Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Lees jij de voetnoten?
Ja, allemaal. 5 31,25%
Nee, geen enkele. 2 12,50%
Alleen als ze mijn nieuwsgierigheid prikkelen. 8 50,00%
Ik lees alleen de voetnoten van een boek. 1 6,25%
Andere opties. 0 0%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2008, 17:33   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard voetnoten

Niets zo vervelend als voetnoten in een boek. Ze staan niet zelden ergens achteraan, zodat je je lectuur moet onderbreken om te gaan bladeren. De meeste voetnoten zijn totaal niet relevant, of brengen je op een zijspoor, of nemen een volle bladzijde in beslag, en als je terugkeert naar de eigenlijke lectuur van het boek is het weer wroeten en stompen om de draad op te pikken.

De hamvragen zijn dan ook: sla je voetnoten over of ben je zo iemand die vindt dat hij een boek eigenlijk niet als gelezen kan beschouwen als hij de voetnoten niet gelezen heeft?

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 28 oktober 2008 om 17:35.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 17:35   #2
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Niets zo vervelend als voetnoten in een boek. Ze staan niet zelden ergens achteraan, zodat je je lectuur moet onderbreken om te gaan bladeren. De meeste voetnoten zijn totaal niet relevant, of brengen je op een zijspoor, of nemen een volle bladzijde in beslag, en als je terugkeer naar de eigenlijke lectuur van het boek is het weer wroeten en stompen om de draad weer op te pikken.

De hamvragen zijn dan ook: sla je voetnoten over of ben je zo iemand die vindt dat hij een boek eigenlijk niet als gelezen kan beschouwen als hij de voetnoten niet gelezen heeft?
Ik lees meestal de voetnoten en ik heb daar eigenlijk al veel bij bijgeleerd. Maar ik vind dat voetnoten onderaan de bladzijde moeten staan en niet achteraan in het boek dat vind ik vervelend...
Oud 28 oktober 2008, 17:39   #3
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets zo vervelend als voetnoten in een boek. Ze staan niet zelden ergens achteraan, zodat je je lectuur moet onderbreken om te gaan bladeren. De meeste voetnoten zijn totaal niet relevant, of brengen je op een zijspoor, of nemen een volle bladzijde in beslag, en als je terugkeer naar de eigenlijke lectuur van het boek is het weer wroeten en stompen om de draad weer op te pikken.

Het is te zien welke lectuur het is.

Van mij hangt het ervan af of ik lui ben of iet...

Nee, vaak kun je al op voorhand inschatten of het interessant zal zijn of niet. Als het over een onderwerp gaat waar ik heel weinig van afweet, zal ik de voetnoot lezen.

Maar idd, héél irritant vaak, die voetnoten, zeker wanneer die zich achteraan het boek bevinden. En vooral wanneer je je met tegenzin de moeite hebt getroost achteraan te gaan zoeken en wanneer je de voetnoot vindt blijkt die een simpele bronvermelding te zijn.
Het is leuker indien de voetnoten onderaan de pagina staan, maar het oogt dan niet zo mooi.
Oud 28 oktober 2008, 18:08   #4
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets zo vervelend als voetnoten in een boek. Ze staan niet zelden ergens achteraan, zodat je je lectuur moet onderbreken om te gaan bladeren. De meeste voetnoten zijn totaal niet relevant, of brengen je op een zijspoor, of nemen een volle bladzijde in beslag, en als je terugkeert naar de eigenlijke lectuur van het boek is het weer wroeten en stompen om de draad op te pikken.

But seriously though: who gives a f*ck?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 18:13   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voetnoten horen onderaan de pagina; spijtig indien de opmaak dan minder fraai "oogt" dan met voetnoten ergens achter het hoofdstuk of boek. Ik lees ze.(indien ze tekst bevatten, minder zo het verwijzingen zijn)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 18:29   #6
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Voetnoten horen onderaan de pagina; spijtig indien de opmaak dan minder fraai "oogt" dan met voetnoten ergens achter het hoofdstuk of boek. Ik lees ze.(indien ze tekst bevatten, minder zo het verwijzingen zijn)
Dat is het verschil tussen voetnoten en eindnoten.

Of ik ze lees of niet, hangt af van het doel waarmee ik het boek of het artikel in kwestie lees. Als ik op zoek ben naar bronnen en verdere informatie, zijn voet- en eindnoten een ideaal startpunt voor een verdere zoektocht. Als ik lees uit interesse in het hoofdthema van het boek, zal ik ze wel eens diagonaal overlopen.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 18:35   #7
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Het hele leve is één grote voetnoot.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 18:43   #8
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Soms zijn de voetnoten interessanter dan het boek zélf. Serieus.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 18:56   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Inderdaad. Bijvoorbeeld bij Terry Pratchett zijn de voetnoten vaak hilarisch.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 20:10   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Doorgaans sla ik voetnoten over, maar soms, heel soms, kunnen ze handig zijn om bronnen te vinden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 20:10   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, dat is waar. Heb ik ook gemerkt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be