Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De niet aflatende bemoeizucht van de katholieke kerk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=111212)

Patsy Stone 29 augustus 2008 17:42

De niet aflatende bemoeizucht van de katholieke kerk

Citaat:

Paus ziet gekruisigde kikker niet zitten

Paus Benedictus XVI heeft een kunstwerk van een kruisigde kikker veroordeeld als blasfemie. Het werk van de Duitse kunstenaar Martin Kippenberger is een meter en dertig centimeter groot en beeldt een gekruisigde kikker uit met in de ene hand een biermug (een typisch Duits bierglas) en in de andere hand een ei.

Christus
Het werk kreeg de titel 'Zuerst die Fuesse' ('Eerst de Voeten'). De kikker is net zoals Jezus Christus aan het kruis genageld aan de handen en de voeten. Het beeld stond al in Londen en Venetië en zou ook naar New York en Los Angeles verhuizen. De kunstenaar is in 1997 overleden en zou volgens kenners het werk beschouwen als een uitbeelding van menselijke levensangst.

"Stuk vuilnis"
De paus, die zelf Duitser is, deelt die mening dus niet. Hij was onlangs op vakantie in de buurt van het Italiaanse Bolzano waar het beeld op dit moment in een museum staat. Het Vaticaan stuurde prompt een brief naar de regionale regering. In de brief stond dat het beeld veel gelovigen pijn doet "die in het kruis een symbool van de liefde van God zien". De voorzitter van het plaatselijk bestuur, Franz Pahl, noemde het beeld daarop "een afschuwelijk stuk vuilnis dat veel mensen kwaad maakt".

Hongerstaking
Pahl ging zelfs nog een stap verder en begon een hongerstaking om het beeld uit het museum te krijgen. Kunstliefhebbers verdedigen het werk en de vrijheid van de kunstenaar om zich uit te drukken. Maar het ziet er toch naar uit dat de laatste uren van de kikker geteld zijn na een spoedvergadering onder medewerkers van het museum. (gb)

Bron: hln-online
Waar bemoeit die zich mee zeg? 8O Wie sprak er hier ook alweer over het 'respect voor andere levensvisies'? Dat respect blijkt voor de katholieke kerk duidelijk een éénrichtingsverkeer te zijn: iedereen moet respect hebben voor de kerk, maar de kerk heeft duidelijk geen respect voor iedereen. :evil:

Andro 29 augustus 2008 18:31

Een organisatie die groot is geworden dmv. intimidatie, geweld en genocide, en die zouden ons eventjes vertellen wat wel en niet kan ? Welke zot neemt deze freaks nu eigenlijk nog serieus ?

Bertie 29 augustus 2008 20:35

Westerse beschaving:

Darwinistische "beschaving":

FDM 29 augustus 2008 20:40

hebben zij een patent op het kruis ?
hebben zij een patent op figuren aan een kruis genageld ?

geen patent , geen verhaal

system 29 augustus 2008 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3659314)
Waar bemoeit die zich mee zeg? 8O Wie sprak er hier ook alweer over het 'respect voor andere levensvisies'? Dat respect blijkt voor de katholieke kerk duidelijk een éénrichtingsverkeer te zijn: iedereen moet respect hebben voor de kerk, maar de kerk heeft duidelijk geen respect voor iedereen. :evil:

Als paus zou ik dat zeker ook zeggen. In vind zo'n afbeelding overigens ook misplaatst en zeker kwetsend voor gelovigen. En bovendien, zeker niet mijn artistieke voorkeur.

filosoof 29 augustus 2008 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 3659589)
Westerse beschaving:

Darwinistische "beschaving":

Je vergat iets:

Citaat:

Congregatie voor de Geloofsleer

Binnen de Rooms-katholieke kerk bestaan congregaties die naar diverse vakgebieden zijn ingedeeld. Het zijn de uitvoeringsorganen van de Romeinse Curie, een soort ministeries. Ze zijn collegiaal en worden door een kardinaal-prefect en twee secretarissen geleid.

De eerste Congregatie was de door Paus Paulus III in 1542 opgerichte "Congregatio Romanae et Universalis Inquisitionis", door Paus Pius X gewijzigd in "Sanctum Officium" (het "Heilig Officie") en door Paus Paulus VI in 1965 in Congregatie voor de Geloofsleer. Van 1981 tot zijn verkiezing tot paus in 2005 was Joseph Ratzinger prefect van de Congregatie. Als Paus Benedictus XVI benoemde hij de Amerikaan William Levada tot zijn opvolger.
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie:BRON
Hij doet dus gewoon zijn job voort.

Amon_Re 29 augustus 2008 20:46

...

Mooie gratis reclame denk ik dan zo bij mijzelf

filosoof 29 augustus 2008 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 3659606)
...

Mooie gratis reclame denk ik dan zo bij mijzelf

Zou die "reclame" één bekering opleveren?:? Zelfs geen halve.

system 29 augustus 2008 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3659604)
Je vergat iets:

Hij doet dus gewoon zijn job voort.

De 'Heksenhamer' ofte Maleus Maleficarum is een volledig geschift geschrift. Eigenlijk is het een handleiding voor psychopaten en sadisten. Onbegrijpelijk dat dit mogelijk was en ernstig werd genomen. Maar goed, gelukkig leven we in andere tijden.

longhorn 29 augustus 2008 21:05

En nu nog wachten op de katholieken die wereldwijd gewelddadig protest voeren. Uiteraard zal dit niet gebeuren in tegenstelling tot de vrienden van Filo.

