![]() |
verwijdering 'pedofiele' poster uit de openbaarheid: een verderzetting van de waanzin
Op risico van wederom van alles en nog wat persoonlijk beticht te worden en met pek en veren te worden overdonderd (door enkele 'kruisvaarders' op dit forum), kan mijn licht provocatieve aard het toch niet laten het volgende feit te melden:
In een internaat waar ik ooit vrijwilligerswerk deed viel het mij laatst op, na eens terug op 'bezoek' te komen, dat er een bepaalde poster van de muren was gehaald. Niet zomaar een poster, neenee, het betrof hier een 'komische' poster die door de 'preutse' tijdsgeest en het tijdperk van de paranoia een 'pervers' karakter heeft meegekregen. [ik zou hem in een link kunnen posten, maar doe dit bewust niet, op straffe van inquisitie of voor een forumtribunaal bestaande uit een volksjury te moeten verschijnen. Liefhebbers kunnen even googlen, maar zeg het tegen niemand]. Ik dacht eerst aan nakende schilderwerken, het is evident dat posters dan van de muur moeten verdwijnen, maar al spoedig wist ik dat het daar niets mee te maken had en het was ook de enige poster in de reeks die verdwenen was. Wat staat er dan op die bewuste poster: wel, het is een grappige scène van twee kleutertjes, een jongen en een meisje, waarbij het meisje naakt is (er is overigens voor de rest 'niets' te zien) en het jongetje een onderbroekje aan heeft. Het jongetje licht zijn onderbroekje op en het meisje kijkt erin met een zeer nieuwsgierige blik. Het onderschrift bij de poster luidt 'growing up'. Deze afbeelding, ik vermoed uit de jaren tachtig, was vroeger op allerlei openbare plaatsen te bewonderen. Ook in vele huishoudens, o.a. in de badkamer van m'n grootouders. Met die poster was niets mis. Het is zeer onschuldig allemaal en eigenlijk best wel grappig en schattig. In dat bewuste internaat kwam dit 'posterverhaal' ter sprake en de directeur verklaarde dat er blijkbaar recentelijk ouders van kinderen aanstoot hadden genomen aan de inhoud van deze poster. Sommige ouders zouden in alle staten geweest zijn van deze 'pedofiele' scène (!!!) en dreigden zelfs met klacht indienen, indien hij bleef hangen. Om verdere commotie te vermijden hebben ze hem dan ook verwijderd. Een zeer triestige zaak. Straf dat een overbekende poster die er misschien vijfentwintig jaar hangt, steeds als komisch beschouwd wordt en nu door enkele paranoïde ouders wordt vervloekt en wordt beschouwd als pervers materiaal. Volgens mij de uiting van een zeer onrustwekkende evolutie. Zelfs onschuldige zaken en wat onbeduidend naakt wordt direct in de criminele sfeer geworpen en door sommigen in verband gebracht met kindermisbruik. Alsof er een hoop pedofielen naar dat internaat komen afgereisd om te geilen op die poster ! Echte pedofielen hebben wel wat ander materiaal ter beschikking ! De opvoeders wezen er overigens op dat het nogal ironisch was dat uitgerekend die ouders het meeste moord en brand schreeuwen om de poster, die hun dcohters voor hun negende verjaardig wel een string en een pikante BH cadeau doen. Allemaal heel onrustwekkend. Ik zou overigens als man niet meer graag in de opvoeding werken, te veel risico. |
Citaat:
[samenvatting] mensen zijn een bende gefrustreerde en neurotische gekken.[/samenvatting] |
We leven dan ook in een angstcultuur he. De media doet niets liever dan dat benadrukken.
|
Citaat:
|
Tja..als je met vrouwen en trouwens ook mannen praat bleken die vroegere vriendelijke mannen maar al te vaak pedofielen te zijn; getuige het aantal mensen die daar over nare herinneringen aan over hielden.
