![]() |
Duizenden Belgen krijgen rijbewijs zonder examen
Dat er met rijexamens geknoeid in bepaalde rijscholen, was al bekend, maar nu komt een nog veel groter schandaal aan het licht met rijbewijzen. Jaarlijks worden in ons land ruim 10.000 rijbewijzen afgeleverd aan 'chauffeurs' die niet eens de wegcode kennen. Er zijn er zelfs die een rijbewijs krijgen zonder dat ze moeten bewijzen dat ze kunnen rijden. Dat komt omdat een buitenlands rijbewijs (ook een vervalst) heel makkelijk tot een (geldig) Belgisch kan omgeruild worden. Dit onthutsende verhaal brengt P-Magazine, dat vanaf vandaag in de krantenwinkels ligt.
Truck is geen tractor P-Magazine brengt een aantal onwaarschijnlijke getuigenissen. Het meest straffe verhaal is wellicht dat van een Turk met de dubbele nationaliteit die alleen nog maar op een tractor gezeten had. In België kreeg hij probleemloos een rijbewijs om een vrachtwagen te besturen, hoewel hij nog nooit aan het stuur van een truck had gezeten. Een vriend van hem die een vrachtwagen heeft, geeft de vrachtwagenchauffeur - die al jaren in een truck rondrijdt zonder er deftig mee te kunnen rijden - 's nachts rijlessen. "Eén keer werd ik tegengehouden door de politie, omdat ze het verdacht vonden dat ik altijd hetzelfde traject aflegde en telkens terugdraaide. Ik heb ze dan maar wijsgemaakt dat ik thuis iets vergeten was. Ze geloofden me en wensten me na controle van mijn geldige documenten een goede nacht." Buitenlands rijbewijs De problemen stellen zich vaak bij het omruilen van een buitenlands rijbewijs naar een Belgisch. In sommige landen kan je een rijbewijs bekomen zonder enige vorm van examen. Als je dan in België tooekomt, volstaat het vaak om een immatriculatiebewijs (inschrijvingsbewijs) voor te leggen om een nieuw rijbewijs te krijgen dat geldig is in ons land. Vaak worden valse rijbewijzen zo omgeruild zonder enige controle. Dat kan zo snel gaan dat een aantal uitgewezen migranten, ondertussen wel voor altijd een permanent Belgisch rijbewijs heeft verkregen. Vlaams Belang Het was senatrice Nele Jansegers (Vlaams Belang) die in oktober van vorig jaar de zaak aan het rollen bracht met een schriftelijke vraag aan minster van Verkeer Etienne Schouppe, uitgerekend de man die met lagere maximumsnelheden en lagere promillegehaltes voor de proppen komt om de verkeersveiligheid te verhogen. Een buitenlander had aan een familielid van haar gevraagd of die zijn echtgenote wilde leren rijden. "Zijn echtgenote had voor ze naar ons land kwam een rijbewijs in haar land van herkomst - Turkije -verworven. Zij had het ondertussen omgeruild voor een Belgisch rijbewijs, maar kan niet met de wagen rijden. Haar rijbewijs is ook geldig voor het rijden met lichte vrachtwagens." De senatrice vroeg de cijfers op en die waren onthutsend. Jaarlijks worden 10.000 rijbewijzen uitgereikt op deze manier (gewoon buitenlands rijbewijs omruilen). De Marokkanen spannen de kroon met 3.272 rijbewijzen in 2007 voor de Turken met 1.302. Nederland strenger In Nederland zjin de autoriteiten alvast veel strenger bij het omruilen van een buitenlands rijbewijs. Is er dan helemaal geen controle bij ons? Toch wel. Ons land hanteert een lijst van zowat 90 landen waarvan de rijbewijzen worden erkend, maar met een pak Afrikaanse landen op de lijst (zoals Congo, Marokko, ...) waar je heel makkelijk aan een (vals) rijbewijs kan geraken, is dat vragen om misbruiken, ongerijmdheden en uiteraard fraude. In sommige landen worden rijbewijzen zomaar uitgereikt. Op simpel verzoek, in andere landen via een corrupte ambtenaar. Beveiliging Het werkt vaak, want rijbewijzen zijn niet zo beveiligd tegen vervalsing als paspoorten en bovendien is gemeentepersoneel meestal niet erg bedreven in het ontdekken van vervalsingen. Bij twijfel over de echtheid van een buitenlands rijbewijs gaat het stuk naar de Centrale Dienst voor de Bestrijding van de Valsheden (CDBV). In 2007 werden liefst 1.982 valse, niet-Europese rijbewijzen onderschept. Maar hoeveel werden er n�*ét onderschept? Dat blijft uiteraard een mysterie, besluit de reportage van P-Magazine. (hlnsydney/kh) 20/01/09 05u01 Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...r-examen.dhtml ------------ Ik hoop echt dat er lijsten bestaan van mensen die uit voorgenoemde landen komen en hier hun rijbewijs omgeruild hebben. Ik wil niet stigmatiseren maar ik had al de indruk dat sommige berbers problemen hadden met hun stuur... zo rijdt er elke dag een zwaar beschadigd minibusje door onze straat, nu weet ik hoe het komt dat die gast z'n busje zo beschadigd is en waarom hij ook in het midden rijdt. |
Los van die valse rijbewijzen, vind ik dat er grondig gekuist dient te worden in de Examencentra en autorijscholen. Ik meen dat de autokeuring ook van dezelfde firma is.
