De opslag van vloeibaar waterstof vraagt een bijzondere techniek omdat waterstof pas onder de -253°C vloeibaar is. De tank moet dus een soort super-thermosfles zijn waarin de temperatuur zo laag mogelijk blijft. Zelfs met super-isolatie gaat die temperatuur ooit terug omhoog, waarbij waterstof terug gas wordt. Dat kan een probleem zijn als de wagen voor meerdere dagen stil staat. Om te vermijden dat de druk daarbij blijft oplopen, moet dat teveel afgevoerd worden in de vorm van puur water. In de huidige generatie waterstoftanks die BMW in zijn 7-reeks H2 gebruikt, zal je tank na ongeveer 17 dagen stilstand zo goed als terug leeg zijn. 18,7 miljoen euro gekost Voor de nieuwe tanks heeft de Duitse autofabrikant samengewerkt met onder andere Volvo, PSA en Ford. Ook werkten diverse toeleveranciers, universiteiten en bedrijven uit de luchtvaartindustrie mee aan het project. In totaal zijn er 34 partners. Het project heeft 18,7 miljoen euro gekost. De Europese Unie heeft hiervan 10,7 miljoen euro betaald. (autoweek.nl/jvr) BRON: HLN |
9 juni 2008, 15:26 | #5 |
Secretaris-Generaal VN
|
Jee! Rijdende bommen...
|
9 juni 2008, 15:43 | #6 |
Parlementslid
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
|
Als je op een goedkope manier en zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen grote hoeveelheden waterstof zou kunnen produceren dan zou dat interessant zijn ja..
|
9 juni 2008, 16:40 | #7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
|
verbruikt het evenveel fossiele brandstoffen als de conventionele naft?
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 juni 2008 om 16:40. |
9 juni 2008, 17:32 | #8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dan nog eens de exotische brandstoftanks. Om nog niet te spreken indien men brandstofcellen wil inzetten. Dit zou wel de efficientie van het waterstofverbruik verbeteren, wat dat op hetzelfde niveau zou brengen als conventionele brandstoffen. Maar tot op dit moment is de bouw van een brandstofcel/electromotor/Stuurelectronica nog een zeeeeeer dure aangelegenheid.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
9 juni 2008, 17:44 | #9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
|
Citaat:
(kernfusie!!) Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 juni 2008 om 17:44. |
|
9 juni 2008, 19:35 | #10 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
We kunnen deze reactie ook omkeren dmv electrolyse. |
|
9 juni 2008, 19:37 | #11 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Het grootste probleem voor bijvoorbeeld de luchtvaart is inderdaad de opslag, zoals maddox al aanhaalt. De lage energiedichtheid en extreme omstandigheden (cryogeen, hoge druk, grote volumes) maken het erg ongeschikt voor lichtgewicht en aerodynamische ontwerpen.
|
9 juni 2008, 19:38 | #12 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
Citaat:
__________________
Citaat:
|
||
10 juni 2008, 08:40 | #13 |
Minister
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
|
Waterstof? Waar heb ik dat nog gehoord? Oh ja, ik weet het weer ... Hier
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain |
10 juni 2008, 21:37 | #14 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
|
Alleen levensvatbaar als electriciteit voor de productie ervan gemakkelijk kan gemaakt worden zoals bijv. in een kernfusiereactor. Maar dat zal niet voor morgen zijn.
|
10 juni 2008, 22:27 | #15 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 5 juni 2008
Locatie: In een wereld waarin ze terrorisme veroorzaken om het te bestrijden met als doel = DUIDELIJK !!
Berichten: 884
|
|
10 juni 2008, 22:33 | #16 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 5 juni 2008
Locatie: In een wereld waarin ze terrorisme veroorzaken om het te bestrijden met als doel = DUIDELIJK !!
Berichten: 884
|
Citaat:
Hoe wordt die waterstof geelektriseerd en wat zijn de gevolgen ervan voor het milieu ??!! Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door «ProudToBeWhatIAm» : 10 juni 2008 om 22:33. |
|||
10 juni 2008, 22:35 | #17 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 5 juni 2008
Locatie: In een wereld waarin ze terrorisme veroorzaken om het te bestrijden met als doel = DUIDELIJK !!
Berichten: 884
|
|
10 juni 2008, 22:37 | #18 | |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 5 juni 2008
Locatie: In een wereld waarin ze terrorisme veroorzaken om het te bestrijden met als doel = DUIDELIJK !!
Berichten: 884
|
Citaat:
Je hebt het hier over tankers enzo en dit wil dus zeggen dat de testen op grote schaal is gelukt maar waarom willen ze da ni meer verder? Ik heb ook zo'n video gezien een manager van een duitse bedrijf die het enkel en alleen over duur sprak !! Duur?? duur?? wa is dan duurder het milieu vervuilen en landen bombarderen om grondstof bronnen of een paar extra euro's ??!!! |
|
10 juni 2008, 22:41 | #19 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 5 juni 2008
Locatie: In een wereld waarin ze terrorisme veroorzaken om het te bestrijden met als doel = DUIDELIJK !!
Berichten: 884
|
Wat is er nu duur ? apparatuur en al die autotechniek en fysieke componenten die voorzien moeten worden in een H-auto of deze brandstof produceren?
|
10 juni 2008, 22:44 | #20 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 5 juni 2008
Locatie: In een wereld waarin ze terrorisme veroorzaken om het te bestrijden met als doel = DUIDELIJK !!
Berichten: 884
|
|