Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Wat zijn jouw grootste angsten?
Ik krijg het soms benauwd als ik aan het milieu denk, de vervuiling en het geweld tegen de natuur. 10 45,45%
Het slechte karma dat veroorzaakt wordt door al het dierenleed waar we aan meewerken. 4 18,18%
Ik ben erg bang voor terrorisme. 4 18,18%
De gedachte alleen al aan 'vuile oorlog' maakt me bang. 5 22,73%
Ik ben bang van de verloedering van de mensheid, het verlies van waarden. 12 54,55%
De binnenkort te komen economische crisis maakt me angstig. 12 54,55%
De verwaarlozing van kinderen maakt me angstig voor de mensheid. 5 22,73%
Ik krijg het benauwd als ik denk aan al het (huiselijke) geweld om ons heen. 4 18,18%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2008, 19:19   #1
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard Existentïele angsten anno 2008 in België

In een Brits tijdschrift las ik onlangs dat meer dan 70% van de bevolking aan dezelfde soort angsten lijdt. Welke, dat ga ik nu niet zeggen, maar ik ben wel benieuwd naar de angsten van de K&K politics People. Niet dat de bevolking hier representatief is voor wat dan ook behalve voor dit subforum, maar toch. Ik ben benieuwd.

Ik geef toe dat ik zelf af en toe aanvallen krijg van irrationele angst omtrent bepaalde dingen die ik absoluut niet kan beheersen, en soms houden die angsten me even uit mijn slaap.

Wat zijn jouw angsten?
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 19:25   #2
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Staat er niet tussen, maar: wespen.

brrrr...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 19:26   #3
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Staat er niet tussen, maar: wespen.

brrrr...
Maak jij dan een topic over fobietjes, Jaan, dan krijg je honderden minderheidsangsten. Ik heb het even over iets anders.
Oud 22 juni 2008, 19:28   #4
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Maak jij dan een topic over fobietjes, Jaan, dan krijg je honderden minderheidsangsten. Ik heb het even over iets anders.
Ik ben nu eenmaal veel te cynisch om last te hebben van existentiële angsten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 22 juni 2008, 19:30   #5
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik ben nu eenmaal veel te cynisch om last te hebben van existentiële angsten.
ah, nu begrijp ik je politieke voorkeuren opeens ook beter!
is deze poll toch nog nuttig voor iets.
Oud 22 juni 2008, 19:36   #6
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet existentieel bang of zo. Voor 't moment wel een beetje aan het stressen, maar binnen vier dagen is dat ook weer gepasseerd.
Oud 22 juni 2008, 19:37   #7
PollyCorrect

Standaard

Geen ongerustheidjes omtrent de mensheid, de beschaving, onze planeet, de toekomst van onze kinderen?

Wow, wat een lalaland is Vlaanderen!
Oud 22 juni 2008, 19:41   #8
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

de optie : "de schrik dat een bezettende fascistische terreurstaat ooit als normaalste zaak van de wereld zal beschouwd worden" ontbreekt bij mij
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 19:42   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
de optie : "de schrik dat een bezettende fascistische terreurstaat ooit als normaalste zaak van de wereld zal beschouwd worden" ontbreekt bij mij
Met "angst" bedoelt men iets wat vandaag NIET is, maar in de toekomst wel zou kunnen zijn.
Oud 22 juni 2008, 19:43   #10
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Existentiële angsten? Wat ontzettend burgerlijk zeg...

Laatst gewijzigd door Weezer : 22 juni 2008 om 19:44.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 19:44   #11
PollyCorrect

Standaard

en iets als normaal beschouwen is op zich geen bedreiging voor de mensheid of de planeet of de toekomst van kinderen. Te abstract, Mo! Politieke angstjes zijn totaal hypothetisch en bijna narcistisch. Ik bedoel echt basisangsten, waar een mens buikpijn van krijgt.
Oud 22 juni 2008, 20:42   #12
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
en iets als normaal beschouwen is op zich geen bedreiging voor de mensheid of de planeet of de toekomst van kinderen. Te abstract, Mo! Politieke angstjes zijn totaal hypothetisch en bijna narcistisch. Ik bedoel echt basisangsten, waar een mens buikpijn van krijgt.
De echte basisangsten? Waar ik buikkrampen van krijg? Waar mijn knieën onwillekeurig van beginnen te knikken en mijn hart drie beurten overslaat?

Een ontmoeting met ... (3 x raden )
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 20:43   #13
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
De echte basisangsten? Waar ik buikkrampen van krijg? Waar mijn knieën onwillekeurig van beginnen te knikken en mijn hart drie beurten overslaat?

Een ontmoeting met ... (3 x raden )
Denk je echt dat de wereld vergaat wanneer je Fabiola ontmoet? En dat de toekomst van onze kinderen met zo'n klucht op het spel staat?

Nou ja, Floflo.
Oud 22 juni 2008, 20:49   #14
PollyCorrect

Standaard

PS natuurrampen horen er ook bij, denk ze maar bij 'milieu'.
Oud 22 juni 2008, 20:49   #15
Groentje-18

Standaard

Citaat:
²
De grote miserie is, dat sommige mensen alles normaal gaan beginnen vinden, gewoon omdat ze er voldoende zijn aan blootgesteld.