Patsy Stone 29 augustus 2008 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3659602)
Als paus zou ik dat zeker ook zeggen. In vind zo'n afbeelding overigens ook misplaatst en zeker kwetsend voor gelovigen. En bovendien, zeker niet mijn artistieke voorkeur.

Maar wel die van anderen. Hebben zij minder recht op hun artistieke voorkeur dan jij op de jouwe?

system 29 augustus 2008 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3659645)
Maar wel die van anderen. Hebben zij minder recht op hun artistieke voorkeur dan jij op de jouwe?

Neen, maar ik zeg dan ook dat zulke dingen niet mooi vind. En ik kan de paus begrijpen dat hij daar niet mee opgezet is. Hij mag dat dan ook zeggen. En als hij het vuilnis vindt, mag hij dat evenzeer zeggen. Ik begrijp niet waarom u zich daar zo over opwindt.

Jan van den Berghe 29 augustus 2008 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3659314)

Me dunkt dat de stroom wel in een andere richting stroomt: wie tegenwoordig "in" wil zijn, voelt de noodzaak eens goed tegen de (katholieke) Kerk of het christendom te stampen. Daartoe worden de voor christenen heilige symbolen gretig (mis)bruikt en toont men dat men geen enkel respect heeft voor de gevoeligheden van de christenen.

Patsy Stone 29 augustus 2008 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3659681)
Neen, maar ik zeg dan ook dat zulke dingen niet mooi vind. En ik kan de paus begrijpen dat hij daar niet mee opgezet is. Hij mag dat dan ook zeggen. En als hij het vuilnis vindt, mag hij dat evenzeer zeggen. Ik begrijp niet waarom u zich daar zo over opwindt.

Omdat hij daarmee dat museum onder druk zet om dat stuk te verwijderen (en nog zijn zin lijkt te krijgen ook), zodat andere mensen niet de kans krijgen het te zien. Hij heeft zich daar niet mee te bemoeien.

Patsy Stone 29 augustus 2008 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3659683)
Me dunkt dat de stroom wel in een andere richting stroomt: wie tegenwoordig "in" wil zijn, voelt de noodzaak eens goed tegen de (katholieke) Kerk of het christendom te stampen. Daartoe worden de voor christenen heilige symbolen gretig (mis)bruikt en toont men dat men geen enkel respect heeft voor de gevoeligheden van de christenen.

Vrijheid van meningsuiting, Jan.

system 29 augustus 2008 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3659693)
Omdat hij daarmee dat museum onder druk zet om dat stuk te verwijderen (en nog zijn zin lijkt te krijgen ook), zodat andere mensen niet de kans krijgen het te zien. Hij heeft zich daar niet mee te bemoeien.

De Paus mag druk zetten op dit museum om het te doen verwijderen. U moogt ook druk zetten op dit museum om het niet te verwijderen. En ik zal toekijken in deze. Voor mijn part mag het blijven hangen. Maar ik vind het getuigen van zeer slechte smaak en niet hoffelijk tegenover de katholieken of christenen.

Jan van den Berghe 29 augustus 2008 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3659701)
Vrijheid van meningsuiting, Jan.

Natuurlijk. En bijgevolg heeft ook een gelovige het recht zijn mening te uiten. Hij mag dus ook zijn afschuw, misprijzen... voor dergelijke "kunstwerken" de vrije loop laten. Ook dit is "vrijheid van meningsuiting" en dus geen "bemoeizucht".

Patsy Stone 29 augustus 2008 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3659704)
De Paus mag druk zetten op dit museum om het te doen verwijderen. U moogt ook druk zetten op dit museum om het niet te verwijderen. En ik zal toekijken in deze. Voor mijn part mag het blijven hangen. Maar ik vind het getuigen van zeer slechte smaak en niet hoffelijk tegenover de katholieken of christenen.

Ja... De druk die ik kan uitoefenen in Italiaanse musea weegt natuurlijk op tegen de druk die de paus er kan uitoefenen... :roll:

Jan van den Berghe 29 augustus 2008 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3659693)

En op basis van welke bepaling zou hij zich daar niet mee mogen bemoeien? Schijnbaar is de vrijemeningsuiting voor u echt wel een éénrichtingsverkeer. Zodra christenen hun mening uiten, is er volgens u sprake van "bemoeizucht"... Ook een gelovige mag, volgens zijn democratische rechten, vragen dat bepaalde zaken verwijderd worden. En het behoort tot de vrijheid van de conservator daar al dan niet op in te gaan.

Patsy Stone 29 augustus 2008 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3659710)
Natuurlijk. En bijgevolg heeft ook een gelovige het recht zijn mening te uiten. Hij mag dus ook zijn afschuw, misprijzen... voor dergelijke "kunstwerken" de vrije loop laten. Ook dit is "vrijheid van meningsuiting" en dus geen "bemoeizucht".

Inderdaad. Brieven schrijven om het museum onder druk te zetten en het kunstwerk zo te laten verwijderen, is echter geen vrijheid van meningsuiting meer, maar misbruik van macht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be