![]() |
Onvoorstelbare hoeveelheid taalfouten in de media.
De titel hierboven is een maat voor mijn frustratie, dat ik geen enkel boek (het edelste product van de media) meer kan lezen zonder op het achterste blad tientallen schrijf- en drukfouten te moeten corrigeren.
Over kranten praat ik dan nog niet eens. vandaag las ik nog dit: in de MO van februari 09 "Energiebypass rond Rusland in de stijgers" Je zou er taalwanhopig van worden. Kunnen de media niet bestraft worden voor taalverbastering, of hoort dat bij de voorrechten voor de vrije pers? |
Om maar te zwijgen van de immense hoeveelheid spellingsfouten op internetfora....
|
Citaat:
|
Ik heb ook gemerkt dat de kranten vol staan met taalfouten. Ik vind dat ook niet kunnen. Sinds het bestaan van internet gaat de taalvaardigheid bij de mensen al enorm achteruit. Dat maakt het nog erger als ook de kranten nog eens vol met fouten staan. Op den duur kunnen we helemaal niet meer schrijven.
|
Ik lees zelden papieren kranten maar merk het ook enorm bij de online versies. Het gaat niet enkel om stelfouten, slordigheden bij het uitdrukken en soms zelfs inhoudelijke onjuistheden, maar ook bv foutief gebruik van uitdrukkingen of zegswijzen, contaminaties, associaties, ... Soms staat er in één alinea iets wat in de volgende wordt tegengesproken omdat men bv het woordje 'niet' vergeet toe te voegen, of erger.
Ik denk dat de snelheid waarmee berichtgeving vandaag de dag moet gebeuren om nog up to date en actueel te zijn daar een grote rol in speelt. |
Citaat:
Eventjes overlezen kost weinig tijd , maar ik vrees dat veel joernalisten niet meer op de hoogte zijn van grammaticale regels en maar wat neerpennen!! Ook in de onderschriften van TV vind je regelmatig dikke fouten, zelfs op EEN! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Al eens een kijkje op een lerarenforum genomen? Die kunnen er ook wat van hoor. Vooral dt-fouten...
|
Citaat:
Vind je niet dat je flink overdrijft ? |
Taalvaardigheid evolueert. Internet biedt wel een visuele mogelijkheid .. en een beeld zegt meer dan 1000 woorden. :p
|
Citaat:
|
Citaat:
Veel heeft volgens mij te maken met een blind vertrouwen in de spellingscontrole van tekstverwerkers en te snel copy pasten van stukken tekst. En blijkbaar is er niemand meer die het nodig vindt om die stukken na te lezen vooraleer ze bij de drukker in te leveren. |
Citaat:
Ofwel zijn d e correctoren van even minderwaardige kwaliteit als de throllende zelfuitgeroepen forumcorrectoren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be