Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Existentïele angsten anno 2008 in België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=108110)

PollyCorrect 22 juni 2008 19:19

Existentïele angsten anno 2008 in België

In een Brits tijdschrift las ik onlangs dat meer dan 70% van de bevolking aan dezelfde soort angsten lijdt. Welke, dat ga ik nu niet zeggen, maar ik ben wel benieuwd naar de angsten van de K&K politics People. Niet dat de bevolking hier representatief is voor wat dan ook behalve voor dit subforum, maar toch. Ik ben benieuwd.

Ik geef toe dat ik zelf af en toe aanvallen krijg van irrationele angst omtrent bepaalde dingen die ik absoluut niet kan beheersen, en soms houden die angsten me even uit mijn slaap.

Wat zijn jouw angsten?

Jaani_Dushman 22 juni 2008 19:25

Staat er niet tussen, maar: wespen. :-(

brrrr...

PollyCorrect 22 juni 2008 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3519264)
Staat er niet tussen, maar: wespen. :-(

brrrr...

Maak jij dan een topic over fobietjes, Jaan, dan krijg je honderden minderheidsangsten. Ik heb het even over iets anders.

Jaani_Dushman 22 juni 2008 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3519266)
Maak jij dan een topic over fobietjes, Jaan, dan krijg je honderden minderheidsangsten. Ik heb het even over iets anders.

Ik ben nu eenmaal veel te cynisch om last te hebben van existentiële angsten. :-P

PollyCorrect 22 juni 2008 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3519270)
Ik ben nu eenmaal veel te cynisch om last te hebben van existentiële angsten. :-P

ah, nu begrijp ik je politieke voorkeuren opeens ook beter!
is deze poll toch nog nuttig voor iets.

Percalion 22 juni 2008 19:36

Ik ben niet existentieel bang of zo. Voor 't moment wel een beetje aan het stressen, maar binnen vier dagen is dat ook weer gepasseerd.

PollyCorrect 22 juni 2008 19:37

Geen ongerustheidjes omtrent de mensheid, de beschaving, onze planeet, de toekomst van onze kinderen?

Wow, wat een lalaland is Vlaanderen!

moser 22 juni 2008 19:41

de optie : "de schrik dat een bezettende fascistische terreurstaat ooit als normaalste zaak van de wereld zal beschouwd worden" ontbreekt bij mij :|

Jaani_Dushman 22 juni 2008 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door moser (Bericht 3519299)
de optie : "de schrik dat een bezettende fascistische terreurstaat ooit als normaalste zaak van de wereld zal beschouwd worden" ontbreekt bij mij :|

Met "angst" bedoelt men iets wat vandaag NIET is, maar in de toekomst wel zou kunnen zijn.

Weezer 22 juni 2008 19:43

Existentiële angsten? Wat ontzettend burgerlijk zeg...

PollyCorrect 22 juni 2008 19:44

en iets als normaal beschouwen is op zich geen bedreiging voor de mensheid of de planeet of de toekomst van kinderen. Te abstract, Mo! Politieke angstjes zijn totaal hypothetisch en bijna narcistisch. Ik bedoel echt basisangsten, waar een mens buikpijn van krijgt.

floppy 22 juni 2008 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3519309)
en iets als normaal beschouwen is op zich geen bedreiging voor de mensheid of de planeet of de toekomst van kinderen. Te abstract, Mo! Politieke angstjes zijn totaal hypothetisch en bijna narcistisch. Ik bedoel echt basisangsten, waar een mens buikpijn van krijgt.

De echte basisangsten? Waar ik buikkrampen van krijg? Waar mijn knieën onwillekeurig van beginnen te knikken en mijn hart drie beurten overslaat?

Een ontmoeting met ... (3 x raden :-D)

PollyCorrect 22 juni 2008 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door floppy (Bericht 3519415)
De echte basisangsten? Waar ik buikkrampen van krijg? Waar mijn knieën onwillekeurig van beginnen te knikken en mijn hart drie beurten overslaat?

Een ontmoeting met ... (3 x raden :-D)

Denk je echt dat de wereld vergaat wanneer je Fabiola ontmoet? En dat de toekomst van onze kinderen met zo'n klucht op het spel staat?

Nou ja, Floflo.

PollyCorrect 22 juni 2008 20:49

PS natuurrampen horen er ook bij, denk ze maar bij 'milieu'.

Groentje-18 22 juni 2008 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3519309)

²
De grote miserie is, dat sommige mensen alles normaal gaan beginnen vinden, gewoon omdat ze er voldoende zijn aan blootgesteld.

Stel je voor dat er morgen een hordes aliens neerdaalt uit een verafgelegen oord waar iedereen respect heeft voor alles en iedereen. Wat zou die vinden van onze manier om om te gaan met milieu, om maar een thema te noemen? :?

