![]() |
Beste forumleden, debaters, critici, potentiele 'vragenbaak',
Ben toevallig gestuit op deze toch overzichtelijke, inhoudelijke forum rondom issues die mij net zo goed interesseren als menigeen hier. Laat het net zo zijn dat ik op zoek naar het licht was toen ik 'jullie' trof.., (daarmee niet direct suggererend dat jullie het licht zijn hoor... maar wie weet ;) ) Ik zit met de volgende stelling en hoop dat jullie in deze met me willen 'meedenken'; "Het uithollen van de democratie is een onontkoombaar gevolg van interactief bestuur " Allen is of zou ons duidelijk moeten zijn dat besluitvorming op een ander niveau plaatsvindt dan we gewend zijn. Individualisering, globalisering, democratisering en tal van andere ontwikkelingen nopen ons beleid te vormen in laten we stellen netwerk achtige structuren. In structuren waarin verschillende actoren bijeen komen om (in kader van hun belangen) te komen tot een voor alle (of meeste) betrokkenen gunstige oplossing voor of over een bepaald 'maatschappelijk probleem'. Of te wel via interactief bestuur te komen tot een legitieme oplossing. Terreinen van de zorg of veiligheid laten ons hier tal van voorbeelden zien. Menig intellectuelen van buigen zich over het principe van de parlementaire volksvertegenwoordiging die eigelijk niet meer nodig is in deze tijd.., Wat denken jullie daarover als het idee van interactief bestuur in het achterhoofd wordt gehouden??? ps; sla me niet neer met franse teksten.., |
Overigens ik constateer dat deze topic niet in de juiste sectie geplaats is.. vergeef me daarvoor.. moet nog zoveel leren..,
en wellicht willen de moderators het in de juiste plaatsen... dank. |
Bij deze is het verplaatst naar de juiste categorie.
Maarten |
Citaat:
Interactief bestuur is intellectuele waanzin. |
dat klinkt als: allee, het plebs mag de baas zijn, maar laat het besturen maar over aan de genen die het kunnen (lees: bureaucraten, dictators enzomeer...)
|
Controle op die manier kan wel !
Bestuur niet! Daar sluit ik me aan bij vorigen: Je hebt daarvoor een structuur nodig. Wat wel mogelijk zou moeten zijn is dat de bevolking een vertegenwoordiger op het matje roept / een schorsingsprocedure inzet. |
De democratie is toch maar schijn-democratie. Geef mij maar een technocratie.
|
Citaat:
Daar wil ik je niet op afrekenen. Onze geest wordt maar al te vaakondergesneeuwd door het mantrische doch wederrechtelijke herhalen van onze politici, als zouden we hier in een democratie leven. Citaat:
De echte democratie, met rechtstreekse burgerinspraak naast het vertegenwoordigend systeem,, lijkt in Zwitserland tamelijk vlotjes te draaien, ondanks vergelijkbare samenlevingsproblemen als in ons land....... |
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat dit soort systemen voorkomen in stammenculturen... Citaat:
|
Citaat:
We hoeven niet over alles te stemmen. Devertegenwoordiging mag rustig haar werk blijevn doen, doch waar ze tegen de wil van een meerderheid der burgers ingaat, dient er correctiemogelijkheid te bestaan zoals recall, en BROV. Citaat:
Wat laat jou vermoeden dat het potentieel van miljoenen burgers minder beoordelingsvermogen bezit dan de doorsnee politieke 'elite' Vind je het clubje dat ons b.v. met de gigantische staatsschuld opzadelde zo bekwaam? |
Citaat:
|
Citaat:
Een hogere 'elite' boven uw technocratische ploeg? Wie gaat die aanstellen? Eigenlijk hanteer je hier een pleidooi tegen democratie. Ik herhaal andermaal mijn vraag: Heb je ergens weet van praktijkgevallen waar uw oplossing haar deugdelijkheid bewees? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Zijn die ambtenaren bekwaam? Wie gaat die hun bekwaamheid en oordeelsvermogen toetsen, m.a.w. wie gaat de selectiebekwaamheid van die 'super-ambtenaren' (die eigenlijk de leiders aan duiden en hen dus volgens jouw visie moeten overstijgen in bekwaamheid) beoordelen en hen aanstellen? Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Het wordt tijd voor een wereldwijde revolutie waar links en rechts samen vechten voor een nieuwe, betere wereld. Leve het Nationaal Anarchisme ! (http://www.national-anarchist.org , http://www.nationalanarchist.com)[/url] |
Citaat:
Wie bepaalt de normering van de diploma's en bekwaamheden? Wie is de uiteindelijke evaluator? Ik verkies een bestuur dat tegemoetkomt aan wat een meerderheid van de burgers wenst. Bij ons hoort de uiteindelijke souvereiniteit te liggen. Wij weten wat best is voor ons. Geen absolutistische bevoogding vanwege een verplicht verkozen politieke elite! Dat is klaar en duidelijk. Verandert de wil van die meerderheidonder invloed van betere ideeën, dan past het bestuur zich aan. Ware democratie (niet de particratie zoals hier!) is misschien nog geen perfect systeem, doch de evolutie lijkt hier wereldwijd op af te stevenen. Citaat:
Democratie (vertegenwoordiging aangevuld met BROV) lijkt in Zwitserland vrij behoorlijk te draaien. Citaat:
Geen moeials die me de wet voorschrijven: we gedragen ons vanzelf zoals het hoort, overtuigd door de idealen van de verlichting in het bewuste besef dat er een evenwicht behoort te zijn tussen wederzijds geven en nemen van gemeenschap naar individu en omgekeerd om er beiden finaal beter van te worden........ PS(ssssst): Anarchie lijkt me anders wel haaks op uw technocratische model te staan....... :wink: |
Citaat:
Ik ben er eerlijk gezegd zelf nog niet uit wat de juiste manier is om hun onafhankelijkheid te geranderen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de massa dan zo dom of onbekwaam is, waarvandaan moet uw o zo bekwam elite van technocraten dan komen? Van een parallel universum? Wie heeft de sleutel in hande om (on)bekwaamheid te bepalen? Daar kan je blijkbaar niet op antwoorden. Citaat:
Hoewel ik dat niet kan rijmen met een echte anarchistische ingesteldheid..... Citaat:
Of zijn ze reeds ten onder gegaan samen met hun raad van presbyters? Citaat:
Toch wat betreft de extreme verschillen in bestuurlijke opinies die jij daar vergaart. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Waar ontlenen ze volgens jou die hogere begaafdheid dan de 'massamens' uit uw verhaal? Staat de kennis van sociologie en psychologie van deze beperkte groep garant om goeie bestuurders te kiezen (die b.v. economische beslissingen moeten nemen-wat niet direct tot materie van de door jou geprezen vakgebieden behoort!) Citaat:
Er zijn al de psychologen, sociologen, de poliieke elite en nu ook nog een vaag omschreven groep 'intelligenten'. Citaat:
Maar okay: een meerderheid van de mensen is inderdaad bekwaamom bestuurders te kiezen, maar dat wilde je eigenlijk niet echt poneren? Citaat:
De Zwitserse democratie staat daarentegen nog overeind als een huis...... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be