Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2009, 08:48   #1
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard Duizenden Belgen krijgen rijbewijs zonder examen

Dat er met rijexamens geknoeid in bepaalde rijscholen, was al bekend, maar nu komt een nog veel groter schandaal aan het licht met rijbewijzen. Jaarlijks worden in ons land ruim 10.000 rijbewijzen afgeleverd aan 'chauffeurs' die niet eens de wegcode kennen. Er zijn er zelfs die een rijbewijs krijgen zonder dat ze moeten bewijzen dat ze kunnen rijden. Dat komt omdat een buitenlands rijbewijs (ook een vervalst) heel makkelijk tot een (geldig) Belgisch kan omgeruild worden. Dit onthutsende verhaal brengt P-Magazine, dat vanaf vandaag in de krantenwinkels ligt.

Truck is geen tractor
P-Magazine brengt een aantal onwaarschijnlijke getuigenissen. Het meest straffe verhaal is wellicht dat van een Turk met de dubbele nationaliteit die alleen nog maar op een tractor gezeten had. In België kreeg hij probleemloos een rijbewijs om een vrachtwagen te besturen, hoewel hij nog nooit aan het stuur van een truck had gezeten. Een vriend van hem die een vrachtwagen heeft, geeft de vrachtwagenchauffeur - die al jaren in een truck rondrijdt zonder er deftig mee te kunnen rijden - 's nachts rijlessen. "Eén keer werd ik tegengehouden door de politie, omdat ze het verdacht vonden dat ik altijd hetzelfde traject aflegde en telkens terugdraaide. Ik heb ze dan maar wijsgemaakt dat ik thuis iets vergeten was. Ze geloofden me en wensten me na controle van mijn geldige documenten een goede nacht."

Buitenlands rijbewijs
De problemen stellen zich vaak bij het omruilen van een buitenlands rijbewijs naar een Belgisch. In sommige landen kan je een rijbewijs bekomen zonder enige vorm van examen. Als je dan in België tooekomt, volstaat het vaak om een immatriculatiebewijs (inschrijvingsbewijs) voor te leggen om een nieuw rijbewijs te krijgen dat geldig is in ons land. Vaak worden valse rijbewijzen zo omgeruild zonder enige controle. Dat kan zo snel gaan dat een aantal uitgewezen migranten, ondertussen wel voor altijd een permanent Belgisch rijbewijs heeft verkregen.

Vlaams Belang
Het was senatrice Nele Jansegers (Vlaams Belang) die in oktober van vorig jaar de zaak aan het rollen bracht met een schriftelijke vraag aan minster van Verkeer Etienne Schouppe, uitgerekend de man die met lagere maximumsnelheden en lagere promillegehaltes voor de proppen komt om de verkeersveiligheid te verhogen. Een buitenlander had aan een familielid van haar gevraagd of die zijn echtgenote wilde leren rijden. "Zijn echtgenote had voor ze naar ons land kwam een rijbewijs in haar land van herkomst - Turkije -verworven. Zij had het ondertussen omgeruild voor een Belgisch rijbewijs, maar kan niet met de wagen rijden. Haar rijbewijs is ook geldig voor het rijden met lichte vrachtwagens." De senatrice vroeg de cijfers op en die waren onthutsend. Jaarlijks worden 10.000 rijbewijzen uitgereikt op deze manier (gewoon buitenlands rijbewijs omruilen). De Marokkanen spannen de kroon met 3.272 rijbewijzen in 2007 voor de Turken met 1.302.

Nederland strenger
In Nederland zjin de autoriteiten alvast veel strenger bij het omruilen van een buitenlands rijbewijs. Is er dan helemaal geen controle bij ons? Toch wel. Ons land hanteert een lijst van zowat 90 landen
waarvan de rijbewijzen worden erkend, maar met een pak Afrikaanse landen op de lijst (zoals Congo, Marokko, ...) waar je heel makkelijk aan een (vals) rijbewijs kan geraken, is dat vragen om misbruiken, ongerijmdheden en uiteraard fraude. In sommige landen worden rijbewijzen zomaar uitgereikt. Op simpel verzoek, in andere landen via een corrupte ambtenaar.

Beveiliging
Het werkt vaak, want rijbewijzen zijn niet zo beveiligd tegen vervalsing als paspoorten en bovendien is gemeentepersoneel meestal niet erg bedreven in het ontdekken van vervalsingen. Bij twijfel over de echtheid van een buitenlands rijbewijs gaat het stuk naar de Centrale Dienst voor de Bestrijding van de Valsheden (CDBV). In 2007 werden liefst 1.982 valse, niet-Europese rijbewijzen onderschept. Maar hoeveel werden er n�*ét onderschept? Dat blijft uiteraard een mysterie, besluit de reportage van P-Magazine. (hlnsydney/kh)
20/01/09 05u01

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...r-examen.dhtml

------------

Ik hoop echt dat er lijsten bestaan van mensen die uit voorgenoemde landen komen en hier hun rijbewijs omgeruild hebben. Ik wil niet stigmatiseren maar ik had al de indruk dat sommige berbers problemen hadden met hun stuur... zo rijdt er elke dag een zwaar beschadigd minibusje door onze straat, nu weet ik hoe het komt dat die gast z'n busje zo beschadigd is en waarom hij ook in het midden rijdt.
Oud 20 januari 2009, 10:28   #2
giserke
Banneling

