Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant
(Bericht 3980357)
Tuurlijk zal het meer kosten. Maar het zal meer levens redden.
|
Bent u daar zeker van? De werkelijkheid is immers niet zo eenvoudig als 'we stoppen er meer geld in dus zal het allemaal beter zijn'. Daar zitten natuurlijk institutionele beperkingen op, waarbij de incentive- en feedbackstructuur goed moeten zitten - anders kan je geld blijven pompen. Verder zal je natuurlijk nog altijd keuzes moeten maken: er zal altijd een marginale grens zijn waar we net niet voor kunnen zorgen.
Verder is het natuurlijk redelijk populistisch om te zeggen 'het zal meer levens redden!' Het is immers niet onmogelijk dat het tegendeel waar is.
Indien we de gezondheidszorg gratis maken, hebben we 2 keuzes. (1) Ofwel betalen we alles via de belastingen, (2) ofwel laten we dokters minder verdienen. Ik gok dat we gaan voor voorstel (1), zo niet, wil ik (2) ook wel hierna bespreken. Indien alles gratis is - de belastingbetaler betaalt alles - gaan mensen, op de marge, sneller geneigd zijn naar de dokter te gaan. Misschien zal dit meer mensen aantrekken die oprecht ziek zijn, maar ook mensen die dat
niet zijn. Er zal een grotere vraag ontstaan aan gezondheidszorg, waarbij dokter zich zullen moeten bezighouden met mensen die helemaal niet ziek zijn, maar gewoon 'even voor de zekerheid gaan' of iets van dergelijke aard, waardoor die dokters al niet gebruikt kunnen worden voor wanneer het heel dringend nodig is. Zeggen dat 'meer mensen naar de dokter' zal leiden tot 'minder doden' is een dubieus statement, tenzij je tegelijkertijd ook moeite zal doen om het aanbod te verhogen.
Vervolgens hebben we natuurlijk het controlesysteem. In een markt controleert de consument de producent. Natuurlijk binnen bepaalde marges - absolute controle is daarbij een fictie. Maar in een staatssysteem, is die marge sowieso veel kleiner. De producent wordt betaald, niet door de consument, maar door de overheid. De incentivestructuur ligt daarbij geheel anders. De overheid zou hem kunnen betalen op basis van aantal voorgeschreven geneesmiddelen - wat perverse effectn zal hebben - op basis van aantal behandelde ziekten - ook perverse effecten - of gewoon een 'lump slump' geven - waardoor ze niet gemotiveerd worden om ook maar iemand te verzorgen. Welk systeem je ook bedenkt, de controle is veel moeilijker en het betalingssysteem zal sowieso perverse effecten hebben. En de consument? Die kan als kiezer de volksvertegenwoordigers kiezen, die de regering kiezen, die dan weer de dokters controleren - en waarschijnlijk zijn er nog wel een paar organen meer daartussen. Nu kan je gerust zeggen dat de consument/producent relatie in een markt niet perfec tis, maar de consument/producent relatie in een overheidssysteem is nog veel dubieuzer.
Natuurlijk moet je ook rekening houden met betalingen in't zwart, die ook nog eens verstorende effecten zal hebben. Het zou me ten zeerste verbazen als ook hier het Matheüseffect - zoals in zoveel overheidsbeleid - niet zal spelen.
Citaat:
Ik betaal daar graag voor.
|
Excuseer, maar het gaat niet over 'waar jij graag voor betaalt', maar dat jij andere mensen gaat dwingen om geld te betalen aan uw systeem. Misschien hadden zij wel een beter gezondheidszorgsysteem, waarbij de problemen - waarmee elk systeem gefronteed worden, ongeacht wat het aanbiedt - beter opgelost worden. Dat zullen we echter nooit weten: we hebben alles gemonopoliseerd in 1 en hetzelfde.
Citaat:
Maar dat is iets wat jullie kapitalisten niet begrijpen he, dat altruisme?
|
Technisch gezien moet ik me niet aangesproken voelen, daar ik geen 'kapitalist' ben: ik heb geen aandelen. Maar ik ga hier toch even op reageren.
Buh; ik doe zelf vrijwilligerswerk en geef gratis les aan kansarmen (en neen, dat is niet iets dat ik formeel op mijn cv zal kunnen zetten). 'k weet niet of dat 'altruïsme' genoeg is voor u, maar ik vind het iig voor mij althans genoeg. IK help ook hier thuis mee de rekeningen te betalen, waardoor ik ook een part time werkstudent ben. (Ik werk ongeveer 15 uur per week daarvoor.) Ik ben overigens gisteren 7 uur gaan werken, terwijl ik koorts had. Tjah, we hebben het geld nu eenmaal nodig. ;)
Waarschijnlijk is dat niet 'genoeg' voor u - ik zou ook 20 uur kunnen werken. Het punt is gewoon dat het nogal eenvoudig is om mij te beschuldigen van een gebrek aan altruïsme, terwijl het mij niet te doen is om 'wel' of 'niet' om anderen geven, maar om wat de beste institutionele setting is waarbij we de gevoelens
die er zijn - van altruïsme danwel egoïsme - het beste kunnen oriënteren. Ik ben er allesbehalve van overtuigd dat dat een 'gratis' gezondheidszorg systeem is.
Enfin: 't is nogal eenvoudig om 'de markt' af te doen als slecht - en het is zeker niet perfect - maar om even een gratis gezondheidszorg te bepleiten en de problemen die daarbij kunnen ontstaan vergeten, lijkt me toch ook wel not done.