Boadicea 22 juni 2008 20:52

De verloedering van onze maatschappij en alles wat er uit voorkomt: geen respect meer voor medemensen en dieren. Gevolg: oorlog en terrorisme.

Mijn grootste angst: dat er vandaag of morgen iemand op het verkeerde knopje drukt.

PollyCorrect 22 juni 2008 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3519426)
²
De grote miserie is, dat sommige mensen alles normaal gaan beginnen vinden, gewoon omdat ze er voldoende zijn aan blootgesteld.

Stel je voor dat er morgen een hordes aliens neerdaalt uit een verafgelegen oord waar iedereen respect heeft voor alles en iedereen. Wat zou die vinden van onze manier om om te gaan met milieu, om maar een thema te noemen? :?

Groenette, ik heb de hele dag tranen in de ogen gehad toen ik op maandag ochtend het huis uitging en zag dat prachtige bomen, die ik elke dag zie al jarenlang, zomaar werden omgezaagd. En dat in de lente. Het zag er echt uit als een slachtpartij.
Ben de hele dag niet goed geweest. Ik bedoel, een mens hoeft geen vijfendertig boeken over de natuur te lezen om te weten dat dit niet klopt.

Blijkt dat de vogelbescherming gebeld heeft naar de gemeente, die de zaagpartij heeft stopgezet. De bomen zijn idd niet alleen grotendeels kerngezond, maar huisvesten ook nestjes met vogeltjes.

Hallo, milieu! Hallo tuinbouwmensen! :shock:

Nu is de helft van mijn straat boomloos :cry:

PollyCorrect 22 juni 2008 20:56

Hallo, Bo.

Ik geef toe dat ik soms 's avonds in bed denk aan die dieren die naar de slachterij worden gesleept en geschopt. Dat is één van de angsten die me nog het meeste kwelt.
:oops:

Groentje-18 22 juni 2008 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3519433)
Groenette, ik heb de hele dag tranen in de ogen gehad toen ik op maandag ochtend het huis uitging en zag dat prachtige bomen, die ik elke dag zie al jarenlang, zomaar werden omgezaagd. En dat in de lente. Het zag er echt uit als een slachtpartij.
Ben de hele dag niet goed geweest. Ik bedoel, een mens hoeft geen vijfendertig boeken over de natuur te lezen om te weten dat dit niet klopt.

Blijkt dat de vogelbescherming gebeld heeft naar de gemeente, die de zaagpartij heeft stopgezet. De bomen zijn idd niet alleen grotendeels kerngezond, maar huisvesten ook nestjes met vogeltjes.

Hallo, milieu! Hallo tuinbouwmensen! :shock:

Nu is de helft van mijn straat boomloos :cry:

Dat is iets wat mij ook recht door het hart gaat.
Maar dierenleed doet dat ook. Of iets wat ik echt niét kan zien is als ik dieren met mekaar zie vechten op leven en dood, of zie met mekaar concurreren in the struggle for life.
Enfin, alle soorten van onrecht kan ik eigenlijk gewoon niet zien, tegen geen enkele vorm van leven. Maar tegen vormen van leven die zich niet kunnen verdedigen of die niet op hulp kunnen rekenen (als een dier in de jungle gewond is, kan het niet naar het ziekenhuis of rekenen op zijn medestanders voor hulp, dan is het gewoon gedoemd... :?), als die worden aangevallen, dan krijg ik het helemaal moeilijk.

Maar mijn voornaamste vrees nu, die ik zie uitkomen op relatief korte termijn, is honger- en watersnood, voor heel de wereld.
Iets anders, zijn natuurrampen: noodweer, onweer, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen ... op zich ben ik daar niet bang van, maar de laatste tijd ziet er dat bij wijlen zoooo apocalytpisch uit (ik bedoel van vooral onweer hier), dat ik me afvraag: is er een verband met de klimaatverandering die we nu in gang gezet hebben, en zo ja: waar stop die 'evolutie'?

Soms denk ik ook nog wel eens aan een pandemie-uitbraak van één of ander dodelijk virus. :oops:
En iets wat me vroeger een tijdje heeft beziggehouden en echt wel bangmaakt zijn bepaalde dingen die in ons land gebergd liggen en die zogenaamd staatsgeheim zijn, maar die zeer vindbaar zijn op google. De meesten weten allicht wel wat ik bedoel.

floppy 22 juni 2008 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3519418)
Denk je echt dat de wereld vergaat wanneer je Fabiola ontmoet? En dat de toekomst van onze kinderen met zo'n klucht op het spel staat?

Nou ja, Floflo.

OEI, ZO SERIEUS?
Ik heb geen angsten. Ik denk dat de mensheid vroeg of laat ten onder gaat. Is dat slecht? We staan niet BOVEN de natuur, hoor. Het hoort er gewoon bij. Voila, de filosofie van floppy in een notedop.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be