![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
Bekijk resultaten enquête: Mij voorkeur gaat uit naar: | |||
Vermeer |
![]() ![]() ![]() |
29 | 65,91% |
Mondriaan |
![]() ![]() ![]() |
15 | 34,09% |
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Heel simpel: welk schilderij spreekt je het meest aan, en waarom ?
Het eerste is van Johannes Vermeer, een kunstenaar uit Delft uit de 17de eeuw, en wordt in de volksmond "Het meisje met de parel" genoemd. Het tweede werk is van Piet Mondriaan, ca. twee eeuwen na Vermeer geboren, en noemt - dacht ik - "Composition London 1940". Twee wereldberoemde Nederlandse schilders. Wie prefereer je ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermeer ...
'k Zie liever wat er te zien is dan dat ik moet gaan nadenken over de reden van bestaan van vierkantjes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Ik vind ze alle twee wel wat hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Een discussie over twee werken van dezelfde stijl zou zinvoller zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Tussenstand: Vermeer ligt heel overtuigend aan de leiding. Ik had gedacht dat Mondriaan toch beter zou scoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch deel ik die opmerking. Een vergelijking tussen Wagner en Michael Jackson is ook redelijk zinloos. Tenzij je echt wil weten of iemand van popmuziek dan wel van klassieke hoogromantiek houdt.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 18 juli 2009 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Mondriaan.
Omdat ik me liever bezighoud met mezelf af te vragen wat de bestaansreden is voor vierkantjes dan te liggen staren naar een 17de eeuws wicht met een parel aan haar oor.
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermeer. Want dat flans ik met een tekenprogramma en een printer niet op 5 minuten ineen.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() Wat Monderiaan doet eiglijk is juist het zelfde, dan wat Vermeer deed.
Laatst gewijzigd door doubled : 18 juli 2009 om 20:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Het is m.i. interessant om eens schilders te vergelijken die op het eerste zich niets met elkaar gemeen hebben, behalve dat ze wel dezelfde werkinstrumenten hebben, maar een compleet ander eindresultaat. (Michael Jackson is hoofdzakelijk een zanger en een performer, Wagner een volbloedcomponist. Die twee vergelijken is onzinnig). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vind het resultaat belangrijker.
ab lo dolchor qu'al cor mi vai Laatst gewijzigd door IronChef : 18 juli 2009 om 21:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kijk eerder naar het talent en de skill die erin kruipt, of naar het schitterende idee dat erachter zit. Ik heb genoeg vingerverftekeningen van kinderen gezien die verdacht veel leken op "kunstwerken" die soms de revue passeren.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En met een lat en wat stiften doe je er zeker 10 minuten langer over.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Het werk van Mondriaan doet me denken aan de inrichting van 'De Passage', de cafetaria van de Universiteit Antwerpen, campus Groenenborg.
Toch verkies ik het werk van Vermeer, omdat ik graag |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
waarom zou een vingerverftekening van een kind geen kunst kunnen zijn?
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mondriaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() In feite valt Mondriaan pas te begrijpen indien men enig inzicht heeft in de evolutie die de schilderkunst heeft doorgemaakt sinds (pakweg) de pre-rafaelieten, via het impressionisme, fauvisme, kubisme etc. In het licht daarvan zijn de schilderijen van Vermeer "simpeler".