Standaard

Los van die valse rijbewijzen, vind ik dat er grondig gekuist dient te worden in de Examencentra en autorijscholen. Ik meen dat de autokeuring ook van dezelfde firma is.
Dit is pure geldklopperij. Bovendien leren ze een rijgedrag aan die bedenkelijk is. Ik werd vb aangesproken omdat ik op een kruispunt toch vertraagde en keek naar links (ook naar rechts natuurlijk) Ik werd omschreven als een twijfelaar.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 10:33   #3
Another Jack
Banneling

Standaard

Laat alle clichés maar weer komen over zwarten achter het stuur:
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 11:40   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik woon vlak bij een school die samen met de VDAB "nieuwe belgen" gratis rijlessen en examenpogingen voor vrachtwagen en/of buschauffeurs aanbied.

Mijn vrouw en ik zijn beiden "nieuwe Belgen" wegens voorheen een Nederlands paspoort gehad te hebben.

Toch mogen we niet die €1500 uitsparen om een nieuwe loopbaan te starten.
We zijn niet nieuw genoeg blijkbaar.
Oud 20 januari 2009, 11:53   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Duizenden Belgen krijgen rijbewijs zonder examen
En nog eens duizenden examen zonder rijbewijs.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 14:21   #6
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
of ge zegt iets nuttigs of ge zwijgt
Oud 20 januari 2009, 14:23   #7
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En nog eens duizenden examen zonder rijbewijs.
Dat is waar maar ik denk dat een examen voor de homologatie wel noodzakelijk is om misbruiken of tekortkomingen tegen te gaan.
Voor de rest zou een rijopleiding beter door de staat dan door de privé aangeboden worden.
Oud 20 januari 2009, 15:57   #8
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een rijbewijs in een Aziatisch land gekregen zonder examen, mits tonen van mijn Belgisch rijbewijs, vertaling, en documenten van de Belgische ambassade.

Dit gezegd zijnde, zou ik niet zo graag Chinezen, Taiwanezen, enz zomaar een Belgisch rijbewijs zien krijgen. Het probleem is niet dat ze niet kunnen rijden, maar de 'andere' - zeg maar veel agressievere - rijstijl in die landen. Totaal geen respect voor voetgangers, fietsers enz.
Het is veel beter in Japan en ex-Engelse kolonies, zoals Singapore, Maleisie, Hongkong.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 15:57   #9
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik woon vlak bij een school die samen met de VDAB "nieuwe belgen" gratis rijlessen en examenpogingen voor vrachtwagen en/of buschauffeurs aanbied.

Mijn vrouw en ik zijn beiden "nieuwe Belgen" wegens voorheen een Nederlands paspoort gehad te hebben.

Toch mogen we niet die €1500 uitsparen om een nieuwe loopbaan te starten.
We zijn niet nieuw genoeg blijkbaar.
Jullie zijn blijkbaar té blank en jullie spraken vlot Nederlands. En waarschijnlijk ook niet kansarm genoeg om geholpen te worden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 16:07   #10
freespirit
Minister-President

Standaard

Dit probleem is eigenlijk een gigantisch probleem dat al vele jaren aansleept. Maar uit politiek correcte overwegingen verzuimt men het hier iets grondig aan te doen. Men belast er immers de gekleurde medemens mee. Bij ons in de straat wonen er zwarten uit Angola en die kregen overlaatst ook zomaart een rijbewijs 'for free'. Als je die ziet rijden krijg je schrik en zeker als ze moeten manoevreren of tussen wagens parkeren. Zulke mensen zijn dit duidelijk niet gewend in hun land van thuiskomst. In Angola kan je blijkbaar je rijbewijs gewoon krijgen. Veel ervaring valt daar trouwens niet op te doen, enkel steppe en woenstijn en slechts een paar honderd kilometer verharde weg.

Ik ijver er dan ook voor om alle niet EU-burgers een verplicht theoretisch en praktisch examen te laten doen, alvorens ze hier mogen rondbollen. Ook Amerikanen, want in vele staten volstaat het nog steeds om je 'driving licence' te verkrijgen door aan te tonen dat je vlot rond een rond punt kunt rijden. En de meeste auto's rijden daar met een automaat. Dus Amerikanen zouden hoogstens een rijbewijs mogen krijgen met een restrictie voor handgeschakelde wagens, tenzij ze uiteraard een bijkomend examen afleggen.

