![]() |
Kunstenaarsdebat: Vermeer vs. Mondriaan
2 Bijlage(n)
Heel simpel: welk schilderij spreekt je het meest aan, en waarom ?
Het eerste is van Johannes Vermeer, een kunstenaar uit Delft uit de 17de eeuw, en wordt in de volksmond "Het meisje met de parel" genoemd. Het tweede werk is van Piet Mondriaan, ca. twee eeuwen na Vermeer geboren, en noemt - dacht ik - "Composition London 1940". Twee wereldberoemde Nederlandse schilders. Wie prefereer je ? |
Vermeer ...
'k Zie liever wat er te zien is dan dat ik moet gaan nadenken over de reden van bestaan van vierkantjes:? |
Ik vind ze alle twee wel wat hebben.
|
Een discussie over twee werken van dezelfde stijl zou zinvoller zijn.
|
Citaat:
Tussenstand: Vermeer ligt heel overtuigend aan de leiding. Ik had gedacht dat Mondriaan toch beter zou scoren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mondriaan.
Omdat ik me liever bezighoud met mezelf af te vragen wat de bestaansreden is voor vierkantjes dan te liggen staren naar een 17de eeuws wicht met een parel aan haar oor. |
Vermeer. Want dat flans ik met een tekenprogramma en een printer niet op 5 minuten ineen.
|
Wat Monderiaan doet eiglijk is juist het zelfde, dan wat Vermeer deed.
|
Citaat:
Het is m.i. interessant om eens schilders te vergelijken die op het eerste zich niets met elkaar gemeen hebben, behalve dat ze wel dezelfde werkinstrumenten hebben, maar een compleet ander eindresultaat. (Michael Jackson is hoofdzakelijk een zanger en een performer, Wagner een volbloedcomponist. Die twee vergelijken is onzinnig). |
Citaat:
Ik vind het resultaat belangrijker. |
Citaat:
Toen bestonden er nog geen tekenprogramma's en printers:evil: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het werk van Mondriaan doet me denken aan de inrichting van 'De Passage', de cafetaria van de Universiteit Antwerpen, campus Groenenborg.
Toch verkies ik het werk van Vermeer, omdat ik graag |
Citaat:
waarom zou een vingerverftekening van een kind geen kunst kunnen zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
In feite valt Mondriaan pas te begrijpen indien men enig inzicht heeft in de evolutie die de schilderkunst heeft doorgemaakt sinds (pakweg) de pre-rafaelieten, via het impressionisme, fauvisme, kubisme etc. In het licht daarvan zijn de schilderijen van Vermeer "simpeler".
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be