Ik heb dus niets tegen een veel grotere voorzichtigheid. Ik zou me ook niet druk maken over een poster; natuurlijk is die reactie wat absurd. Met een poster zoals u ze omschrijft is niets mis; uiteraard maar waarom houdt dit u zo bezig dat u ertoe komt daar een draad aan te wijden? Ik wil u nergens van beschuldigen maar het blijft wel een gegeven wat u bovenmatig lijkt bezig te houden; volgens mij. |
Citaat:
|
kikken op doesje-toezicht op jeugdkampen (je draad van destijds) ... freespirit, ge kunt het niet wegsteken hé
|
Citaat:
|
Het is dan ook niet mijn bedoeling om je ergens van te beschuldigen of sencuur uit te oefenen, maar volgens mij worden hier kinderen niet 'geseksualiseerd' en persoonlijk ken ik ook geen ouders die voor negen jarigen pikant ondergoed kopen. Dat lijkt me eerder afwijkend gedrag van die ouders maar daarom nog geen breed maatschappelijk fenomeen.
Ik denk dat we door Dutroux ook wat geleerd hebben; ook vriendelijke mannen kunnen monsters zijn en daarom is veel meer voorzichtighied geboden; juist omdat zoveel volwassenen getuigen van grensoverschrijdend gedrag tot seksueel misbruik in kinderjaren. Die veel grotere voorzichtigheid vind ik prima en in het belang van kinderen, en dan lijkt me drukte om een poster niet echt relevant. Dus nee; ik deel uw zienswijze niet, de samenleving seksualiseert kinderen niet en die grotere voorzichtigheid beschermt tegenover wie vriendelijk lijkt maar het mogelijk niet is. |
Citaat:
Ik begrijp wel ergens uw redenering, maar ik vraag me af (niet alleen uw houding, maar meer in het algemeen) of het nuttig is en een meerwaarde biedt om er initieel vanuit te gaan dat vriendelijke mannen potentiële kindermisbruikers zijn. Ik kan u zeggen dat dit bepaalde jeugd- en kinderwerkingen het bestaan (onnodig) zuur maakt en dat dit leidt tot vele paranoïde waanvoorstellingen en sommige ouders zich vanalles gaan inbeelden dat er niet is. Bovendien blijf ik het een maatschappelijk 'interessant' fenomeen vinden dat zulke posters tien of twintig jaar' geleden nog perfect in de openbaarheid konden worden opgehangen en dat men er nu schande over spreekt. Ik kan mij niet inbeelden dat een toenemende bekrompenheid het effectief seksueel misbruik van kinderen zal doen stoppen, wel integendeel. Bovendien, ik blij erbij, 90 % van de seksueel misbruikte kinderen heeft deze handelingen moeten ondergaan binnen de 'veilige' muren van het gezin. Misbruik door bijvoorbeeld jeugdwerkers of onderwijzers is al veel zeldzamer, misbruik door volslagen vreemden is nog veel meer uitzonderlijk. Het weghalen of bevestigen van een onschuldige poster heeft daarop geen invloed ! Het gaat mij dus ook vooral om een principezaak. En kinderen worden inderdaad geseksualiseerd. Er is zelfs een Britse kinderkledingketen die erotisch getinte lingerie voor 9 - jarigen op de markt brengt ! Ziekelijk (heb daarover dezelfde gedachte als u), maar als het geen afname bij bepaalde ouders zou hebben, zou het ook niet gefabriceerd en verdeeld worden. En over seksualisering: vindt u het normaal dat er missverkeizingen voor kleutertjes plaatsvinden, waar ze worden aangestoten als goedkope dellen en heupwiegende dansjes moeten tentoonspreiden? Kijk gewoon eens naar de volgende editie van het Junior Eurovisiesongfestival, en je zal begrijpen wat ik met die toenemende seksualisering bedoel. Laat kinderen alstublieft (opnieuw) kinderen zijn ! |
Of je dit nu wilt of niet; gezien de ervaringen van veel volwassenen zijn er inderdaad veel mannen die zich hieraan schuldig maken en bovendien komen zij vooral voor in o.a kinder en jeugdwerkingen of ander plaatsen die mogelijkheid bieden om met kinderen bezig te zijn.
Opvoeders of vrijwilligers die met die grenzen niet kunnen of willen leven zijn dan mogelijk niet op hun plaats?? Nee; er komt evenveel misbruik binnen als buiten gezin voor; vooral opvoeders, leerkrachten, geestelijken, hulpverleners en andere 'zorgzamen' blijken nogal eens dader te zijn, weet u dit echt niet? U kunt best gelijk hebben dat er zo iets als pikant lingerie voor kinderen bestaat maar dat betekent nog niet dat de samenleving kinderen seksualiseert. Hoeveel ouders kent u die dit voor kun kinderen kopen? Wel serieus blijven he, u bent wel erg met dit specifieke onderwerp begaan! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be