Laatst gewijzigd door freespirit : 20 januari 2009 om 16:16.
Oud 20 januari 2009, 16:12   #11
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Dat is waar maar ik denk dat een examen voor de homologatie wel noodzakelijk is om misbruiken of tekortkomingen tegen te gaan.
Voor de rest zou een rijopleiding beter door de staat dan door de privé aangeboden worden.
En ga je al dat personeel van de erkende rijscholen zomaar op straat zetten? Het meest prangende probleem is de 'vrije rijopleiding', die België tegen de rest van Europa in nog heeft uitgebreid. Geef mij maar het Nederlandse systeem waar rijopleiding door een erkende instructeur of rijschool verplicht is. Dan leer je het tenminste van een professional. Te veel ouders denken bijvoorbeeld dat ze goed kunnen rijden en leren hun kinderen onbewust hun fouten aan, die soms fataal kunnen zijn in het verkeer. Wie nog niet overtuigd is van het effriciëntere Nederlandse systeem, moet er maar eens statistiekjes van dodelijke ongevallen (onder jongeren) in België en Nederland op naslaan en dan vergelijken.
Oud 20 januari 2009, 16:13   #12
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waar kom jij nu mee af? Het gaat om het aankaarten van wanpraktijken met rijbewijzen en jij ziet er direct racisme in. Misschien omdat ergens het VB genoemd werd?
Oud 20 januari 2009, 16:19   #13
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Vraag me af waarom ze rijbewijzen uit andere niet europese landen zomaar wisselen zonder controle of eventueel examen.

Veiligheid is blijkbaar alleen belangrijk als het geld kan opbrengen...
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 16:45   #14
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit rijbewijs probleem zal wel een probleem zijn, evenals het afleggen van rijeksamens in iemand anders naam.
Maar waarom speelt men hier plots de onschuldige maagd, als men weet dat er in Belgie een honderduizend rondrijden zonder verzekering, en ongeveer hetzelfde aantal zonder autokeuring.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 16:56   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Au fond is het een kwestie van wederkerigheid met diverse landen - hetgeen voor hun burgers hier geldt, geldt ook voor onze burgers ginder. Ideaal zou een "europese regeling zijn" dat een uniforme wijze de vereisten aanduidt wat men moet kunnen en kennen om een bepaald type rijbewijs te verkrijgen. Voor nieuwkomers is het dan eenvoudig : ze moeten een nieuw examen afleggen om een dergelijk EU rijbewijs te bekomen. Idem dito voor EU toeristen die buiten de EU wensen zelf met de auto te rijden :
eventjes een examen afleggen (zeer nuttig voor die landen met totaal afwijkende verkeersreglementen).

Het spreekt vanzelf dat dergelijke regeling de toeristische industrie moord en brand zal doen schreeuwen, evenals de internationale autoverhuurders

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 18:06   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dit is gdvrd......

Men speelt met ONZE VEILIGHEID....

Heel simpel...mensen met een rijbewijs dat niet gehaald wordt volgens normen en omstandigheden die vergelijkbaar zijn met de onze(die bepaald zijn aan ONZE verkeersomstandigheden,niet deze in Ougadougoe) moeten net als iedereen de volledige procedure volgen..... PUNT
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 20:37   #17
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het spreekt vanzelf dat dergelijke regeling de toeristische industrie moord en brand zal doen schreeuwen, evenals de internationale autoverhuurders
Er is nog wel een verschil tussen in Belgie tijdelijk rijden met een buitenlands rijbewijs, of in Belgie definitief rijden met een ingeruild buitenlands rijbewijs.
Maar om het groter risico van tijdelijk rijden met een buitenlands rijbewijs op te vangen, zou men de verzekeringspremie hiervoor kunnen verhogen.
Maar nogmaals. Men speelt nu de onschuldige maagd wat het rijbewijs betreft, terwijl er tienduizenden rondrijden zonder verzekering, autokeuring en waarschijnlijk ook wel zonder rijbewijs tout court.
Oud 20 januari 2009, 21:44   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Er is nog wel een verschil tussen in Belgie tijdelijk rijden met een buitenlands rijbewijs, of in Belgie definitief rijden met een ingeruild buitenlands rijbewijs.
Maar om het groter risico van tijdelijk rijden met een buitenlands rijbewijs op te vangen, zou men de verzekeringspremie hiervoor kunnen verhogen.
Maar nogmaals. Men speelt nu de onschuldige maagd wat het rijbewijs betreft, terwijl er tienduizenden rondrijden zonder verzekering, autokeuring en waarschijnlijk ook wel zonder rijbewijs tout court.
Dit is geen argument mijn waarde Bob...

Men mag de aanpak van probleem één niet vertragen of uitstellen wegens het bestaan(inderdaad!) van probleem twee,drie,vier....9999

Laatst gewijzigd door kelt : 20 januari 2009 om 21:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 23:21   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dit is geen argument mijn waarde Bob...

Men mag de aanpak van probleem één niet vertragen of uitstellen wegens het bestaan(inderdaad!) van probleem twee,drie,vier....9999
Dit is natuurlijk zo, daarin kan ik U geen ongelijk geven.
Eigenlijk zit ik gewoonweg met de vraag waarom de overheid zo laks reageert (men zou zelfs zeggen, oogluikend toestaat) tov het rijden zonder verzekering en het rijden zonder autokeuring.
Allé, de vraag is maar of men van dit probleem een prioriteit gaat maken.
Oud 20 januari 2009, 23:29   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rijbewijs is rijbewijs.
Of je nu hier of in weet ik veel wat land daarmee rondrijd.
Als je voor ieder land een testje moet afleggen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be