![]() |
Multicultuur of bicultuur?
Onze maatschappij is zogezegd geëvolueerd naar een 'multiculturele maatschappij'.
Ik heb eerder de indruk dat we evolueren naar een 'biculturele maatschappij' met aan de ene kant de autochtone bevolking en nog enkele minderheden en aan de andere kant de moslimcultuur. Naar wat willen we eigenlijk verder evolueren? |
Wat is de Europese cultuur?
|
ik wou in feite drie én vier - ik vermoed dat de aziaten zich sneller dan het licht aanpassen aan de europese cultuur.
|
ik las eigenlijk biercultuur ...
|
Citaat:
Witte van Hoegaarden ! In Jupille kon die niet aarden... terug naar de bron :-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ook al zijn de moslims er de grootste factor in, zij vormen niet het enige probleem dat door de multicul gecreëerd wordt. De immigratie op zich, met alle gevolgen vandien (vervreemding, gettovorming, vernietiging van de culturele homogeniteit en daarmee de basis voor de solidariteit, criminaliteit, e.d.) is hét hoofdprobleem.
|
Zo lang ze zich kunnen aanpassen aan onze cultuur, heb ik met niemand problemen.
Maar daar wringt het schoentje, vrees ik... |
Citaat:
|
Citaat:
Is die cultuur progressief of conservatief? Mei 68 of Sarkozy? |
Ik wil een onzuivere monocultuur. Maar die optie staat er blijkbaar niet tussen.
|
Citaat:
|
Europese cultuur = democratie, tolerantie, gelijke rechten voor vrouwen, respect voor minderheden
... allemaal zaken die gevaar lopen als radicale moslims alles mogen, maar alleen links begrijpt dat niet. |
Een op (West-)Europese leest geschoeide monocultuur waar op zich wel enkele 'vreemde elementen' in mogen zitten. Zolang dat aandeel 'vreemde elementen' maar beheersbaar blijft.
Ik meen ooit ergens een demografische studie te hebben gelezen waarin gesteld werd dat een bevolking maximaal 5% andersculturele nieuwkomers kan absorberen, dat 5-10% andersculturele nieuwkomers voor zeer grote spanningen zorgen en dat meer dan 10% andersculturele nieuwkomers onvermijdelijk leidt tot segregatie, op termijn burgeroorlogachtige toestanden en uiteindelijk het uiteenvallen van de oorspronkelijke gemeenschap. In Europa was, en is ten dele nog steeds, de Balkan een voorbeeld van het laatste. |
Citaat:
Waarom vraag je niet van hen dat ze 'aanpassen of oprotten'? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb het hier niet enkel over migratie, maar ook over politieke dissidenten, religieuze andersdenken, etc... Naargelang de omstandigheden, zal zij opteren voor (een combinatie van) verschillende middelen: - uitsluiting van de anderen - assimilatie van de anderen - evolutie van de eigen cultuur Die evolutie van de eigen cultuur is een normaal dagdagelijks proces. Iedere cultuur transformeert, om zo haar dominante positie te handhaven. Onze cultuur heeft zich bijvoorbeeld aangepast aan het idee dat niet-katholieken ook tot onze cultuur kunnen behoren. Of aan het idee dat vrouwen een gelijkwaardige rol hebben in onze samenleving. Evoluties die toen door radicale conservatieven waarschijnlijk bestempeld werd als "een gevaar voor het voortbestaan van onze cultuur". |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be