Dit is pure geldklopperij. Bovendien leren ze een rijgedrag aan die bedenkelijk is. Ik werd vb aangesproken omdat ik op een kruispunt toch vertraagde en keek naar links (ook naar rechts natuurlijk) Ik werd omschreven als een twijfelaar. |
Laat alle clichés maar weer komen over zwarten achter het stuur:
|
Ik woon vlak bij een school die samen met de VDAB "nieuwe belgen" gratis rijlessen en examenpogingen voor vrachtwagen en/of buschauffeurs aanbied.
Mijn vrouw en ik zijn beiden "nieuwe Belgen" wegens voorheen een Nederlands paspoort gehad te hebben. Toch mogen we niet die €1500 uitsparen om een nieuwe loopbaan te starten. We zijn niet nieuw genoeg blijkbaar. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor de rest zou een rijopleiding beter door de staat dan door de privé aangeboden worden. |
Ik heb een rijbewijs in een Aziatisch land gekregen zonder examen, mits tonen van mijn Belgisch rijbewijs, vertaling, en documenten van de Belgische ambassade.
Dit gezegd zijnde, zou ik niet zo graag Chinezen, Taiwanezen, enz zomaar een Belgisch rijbewijs zien krijgen. Het probleem is niet dat ze niet kunnen rijden, maar de 'andere' - zeg maar veel agressievere - rijstijl in die landen. Totaal geen respect voor voetgangers, fietsers enz. Het is veel beter in Japan en ex-Engelse kolonies, zoals Singapore, Maleisie, Hongkong. |
Citaat:
|
Dit probleem is eigenlijk een gigantisch probleem dat al vele jaren aansleept. Maar uit politiek correcte overwegingen verzuimt men het hier iets grondig aan te doen. Men belast er immers de gekleurde medemens mee. Bij ons in de straat wonen er zwarten uit Angola en die kregen overlaatst ook zomaart een rijbewijs 'for free'. Als je die ziet rijden krijg je schrik en zeker als ze moeten manoevreren of tussen wagens parkeren. Zulke mensen zijn dit duidelijk niet gewend in hun land van thuiskomst. In Angola kan je blijkbaar je rijbewijs gewoon krijgen. Veel ervaring valt daar trouwens niet op te doen, enkel steppe en woenstijn en slechts een paar honderd kilometer verharde weg.
Ik ijver er dan ook voor om alle niet EU-burgers een verplicht theoretisch en praktisch examen te laten doen, alvorens ze hier mogen rondbollen. Ook Amerikanen, want in vele staten volstaat het nog steeds om je 'driving licence' te verkrijgen door aan te tonen dat je vlot rond een rond punt kunt rijden. En de meeste auto's rijden daar met een automaat. Dus Amerikanen zouden hoogstens een rijbewijs mogen krijgen met een restrictie voor handgeschakelde wagens, tenzij ze uiteraard een bijkomend examen afleggen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Vraag me af waarom ze rijbewijzen uit andere niet europese landen zomaar wisselen zonder controle of eventueel examen.
Veiligheid is blijkbaar alleen belangrijk als het geld kan opbrengen... |
Dit rijbewijs probleem zal wel een probleem zijn, evenals het afleggen van rijeksamens in iemand anders naam.
Maar waarom speelt men hier plots de onschuldige maagd, als men weet dat er in Belgie een honderduizend rondrijden zonder verzekering, en ongeveer hetzelfde aantal zonder autokeuring. |
Au fond is het een kwestie van wederkerigheid met diverse landen - hetgeen voor hun burgers hier geldt, geldt ook voor onze burgers ginder. Ideaal zou een "europese regeling zijn" dat een uniforme wijze de vereisten aanduidt wat men moet kunnen en kennen om een bepaald type rijbewijs te verkrijgen. Voor nieuwkomers is het dan eenvoudig : ze moeten een nieuw examen afleggen om een dergelijk EU rijbewijs te bekomen. Idem dito voor EU toeristen die buiten de EU wensen zelf met de auto te rijden :
eventjes een examen afleggen (zeer nuttig voor die landen met totaal afwijkende verkeersreglementen). Het spreekt vanzelf dat dergelijke regeling de toeristische industrie moord en brand zal doen schreeuwen, evenals de internationale autoverhuurders |
dit is gdvrd...... :evil:
Men speelt met ONZE VEILIGHEID.... Heel simpel...mensen met een rijbewijs dat niet gehaald wordt volgens normen en omstandigheden die vergelijkbaar zijn met de onze(die bepaald zijn aan ONZE verkeersomstandigheden,niet deze in Ougadougoe) moeten net als iedereen de volledige procedure volgen..... PUNT :evil::evil: |
Citaat:
Maar om het groter risico van tijdelijk rijden met een buitenlands rijbewijs op te vangen, zou men de verzekeringspremie hiervoor kunnen verhogen. Maar nogmaals. Men speelt nu de onschuldige maagd wat het rijbewijs betreft, terwijl er tienduizenden rondrijden zonder verzekering, autokeuring en waarschijnlijk ook wel zonder rijbewijs tout court. |
Citaat:
Men mag de aanpak van probleem één niet vertragen of uitstellen wegens het bestaan(inderdaad!) van probleem twee,drie,vier....9999 ;-) |
Citaat:
Eigenlijk zit ik gewoonweg met de vraag waarom de overheid zo laks reageert (men zou zelfs zeggen, oogluikend toestaat) tov het rijden zonder verzekering en het rijden zonder autokeuring. Allé, de vraag is maar of men van dit probleem een prioriteit gaat maken. |
Rijbewijs is rijbewijs.
Of je nu hier of in weet ik veel wat land daarmee rondrijd. Als je voor ieder land een testje moet afleggen? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be