Stel je voor dat er morgen een hordes aliens neerdaalt uit een verafgelegen oord waar iedereen respect heeft voor alles en iedereen. Wat zou die vinden van onze manier om om te gaan met milieu, om maar een thema te noemen?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 22 juni 2008 om 20:49.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 20:52   #16
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

De verloedering van onze maatschappij en alles wat er uit voorkomt: geen respect meer voor medemensen en dieren. Gevolg: oorlog en terrorisme.

Mijn grootste angst: dat er vandaag of morgen iemand op het verkeerde knopje drukt.
Oud 22 juni 2008, 20:54   #17
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
²
De grote miserie is, dat sommige mensen alles normaal gaan beginnen vinden, gewoon omdat ze er voldoende zijn aan blootgesteld.

Stel je voor dat er morgen een hordes aliens neerdaalt uit een verafgelegen oord waar iedereen respect heeft voor alles en iedereen. Wat zou die vinden van onze manier om om te gaan met milieu, om maar een thema te noemen?
Groenette, ik heb de hele dag tranen in de ogen gehad toen ik op maandag ochtend het huis uitging en zag dat prachtige bomen, die ik elke dag zie al jarenlang, zomaar werden omgezaagd. En dat in de lente. Het zag er echt uit als een slachtpartij.
Ben de hele dag niet goed geweest. Ik bedoel, een mens hoeft geen vijfendertig boeken over de natuur te lezen om te weten dat dit niet klopt.

Blijkt dat de vogelbescherming gebeld heeft naar de gemeente, die de zaagpartij heeft stopgezet. De bomen zijn idd niet alleen grotendeels kerngezond, maar huisvesten ook nestjes met vogeltjes.

Hallo, milieu! Hallo tuinbouwmensen!

Nu is de helft van mijn straat boomloos
Oud 22 juni 2008, 20:56   #18
PollyCorrect

Standaard

Hallo, Bo.

Ik geef toe dat ik soms 's avonds in bed denk aan die dieren die naar de slachterij worden gesleept en geschopt. Dat is één van de angsten die me nog het meeste kwelt.
Oud 22 juni 2008, 20:56   #19
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Groenette, ik heb de hele dag tranen in de ogen gehad toen ik op maandag ochtend het huis uitging en zag dat prachtige bomen, die ik elke dag zie al jarenlang, zomaar werden omgezaagd. En dat in de lente. Het zag er echt uit als een slachtpartij.
Ben de hele dag niet goed geweest. Ik bedoel, een mens hoeft geen vijfendertig boeken over de natuur te lezen om te weten dat dit niet klopt.

Blijkt dat de vogelbescherming gebeld heeft naar de gemeente, die de zaagpartij heeft stopgezet. De bomen zijn idd niet alleen grotendeels kerngezond, maar huisvesten ook nestjes met vogeltjes.

Hallo, milieu! Hallo tuinbouwmensen!

Nu is de helft van mijn straat boomloos
Dat is iets wat mij ook recht door het hart gaat.
Maar dierenleed doet dat ook. Of iets wat ik echt niét kan zien is als ik dieren met mekaar zie vechten op leven en dood, of zie met mekaar concurreren in the struggle for life.
Enfin, alle soorten van onrecht kan ik eigenlijk gewoon niet zien, tegen geen enkele vorm van leven. Maar tegen vormen van leven die zich niet kunnen verdedigen of die niet op hulp kunnen rekenen (als een dier in de jungle gewond is, kan het niet naar het ziekenhuis of rekenen op zijn medestanders voor hulp, dan is het gewoon gedoemd... ), als die worden aangevallen, dan krijg ik het helemaal moeilijk.

Maar mijn voornaamste vrees nu, die ik zie uitkomen op relatief korte termijn, is honger- en watersnood, voor heel de wereld.
Iets anders, zijn natuurrampen: noodweer, onweer, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen ... op zich ben ik daar niet bang van, maar de laatste tijd ziet er dat bij wijlen zoooo apocalytpisch uit (ik bedoel van vooral onweer hier), dat ik me afvraag: is er een verband met de klimaatverandering die we nu in gang gezet hebben, en zo ja: waar stop die 'evolutie'?

Soms denk ik ook nog wel eens aan een pandemie-uitbraak van één of ander dodelijk virus.
En iets wat me vroeger een tijdje heeft beziggehouden en echt wel bangmaakt zijn bepaalde dingen die in ons land gebergd liggen en die zogenaamd staatsgeheim zijn, maar die zeer vindbaar zijn op google. De meesten weten allicht wel wat ik bedoel.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 22 juni 2008 om 21:05.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 20:57   #20
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Denk je echt dat de wereld vergaat wanneer je Fabiola ontmoet? En dat de toekomst van onze kinderen met zo'n klucht op het spel staat?

Nou ja, Floflo.
OEI, ZO SERIEUS?
Ik heb geen angsten. Ik denk dat de mensheid vroeg of laat ten onder gaat. Is dat slecht? We staan niet BOVEN de natuur, hoor. Het hoort er gewoon bij. Voila, de filosofie van floppy in een notedop.
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be