MaGNiFiCaT |
28 oktober 2008 17:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
(Bericht 3772967)
Niets zo vervelend als voetnoten in een boek. Ze staan niet zelden ergens achteraan, zodat je je lectuur moet onderbreken om te gaan bladeren. De meeste voetnoten zijn totaal niet relevant, of brengen je op een zijspoor, of nemen een volle bladzijde in beslag, en als je terugkeer naar de eigenlijke lectuur van het boek is het weer wroeten en stompen om de draad weer op te pikken.
De hamvragen zijn dan ook: sla je voetnoten over of ben je zo iemand die vindt dat hij een boek eigenlijk niet als gelezen kan beschouwen als hij de voetnoten niet gelezen heeft?
|
Het is te zien welke lectuur het is.
Van mij hangt het ervan af of ik lui ben of iet...:-)
Nee, vaak kun je al op voorhand inschatten of het interessant zal zijn of niet. Als het over een onderwerp gaat waar ik heel weinig van afweet, zal ik de voetnoot lezen.
Maar idd, héél irritant vaak, die voetnoten, zeker wanneer die zich achteraan het boek bevinden. En vooral wanneer je je met tegenzin de moeite hebt getroost achteraan te gaan zoeken en wanneer je de voetnoot vindt blijkt die een simpele bronvermelding te zijn.:x
Het is leuker indien de voetnoten onderaan de pagina staan, maar het oogt dan niet zo mooi.
|