Philips Inc. |
9 april 2004 10:49 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips
Aha, Superstaaf voorstander van "le très grand Bruxelles"?
Mooi mooi ...
|
Supe®staaf is voorstander van bestuur in de taal van de bevolking.
Het is niet mijn schuld wanneer vele Vlaamse Brusselaars verkiezen om ver van onze hoofdstad te gaan wonen, zodat de franstaligen er in de meerderheid raken.
Je kan moeilijk vanuit je villatje in Londerzeel, Meise, Aalst, Mechelen, etc. gaan verlangen dat anderstaligen in Brussel in 't Nederlands bestuurd worden......
Citaat:
Cultuurarme Vlaanderen was het zeker? Och ja, hoe minder Nederlands in België, hoe rijker de Belgische cultuur!
|
Culturen hebben nu eenmaal de neiging om te verschijnen en te verdwijnen.
Nostalgisch blijven hangen aan voorbije tijden is niet het recept voor een aangepast en adequaat bestuur in het heden.
|
1. Waarom dan vragen aan immigranten om Nederlands te leren? Dus als de meerderheid in Borgerhout of Schaarbeek Marokaans praat, dan moet het bestuur ook in het Marokaans? We gaan de Franstaligen toch niet meer rechten geven als andere inwijkelingen? En kan er eigelijk nog sprake zijn van verplichte lessen Nederlands of Frans ter integratie? Is integreren niet zowiezo een beetje cultuurimperialisme? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het eerder de Franstaligen in de rand zijn die vasthouden aan hun taal en weigeren te integreren, en daarvoor de hulp van hun grote broer Bruxelles hebben ingeroepen om hen in bescherming te nemen. Gelukkig voor ons grenst ons land niet aan Turkije of Marokko, of ben ik verkeerd?
2. Het bestuur moet dus in de taal van de bevolking,of alleen van de meerderheid van de bevolking?
3. Culturen verschijnen en verdwijnen. Inderdaad. U huldigt hier het principe van de concurrerende culturen, waarbij de sterkste overwint. Al goed en wel. We heben gezien hoe dat in Frankrijk heeft geleid tot de cultuurgenocide van bv. de Bretoense en Provencaalse cultuur. Moet men een culturele (taal)politiek hebben? Als ik zie hoe de Zwitsers in Sicilië "eigen schooltjes" hebben, maar toch perfect zijn geïntegreerd in de gemeenschap. Ze zijn natuurlijk een heel kleine minderheid. En Sicilië is Vlaanderen niet, waar het overgrote deel grenst aan de franstalige culturen uit Frankrijk en Wallonië. ongelijk concurrentie. Het is een wonder dat er hier nog Nederlands gesproken wordt, na alles wat er hier gepasseerd en opgelegd geweest is.
Ik leef in het heden, geen nood. En ik heb geen schrik om morgen niet meer te verstaan wat ze in de gemeenteraad van Aalter zo allemaal zeggen. Ik spreek 6 Europese talen op vloeiende wijze, dus ik kan wel enkele cultuurschokken weerstaan. Maar ik stel me toch de vraag in hoeverre het Nederlands en deze cultuur nog toekomst heeft, en of een klein duwtje in de rug, dan zo een verkeerde zaak is. Ongelijke concurrentie mag men wat bijschaven.
|